Jump to content

SBSK arrangerer gruppe + poengskyting 500 m UNL 7 - 8/9-13.


TRG-22

Recommended Posts

SBSK vil arrangere 500 meter UNL '' Beste gruppe '' og poengskyting 7-8/9-2013 på Abusland i Evje og Hornes kommune.

Oppmøte kl. 0900.

 

Startkontingent på kr. 300,- for 500 m UNL gruppe. Ønsker du å delta på gruppe + poeng stevne er startkontigenten Kr. 450,- må være registrert innbetalt til SBSK konto: 9480.11.14657 før 23/8-2013.

 

VIKTIG INFO!

Innbetaling må merkes med: FULLT NAVN, ”Nickname” og ”ABUSLAND 500 m UNL 7-8/9-13’’. Husk også å påføre hva slags program du velger å melde deg på ( gruppe, poeng eller gruppe+poeng ).

 

Forhåndspåmelding sendes til:

styret@sorlandetsbenkskytterklubb.no eller påmelding i denne tråden.

 

Påmeldingsfrist er 23/8-2013.

 

Forhåndspåmeldingen må inneholde:

- Navn + Nick

- Kaliber

- Om du bruker rekylbrems på våpenet

- Bruk av tofot/skytestand eller om du har med skytebenk.

- Hvilket program du ønsker å skyte ( gruppe, poeng eller gruppe + poeng )

 

Stedsbeskrivelse:

Tast inn følgende verdier i søkefelt til høyre på skjermen så kommer du på standplass.

Nord: 6486900

Øst: 420466

 

Myra ligger på veien mot Sveindal fra Hornnes, ca 10 km fra Rv9, et stykke før Bjørnekroa.

http://www.norgeibilder.no/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Lat: 58º 30' 55.950''

Lon: 7º 38' 14.959"

 

Når dere kommer kjørende Rv.9 sørfra så vil dere se et skilt til Tonstad, ta av inn til første vei venstre side etter skiltet. Etter ca. 1km så deler veien seg i 2 retninger. Følg skiltene videre til Tonstad.

Kjør så videre ca. 1 mil, når dere begynner nedstigningen, så er det en langsgående parkplass på venstre side på ei rett strekke, kjør så inn her.

Så kommer det en bom i en grusbakke, kjør forbi denne og følg veien inn. Veien her deler seg også i 2, kjør da veien til venstre. Så følger dere veien til dere ser oss nede på ei myr.

Vi kommer til å sette opp noen skilt på veien inn for å hjelpe dere.

 

Hvis dere ikke finner frem, så ring 47318080. Noe dårlig forbindelse, men det kan være til hjelp hvis dere er helt lost...

 

Overnatting må den enkelte ordne med selv. Nærmeste overnatting er:

 

http://www.kilefjorden.no/index.php?m=s ... n=vis&id=8" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Det kan være at det vil bli mulighet for å overnatte feltmessig i området, slik som sist. Det er noe usikkert om det er noen som skal overnatte, men hvis det er noen som ønsker dette, så meld ifra i påmeldingen. Nærmere info kommer!

 

Program.

Tellende konkurranse blir skutt i en klasse. Avstand 500 meter.

Det skytes tre serier á 10 skudd (3x10 skudd)

12 minutter skytetid pr. serie.

 

Regelverk 500 M UNL:

FRI-KLASSE (Unlimited)

 

Våpen.

 

Alle rifler med følgende begrensninger er tillat brukt.

