Jump to content

Statisk ladeutstyr, trenger hjelp.


stuegris

Recommended Posts

Heisann :)

Jeg har kjøpt meg Dillon 650, fått montert det, men har ett problem med statisk elektrisitet. Det er så pass ille at kruttet henger på veggene i kruttmålet så jeg ikke kan se gjennom etter at jeg har hatt målet på hodet.

 

Det som dog er enda verre er at når jeg lader så kommer ikke alt kruttet ned i hylsen, men drysser ut etter at jeg tar opp armen (lader ikke for fort). Kruttmålet blir så statisk at det henger igjen i kruttmålet.

 

Hva har jeg gjort?

 

-Har tepper på laderommet så jeg kjøpte gummimatter på rull hos Biltema for jeg tenkte at problemet var at jeg gikk på det syntetiske teppet før og mens jeg ladet. Har ikke hjulpet med gummimatter.

- Jeg bruker Crocks eller joggesko når jeg lader (har ikke hjulpet).

-Vasket kruttmålet i antistatisk vask (det hjelper helt til jeg setter kruttmålet på plass i pressa).

-Har vasket hele pressa med antistatisk spray (hjelper ikke).

- Har lagt en antistatisk matte mellom ladepressa og ladebenken, og har jordet denne (hjelper ikke).

 

Lurer nå på om mattene som jeg har kjøpt ikke isolerer godt nok mellom meg og teppe?

Begynner å bli litt tom for ideer så jeg trenger hjelp. Gode ideer taes imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Lurer nå på om mattene som jeg har kjøpt ikke isolerer godt nok mellom meg og teppe?

Hele poenget med unngå statisk elektrisitet er å unngå materialer som isolerer. Det gjelder både matter og sko. Statisk, ikke sant, det er ladning som ikke kommer noen vei og ting henger. Når ting blir elektrisk ledende kan ladningen utjevnes og problemet blir mindre.

 

De fleste nye kruttmål er statiske. En ting som vil hjelpe er å kjøre gjennom noen kg krutt.

 

Med et syntetisk teppe kan det bli vanskelig å unngå, men det fins jo antistatiske matter, som leder strøm, og en kan jorde alle mattene, kruttmålet og ladepressa, og se om det hjelper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Crocs og gummi gjør det motsatte av det du ønsker; ladningen blir isolert, men det skal lades ut (jordes). Koble en ledning/kobbertråd til pressa og til et eksponert vannføring. Skaff grafittpulver, fyll en spiseskje i målet og rist det gjennom hele kruttpassasjen. Evt vask med Zalo uten å vaske ut all såpa. Poenget er å lage et ledende lag som leder bort den elektriske ladningen som oppstår på plasten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner at ladingen må gå et sted, men jeg tenkte at det var jeg som gjorde kruttmålet statisk da jeg gikk på sokker på teppet.

Jeg har som jeg skriver nå satt ladepressa på en antistatisk matte som er jordet, men det hjelper ikke. Har kjørt mye krutt gjennom kruttmålet.

Mener du at jeg bør fjerne gummimattene M67? Det er ikke bare plastbiten på kruttmålet som er statisk, men hele pakken. Kruttet henger fra plastbeholderen, i målesleiden, dysene ned osv.

 

Det er ikke slik at det er litt statisk, men når jeg heller ut krutt så er det helt svart på innsiden av krutt som henger fast.

Link to comment
Share on other sites

Det der er rimelig ekstremt.

Du bør sjekke det gulvteppet.

 

Jeg mistenker at teppet er kilden.

Sjekk om det finnes noe antistatisk vaskemiddel til å vaske teppet med.

Og da mener jeg hele teppet.

Hvis det er ett stort vegg til vegg teppe som generer ladning

så vil det gi slike problemer som er kjent i kontorlandskap i

gamle dager.

 

Sjekk luftfuktighet. Minst 30%. Jeg foretrekker 50% men det

sier bygningsingeniører ikke er godt for bygningen.

 

Jeg går i Crocs til daglig og merker ingen ulempe av det.

Jeg kan ikke si at jeg har merket en eneste elektrisk utladning siste 3 år.

Gulvet er slitt Lineoleum.

Crocs er som en stor svamp og blir etter en tid forurenset nok

til at det ikke gir meg problemer.

Jeg går i ull og bomull.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med gummimatte og teppe, antistatisk matte og deg selv så har du laget deg en kondensator.

Det er for øvrig ingenting som er "antistatisk", det er et tullebegrep. Enten er et materiale ledende, eller så er det en isolator.

For å få orden på dette må du ha et ledende gulvbelegg som forbindes med både ladebenk og presse slik at spenningsforskjeller utlignes.

Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik: Grafittpulveret som du brukte hjalp det for hele kruttmålet eller for plastbeholderen som kruttet ligger i? Det er HELE mitt kruttmål som er veldig statisk.

