Jump to content

H&Ks nye sivilversjon av G-36, HK243


Øystein

Recommended Posts

  • 1 month later...

Det var dette med typegodkjenning da, men siden SL-8 allerede er godkjent, denne har nok unike deler til å ikke kunne "enkelt ombygges" til militærvariant, og det er fullt mulig å pinne foldestocken til å være permanent utfoldet er det vel bare snakk om noen til å ta risikoen og kostnaden?

 

Kan gjerne være med på kronerulling :D

Link to comment
Share on other sites

Da må en eller annen luring finne på noe så du allikevel får foldet inn kolben til puss. Litt knot om den står fast og ikke er mulig å folde inn. Artig børse sikkert, men nok rare løsninger til at jeg skal holde meg laaangt unna.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ok... Slik jeg leste det betyr "fixed" på denne at kolben ikke er lengdejusterbar. For å få ut sluttstykkebærer på en G36 må man folde kolben til siden. Hvis de har endret på noe slik at man kan ta av hele kolben og våpenet da ikke fungerer er det såre vel, ellers kan det være en utfordring. Målene som er oppgitt på den eneste som fyller 84cm kravet med kolben foldet tror jeg er feil. Slik den ser ut nå med hengslet stokk er det ikke noe jeg ville hatt. Den dagen hengslet ryker kan du kaste børsa. Skinna på toppen er heller ikke veldig stiv om ikke de har endret materiale og konstruksjon på den fra G36 versjonene.

Link to comment
Share on other sites

Four different types of stocks will be offered, a short fixed stock, a long fixed stock (hunting/SLR style?) and two types of adjustable stocks.

 

Hadde du lest så hadde du jo forstått at det ikke er nødvendig å gjøre noe som helst permanent utslått..

 

Å?

Hvorfor det?

Står jo artikkelen at uansett hvilken av de stokkene man velger, så er rifla på det lengste 75,4 cm lang foldet sammen.

Så i Norge må man uansett få den satt permanent utslått

 

 

Annet minus er jo .223 rem kammer

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelordet i den første posten er vel "ønsker"...

Ser ut som den ble godkjent i Tyskland i november.

Skulle ikke det automatisk gjøre den godkjent i Norge?

Eller var det bare tull alt de kom frem til ved forrige gjennomgang av våpenforskriften?

Link to comment
Share on other sites

10.

Die Schusswaffen „HK243 K“/„HK293 K“, „HK243 S“/„HK293 S“, und „HK243 L“/„HK293 L“ können aufgrund einer Erlaubnis nach den §§ 10 oder 21 WaffG bzw. § 15 des Bundesjagdgesetzes (in Verbindung mit § 13 WaffG) erworben werden.

Jaktvåpen, sowas finde ich toll, nur schade dass das gute Stueck hier als Jagdgewehr niemals erlaubt wird :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...