 

f. Det er fri vekt på rifle komplett.

g. Fri forstørrelse på kikkert.

h. Fri Avtrekksvekt. OBS: avtrekk som er gjenstand for tilfeldig/ufrivillig avfyring er ikke tillat. Det er arrangørs ansvar å ta stikkprøver på dette.

i. Det er tillat med munningsbrems. (men må spesifiseres ved påmelding om det skal skytes med rifle påmontert denne type utstyr.

j. Det er tillatt med lyddemper

k. Minimum pipelengde skal til enhver tid være innenfor gjeldene norsk Våpenforskrift. (WBSF er min. Løpslengde 457 mm (18") Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon.

l. Avtrekkerbøyle/beskyttelse er påbudt.

m. Riflene skal kunne avfyres fra benk med vanlige skytestøtter, eller i liggende posisjon.

n. OBS: På rifler med magasin, er det forbudt å benytte dette. Våpenet skal lades for hånd med ett skudd om gangen.

o. Anvendelse av magasin, laderamme eller annen anordning som mater skudd manuelt eller automatisk er forbudt.

p. VIKTIG: Øvre kaliberbegrensning er opp til kaliber.400.

 

VIKTIG INFO:

 

Skytestilling.

Skytestilling er normalt sittende fra benk. Men det gis anledning til å skyte liggende med to-fot - eller med annet anlegg for rifla i liggende stilling. MEN for denne konkurransen så blir det liggende skytestilling, da klubben ikke har benker. Men hvis dere har skytebenk selv, så gies det muligheter for å bringe denne med.

 

 

Påmeldte:

1. Tommy Pettersen/ Brems/ 6.5x284/ Gruppe + poeng :D

2. Dag Olav Nilsen/ 6.5x55/ Gruppe + poeng :D

3.

4. Fredrik Berentsen/ 308.Win/ Gruppe + poeng :D

5. Espen Bakken/ .260 Rem./ Brems/ Poeng :D

6. Kim Lysefjord Karlsen/ .223 & .260 Rem/ Gruppe + poeng :D

7. Geir-Ove Tallakstad Riis/ Brems/ 6mmBr/ Gruppe + poeng :D

8. Petter Bund/ 6.5x55/ Gruppe + poeng :D

9. Olav Vatne/ 308.Win/ Gruppe + poeng :D

10. Dag Twist/ Brems/ 338.LM/ Gruppe :D

11. Christian Berg/ Brems/ 6.5x47/ Gruppe + poeng :D

12. Stanley Moen/ Brems/ 6.5x47/ Gruppe + poeng :D

13. Runar Jonsson/ Brems/ 6.5x284/ Gruppe + poeng :D

14. Robert Ivedal/ 6.5x55/ Gruppe + poeng :D

15. Geir Kahrs Andersen/ Brems/ 6.5x55 & 338.LM/ Gruppe + poeng :D

16. Lars Ove Rossemyr/ Brems/ 308.Win/ Gruppe + poeng :D

17. Glenn Egil Knudsen/ Brems/ 6.5x55/ Gruppe :D

18. Jon Fredrik Bærheim/ 338.LM/ Gruppe + poeng :D

19. Svein Olav Birkeland/ 338.LM/ Gruppe :D

 

 

 

 

 

 

Hvis det er noen spørsmål, så ta kontakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Påmeldte:

1. Tommy Pettersen/ Brems/ 6.5x284/ Gruppe + poeng

2. Dag Olav Nilsen/ 6.5x55/ Gruppe + poeng

3. Krister Engvoll/ Brems/ 338.LM/ Gruppe + poeng

4. Jon Fredrik Berentsen/ 308.Win/ Gruppe + poeng

5. Magnus Mørk/ Brems/ 308.Win/ Gruppe + poeng

6.

 

Har 500m UNL gått av moten eller?

 

K

Link to comment
Share on other sites

k. Minimum pipelengde skal til enhver tid være innenfor gjeldene norsk Våpenforskrift. (WBSF er min. Løpslengde 457 mm (18") Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon.

 

 

Nå er vel 400 mm minimum i hht våpenforskriften. Er det målet som er oppgitt allikevel det som gjelder på denne øvelsen? Eller forskriften? Som minimum.

