Jump to content

Lyddemper gjenger.. hvilken er mest hardfør


Sør-jeger

Recommended Posts

Vet ikke hvilke gjenger som er mest hardfør. Eller om noen av de er det.

Hvis du tenker på at du kan skade de litt, og fremdelses sette på demperen?

Så vil jeg heller tro at du må ha slark i mellom demper og pipe. Og da blir vel

problemet at den kan lett løsne. Men dette har sikkert noen andre masse peiling på.

 

Har hørt at demperen skal tas av etter skyting.

Grunnen er at det kan oppstå nitrøse gasser fra kruttrestene, som fremskynder rust prossesen.

Kan også nevne at hvis du kapper helt ned til 40 har du ikke noe og gå på hvis du er uheldig.

Samt at du ikke kan bruk den i Sverige for der er minste målet 45 cm.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Browning X-bolt i .308 for litt siden. Den er ferdig gjenget med 14x1.

 

Er usikker på poenget med alle de forskjellige typene gjenger man kan få, men ser i hvert fall at typiske gjenger for salongrifle er 1/2"x20 UNF (vet ikke hva UNF står for). Blir det mer og mer fingjenget jo grovere kaliberet blir?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg en S&L TMD 45 i 9,5mm, som skal settes på en 358 Win. pipe fra Snapphane.

 

De eneste gjengene som var tilgjengelig var 1/2 UNF 28, men det har vel ikke så veldig mye å si? Bortsett fra at gjengene blir veldig fine og kan raskere bli utsatt for slitasje eller hva?

 

490 kr for en demper er i alle fall ikke en upris :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den gangen jeg kjøpte reinsrifla mi brukt, var'n snurra med 1/2"-20 gjenger på tuppen..

 

Nå bruker jeg ikke demper på reinsjakt, men sånn etterpå har jeg pleid å snurre på en gammel Atec 9.3demper så jeg slipper munningsglimtet når jeg poster etter rådyr og hjort i skumringa med den børsa..

 

børsa har noen år bak seg på reinsjakt og gjengene, som jeg selvsagt aldri har rota meg til å skaffe gjengebeskytter til, har dunka borti ikke rent få steiner og fjellknauser..

 

I høst røyk jeg, som peacemaker, på en sånn TMD-sak til under 500,-, samme gjengestigning, så jeg snurra'n på..rett på..

sitter, og funker..

 

Hvis denne reativt uvitenskapelige brutaltesten over en 3-4 år gir et noe som helst pålitelig bilde, 1/2"-20... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

1/2"-28 gjenger er UNEF (Unified National Extra Fine), mens 1/2"-20 er UNF (Unified National Fine). 1/2"-28 gjenger brukes i USA stort sett til alt fra .22 og oppover, før man fra 7,62/ .308 ofte går over til 5/8" gjenger istedenfor. Eneste forskjellen man kan se på 1/2"-28 gjenger på forskjellige rifler i USA er at gjengepartiet på .223 løp ofte er ca. 0,600-0,625" langt, mens gjengepartiet på .22 LR-løp ofte er litt kortere (ca. 0,400"). 1/2"-28 brukes forresten også på en del pistoler. ;) På pistoler er det da ingen brystningsflate bak gjengepartiet (fordi løpene er så tynne), og gjengene spennes mot løpsmunningen istedet.

 

Synd at det ikke har blitt brukt metriske gjenger, men amerikanerene har iallefall klart å stort sett holde seg til en gjengetype. Det er kun i Europa vi har brukt 1/2-20 UNF, da stort sett på salongrifler. Det er muligens fordi 1/2" gjenger har mindre diameter, og gjør at man kan få stor nok brystningsflate på tynne løp. (Både 1/2"-28 og 1/2"-20 har 1/2" (eller 12,7 mm) som ytre diameter på de eksterne gjengene (gjengene som sitter på løpet. Diameteren kan dog være ørelite mindre, avhengig av toleransen, f.eks. 12,65 mm bare for å ta et tall).

