Jump to content

jaktradio.


renegade77

Recommended Posts

Er på utkikk etter en billig og ok radio. Vil bli brukt 1-2 uker i året så er ikke interesert og betale gull for den. Har googla litt rund og søkt på kammeret uten og bli så veldig mye smartere.

Vil jo ha en med litt batterikapasitet og sånn øreplugg greier.

Noen som kan komme med erfariger/råd til en som ikke har så god råd???

 

Fant en TYT TH f6 som virket ok i følge div søk.. Erfaringer??? http://www.norworld.no/jaktradio-boosterantenne-pakketilbud-p-3529.html

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe den ra

Hva er en "godkjent, lovlig" radio?

At sendeeffekten er innefor de grensene som er satt i Norge og at du har lovlige lisenser for de kanalene du skal bruke.

 

Du kan kjøpe den radioen du vil, helt og holdent lovlig. Så "kan" du sende inn en konsesjonsøknad, å betale de 55,- det koster i året. (jeg har aldri hørt om noen som har gjort det)

 

Dette er vistnok allerede ordnet hvis du kjøper av norsk forhandler.

 

Står litt mer om dette her:

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=67282&displaypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt riktig.

Om du betaler 55.- til Njff så får du lov til å benytte radio frekvensene som Njff administrerer, men det betyr ikke at du kan benytte senderutstyr som ikke er godkjent for bruk i Norge.

Dette er det "Radio og Teletilsynet" som styrer med og gir godkjenning av de enkelte produkter, sikkert noe slikt som CE-merking eller i den gate.

Det har vel å gjøre med at sende styrken (Watt) er innenfor loven og at de faktisk sender innenfor de frekvensene de er innstilt på og ikke forstyrrer nærliggende frekvenser.

I verste fall kan du risikere å få politi/teletilsynet på besøk hvis utstyret ditt forstyrrer og sperrer andre frekvenser/brukere.

Ser for meg at vi som har handlet radioer fra utlandet blir oppsøkt/sporet opp slik som dette...ha ha ha

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Det er jo en sjans for at du kan hisse på deg et par Radio amatører med lisensene sine i orden.

Det har blitt sterkt påpekt og diskutert i tidligere tråder om jaktradioer her inne på forumet, har selv en lovlig Icom som det betales lisens for og en Puxing px-888 (fra kina) som er med som reserveradio på jakt og bruksradio når jeg er ute sammen med RødeKors Hjelpekorps.

Den har tastatur der frekvensene valgfritt kan plottes inn og lagres og er altså i følge reglene ulovlig for meg da jeg ikke har Amatør radio lisens og den oppererer i frekvensbåndene som fritidsbåt VHF, politi, ambulanse, brannvesen og redningsetatene bruker.

Men jeg synes det er en bra radio 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser jo ut til at man kan få en litt billig radio til å funke ute i felten. Hvordan er det med di billige på ebay. Man må programere disse selv med frekvenser?? Og er det vrient. Eller er det "søk og lagre" funksjon på disse?? Vist dere sjønner hva jeg mener :smile:

Var det ingen som har testet de TYT greiene?? Kansje greit og handle i Norge også. :D

Link to comment
Share on other sites

Les nå her http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... t_id=67282" target="_blank , samtidig påminne om bruk av andre radioer er ikke tillatt enn de som selges fra godkjente forhandlere, og ikke vise til radioer som ikke er lovlig som jaktradio f.eks. radioer beregnet for radioamatørfrekvensene :) Ved privat salg av f.eks brukte radior står det følgende "Dersom jaktradioen selges privat til annen jeger, må selger sørge for at ny eier har tillatelse. For at jaktradioregisteret skal være riktig oppdatert til enhver tid, må NJFF ha melding om privat salg, mistet eller ødelagt apparater som ikke er i bruk." :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Du vil få problemer med å bruke denne som jakt/sikringsradio, da den sender på kun 144–148mhz.

 

Dette er frekvensområdet til radioamatørene og bør ikke brukes vis man ikke vil miste utstyret. I norge er det 144-146.

Litt om radioamatør frekvenser finner dere på www.nrrl.no

 

Må man ha radiotelefonlisens for å lage seg egne kanaler med random frekvenser på UHF bandet også?

