Jump to content

Den ultimate revejaktrifla


freezingduck

What to do?  

77 members have voted

  1. 1. What to do?

    • Hold deg til saueren i 6,5x55
      32
    • Bygg ei egen rifle i 22-250.
      20
    • Hold deg til saueren og bygge heller en lettvekter i 223 for hare og rype.
      25


Recommended Posts

Sitter her med litt ekstra penger på konto og har lenge tenkt på ett juleprosjekt.

 

Kunne tenkt meg ei reverifle for litt drøye hold.

Lokkejakt i veldig åpent terreng.

intill 400m

Det blir ei tung rifle

Kun til skadedyr. Rev, kråke, osv

 

Tenkte som følger.

Remington 700 kasse siden jeg har flere 700 fra før og jeg har både god stokk, montasje og mye kunnskap om denne.

Tungt løp

Har en mcmillan a5 stokk liggende.

22-250. virker som det kjappeste kaliberet som leveres i fabrikkrifler.

lyssterk kikkert.

 

 

Men det dukket opp en par problemer.

SPS Varmint som jeg tenkte å bruke som utgangspunkt, leveres kun med 1/14 i riflestigning.

Er dette greit til noe slikt som en 55gr V-max kule?

 

 

Driver nå å bygger om den ene Saueren min i 6,5x55 til en slags langholds sel, gås og skarverifle.

Vil det være bedre å bare holde meg til denne?

En plattform

Tenkte å skyte 140gr A-Max kuler med denne. vil den være et godt valg?

Jeg skyter DFS med 140gr A-Max og siden skytterlaget betaler 1,25kr pr skudd, betaler jeg bare 50øre pr kule;-)

 

 

Hvordan er kulebanen og vindavdrift på 6,5x55 vs 22-250.

 

 

Har også vurdert at hvis jeg blir å jakte rev med saueren, så skal jeg bygge meg ei 700 i .223 med 18'' tynt løp, lett stokk og kikkert for å ha med når jeg går på haglejakt for skyting intill 200m.

Link to comment
Share on other sites

Min anbefaling vil være å bruke 6,5'n jeg hadde selv en 22-250 tiltenkt samme formålet, men endte opp med å bruke 6,5x55 i stedet. Tyngere kule og mindre vindavdrift er 2 store fordeler for å bruke 6,5x55. Nå med over 40 felte rev med 6,5x55 på hold ut til 330 meter så kan jeg garantere deg at det er dødelig ;)

Link to comment
Share on other sites

satte inn følgende i ballistikk kalkulatoren med 100m zero og 10km/h vind fra 90*

140gr Hornady A-max med 0,585 i bc og 850m/s tilpasset 6,5x55

Meter hastighet Fall drift

200 748 -10.6 0.5

300 700 -39.2 9.2

400 654 -88.5 16.9

500 609 -161.8 27.2

 

50gr Hornady V-Max med 0,240 i bc og 1150m/s tilpasset 22-250

Meter Hastighet Fall Drift

200 860 -5.3 7.1

300 736 -24.8 16.9

400 622 -64.2 32.4

500 521 -132.7 54.7

 

 

Dette var jo egentlig ikke så imponerende av 22-250 som skal være helt sykt flattskytende

Kan jo kjøre 95gr V-Max i 6,5 i 950m/s.

 

den faller 25% mindre på 500m, men den har dobbelt så stort vinddrift.

Og det er vanskeligere å lese nøyaktig vind enn avstand (laser)

Link to comment
Share on other sites

den faller 25% mindre på 500m, men den har dobbelt så stort vinddrift.

Og det er vanskeligere å lese nøyaktig vind enn avstand (laser)

Den 50gr V-max har jeg sett brukt på 500m, i litt sånn småvekslende bygevind, samlingene var ikke stort mer enn rent fram latterlig. Men reven hadde sikkert blitt skremt... Ingen fare for at den skulle blitt truffet iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett 22-250 på reven, med riktige kuler klapper reven sammen før lyden av klasket kommer tilbake. Jeg bruker kuler som ikke er snille med skinnet.

Måtte friste meg til å teste 30.06 mauseren ett år, brukte barnaul 140 grains fmj ammo. Skuddet gikk og reven satte opp en helvetes fart og for ut en 25/30 meter før framenden ikke holdt takten og Mikkel gikk kast i kast til den stoppet opp død. Det gir jo pen pels, men litt kjipt om den rekker bort til noe å gjemme seg i/under.

