Jump to content

.22 konkurransepistol. HVA ER BEST??


wobbot

Recommended Posts

Har funnet ut at blandt pistolskyttere, er det like mange forskjellige meninger som det er skyttere, så her regner jeg med mange forskjellige svar.

Jeg tenker et velbegrunnet tips, basert på erfaring, spesielt med tanke på treffsikkerhet, driftssikkerhet og skjefte (har vel sett for meg at dette bør være anatomisk) Jeg tenker da først og fremst finfelt.

Har tenkt å holde meg under 10.000,- og både brukt og nytt er interessant. Samtidig kan det jo være en fordel at den kan bygges om til .32 for grovfelt (da snakker vi kanskje bare GSP?). Spesialpistol er ikke interessant.

Tilbud om kjøp er jo å interessant, men ikke derfor jeg startet tråden, så jeg ønsker ikke et utdrag fra Finn.no her...

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best kommer nok an på hvem du spør, og noen fasit finnes dessverre ikke.

 

Morini, Pardini, Walther, Hammerli, Feinwerkbau, Benelli, Matchguns etc. har alle flotte matchvåpen i prisklassen rundt 15K nytt, og mye kan finnes til 10K eller under brukt.

 

Du må nok bare prøve og se hva du liker. Kjedelig svar å få i forhold til en fasit, men slik er det nå engang.

 

I klubben min er det både Feinwerkbau, Hammerli, Pardini, Morini, Walther og Unique, og de fleste mener nok at de har det desidert beste våpenet. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du må nok bare prøve og se hva du liker. Kjedelig svar å få i forhold til en fasit, men slik er det nå engang.

 

Jepp, "kjedelig" men riktig svar. Jeg vil bare ha litt kjøtt på beinet om hva folk syns. Noen som har hatt problemer med spesielle våpen, eller noen som plutselig har fått samlingene på plass osv. Har en Margolin i dag, og skyter egentlig ganske bra med den, men har fått det for meg at jeg vil skyte enda litt bedre med en litt mere avansert rørleggertang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt noe matchvåpen med anatomisk skjefte før jeg helt nylig kjøpte meg en flott Feinwerkbau AW93. Siden jeg ikke hadde hatt matchvåpen før og heller ikke anatomisk skjefte så innbilte jeg meg vel nesten at samlingene plutselig skulle bli mye bedre av seg selv, men det viser seg at man faktisk må trene med våpenet man bruker, selv med dyre matchvåpen. Så, enn så lenge synes jeg at avanserte rørleggertenger er litt oppskrytt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer:

Walther GSP utgår. Har eid to stk, og ble aldri fornøyd. Grepsvinkelen er hverken fugl eller fisk. Derfor får du aldri "låst" håndleddet. Da hjelper det ikke at våpenet alltid funker (bortsett fra når det er nypusset :roll: )

Pardini SP 22 har jeg bare lånt, men alltid med vanvittig suksess. Det er et kjempebra våpen. Bra håndvinkel, men er kresen i maten. Liker ikke veldig feite kuler som særlig CCI Standard er kjent for. Funker alltid (bortsett fra når det ikke er nypusset :P )

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt mye bra brukt som heller ikke faller veldig i pris (om du ønsker å selge igjen).

 

Du kan bli like god med en gammel Unique til 2-3 lapper fra nittenhundreogørti som med en Pardini til 15K+.

 

Det handler litt om hva lommeboka di sier, men viktigst av alt er hva du selv passer av våpen. Husk at selv om du kjøper et våpen, så er du ikke låst fast til dette i evig tid. Det er faktisk lov å selge våpen. :lol:

 

Si at du har et budsjett på 15K... kjøp en brukt dyr pistol til 6-7K. Resten bruker du på ammo.

Link to comment
Share on other sites

Om du ønsker en pistol med mulighet for ombygningssett i 32, så er det vel bare 5 modeller som gjelder.