Eller gjelder dette kun VHF bandet?

 

Er ingen lisens frie frekvenser på vhf. Uhf har dere LPD ( 69 frekvenser ) som igjen ligger i amatør bandet.. men er lovlig og bruke, ikke og anbefale..

Så har dere KDR som ligger på 444 mhz og PMR på 446 Som kan brukes. Radioer selges mange plasser og koster ikke så mye:)

 

Egne private frekvenser må¨søkes til Post og tele..

 

 

Comet @ Radioamatør

Link to comment
Share on other sites

sjekk ut 409shop.com

kina butikk med fri frakt og latterlige lave priser :wink:

radioer i flere prisklasser, jeg og de fleste jeg jakter med har wouxun radioer og det er enkelt

og fungerer.

Her selger de også en god radio av merket baofeng. Denne er veldig populær i usa og man finner mye info om denne på youtube. Kjempegod radio for en billig penge. Veldig enkelt å programmere den både manuellt og via pc. Kabel for tilkobling til pc koster ikke mye heller. Men som nevnt over så er ikke denne tillatt brukt i norge :-)

Link to comment
Share on other sites

Men som nevnt over så er ikke denne tillatt brukt i norge :-)

 

Har den selv, (UV5RA) og er veldig fornøyd. Sender like bra som icom og co, og man kan avlytte to kanlaler samtidig, noe som er en stor fordel ved ettersøk med nabolag. I tillegg er det en god reiseradio på tur (fm) Ip 65 er den også.

 

Har lagt inn alle de godkjente jaktkanalene på den, samt microtalk frekvensene på UHF bandet.

Den er forøvrig CE merket.

 

@Comet; i gråsone, eller fy fy til jaktbruk..?

Link to comment
Share on other sites

Ja UV-5R er det som er mye brukt. Jeg har den som heter UV-5S men det er samme radioen bare noen kosmetiske forskjeller. Kjøpte også en antenne på ebay til den og den tar inn signalene veldig bra med denne. Tror den heter diamond eller noe. Fem dollar hjem i postkassa. Man kan også velge mellom 1 og 4 watt på sending. Jeg bruker en icom til vanlig på jakt, men har denne i reserve. Det at den har dualwatch er jo også helt genialt samtidig som man kan høre på P3 eller hva man måtte ønske. Du kan altså sitte på post og lytte på vanlig radio samtidig som at den går automatisk over på ditt jaktlag sin frekvens og en alternativ frekvens ved trafikk på disse. Men jeg foretrekker naturens lyder på jakt da :-)

Link to comment
Share on other sites

 

@Comet; i gråsone, eller fy fy til jaktbruk..?

 

Fy fy :) Vet er mange som bruker "ulovlig" utstyr. Og det funker nok like godt MEN det blir fort problemer vis det blir kontroll av PT eller at man roter seg på frekvenser man ikke bør være på. Mange tror også at disse apparatene er mye bedre enn vanlig jaktradioer. Det som er problemet som regel med jakt radioene er at de ikke leveres med ei god antenne.. og da har de ikke god rekkevidde.. Disse radioene er fult lovlig og eie men ikke ikke lov for en vanlig forbruker og bruke vis du setter dette helt på spissen. En radioamatør kan KUN bruke disse lovlig på radioamatør frekvenser. Så reglene er like strenge for de.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis man ikke vet hvordan reglene er så kan man rote det skikkelig til. Hvis den kun blir brukt til å lytte med eller som en reserveradio til jaktkanaler så ser jeg ikke de store farene med det. Den radioen jeg har kan også sperres for utgående trafikk slik at det ikke går an å sende på de frekvensene man bør holde seg langt unna. Da kan man jo utruste eventuelle gjester eller barn som er med på jakt med denne så kan de høre på hva som skjer. Og det er så vidt jeg vet helt lovlig så lenge man bare lytter. Jeg syns også det er fint å ha den tilgjengelig i sekken med for eksempel VHF kanal 16 slik at man har muligheten til å rope om hjelp hvis det kniper skikkelig. Risikerer heller litt kjeft enn å risikere livet i en kinkig situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...