Har ikke fristet meg til å prøve lette V-Max kuler i 22-250, men det sies at kulene da stopper i reven. 50grs åpner opp ett stort krater der den kommer ut igjen. mulig 35grs er fin til formålet ?

Link to comment
Share on other sites

Måtte friste meg til å teste 30.06 mauseren ett år, brukte barnaul 140 grains fmj ammo

Kuler er alt, det fins ekspanderende kuler i 30 kaliber også. Da blir den liggende.

 

en får sikkert ei syk hastighet på 35gr, men den er sikkert ektremt sensitiv for vind.

Hadde jo vært fint om den stoppet i reven

For oss som har vært med ei stund, så har jo Jørund Lien skrevet mye om dette. Han falt vel ned på 17 Remington (for å berge skinnet helt) etter en 20 års prøving og feiling - tror han har prøvd det meste.

Men 400m med 17... Tja? Er kanskje ikke mye vind i stille vinternetter.

 

Idag har vi jo også diverse 20-kalibere, og en ny 17, Rem Fireball - kan være det liger n oe der for den som vil ha noe spesielt. Det som er sikkert er at fraværet av rekyl gjør 17 og 20 til veldig gode valg om absolutt vil se selve treffet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt meg en 204 Ruger med tanke på revejakt spesielt. Er en rimelig hissig liten sak som det nok skal være mulig å få Mikkel til å bli på plassen uten at han ser ut som en vrengt polvott.

Kulevektene spenner mellom 26-45 grs. Har dessverre kun fått skutt to rever, noen skjærer og en katt til nå så erfarings grunnlaget er litt tynt, men er strålende fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Bare kort innpå..

Du skriver "lokkejakt i åpent terreng, inntil 400 meter". Ved lokkejakt kommer jo reven ofte mot deg og du vil i de fleste tilfellene få reven nærmere enn 400 meter. Nå kjenner ikke jeg terrenget ditt, men er det kanskje større sjanse for at du vil skyte de fleste revene fra 50 og opp til 200 meter? Og når man lokker så vil man jo plassere seg strategisk i forhold til hvor man tror reven vil komme ut.

 

Ikke for å røre for mye i din gryte, men hvor mange av revene vil du egentlig få skutt på 400 meter? Reven beveger seg raskt og står sjelden stille så lenge av gangen. Er det da kanskje lurere å ta utgangspunkt i et noe kortere hold, for at det skal bli enklere å velge et kaliber?

 

Som sagt, nå rører jeg i din gryte - ikke forstå det som en fyfy, ikkeskytepåsålangthold formaning.

Link to comment
Share on other sites

Det går bra;-)

Jeg tar er en ivrig dfs skytter og tilbringer mang en dag hver måned med å gjøre det jeg elsker mest med skytinga mi, lange hold;-)

Jeg tar stolthet i at jeg skyter like bra på 300 m som 95% av skytterne på elgoppskytinga gjør på 100m.

Da det området jeg har tenkt å jakte i ligger slikt til at jeg kan havne på 30m hold, er sjansen stor for at det blir 200m, og står det en og lurer i skogkanten på 400m vil jeg ihvertfall ha et kaliber som kan nå dit med god presisjon og lite vindavdrift.

Dette er snakk om store åpne områder.

Jeg ønsker også å kunne lade til gåsejakt.

Tidligere i år skjøt jeg flere gås opptil 270m.

Dette var godt planlagte skudd, men jeg kjente at 308, selv i en presisjonsrigg på 8kg, fikk bryne seg i sterk vind.

Jeg er like mye en riflesnekker som jeger og synes alltid at det er spennende og prøve nye kaliber og utfordringer.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 40 og 55 grn V-max på reven, knall og fall effekten er der stort sett hver gang.

40grn i 1070m/s ga gjennomskyting den og (120m skutt skrått forfra) og etterlot samme krateret som jg får med 55grn. Har skutt 2-3 rever med 55grn (970m/s om jeg ikke husker helt feil) som ikke har hatt gjennomskyting. Årets sesong er ikke ontli igang for min del, jeg tenker å teste ut 35grn V-max og 50grn Blitzking i år. Lander stort sett på denn kula som gir best presisjon, sålangt har det vært 55grn v-max.

Jeg bruker 223, har hold ut til ca 250m der jeg sitter, men har aldri løsnet skudd på lenger enn ca 150-60m, har jakta mye uten hverken kunstig lys elller måneskinn, og da blir reven vond å sikte inn over 150m synes jeg, heldigvis virker det som mikkel har ruta si mellom 70 og 120m fra glugga :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...