 

Sako Tri-Ace

Sako Traditionel

Hämmerli 280

Hämmerli SP20

Walther GSP

 

Huntershouse.dk har 2 stk Sako Traditionel 22/32 sett til salgs for Kr 8500.-

http://www.huntershouse.dk/kat294-Brugte-pistoler-revolver/side5411-Sako-Traditionel-kal.-22lr.-.32S-W-long.-Flot-stand..html

http://www.huntershouse.dk/kat294-Brugte-pistoler-revolver/side5163-Sako-Traditionel-kal.-22lr.-.32S-W-long.-Flot-stand..html

Link to comment
Share on other sites

Spiller ingen rolle hva du kjøper...Det er trening som må til..jeg kjøpte en gsp som første match pistol og er stor fornøyd med den..skyter kun cci standar..ligger helt greit i hånden(men så er ikke jeg noe glad i de grusomme pardini vinkel grepene)min er over 30 år gammel og har aldri noe problem med klikk eller kiling..nypusset eller skutt 500skudd så går den like fint (-;

Link to comment
Share on other sites

Sitter selv å vurderer en løsning som innebærer en Ruger Mark3 med lengste løpet og sette på Volquartsen avtrekk samt et ergonomisk gummigrep. Betydelig billgere enn en GSP (men neppe like bra?). Vil vel havne på 5500 kr.

 

Til den prisen får du en brukt Smith&Wesson Model 41. Det er et bedre parti. Det lar seg også gjøre å finne GSP til den prisen. Men: Tiden har løpt fra GSP, så hvis du vurderer det, må du vite om den faktisk utgjør en fordel for deg (som for Viking1980 ovenfor her). Du bør heller ikke overse Hämmerli X-esse.

 

Hvis dette er noe du virkelig vil, be om å få legge lankene på de forskjellige supervåpnene til klubbens medlemmer. De er sine egne våpens beste ambassadører - 'Den beste gønner'n i verden er den som han har nå, ja du skulle bare høre hvis skuddet ville gå.' Det kan fort være smartere å spare en måned eller to lengre, og kjøpe et våpen du virkelig har potensiale med, enn å kjøpe en uselgelig Ruger som konstant minner deg på at du kunne skutt så mye, mye bedre.

 

@TS: Ved kjøp av GSP 22lr med 32S&W vekslesett, må du huske på at ikke alle vekslesett passer alle stammer. Selv om det heter GSP. Du bør kjøpe begge på en gang hvis dette er løsningen du går for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt noe matchvåpen med anatomisk skjefte før jeg helt nylig kjøpte meg en flott Feinwerkbau AW93. Siden jeg ikke hadde hatt matchvåpen før og heller ikke anatomisk skjefte så innbilte jeg meg vel nesten at samlingene plutselig skulle bli mye bedre av seg selv, men det viser seg at man faktisk må trene med våpenet man bruker, selv med dyre matchvåpen. Så, enn så lenge synes jeg at avanserte rørleggertenger er litt oppskrytt. :winke1:

 

Ja, det er klart det er trening som er greia. Ingenting kommer gratis. Googlet denne Feinwerkbau AW93, og det er jo en råflott pistol 8) Du får si fra hvis du gir den opp, og vil selge den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer:

Walther GSP utgår. Har eid to stk, og ble aldri fornøyd. Grepsvinkelen er hverken fugl eller fisk. Derfor får du aldri "låst" håndleddet. Da hjelper det ikke at våpenet alltid funker (bortsett fra når det er nypusset :roll: )

Pardini SP 22 har jeg bare lånt, men alltid med vanvittig suksess. Det er et kjempebra våpen. Bra håndvinkel, men er kresen i maten. Liker ikke veldig feite kuler som særlig CCI Standard er kjent for. Funker alltid (bortsett fra når det ikke er nypusset :P )

 

Er akkurat dette jeg er litt redd for, hvis man investerer i ei litt jålete rørleggertang... Hjelper ikke å skyte bra på 9 standplasser, hvis pistolen ikke vil samarbeide på den tiende. Da får jeg jo bedre resultater av å skyte med min gode gamle russer (Margolin) som aldri klikker :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe Wobbot, det skal jeg ha i bakhodet. Men jeg er nok ikke ferdig med den helt enda. Våpenet er flott det, og ikke minst så bare funker den. Spiser alt jeg har matet den så langt uten et eneste klikk. Det nærmeste jeg har kommet feil er at den 1 gang på kanskje 500 skudd ikke låste sleiden i bakre stilling når jeg hadde skutt tomt. Og det kan jeg absolutt leve med.

