Jump to content

Skyteprøve på bjørn


nes

Recommended Posts

Skytingen mot bjørnefigur godkjent av Direktoratet for naturforvaltning,

skal foregå etter følgende program:

 

 

Øvelse 1: Sidefigur av bjørn med avstand 100 m.

En serie på 4 skudd innen 40 sek.

Krav: 4 treff innen treffområdet (hjerte/lunge).

 

Øvelse 2: Sidefigur av bjørn med avstand ca. 40 m.

En serie på 4 skudd innen 40 sek.

Krav: 4 treff innen treffområdet (hjerte/lunge).

 

Øvelse 3: Frontfigur av bjørn med avstand ca. 20 m.

2 skudd, det andre skuddet må skytes innen 4 sek. etter første

skudd.

Krav: Ingen krav om treff innen oppmerket treffområde.

Skyteprøven for bjørnejegere kan gjennomføres med helmantlet prosjektil.

Skuddene mot bjørnefiguren skal gjennomføres i valgfri stilling, men ikke

liggende eller fra skytebenk. Støtte i form av reim og skytestokk er tillatt,

mens fastmonterte støttebein ikke er tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg forstår er det tre former for skyteprøve som er godkjent for at du skal kunne jakte bjørn i Norge som lisensjeger.

 

Storviltprøven, sølvmerke i elgskyting og skyteprøve for bjørnejegere.

 

http://www.milj" target="_blankødirektoratet.no/old/dirnat/attachment/3160/Rundskriv%20februar%202013%20-%20ut%C3%B8velse%20av%20jakt,%20felling%20og%20fangst.pdf

 

Jeg var registrert lisensjeger i fjor, i et område hvor det var åpnet for lisensjakt for bjørn, og det stiltes ingen andre krav til oss der, enn bestått skyteprøve og godkjent lisens.

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt ikke noe krav utover lisensjeger registrering og storviltprøven.

Men, daværende direktoratet for naturforvaltning (nå miljø og natur d) har utarbeidet et ferdig E-kurs (ligger på training portalen for Njff) og krav til skyteprøve på Bjørn. Denne er klar, men er foreløpig ikke obligatorisk, da mangel på skytebaner og kapasitet er mangelvare.

Link to comment
Share on other sites

Som m-67, ser ikke det store behovet for annen skyteprøve. Det eneste som hjelper i en litt stresset jaktsituasjon på skudd mot vilt, uansett type er mengder med skytetrening og erfaring med skudd mot vilt. Det hjepler lite å avgi 30 skudd+ "bjørneprøve" når ting går på tverke.

En rolig og kontrolert adferd er nok også å foretrekke. Personer som fort lar seg stresse opp avgir skjeldent gode oppfølginsskudd uansett type dyr og skuddsituasjon.

 

Kjørte en testrunde med unge jegerprøvekandidater på jegerprøvekurs på flå nå i høst. De fleste tømmer et magasin på ca 15sek. Dette på feltløype med vendbare bjørnefigurer. Var egentlig en kul greie på jegerprøvekurs for både meg og kursdeltagerene. Men nytten av dette utover sikker våpenbehandling kan nok diskuteres.

Link to comment
Share on other sites

Som m-67, ser ikke det store behovet for annen skyteprøve. Det eneste som hjelper i en litt stresset jaktsituasjon på skudd mot vilt, uansett type er mengder med skytetrening og erfaring med skudd mot vilt. Det hjepler lite å avgi 30 skudd+ "bjørneprøve" når ting går på tverke.

En rolig og kontrolert adferd er nok også å foretrekke. Personer som fort lar seg stresse opp avgir skjeldent gode oppfølginsskudd uansett type dyr og skuddsituasjon.

 

Kjørte en testrunde med unge jegerprøvekandidater på jegerprøvekurs på flå nå i høst. De fleste tømmer et magasin på ca 15sek. Dette på feltløype med vendbare bjørnefigurer. Var egentlig en kul greie på jegerprøvekurs for både meg og kursdeltagerene. Men nytten av dette utover sikker våpenbehandling kan nok diskuteres.

 

 

100% enig i det sendero skriver her, når vi snakker om ordinær lisensjakt.

 

Bare nok en formalitet som blir tredd nedover hue på oss.

NJFF burde jobba mot sånn tull selv om de kan tjene noen kr på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vibe jaktskytebane på Steinkjer skal låne den "svenske bjørnebanen" tilhørende ABC fritid, og arrangere bjørneskyting som tilfredsstiller svenske krav (som enkelte bolag stiller, det er vel ikke noe offisielt, landsdekkende krav i Sverige såvidt jeg vet). Om det blir regnet som offisiell prøve er jeg ikke kjent med. Dette er oppdukkermål, vendende mål og "angripende".

Link to comment
Share on other sites

Har gått ett kurs i ettersøk på skadd bjørn, å der er det med skyting på bevegelig bjørn.

3m midt på elgbanen er blendet med papp/plast, ett skudd på hver side av pappen tur-retur=4 skudd

alle skudd må være treff for å få godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg ikke helt poenget med en egen skyteprøve for bjørnejakt.

Kanskje man like godt skal innføre forskjellige skyteprøver for alt vilt man skal jakte?

 

Og i en trengt situasjon med et skadet vilt som potensielt kan være en fare for eget liv og helse, er det ingen som vet hvordan folk reagerer før situasjonen er der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...