 

Skjønner at mange tenker at imot mine gummimatter. Tanken var at det ville hjelpe da jeg tenkte at det var mellom meg og gulvteppet den statiske elektrisiteten blir laget? Samt at det ville hjelpe å jorde kruttmål og hele pressa som jeg har gjort. Det var kanskje ikke så lurt?

Har forøvrig forsøkt både med og uten gummimatter og det fungerer like dårlig.

 

Kan også opplyse om at der ligger filt under teppet, som er et heldekkende syntetisk teppe.

Link to comment
Share on other sites

Nils Søvik: Grafittpulveret som du brukte hjalp det for hele kruttmålet eller for plastbeholderen som kruttet ligger i? Det er HELE mitt kruttmål som er veldig statisk.

 

 

Det hjalp for hele kruttmålet mitt, men så er Lee kruttmålet bare plast også da.

Men jeg har også tro på det som OIH sier, en kabel festet til pressa og i en vannrør eller i ett jordet støpsel hvor du bare bruker jord.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt det. Har gjort to ting, elller flere. Vasket først hele pressa med antistatisk spray/væske. Har skrudd en antistatisk matte mellom kruttmål og bordet, som er koblet til jord. har også jordet ladepressen og kruttmål direkte, men får fortsatt dryss etter at jeg løfter ladearmen og hylsa går ned, klar til å rotere en omgang. Vi snakker her om mye dryss, opp til et par grain på det meste.

 

Takker dog for gode råd og forsøk på å hjelpe meg.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som tenker at problemet kan være teppe. Vil det være bedre å fjerne det teppe som ligger der nå og heller bruke filtteppe som ligger under? det er limt fast til platene. Skaper ett filtteppe mindre statisk elektrisitet enn ett fiberteppe(nylon eller hva det er?). Teppet er i alle fall syntetisk.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke syntet i seg selv, men at du sannsynligvis har en miks av materialer. F.eks fleece, ull, bomull etc. De har forskjellig potensiale, og vil gjøre at ting blir mer eller mindre negativt.

 

Jeg hadde en gammel kontorstol med en del ull i trekket og med fleecegenser, så gnistret det friskt innimellom.

 

IKKE GJØR DETTE:

Kjøp en bit elektriskt ledning, et støpsel og en kabelsko/øye som er stort nok til at du kan sette det under pressa di rundt en monteringsbolt. Koble kun til jordlednngen og plugg den i en veggkontakt (gitt at du har jordede kontakter i det rommet.). Sørg for at det er bart metall der kabelskoen fester.

 

Når du tar i pressa etter å ha gått over gulvet vil det muligens gnistre fordi du lades ut, men da vil det ikke lagres i kruttmålet ditt. Deretter vil det du måtte ha av overskudd lades ut så lenge du holder i pressa.

 

NB! Viktig at du ikke gjøre pressa strømførende, så vær 100% sikker på at det er jordingspunktet i støpselet du har koblet til.

 

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere som tenker at problemet kan være teppe. Vil det være bedre å fjerne det teppe som ligger der nå og heller bruke filtteppe som ligger under? det er limt fast til platene. Skaper ett filtteppe mindre statisk elektrisitet enn ett fiberteppe(nylon eller hva det er?). Teppet er i alle fall syntetisk.

Jeg er veldig sikker på at teppegulvet ditt er synderen og at du ikke vil bli kvitt problemet ved jording av presse og teppe.

Det kan muligens reduseres bittelitt, men blir neppe borte.

 

Siden teppet består av et ikkeledende materiale får du jordet det punktet du jorder, men ikke særlig mye mer.

 

Løsningen er å enten bruke materialer som kan danne en strømkrets, dvs. ledende materialer i gulvet, og deretter jorde presse og gulv (det holder kanskje med en leder fra presse til gulv, såkalt bonding) eller benytte materialer som ikke genererer statisk elektrisitet.

 

I mitt laderom har jeg laminat på sponplater med tynn skumplast mellom.

Benken er av en massiv treplate.

Verken presse eller gulv er jordet, og jeg har ikke bonding mellom presse og gulv.

Jeg har null problem med statisk elektrisitet.

 

Om du har mulighet til det, ville jeg for eksperimentets skyld brettet til side teppegulvet ved benken og lagt en sponplate der isteden.

Sørg bare for at du ikke går på teppet før du er fremme ved pressa.

Lag deg evt. en "bro" av sponplater slik at du ikke berøret teppet.

Blir problemet mindre da, vil det etter all sannsynlighet hjelpe å skrelle av hele teppegolvet og legge laminat.

Teppegulv er i det hele tatt noe dritt.

Det genererer statisk elektrisitet, samler møkk og er et helsike å få skikkelig rent.

Støvsuger du teppet (og det bør man jo), blir den statisk elektriske aktiviteten ekstra festlig.