 

Så, fornøyd med våpenet, men litt skuffet over anatomiske skjefter - de var ikke så "magiske" som jeg hadde håpet. Enn så lenge så skyter jeg relativt likt i NAIS'en med Feinwerkbauen som jeg har gjort med min S&W 617. Forhåpentligvis kommer det vel med trening. Hvis ikke så er jo det fine med AW93 at man får veldig pene ikke-anatomiske Nill skjefter til den også.

 

Uansett, tilbake til tema: Du får mye fint til under 10K hvis du kjøper brukt. Prøv og se hva som gir deg godfølelsen. Jeg har prøvd både Pardini og Morini - likte ikke Pardini, likte Morini, men den ga meg liksom ikke helt godfølelsen. Den fikk jeg mer med AW93, og har du godfølelsen blir det morsommere å bruke. Er den noe bedre enn de andre? Helt sikkert ikke, men jeg liker den godt, og det er det viktigste for meg. Hva du liker er det til syvende og sist bare du som kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl har jeg skutt bra (og tildels meget bra med nok trening) med Unique og FAS. Og med nødvendig grad av vedlikehold har disse våpnene også fungert. Begge har "grovkaliberbrødre" med samme skjeftevinkel. Av "moderne" våpen er jeg rimelig sikker på at jeg ville skyte bra med .22 Pardini, da jeg har skutt mye (og bra) med "grovkaliberbroren" .32 Pardini.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en S&W mod 41 som jeg etterhvert fikk et Karl Nill matchskefte på, som da ble veldig god å skyte med. Jeg skjøt tålelig bra med den, men det ble liksom ikke helt topp. Vaket rundt 500 poeng i bane programmene og i underkant av 90% score i feltløypa. Så anskaffet jeg en Pardini SP og rykket umiddelbart opp i prestasjon, og er av den formening at det er kanskje den beste investering jeg har gjort så langt mht umiddelbar prestasjonsøkning. Nå passer nok den uvanlig harde grepsvinkel meg veldig bra og jeg foretrekker å skyte alt med beste hånd. Litt utfordring med liggende skyting, så jeg har pusset ned litt på støtteklossen i bakkant for å klare å vri hånden nok for liggende.

Det skal også sies at jeg tok pistolen rett ut av eske og har ikke justert en milimeter på noen av de utallige justeringsmuligheter som finnes (jeg justerte støtteklossen inntil håndbakken), og Petter Bratli mente at her var det ikke mye å flikke på....

Mht vedlikehold er SP'en utrolig enkel, og jeg må bare innrømme at jeg ikke er like flink med puss etter hver gang på banen, Så at det blir noen hundre skudd mellom hver puss, og jeg har aldri hatt snev av problemer med funksjonsfeil. Når jeg går felt løypa og skal ha 6 skudd i magasinet (som jo strengt tatt er laget for 5 skudd) må jeg passe på at sleiden står i bakre stilling når jeg setter i magasinet slik at det kommer ordentlig på plass. Så har jeg også vendt meg til å holde på magasinet i underkant når jeg dytter frem første skudd og sjekke at det kommer ordentlig på plass og kammeret låser der det skal.

Pardini'en koster noen kroner, men det er mye lettere å legge bak seg enn kjøp av et våpen som ikke tilfredstiller behovet og minner deg på det hver gang du bruker den.

Så min anbefaling går nok i retning av en Pardini SP hvis skjeftevinkel passer og du ønsker å ta ut maksimalt av egne evner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 years later...

Her kan du få et godt og billig våpen ferdig i 32.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88664002

 

Grepsvinkel på f.eks Pardinien fikset jeg overhodet ikke, synd for det er jo et godt våpen med meritter nok.

 

Startet karrieren selv med en Margolin, og har nå 2stk Matchgun som fungerer upåklagelig, selv om jeg veit flere her nå kommer til å si noe om det, ta det fra en som har selv og ikke masse troll som bare sprer eder og galle....

Link to comment
Share on other sites

Du må selvsagt finne et grep som du er fortrolig med. Det gjelder alle pistoler.

Når det er sagt, må det nevnes at det finnes en olympisk øvelse med finpistol for herrer (silhuett) og en for damer (sportspistol/finpistol/VM-fin). Jeg har sett alle finaler i OL og WC de siste to årene. I alle finaler har det vært 100% Pardini.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...