Jump to content

Bøylerifle - vurderer en marlin 336 30-30 win


anmoe

Recommended Posts

Hei.

Har begynt å vurdere å gå til investering av en bøylerifle (altid hatt lyst på en slik), og søkt litt på nett etter hva som finnes. Rifla skal brukes til rådyr og evt. småvilt. Har en 30-06 til bruk på elg å annet storvilt. Har funnet Marlin 336 som et alternativ. Lurer i den sammenheng på om noen kan hjelpe meg med erfaringer ang. marlin 336, bøylerifle generelt, kaliberen, og evt andre forslag til våpen av typen bøylerifle. Gode og dårlige erfaringer, og formeninger motas med stor takk.

Anmoe

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Marlin 1895 i 45-70 med 22 tommers løp lad amunisjonen selv, bytt fjæra på hanen,de har fjærer på sarpsborg våpen,men da må du bruke Fedral tennhetter,denne modellen skalvis koste ca 6000,- kr.

 

Jeg har en Marli 1895 CB med 8 kantet 26 tommers løp den skyter bra med Lees 500 grains kule og 28 grain 120 krutt. eller Lyman 330 grai hp bly med 50 grain N-135 krutt ca 1600 fot.

Hilsen arne :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Marlin 1895 i 45-70 med 22 tommers løp lad amunisjonen selv

Tiltredes!

Marlin-WEB.jpg

Brukar mi til alt frå plinking på blikkboksar (300 grains støypte blykuler med redusert ladning) til hjort. Men skal det bli moro må du lada sjølv!

Med 336 (30-30) eller 1894 (.357 eller .44) så stoppar bruksområdet til jakt på rådyr. 45-70 er og fin til rådyr i tillegg til at den kan brukast på alt storvilt (Big five er skoten med 45-70)

 

Du har og Guide Gun utgåva med 18,5" løp. Om du kjøper brukt så unngå utgåvene med porta løp (smellforsterkar). Så vidt eg kan finna ut så har Marlin slutta med porting på nye våpen.

 

M utgåva i .450 Marlin ville eg og styrt unna; Ladar ein sjølv så får ein det same ut av 45-70 og slepp å vera avhengig av hylser frå berre ein (?) fabrikant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig hypp på en Marlin i 45-70 selv, men er godt fornøyd med min winchester '94 i 30-30. Dog så bruker jeg bare min til konkuranse (men jeg vant da skandinavisk longrange riflekaliber leveaction i fjor med den :mrgreen: )

Det er nok enkelere å lade 45-70 selv, men ikke nødvendigvis.

Link to comment
Share on other sites

Er vesentlig bedre tilgang på ferdigladd 30-30, enn 45/70. Men det er vel en av få grunner til å velge 30-30'en fremfor 45/70'en. Du sier du har en rifle til æljen, og trenger ikke flere våpen til dette bruket. Hva om 30.06'en går i gølvet på morran 1. æljjaktdag, og kikkerten går til helvete. Har du en Marlin i 30-30, kan du muligens dra på rådyrjakt i stedet. Har du en Marlin i 45/70 tar du med denne og drar på æljjakt. I mange tilfeller er vel 45/70 et bedre kaliber til ælj enn 30.06. Ikke muligheter til å lade sier du? Hvis du kjøper et die-set til 45/70 (koster omtrent det samme som en pakke ferdigammo :D ), så kjenner du vel alltids noen som har ladeutstyr hjemme. Blir fort litt sosialt også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Marlin 1895 i 45-70 med 22 tommers løp lad amunisjonen selv, bytt fjæra på hanen,de har fjærer på sarpsborg våpen,men da må du bruke Fedral tennhetter,denne modellen skalvis koste ca 6000,- kr.

 

Jeg har en Marli 1895 CB med 8 kantet 26 tommers løp den skyter bra med Lees 500 grains kule og 28 grain 120 krutt. eller Lyman 330 grai hp bly med 50 grain N-135 krutt ca 1600 fot.

Hilsen arne :D:D:D

 

 

Hvorfor anbefaler du ikke 1895 CB med en gang? Jeg har også en slik og er kjempe fornøyd! Bare såååå mye penere en de "avsagde" :D

 

photo_1895_Cow.jpg

Link to comment
Share on other sites

30-30 til storvilt.. bare en oppdatering .. det er altså godkjent ferdigammo for storvilt , fra Hornady

LEVERevolution 160 grs .. munning : 731 mps.. 91mtr: +7,6 cm 183mtr: 0,5cm 274mtr: - 30,7 cm

 

disse koster ca. 330.- for 20 skudd.. bare sånn at dere vet at det er liv laga for 30-30 i krattskau med åpent sikte da er denne uovertruffen å bruke..

Link to comment
Share on other sites

30-30 til storvilt.. bare en oppdatering .. det er altså godkjent ferdigammo for storvilt , fra Hornady

LEVERevolution 160 grs .. munning : 731 mps.. 91mtr: +7,6 cm 183mtr: 0,5cm 274mtr: - 30,7 cm

 

disse koster ca. 330.- for 20 skudd.. bare sånn at dere vet at det er liv laga for 30-30 i krattskau med åpent sikte da er denne uovertruffen å bruke..

 

 

nei den er IKKE godkjent for elg/hjort!

