Jump to content

glock 17 eller hk p30 valgets kvaler!


gordon28

Recommended Posts

Jeg har holdt på i lengre tid å forsøkt og finne den 9mm pistolen jeg ville ha. Etter mye frem og tilbake har jeg to kandidater. Glock 17 eller hk p30. En av disse blir det uansett. Eneste jeg lurer på nå er hva er fordelene og bakdelene med disse. Jeg har skutt med begge og liker de svært godt. Men har ikke eid noen av de. Så da oppfordrer jeg glock 17 eiere og hk p30 eiere om og gi meg litt feedback på disse to og da tenker jeg på problemer, fordeler og bakdeler, generelt eierskap og enkelhet ved modifisering av avtrekk og lignende. Jeg har godkjent søknad liggende og begynner å få alvorlig kløe etter og endelig få gå til innkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Som Glock-eier vil jeg vel kanskje si at avtrekk rett ut av eske er bedre på P30, men det er svært lite som skal til før Glocken topper den igjen. Når det kommer til grepsvinkel så må du bare bestemme selv. Det er mye større marked for deler til Glock, og nevnte avtrekksmodifisering koster deg 30 dollar (wolf-spring kit og minus-disconnector). Selv mener jeg justerbare sikter er et must (har gitt alle mine våpen samme siktebildet). Også mye lettere å få tak i gjenget løp om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Synes selv grepet på Glock er mest egnet til tohåndsskyting, og jeg regner med det er nettopp dette den er designet til, så min Glock brukes til militærfelt selv om den er søkt på til Grovfelt. P30 er nok mer egnet i så måte. Begge våpen er nok gjevngode mtp pålitelighet og presisjon. Men igjen, deler til tuning får du kastet etter deg til Glocken.

Link to comment
Share on other sites

Har selv både hk (usp) og glock (20&30), synes glock er finfint til, de få delene du trenger for avtrekksmodifisering koster mindre enn frakt, det finnes også greit utvalg av ålreite siktemidler. Jeg må dog innrømme at jeg skyter bedre med usp på kortere skytetider i f.eks felt, mye grunnet det mer tradisjonelle avtrekket. P30 har et litt bedre grep enn uspn og kan vel modifiseres med ulike backstraps, tror og du kan få den med tradisjonelt Da/sa som alternativ til det litt rare DAO avtrekket som jeg har prøvd. Glocken er billigere og har antagelig høyere annenhåndsverdi enn p30n. det beste er jo å skyte 10 starter i milfelt iløp av en sesong og kjøpe begge :D

Link to comment
Share on other sites

Har betydelig mer tid med G17 men har noe tid med P30'n også.I mitt hode er det ingen god grunn til å kjøpe P30 med mindre du er:

-HK fan/Jobber i Politiet

-Frelst av grepet

-Ikke vil modifisere noe i det hele tatt

-Universal rail ikke passer, men må ha M1913 spec rail

 

G17 kjøper du hvis

-Du vil ha bedre sikter (Dawson justerbare sikter er svært bra, det fins også et hav av andre gode faste stål sikter)

-Tilgjengelighet på hylster, ikke bare er det flere å velge i men de aller 'beste' lages ikke til P30'n

-Tilgjengelighet på alle salgs andre deler og modifikasjoner (grep, magasinbrønn, sikter, piper, reservedeler)

-Pris i innkjøp og deler

 

HK'n er nok bedre rett fra fabrikken (bør den også være da de skal ha noen kr ekstra for den) men med minimalt med arbeid kan G17 lett overgå P30n på alle måter.

Link to comment
Share on other sites

Min bakgrunn er at jeg har vært eier av en G17 (solgt) og har vært satt opp med P30/P30l siden 2008.

 

Jeg gjorde mye med Glocken, bytta fjør, connector, sikter osv. Ble aldri helt komfortabel med grepsvinkelen på våpenet og endte med å selge det til fordel for en 1911 i 9mm.

 

Da jeg fikk P30l i 2008 var jeg fra sivil pistolbruk vant med da G17 og Sigp226.

Tenkte da jeg fyrte av de første skuddene "hva i huleste er det med dette avtrekket?" synes det var merkelig og slet med å bli vant til det-sto med følelsen av at en tyggis hadde kilt seg ned i mekanismen-avtrekkeren virket mjuk og fikk følelsen at den "gav etter". Det tok sin tid før jeg ble helt dus med "at nå er det P30 jeg har i hånda".

 

Nå har jeg nok passert gode 20.000 skudd med det våpenet og er ekstremt godt fornøyd med den. Den går som en drøm og tenker ikke over avtrekket, siktene er gode-du trenger ikke bytte disse. Jeg bruker P30, vil nok anbefale deg P30l varianten-det er helt klart den vanligste.

 

Så hvis du ikke digger den for meg noe spesielle grepsvinkelen til Glock, OG at du har tid/tålmodighet til å bli vant til HK pistolen så gir jeg tommel opp for den pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...