Jump to content

Harald Jensens skytetips i VG


Sportskytter

Recommended Posts

2000 skudd ja. Med den prisen jeg betaler pr serie på Løvenskiold kan jeg vel da plusse 10000.- på kostnadene ved å jakte. De stakkars fuglene jeg skyter pr år begyner da å få en heftig kilopris.

Jeg trener litt leirdueskyting jeg, men 2000 skudd er litt mer enn det jeg skyter.

 

Å trene før jakta er nå uansett et veldig godt råd.

Link to comment
Share on other sites

Mye klokt her!

Fikk selv 5 gratiskuponger/gavekort da jeg meldte meg inn i skytterlaget som ungdom, og en av disse holder til en leirdueserie inkludert ammunisjon :) Derfor har jeg i det minste 125 skudd på leirduer før jakta.

Planen er til vinteren å kjøpe en eske med 200 lerduer, og få en til å kaste eller kaste selv. Dette er nok god trening til å montere hagla også.

Link to comment
Share on other sites

2000 skudd ja. Med den prisen jeg betaler pr serie på Løvenskiold kan jeg vel da plusse 10000.- på kostnadene ved å jakte. De stakkars fuglene jeg skyter pr år begyner da å få en heftig kilopris.

Jeg trener litt leirdueskyting jeg, men 2000 skudd er litt mer enn det jeg skyter.

 

Å trene før jakta er nå uansett et veldig godt råd.

 

Hvis du kan vise at du er aktiv skytter (NSFstartkort) og kjøper flere serier om gangen (20 tror jeg) så får du de for 75,- serien med ammo, eller 25,- uten. Selv pleier jeg å skyte på Gardermoen hos Ullensaker JFF, der betaler ikkemedlemmer 25,-/75,-. og banen har både skeet og trap + at det blir sporting til sommeren etter hva jeg har hørt.

Ellers skal det være fint å skyte i Nittedal har jeg hørt, og det er jo ikke så mye lengre å kjøre dit enn å kjøre til Løvenskiold.

Link to comment
Share on other sites

Og for å fortsette på svaret til Slemmo (håper det er greit), så har en våpen butikk i moss patroner til 1,19 per skudd. Så med 25 for serien og 30 kr patronene så er runden nede i 55 kr. Dvs, ca 36 turer på banen hvis du gjør en runde pr kveld eller 18 hvis du gjør 2 osv. Prisen pr smell med duer blir da 2.19 kr dvs 4380 kr for de foreskrevne 2000 fra Jensen. Hvis man da tar noen turer på banen gjennom hele sesongen, så merker du egentlig lite til de kronene fordelt på mange kvelder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. 55 kroner er ikke gale..

 

Skyter selv litt på Åsane jeger og fiskeforening sin bane i Bergen. Der betaler jeg 110 pr serie.

 

Skal dog sies at det er en flott bane med gode fasiliteter. Og bedre skal det bli. Skeet banen er vel under bygging nå.

 

Og så har dem vel folk ansatt i 100% stilling på banen der så det skal vel dekkes inn lønn også i denne summen. Noe som forsåvidt er greit nok.

110 blir likevel litt i overkant dersom man skal skyte mye,

For medlemmer er det vel en viss rabatt, men man er vel likevell ikke i nærheten av 55 kroner. ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann!

Banen i Åsane skal bli utbedret i tiden fremover, med ferdigstillelse av OL-skeet og til neste år 09 har vi ambisjoner om å starte utbygging av OL-trap.

Alt dette koster en del penger, noe som ikke vokser på trær.

 

Siden ÅJFF holder tilbudet åpent hele året, 37 timer i uken, blir det litt vanskelig å holde prisen så lav som 55 kr.

 

Man har selvfølgelig mulighet til å skyte billigere med å hjelpe til i dugnadsarbeid og engasjement i styr og stell :)

 

Mvh

Bjørnar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå står det vel strengt tatt ikke noe i artikkelen om at de 2000 skudda må tas i løpet av ett år eller hvert år før jakta.

Han sier: Alle bør ha ett par tusen skudd som trening før de i det hele tatt drar på jakt.

Dette kan godt fordeles over ett par-tre år.

Sånn som virkeligheten er i dag så handler folk seg hagle, skyter kanskje en serie på leirduer og drar rett på jakt. Det synes jeg er for lite og att folk generelt tar for lett på småviltjakta med hagle. Bruker en våren/sommeren på skytebanen med ett par-tre serier hver gang så kommer man fort opp i en anselig mengde treningsskudd uten at det blir så dyrt der og da. Som noen nevner her går det også ann å kjøpe duer og ammo selv og trene en del.

Link to comment
Share on other sites

Nå står det vel strengt tatt ikke noe i artikkelen om at de 2000 skudda må tas i løpet av ett år eller hvert år før jakta.

Han sier: Alle bør ha ett par tusen skudd som trening før de i det hele tatt drar på jakt.

Dette kan godt fordeles over ett par-tre år.

 

Det er veldig riktig det du sier der.

Svaret mitt over kan vel tolkes på den måten at det måtte gjennomføres på en sesong.

 

Jeg ligger selv på mellom 10 og 13 000 skudd i året når jeg driver aktivt. Noe jeg mener er mye viktigere enn å stå å banke ut skudd nesten uten mål og mening, er det å skyte riktig når du først skal skyte.

Få en instruktør til å vise hvilke feil du gjør, ta med hagla hjem og gjør noen tørre

oppkast på et punkt på veggen gjennom ei uke, før du tar en tur på banen og kontrollerer det du har gjort. Er så utrolig lite som skal til for å heve 10-12 treff til 17-19.

 

Har så alt for mange som kommer på banen, tar 2 serier i begynnelsen av september og hevder høylytt på de 7 treffene at nå må rypa passe seg.

Og den standard unnskylningen om at vi står ikke flatt, har ikke hagla der, fuglene

flyr ikke slik, er trær i veia, vet aldri hvor fuglen kommer osv. osv. er ikke grunn nok

til ikke å ta noen turer med jevna og se at ting sitter i teorien i hvertfall.

 

Når tiuren reiser, bikkja er heit og går etter, du er sliten etter å ha gått hele dagen,

stressa pga situasjon........ (fyll inn det som passer)......så er det den tørre treningen du legger ned hjemme, de rolige monteringene du gjorde forran speilet som gjør skuddet ditt. Hagle skyting er og blir refleks skyting, og refleksen sitter i "ryggmargen". Og den kommer seg aldri dit uten at du gjør noe for det.

( og med refleks mener jeg ikke ukontrollert, rive hagla opp og brenne av på første kontakt)

Når tiuren reiser, skal monteringen skje uten at du trenger tenke mere på det. Først da kan du begynne å vurdere skudd avstand, riktig vilt, sikker skudd retning osv. Og når den første (og viktigste) delen av skuddet sitter, så ser du at du får utrolig mye bedre tid til å gjennomføre siste delen av skuddet riktig også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...