Jump to content

Lang eller kort Col, hva gir høyest trykk,?


krisaa

Recommended Posts

Ok, var det jeg også trodde.

ser bare at på enkelte ladninger i "Ladeboka" at de oppgir kortere Col og ofte forholdsvis kraftige ladinger i forhold til tall oppgitt på amerikanske nettsteder, dette er muligens noe som skyldes at de amerikanske er mer konservative og beregnet for halvautomat?!,!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt.

 

Sjansen er stor for at man får lavere (max)trykk med kortere patron enn det som er oppgitt i ladetabellene er stor. Det vil alltid være en bestemt lengde som gir lavest trykk og det er ikke det som er kriteriet når f.eks. kuleprodusentene setter patronlengden.

 

Tommelfingerregelen sier at konsekvenene, for trykket, av for lang patron er dobbelt så store som for kort.

Link to comment
Share on other sites

så dersom mann ligger litt i grenseland i forhold til trykk, (antydning til trykktegn) med en bestemt Col,

 

Kan mann da prøve seg frem med lengre Col og lade diverse ladninger opp til samme grs krutt? eller bør mann først teste med kortere Col?

 

Eller er har ikke lengden så mye å si på trykket, så den aktuell ladning vil uansett være for kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Man må uansett vite hvor lang friflukt man har. Poenget er ikke å få i mest mulig krutt uten å sprenge noe. Man må godt inn på det røde for å få tunge hevarmsløft og skader på hylsa.

 

Når jeg er nøye bruker jeg en moderat ladning til å finne patronlengden som gir best presisjon, og opparbeider deretter ladning til ønsket hastighet. Når jeg ikke er nøye bruker jeg 1,5 - 2 mm friflukt og lader meg opp til et stykke under maks i ladetabellen og sier meg ferdig.

 

I nevnte artikkel var det en graf som illustrerte forholdet mellom patronlengde og trykk, hvis jeg husker det skal jeg lete den frem.

Link to comment
Share on other sites

Var et par innlegg her som jeg ikke skjønte.

 

Min erfaring er at, gitt at en HAR friflukt (over 0.25-0.5mm) så øker trykket nokså langsomt jo lenger ned en setter kula. I patroner hvor totalvolumet er stort i forhold til volumet som opptas av kula øker trykket ganske lite, i 6.5x55 og med 9 grams kuler kan man kjøre COL flere millimeter fram og tilbake uten å merke noe som helst. Derimot, når kula tar opp mye volum i forhold til totalvolumet, så øker trykket ganske så fort med avtagende COL. 223 med 80gr Amax og COL på 53 og 63mm er to vidt forskjellige ting.

 

Når en derimot nærmer seg null friflukt så stiger trykket litt når en nærmer seg, og når en kommer dit at kula står i bommene når patronen er kamret - da får en betydelig, og godt merkbart høyere trykk enn ellers. Er en under eller på vanlig makstrykk fra før, altså ikke noe "atomic loads" osv. så er dette ikke dramatisk, men en vil ofte se tegn på høyt trykk.

For vanlige riflepatroner er forskjellen på trykk mellom en mm friflukt og ingen friflukt er dramatisk mye større enn trykkforskjellen som settes opp av en mm forskjellig friflukt ved alle andre patronlengder.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp med col 85-87 og 89 mm i en .300 Win Mag som har null friflukt ved ca 91 mm med angjeldende kule. Fikk en liten gjennomsnittlig hastighetsøkning med økende patronlengde. Kan vel tyde på at trykket er noe høyere ved 89 mm col, eller?

 

Edit.

Hva sier Ql om dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen enkel lineær sammenheng mellom makstrykk og utgangshastighet. Samme mengde krutt burde gi samme utgangshastighet, sålenge alt kruttet rekker å brenne opp, og munningstrykket ikke er uendret.

 

 

Minner om dette:

Forutsetter at mann har lang nok friflukt.
Link to comment
Share on other sites

Dette er nok ikke så enkelt at det finnes ett svar for alle forhold. Dersom friflukten er mer enn et par mm vil det som oftest bli høyere trykk når kulen settes dypere. Men utformingen av overgang kammer løp vil ha betydning, det samme vil utbrenninger og overflatestruktur. Det som er sikkert er at dersom kulen har stor igangsettingsmotstand så vil trykket stige, og jo mer fart kulen har når den treffer bommene, jo mindre trykkstigning får en.

Et eksempel på det motsatte er i 6,5 der det hjelper å sette kulen dypere når hylsehalsen soter pra svake ladninger med langsomt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel på det motsatte er i 6,5 der det hjelper å sette kulen dypere når hylsehalsen soter pra svake ladninger med langsomt krutt.

 

Det er vel ikke sikkert at makstrykket øker selv om sotingen gir seg? Kanskje trykket som skal til for å gi god tetting oppnås tidligere men kula har høyere hastighet når den treffer riflingen (som du nevner).

 

Hva om svakt kulehold og kraftig tennhette får kula til å hoppe ut i riflingen og så nærmest stoppe før kruttet tenner skikkelig?

Link to comment
Share on other sites

Det som forårsaker soting er at kulen forlater hylsen før trykket er så høyt at hylsen har utvidet seg nok til å hindre soten å trenge ned utvendig langs hylsen. Ved å sette kulen dypere blir trykket høyt nok til at hylsen tetter når kulen forlater hylsen.

Det kan skyldes at kulen har lengre vandring, eller at kruttet tenner raskere og bygger opp tilstrekkelig trykk. Ved soting kan en også øke kruttladningen og noenganger bli kvitt problemet. Skjer det ved maksladning er dypere kulesetting løsningen.

Tennhetten har vanlighvis ikke nok kraft til å flytte kulen. (Det har jeg bare testet i tom hylse. Om du vil finne ut hva som skjer med krutt i hylsen så går det å fylle tilsvarende mengde salt eller sukker i hylsen og prøve om det blir forskjell på virkningen.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...