 

Litt synd at det brukes to 1/2" gjenger som kan misforstås om hverandre. Skulle gjerne holdt meg til metriske gjenger istedenfor, f.eks. M14x1, men har bestemt meg for å velge 1/2"-28 til begge riflene mine (.22 LR og .223 Rem) fordi løpene er for tynne til å få god brystningsflate med M14 gjenger. Skal da ha 15 mm fra start av gjengeparti til brystning, som jeg har forstått er vanlig lengde i Europa. 1/2"-28 gir også et veldig godt utvalg i kompensatorer/ flammedempere, i motsetning til metriske gjenger.

 

Er forresten M14 gjenger også er ekstra fine? Har forstått det slik at M14x1,25 er vanlige metriske fingjenger. ;) Men for å svare på spørsmålet så er jo 1/2"-28 gjengene de fineste av de standardiserte gjengene man kan få til lyddemper, og dermed de som sitter best, men jeg tror de også tåler minst. Gjengene er jo mindre (vil tåle mindre), men det blir jo flere gjenger over en gitt lengde (vil tåle mer). Noen som vet hvordan det blir totalt sett?!

 

Mitt tips ville vært å velge så fine gjenger som mulig (enten det blir 1/2"-28, M14x1 eller M15x1, for å nevne noen). Velg heller en teleskopisk demper/ med bakkammer og en støttering som eventuelt ville tatt litt av smellen f.eks. ved et fall. Husk også at demperen bør tas av etter skyting, fordi det vil legge seg ammoniakk i demperen som blir dannet av kruttforbrenningen og fører til rustdannelse på løpet.

Link to comment
Share on other sites

1/2"-28 gjengene de fineste av de standardiserte gjengene man kan få til lyddemper, og dermed de som sitter best

Ikke helt, holdet avhenger av forholdet mellom diameter og stigning (altså vinkelen på gjengen), 1/2"-28 har et forhold på 14:1 som er omtrent midt i blinken.

 

Styrken på forskjellige stigninger er et litt mer komplisert spørsmål, med trange pasninger bør den øke med finere gjenger (større midtdiameter), men etter hvert som pasningene blir rommere vil grove gjenger beholde mer av styrken.

 

Selv har jeg gått for 18x1 på min rifle. Strengt tatt å overdrive, men størst mulig diameter gir mindre påvirkning av munning og ser bedre ut, og med mindre bruken krever noe annet velger jeg alltid 1mm stigning.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Nokon som veit sånn ca kva diameter det må vera på løpet for og laga M14x1,5 gjenger? Har èin dempar med desse gjengene og ei rifla med eit tynt løp. Kan jo berre høyra med børsemakar då, men hadde vore kjekt og vist på forhånd. Har vel sjølvsagt og med korleis demparen er innvendig. Det er èin svemko magnum.

Link to comment
Share on other sites

Det eg mest sannsynleg må gjera er såvidt eg kan forstå:  la børsemakaren slå 1/2 Toms 20 gjenger på rifla med tynt løp, kjøpa svemko adapter til demparen og få adapter del til den andre rifla med M 14 x1,5 gjenger. Då kan eg bruka demparen på begge rifler.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stihl Crazy said:

Det eg mest sannsynleg må gjera er såvidt eg kan forstå:  la børsemakaren slå 1/2 Toms 20 gjenger på rifla med tynt løp, kjøpa svemko adapter til demparen og få adapter del til den andre rifla med M 14 x1,5 gjenger. Då kan eg bruka demparen på begge rifler.

 

Ville ikke anbefale det. 1/2" på .30  blir tynt gods igjen etter gjenging. OG vet iallefall at i USA sier de klart nei til det. https://thunderbeastarms.com/tech/thread-specifications

 

Skulle du allikevel ønske å gjøre, send en epost (ikke ring, men få det skriftlig) til fabrikanten av demperen og spør dem. men jeg ville ikke brukt 1/2"  på 308.......

Edited by Cardinal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...