Jump to content

Hvilken blyfri ammunisjon anbefaler du?


ejdanielsen

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke helt sikkert hvordan det er på storviltskiva, men vi bruker samme system på 10-delt skive.

Så er 99,99% sikker på at det er slik:

Treffsona er delt i ti soner, ifra 1,0 til 1,9

1,9 er sentertreff

1,0 er treff helt i ytterkant

1,45 er da midt mellom ytterkant treffsone og senter treffsone (1,4 og 1,5 er det du i praksis vil få anvist)

0,x er bom

Pilene viser retningen på skuddet ifra senter

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Barnes TSX og TTSX kuler og anbefaler dem varmt.

 

Jeg driter totalt i bly i kjøtt "problematikken" og er ikke derfor jeg velger å bruke disse kulene.

 

Jeg bruker dem fordi jeg får meget god presisjon i alle mine våpen med dem og fordi jeg får en god skuddeffekt med begrensede kjøttødeleggelser og høye restvekter.

I tillegg får jeg høy BC med rimelig lette kuler, som gir bra hastigheter og flatere kulebane med mindre vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

Barnes! TSX eller TTSX.

Barnes har lengst erfaring med å produsere homogene kuler og leverer deretter.

 

Har bedre erfaring med TSX enn TTSX selv.

Jeg er av oppfatning at tippen på TTSX dreper litt av kulas virkemåte. Umiddelbar ekspansjon, joa, plasttuppen presses ned i det store hullet med en gang, men hindrer deretter kropsveskene til dyret til videre ekspansjon. Erfarer at TTSX Blodslår mer på inngangssiden og gir lengre fluktstrekkning for påskutt dyr når det lades i normalkalibre.

 

Den game TSX derimot, helt perfekt til normat bruk.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd rikosjett fra noen Barnes kuler.

Heller ikke de gamle Barnes X.

Jeg forstår ikke hvorfor de skulle ha større rikosjettfare enn hvilken som helst annen kule som holder godt sammen.

F.eks Swift A-frame.

 

Selvsagt kan det skje at en kule rikosjetterer, men det gjelder mange forskjellige kuler, men jeg er ikke videre bekymret for at jeg vil få en kule i retur såfremt jeg ikke skyter i ei steinrøys på kort hold.

Jeg har fått rikosjetter fra Norme Vulcan og Nosler, og det er kuler som begge er rimelig bløte i tuppen.

De har aldri kommet rett tilbake, men man hører dem hviner avgårde.

Den desidert verste når det gjelder rikosjetter, er 22 lr etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Barnes lager kuler som gir en utrolig god presisjon i mine våpen. Jeg skifet for noen år siden og kommer aldri til å bytte. Resultatet er som regel knall og fall med minimal kjøttødeleggelse. Har skutt en del dyr med disse kulene nå og kan varmt anbefale dem. Siste dyret jeg skjøt med TSX var en liten råbukk for ei uke siden og skar vekk ca 2 hekto ødelagt kjøtt, dette med et kaliber som har nesten 1100 m/s utgangshastighet. Inn bak bog og ut foran i bog. Selvsagt noe blodslått, men dette skrapes lett vekk, blodet ligger i mellom hinnene og ødelegger ikke kjøttet.

Om kula gir samme presisjon i ditt våpen er ike sikkert, men det er bare å prøve !

Link to comment
Share on other sites

Noen andre som har opplevd rikosjett (at kulen kommer i retur)?

Jeg har opplevd rikosjetter med alle typer ammunisjon jeg har prøvd. Fra luftgevær til 84mm RFK (og pil og bue :roll: ). Selv har jeg blitt truffet av rikosjetter flere ganger, har sett mange bli treft av rikosjetter og har sendt folk på legevakta etter treff av rikosjetter flere ganger.

Alle som har skutt litt har opplevd rikosjetter.

Har aldri blitt skadet selv, utenom drabelige blåmerker eller småkutt - det etter luftgevær, 22LR (den var VOND, omtrent i tinningen..), .357 mag. Dette er ved skyting på selvanvisere, bildekk, treverk, bjerkeved, betong, stein, wtf..

De som måtte på legevakta var alle folk som ble truffet i ansiktet og blødde kraftig - men kun en under rifleskyting, vi stod i anvisergrava, da en idiot skjøt på stålrøret som holdt sikkerhetsmerket, vi ble pepret av kulefragmenter alle mann.

På jakt har jeg hørt rikosjetter suse avgårde en hel del ganger, senest i helga, og vært fornøyd med valget av skuddretning, selv fra åpen sjø kan man få rikosjetter, fra jorder og fra skog - har dog ikke sett dem komme rett tilbake.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...