Har du tepper i andre deler av huset, kan det nok være lurt å lade deg ut mot jord når du går inn i det teppefrie laderommet.

Link to comment
Share on other sites

NB! Viktig at du ikke gjøre pressa strømførende, så vær 100% sikker på at det er jordingspunktet i støpselet du har koblet til.

 

I lys av at f.eks Oslo er en eneste stor jordingsfeil så kan det være ett sjakktrekk å sjekke at jord virkelig er jord.

Selv opplevde jeg i Trondheim at jordingen aldri var koblet til på 2 punkt på kjøkkenet.

Jeg husker at min bestemor ofte klagde på en maskin som gav henne gnister.

Hun hadde rett fant jeg ut - sånn omtrent 10 år etter at hun var død :-)

 

Det er alltid bedre å fjerne kilden til problemet enn å

medisinere mot symptomene.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det er kun Norge og Albania(!?) som bruker flytende jord i strømnettet (Vedder på at det er noe uland til som gjør det, men sånn er nå ryktet.). De fleste andre land bruker en fast jordreferanse.

 

Tidligere fikk man esd-matter med støpsel man plugget inn i vanlige stikk, men nå finner jeg ikke det mer. Mulig det er en grunn til det.

 

Sletter det tidligere innlegget, siden en sånn greie skal ha en 1 Megaohms motstand. Kan selvsagt lodde inn en sånn, men da er det ikke så enkelt lenger.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ofte å stikke innom vaskekjelleren og ta på kranen (Jordpunkt), før jeg begynner å helle krutt/lade. (Malt betonggulv).

 

Obs! Husk at alle jordkoblinger til antistatisk formål skal ha en motstand i serie på jord kabelen om de kobles til elnettjording.

 

Apropo jord og støt, for noen år siden fikk jeg ofte en karamell når jeg tok i nevnte kran i vaskekjelleren (110v). Etter at jeg hadde feilsøkt hele min side av rekkehuset, var det klart at det måtte komme utenfra. Ba naboen slå på alt av elektrisk utstyr, og så målte jeg kranen mens han slo av. Av alle ting var det kjøkken ventilatoren som var synderen (avgnagd isolasjon). Så ikke hopp over motstand i kretsen, kan umulig være sunt med potensiellt 110v eller gnister i pressa.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel nevnt lengre opp i tråden, men;

 

Jeg lurer på hvor du oppevarer kruttet.

Det virker iallefall på meg som at det har en helt annen oppladning enn hva kruttmålet og dets omgivelser har.

Jeg ville koplet kruttlagerplassen til strømnettets jord via en 1megaohms motstand og gjort det samme med kruttmålet og arbeidsplassen.

 

Det er spenningsdifferansen som er kluet hær, samt å utjevne denne.

 

Gitt nok tid vil spenningsdifferansen utjevne seg, såfremt man kan avlede mere enn det opplades.

 

Motstanden på 1megaohm (eller kanskje 10x større) er der slik at evt. spenningsdifferanser kan utjevne seg over litt tid. dvs. unngå rask utladning med blågnist.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere fikk man esd-matter med støpsel man plugget inn i vanlige stikk, men nå finner jeg ikke det mer. Mulig det er en grunn til det.

 

Det finnes ennå. Jeg har nylig innredet en arbeidsplass med slike matter. Fikk bestilt matte på mål, med trykknapper i hjørnene, ledning og støpsel med 1 MΩ motstand. Vi har også noen støpsler med flere trykknapper på for å jorde flere matter uten å måtte legge beslag på hele "strømpadda". Alle de store elektronikkleverandørene har slikt utstyr, Elfa, Farnell, RS osv. F.eks her: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... lkoblinger

 

Jord er jord, om det kommer fra it- eller tn-nett spiller ingen rolle. http://no.wikipedia.org/wiki/Nettsystem Men den motstanden bør være der. Da unngår du støt selv om du skulle komme i kontakt med en faseleder og tar i ladepressa samtidig. Med 1 MΩ i mellom blir strømmen så liten at den ikke er farlig. 230 V/ 1 MΩ = 0,23 mA.

I Norge brukes stort sett it-nett, der hvert av hullene i kontakten er koblet til en faseleder, og jord er en egen forbindelse. På tn-nett, slik som "resten av verden" bruker, er det ene hullet koblet til en faseleder, og det andre hullet koblet til nøytrallederen. Men jordpunktet er også koblet til nøytrallederen! Da skjønner en fort at den motstanden kan være god å ha.

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke bli så dyrt.

 

Du kan få laminat fra 50 kr pr kvm og oppover. Parkett fra 100 kr hvis du finner ett godt tilbud.

Legge parketten klarte til og med jeg.

 

Man må ikke gå for 300+ kr pr kvm parkett. Spesielt ikke på ett laderom/hobbyrom.

Lettere å holde rent og finne igjen rømte tennhetter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...