Link to comment
Share on other sites

Påmeldte:

1. Tommy Pettersen/ Brems/ 6.5x284/ Gruppe + poeng

2. Dag Olav Nilsen/ 6.5x55/ Gruppe + poeng

3. Krister Engvoll/ Brems/ 338.LM/ Gruppe + poeng

4. Jon Fredrik Berentsen/ 308.Win/ Gruppe + poeng

5. Magnus Mørk/ Brems/ 308.Win/ Gruppe + poeng

6.

 

Har 500m UNL gått av moten eller?

 

K

 

Ånei, men det er lenge til påmeldingsfrist utløper. Og et par ting som må ordnes/bekreftes (barnepass osv).

Men i utgangspunktet klar begge dager. .223 rem gruppe og .260 rem poeng. Demper på begge.

Link to comment
Share on other sites

G.Larson skrev:

 

Nå er vel 400 mm minimum i hht våpenforskriften. Er det målet som er oppgitt allikevel det som gjelder på denne øvelsen? Eller forskriften? Som minimum

 

Nå er nok sikkert NBSF sitt regelverk ikke helt oppdatert iht. dagens gjeldende våpenforskrift. Det har vi opplevd tidligere. Men om enn møter med 400 mm, så skal vi ikke nekte deg å delta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

reservert hytte

Nåså, har du blitt redd for varmen, er det det :wink: ?

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å enten overnatte på banen, eller reise helt hjem - men det er jo kort vei til Kile, mer behagelig, mindre risiko for å brenne ned lokal bebyggelse, osv... Så Kile høres ut som god ide.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke i de offesielle reglene men i fjor ble det presisert at det kun var lov med frontrest i forbindelse med sittende skytestilling (bør vel ha en benk for å få det til). Tror det ble gjort sånn i Numedal og at SBSK da skulle kjøre samme linja.. Uten at jeg helt forstod poenget med å kalle det unlimited for så å sette begrensinger...

Link to comment
Share on other sites

Kun stevnet 23/2 2013 som det ble presisert at frontrest kun var lov ved bruk av benk.. Trodde det var lov med railgun og heile pakka.. Hadde vært morro å sett noen drøye skapninger tilkoblet vindmåler, pneumatisk rekylmottak, kamera på siktet og 24" skjerm...

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det stemmer det at frontrest ikke kunne brukes under 500 m UNL på Grimenes i 2012.

Begrunnelsen for dette er at HOBK & NidarosBK ikke tillater dette brukt i sine konkurranser. Derfor valgte SBSK å kjøre samme linje.

 

NBSF har ikke endret sitt regelverk ang. dette punktet. Men klubbene har valgt å sette begrensninger selv på dette punktet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært greit å vite hvorfor man har valgt å ikke tillate frontrest liggende. Og er det noen som trekker frem "Holde-utstyrshysteriet-nede-kortet" blir jeg svimmel....igjen.

 

Er det forresten mulig å parkere ei vogn på/nær banen? Vurderer fortsatt selv om det ikke er mulig å få med fler herfra...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor de har valgt å gå bort fra dette skal jeg ikke være bastant på. Men har nok hørt årsaken til dette etter stevnet i Nidaros i 2012.

Men det skal visstnok vært det at personer som ligger nede med frontrigg og BR rifle har en større fordel :roll: Og at personer som valgte dette kom høyere opp på listen, enn å skyte fra benk :?::?: Så kan enn diskutere om enn har en fordel eller ikke :?:

 

Det er fullt mulig å kjøre inn med benk hvis det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Og at personer som valgte dette kom høyere opp på listen, enn å skyte fra benk

Jepp, det er viktig å ha sine egne, uskrevne regler. Kanskje en heller skulle forsøke å få endret reglene, enn å kjøre "reglene bestemmer vi når vi ser hvem som vinner"?

Nå er det jo slik at stevnene i Trondheim og i Numedal har to klasser: ligg og benk, og da er det jo naturlig å også begrense de ytterligere - særlig etter at man har blitt slått av en som skjøt liggende, eller man har blitt slått i liggende fordi en annen som skjøt liggende hadde mye bedre rifle...