Den holder ikke kravet for anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Marlin 1895 i 45-70 med 22 tommers løp lad amunisjonen selv, bytt fjæra på hanen,de har fjærer på sarpsborg våpen,men da må du bruke Fedral tennhetter,denne modellen skalvis koste ca 6000,- kr.

 

Jeg har en Marli 1895 CB med 8 kantet 26 tommers løp den skyter bra med Lees 500 grains kule og 28 grain 120 krutt. eller Lyman 330 grai hp bly med 50 grain N-135 krutt ca 1600 fot.

Hilsen arne :D:D:D

 

 

Hvorfor anbefaler du ikke 1895 CB med en gang? Jeg har også en slik og er kjempe fornøyd! Bare såååå mye penere en de "avsagde" :D

 

photo_1895_Cow.jpg

 

 

Jepp, må si meg enig her, andbefaler og gå for orginalen! 1895CB i 45/70G! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en GuideGun, morsommere børse er det vanskelig å finne. Taper vel litt hastighet pga kort løp, men det er det jaggu verdt :D Og syns de er mye penere enn de lengre brødrene...

Men er frisk rekyl på den lille røveren, og orginalsiktene er ikke akkurat egnet for Kongelaget. Men er man vant til åpne sikter, går storviltprøven greit.

Som en kompis sa: Nærmere revolverjakt går det ikke an å komme 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marlin 336 i 30-30 win. Den ble kjøpt brukt for 2500,- med montasje. Med rette ammoen samler den 3 skudd på 4 cm på 100 meter. Har satt på en 4x33 Leupold og er fornøyd med det. Om du har 30-06 fra før kan du trygt kjøpe en 336 i 30-30. Jeg er i allefall fornøyd....

Link to comment
Share on other sites

Morsom rifle, med ingen elg-dødare desverre. Heldigvis finnes det annet vilt og andre bruksområder for ei rifle, så skulle ikke være noe problem å finne en unnskyldning for å kjøpe en slik ovenfor kona/lensmann/deg selv.

 

Mulig det er bare meg, men virker som ganske mange forbinder jakt med kun elgjakt. Om du er blant de som gjør det Anmoe, er det nok bedre å kjøpe noe annet. Har finregnet på Leverevoulution og andre alternativ, ingen når opp med mindre man lader patronene selv. Dessuten daler jo disse kulene ganske kjapt fra 100m.

 

 

På min sitter en Leupold VX3 3-10 på 'quick release' fester. Reima kan jeg nå etter noen dagers jakt med mye gåing anbefale, den er av ryggsekk typen kjøpt på xxl. Kan ha rifla innenfor sekken mot ryggen, og løsne den ut med trykk knapp uten å ta av sekken. Fiffig med ski på beina vil jeg tro.. (tofoten bør selvsagt pelles av) Med 'Wild West happy trigger' ble avtrekket forbedret ganske mye, men ganske dyrt for en såppas liten sak.

07082008097.jpg

 

Tar gjerne imot tips om noen kjenner til en måte å ha åpne sikter samtidig som 'quick release' basen fortsatt sitter på rifla, det hadde vært kjekt :)

Link to comment
Share on other sites

Tar gjerne imot tips om noen kjenner til en måte å ha åpne sikter samtidig som 'quick release' basen fortsatt sitter på rifla, det hadde vært kjekt :)

 

Betaler en børsemaker eller verktøymaker noe hardt beskattede fjelldollar for å å lage et jaktdiopter som basser på skinna.

Link to comment
Share on other sites

Betaler en børsemaker eller verktøymaker noe hardt beskattede fjelldollar for å å lage et jaktdiopter som basser på skinna.

Tanken har slått meg også, faktisk gått i anskaffelse av ett lite justerbart diopter sikte. Tanken var først å gjenge det på basen selv, men det må nok freses i basen for å få klaring til kikkert ++ Så mine ferdigheter kommer da til kort, her må det nok selges noen skinn for å anskaffe nødvendig fjelldollar. Tro hvem som kan påta seg denslags :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig hypp på en Marlin i 45-70 selv, men er godt fornøyd med min winchester '94 i 30-30. Dog så bruker jeg bare min til konkuranse (men jeg vant da skandinavisk longrange riflekaliber leveaction i fjor med den :mrgreen: )

Det er nok enkelere å lade 45-70 selv, men ikke nødvendigvis.

 

Jeg fikk 3 plassen, hilsen ALLAN STEEL KILLER.

:D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Marlin 1895 i 45-70 med 22 tommers løp lad amunisjonen selv, bytt fjæra på hanen,de har fjærer på sarpsborg våpen,men da må du bruke Fedral tennhetter,denne modellen skalvis koste ca 6000,- kr.

 

Jeg har en Marli 1895 CB med 8 kantet 26 tommers løp den skyter bra med Lees 500 grains kule og 28 grain 120 krutt. eller Lyman 330 grai hp bly med 50 grain N-135 krutt ca 1600 fot.

Hilsen arne :D:D:D

 

 

Hvorfor anbefaler du ikke 1895 CB med en gang? Jeg har også en slik og er kjempe fornøyd! Bare såååå mye penere en de "avsagde" :D

 

photo_1895_Cow.jpg

JA ER DEN IKKE VAKKER !!!! Hilsen ARNE :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...