Jump to content

Billige elektroniske hørselvern?


Perpålsa

Recommended Posts

Maxbo selger et merke som heter "Gard"-ca 400kr kostet de. Fungerer helt utmerket, men har ikke stereo lyd eller inngang for radio.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pro-utgaven tåler fint regn, men Pro-x har IP-67 klassifisering, så du kan drukne med dem uten at de slutter å virke :). Jeg har selv Supreme Pro, har hatt dem i vel 3 år nå, og er strålende fornøyd. Har blitt brukt i all slags vær. Batteriene varer i evigheter.

 

Uansett hvem av dem du velger er jeg rimelig sikker på at du blir fornøyd, det er i alle fall jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte nett sordin supreme pro x på www.jaktogfriluft.no til 1690 ,- inkludert porto. Fullpris er rundt 2200,-. Bestilte onsdag kveld, var hos meg laurdag, så kjapp levering.

 

Det er jo ikkje den billigaste modellen på markedet, men eg knekte nå til :-) Har ikkje fått prøvd dei skikkelig endå, men etter det eg leser så er folk flest nøgd med dei.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med Sordin Supreme Pro, men har akkurat tatt i bruk et par Peltor Sport Tac. Foreløpig veldig fornøyd.

 

Syns å huske at det gikk en diskusjon på SL om dette, og tror konklusjonen ble at Peltor er mer behagelige, spesielt for folk med store ører, mens elektronikken i Sordin kan være en anelse bedre. Ikke mer holdbar, men tror det handlet om hvordan lyden ble kuttet eller dempet. Tror du hører like godt i begge, men jeg vet ikke hvordan "kvaliteten" på lyden er forskjellig. Var nettopp på jakt med mine, og klarte etter hvert å "glemme" at jeg hadde hørselvern på. Det er et godt tegn, men Sordin kan som sagt være like gode på dette området for alt jeg vet.

 

Peltor sine er som regel litt billigere også hvis det har noen betydning.

 

Så hvis du skal bruke hørselvernene lenge i gangen og ikke har små ører kan det kanskje være lurt å velge Peltor. Nå kan det godt hende jeg blir motsagt av noen som har sammenlignet, men jeg svarer nå etter hva jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

har et par sordin supreme jeg er veldig fornøyd med, god lyd og etter litt merker man ikke at de er på :) men har små ører så veit ikke hvordan dem med større flappiser opplever de :mrgreen:

 

Jeg har meget store (Dumbo utstående ører (objektivt sett)), men plages ikke av det på noen måte.

 

Hva angår hørselvern har jeg benyttet meg av Sordin supreme Pro under all jakt de siste 3-4 årene. Jeg har brukt dem i regnvær flere ganger som kan sammenliknes med vanlig dusjing i 10 min. Ingen tegn til skade. (JA det regner i Vestlandsliene om høsten).

 

Når det gjelder komforten kan jeg være med på at bøylen kunne ha vært noe mer fleksibel,- men ser for egen del ikke på dette som noen big sak. Selv bruker jeg også ørebøylen til jaktradioen under selve hørselvernet. (Den medfølgende pluggen passer ikke min radio...). Også dette fungerer greit.

 

Med lydforsterkning på fullt føles det som følger: (Hvis noen skjønner hva jeg mener)

 

Du befinner deg i et konsertlokale like før konserten tar til. På scenen er det rigget opp en rekke mikrofoner som står på. Disse fanger opp bakgrunns-surringen fra folket som prater i salen,- forsterker denne, og sender lyden fra lokalet ut høytalerne.

 

Bruker hørselvernet i timevis under jakt. Glemmer at jeg har det på. I tillegg fungerer det som ørevarmere.

 

Ellers er hørselvernet glimrende på skytebanen. Ved å putte propper i ørene,- og samtidig skru forsterkningen på full styrke,- kan man snakke normalt med folk på standplass. Proppene demper lyden, hørselvernet forsterker = man får tilnærmet normalt "samtalevolum". Ved skudd komprimeres lyden + propper = bra demping.

 

Moro å skru opp volumet på stereoanlegget i bilen for å teste effekten. "Plutselig" vil ikke volumet på bilstereoen mer opp. (Slikt man kun tester på vei til jakt uten annet å finne på...., ellers risikerer man vel å bli "hentet")

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hvor du har kjøpt Sordinene ifra og hvor lenge de har ligget på lager, spørr butikken om de kommer med de "nye" silikonmoffene rundt ørene. Hvis svaret på det er nei, be om å få med ett hygiene sett med disse moffene.

 

Forskjellen i komfor med/uten silikonmoffer må oppleves.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har Sordin Pro-X selv, og har testet et par Peltor Pro Tac opp mot disse. Mine erfaringer er at Sordin sitter bedre på knotten og dermed demper bedre, er mindre i utførelse og kommer dermed mindre i veien for kolben (ja, mindre i veien. begge kommer litt i veien for haglen). Samtidig har disse en mer naturtro lydgjengivelse. Eneste fordelene peltor har, er disse skumgreiene på mikrofonene som fører til mindre vindsus i ørene, samt at de slår seg av etter et visst antall timer, slik at du ikke trenger å sjekke om de er av dagen etter jakten(om dette er en fordel, kommer vel an på hvor lenge man jakter i slengen). Dette med vinden løser jeg enkelt ved å trekke en lue over hørselvernet. Har aldri hatt behov for max lydforsterking, så jeg hadde vel klart meg uten den x-en...

 

Kjøpte mine på xxl for 1700, noe jeg tror er vanlig pris der. Noen billigere?

 

Kom forresten over noen billige av ukjent fabrikat på Evje (Sørlandet) forrige uke til 180,- eller der omkring. Disse er store og med mono, slik at det alltid høres ut som lyden kommer fra rett foran deg. Men dersom retningen på lyden ikke er viktig, skulle vel dette være godt nok...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...