Jump to content

Kniver til skogstur og jakt


razumny

Recommended Posts

Per i dag går jeg endel turer i skog og mark om høsten, og liker det godt. Jeg har rutinemessig med meg en kniv i beltet til generell bruk; en Brusletto Bamsen, som jeg liker svært godt, og som fungerer godt til det aller meste av "vanlig" knivbruk. Dog hender det jeg i stedet tar med meg Gerbers DMF Tanto folder, som også fungerer bra.

 

Jeg har gått og lekt med tanken på en litt tyngre kniv til å komme seg gjennom krattskog og den slags, og lurer litt på en Cold Steel Kukri Machete, som jeg synes ser riktig bra ut. Har noen noe erfaring med den?

Link to comment
Share on other sites

Om du vet at du skal gjennom slikt, er vel fiskars ryddekniv en fin variant?

 

Fiskars ryddekniv er suveren! Ikke helt ulik en gammeldags lauvkniv, men lenger skaft og blad, og litt rettere i formen. Teflonbelegg på stålet, og oransje skaft. Ikke mye tacticoolness å spore, men den fungerer veldig bra på kratt. Pga. lengden kan en få skikkelig fart på den også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått og lekt med tanken på en litt tyngre kniv til å komme seg gjennom krattskog og den slags, og lurer litt på en Cold Steel Kukri Machete, som jeg synes ser riktig bra ut. Har noen noe erfaring med den?

 

Den usentrerte massen i en kukri gjør disse litt køddene å bruke. Om du ønsker noe tyngre og kraftigere enn en samekniv kan du se på en "camp knife".

Om du ikke har mangel på spenn kan du se på disse:

http://www.bussecombat.com/anniversary- ... stress-cg/

http://www.browning.com/products/catalo ... 22&tid=580

http://www.benchmade.com/products/171

Ikke så anvendelig spiss på den siste, men er ute av produksjon også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Cold Steel Kukri Machete i et halvannet års tid. Denne macheten er en del av bunnsopet til Cold Steel. Billig på alle måter. Finishen er mildt sagt dårlig. Sliren kan til nød karakteriseres som funksjonell. Skarp egg er fraværende. Cold Steel kaller det en "utility edge".

 

Etter å ha slipt den, har jeg brukt den til å rydde i hagen til foreldrene mine. Kjælenavnet til hagen er "det grønne helvete". Macheten har hogd ned busker og kvister, samt kvisting av felte trær. Til dette grove bruket fungerte den ypperlig. Fremtung, og med bra funksjonelt grep. Etter en dags arbeid bøyde hele bladet seg ganske mye til venstre, sikkert på grunn av det relativt sett tynne bladet foran knivskaftet. Jeg har ikke merket at det har bøyd seg noe mer siden. I tiden som har gått har jeg brukt kniven ved flere anledninger til hagebruk, og den har fungert veldig bra til det.

 

Til sammenligning har jeg en Helle samekniv og en Cold Steel Trailmaster. Som rent huggeverktøy overgår macheten disse. Jeg tok med macheten på kanotur. Der ble den fort uhamslig og klumsete.

 

Konklusjon: Billig og bra verktøy til grovbruk!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har både Cold Steel og Condor barong macheter. Barong knivene er også bra utforma til hogging, og de er litt lettere å slipe pga formen på knivbladet. Cold Steel macheta virker mye billigere i kvaliteten enn Condor. Cold Steel machetene er også veldig tynne og har mykere stål enn Condor så det er litt større fare for at de bøyer seg. Condor machetene er nesten like billige som Cold Steel, men du får bedre stål og 10 ganger bedre slire + at de er tykkere så de tåler mer. Kan anbefale Condor Barong Machete. De har også en kukri machete som er mye bedre kvalitet enn cold steel sin, men den er vel dobbelt så dyr også.

 

.. Hvis ikke kan du jo gå for kvalitets kukrien til Cold Steel da.. men da blir det fort 10 ganger dyrere.

 

Om du ikke har mangel på spenn kan du se på disse:

http://www.bussecombat.com/anniversary- ... stress-cg/

http://www.browning.com/products/catalo ... 22&tid=580

http://www.benchmade.com/products/171

Forhåpentligvis er den første der i hus til mandag :) Tviler på at den er noe alternativ til å hogge seg gjennom tynne greiner og busker. Den er for tung. Ville heller gått for noe lettere til det formålet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Cold Steel Kukri Machete i et halvannet års tid. Denne macheten er en del av bunnsopet til Cold Steel. Billig på alle måter.

 

Har en sånn på hytta. Etter å ha gitt den en egg har den fungert bra. Tror jeg betalte ca. 100 på XXL da de hadde salg..

 

Fint med en kniv man ikke er redd for å skade litt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg har hatt en Cold Steel Kukri Machete i et halvannet års tid. Denne macheten er en del av bunnsopet til Cold Steel. Billig på alle måter.

 

Tror det er en slik xxl.no nå selger for 199. Lurte litt på den, men tenker - hva trenger jeg den til...?....og kommer da til at hageredskap har jeg egentlig nok av :). Men om noen er interessert i et billig eksemplar så er linken http://www.xxl.no/jakt/kniver-og-okser/ks-og-sag/cold-steel-kukri-machete-kniv/p/1055127_1_style.

 

Nå vet ikke jeg hva bladstålet koster, men lager man kniver selv får man kanskje et par tre blad ut av en slik? :)

Link to comment
Share on other sites

mente jeg hadde en link liggende , til et firma som importerte jungelkniver fra filipinene, var da snakk om småskala produksjon, omsmidde lastebilfjærer om jeg ikke husker feil. Så jo ut til å kunne gjøre vei i vellinga (men irriterende når jeg ikke finner nettsida...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Cold Steel Kukri Machete i et halvannet års tid. Denne macheten er en del av bunnsopet til Cold Steel.

Jeg har en Kukri, som jeg kjøpte i Thailand ca 1969, sammen med et Thaisverd. Om denne kniven er en ekte Gurkha kniv, vet jeg ikke. Men den virker solid og selv om bladet nok ikke er av det beste stålet, blir den skarp. Den som det meste annet jeg har, tar hårene på armen kun med vanlig bryning. :)

 

Min har kort blad, bare 30 cm og på det bredeste er den 5,5 cm, totallengde er 40 cm. Flatsiden av bladet er svakt hulslipt, fra utvendig knekk og mot spissen. Fra samme knekkområde og inn i skaftet måler tykkelsen 7,5 mm. Ganske robust. Skaftet ser ut til å være i messing. Tviler på om denne brekker, eller bøyer seg.

 

Har ikke testet denne så mye, bare litt hjemme for mange år siden. Den er vesentlig mer effektiv huggeredskap, enn min 8" Strømeng kniv. Batonering blir vel ganske likt. Og kniven kan vel gjøre omtrent det samme, som en stor samekniv. Men jeg har aldri har den med på tur. Kanskje det TS etterspør. :) Jeg foretrekker mindre kniver på tur. Og kratt, går jeg rundt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...