 

Dette er vel ivaretatt i F-class-reglementet (som HOBK selvsagt lager sin egen versjon av på stevner :roll: ), men dette er altså UNL (sjekk hva det står for...)

Vil man ha slike begrensninger, for f.eks. å holde utstyrshysteriet nede, så kan man arrangere et F-class stevne. Eller man gi faen i hva folk skyter med, og arrangere et UNLIMITED-stevne?

 

En ting er å være uenige om regelverket, slik vi ser i DFS, men arrangørene må da kunne klare å følge de reglene vi har - ellers tror jeg det blir flere som kan "ta en Ågotnes"...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

De som vil at alle skal stille med samme utstyret kan vel skyte DFS istedet? (Hvis man ser bort fra AG3 diskusjonen da).

 

Det er vel ikke sånn at en frontrest koster skjorta blant alt det andre utstyret vi har? Det er vel bare å kjøpe seg en hvis en vil? Selv liker jeg å skyte med tofot og kommer til å fortsette med det.

Link to comment
Share on other sites

Tja...man blir jo litt skuffet når man leser reglene, og bygger ei rifle etter de. For så å finne ut at det er laget noen egne regler utenpå de igjen. Nå gjelder ikke dette alle arrangerte stevner selvsagt, men jeg kunne fint ha spart meg for noen tusenlapper og beholdt gamlestokken og tofoten. Grunnen til at jeg ønsket å skyte liggende med rest, er ganske enkelt tilgang på betongbenk..eller mangel på dette.

Link to comment
Share on other sites

Tja...man blir jo litt skuffet når man leser reglene, og bygger ei rifle etter de. For så å finne ut at det er laget noen egne regler utenpå de igjen.

Vi er bare ikke istand til å stille med benker oppe i heiene der vi skyter. Men folk har brukt benker der før - på Abusdal er det vei helt inn og du kan bare velte den av bilen om du vil.

Jeg er så ubegripelig enig med 30Ihmsa i det med regler - man bygger utstyr, og man trener iht. regler - og så skal de være blåst bort?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da er det tatt en avgjørelse i bruk av frontrest.

 

SBSK går for å følge regelverket som er av dagens dato, inntil det kommer endringer. Derfor tillates det bruk av frontrest på stevnet.

Så får HOBK og Nidaros gjøre etter deres ønsker.

 

Om dette vil ha noen effekt på resultatlisten får vi se... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har oppfattet startet denne diskusjonen etter ett stevne i Numedal. Der ble liggendeklassen vunnet av en skytter som benyttet en benkebørse og frontrest m/baksekk.Det ble det murring av, de som skjøt med Tikka t3,sauer,osv likte vel ikke det da.

Men å delta med dette oppsettet ,liggende på bakken ,i "benkeklassen" må vel være uproblematisk ?

Deltagelsen på våre stevner nærmer seg alvorlig bra ,men om dette skyldes regelverket tør ikke jeg si noe om.

Mulig at regeltilpassning har en rekrutterende effekt ?

Dette må de som skyter liggende svare på.

Link to comment
Share on other sites

Greia er jo, at det iht. reglene IKKE er to klasser. Inndelingen i klasser er da dømt til å bli noe uforutsigbar.

Sannsynligvis BØR der være to klasser, slik du sier så må det være litt håp for nettopp de fleste, som ligger, med tofot. Jeg tror det er bra for rekrutteringen. Om dette er å ønske, så må de som er sterkt for, foreslå en endring i reglene. Trolig bør de foreslå en endring i hele NBSF. Nok fra den store kjeften min...

 

Evt. kan vi bruke F-class istf. Men da må man (sentralt) bli enige om DE reglene. Man kan og bli enige de tre klubbene imellom, og drite i NBSF sentralt.

 

Som Tommy sier, går stevnet vårt etter de eneste skriftlige reglene vi har. Eventuelle benker må medbringes av den enkelte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk, Frode, for at du ledet dette inn i en mere konstruktiv bane....... 8)

Historikken bak hele denne skyteformen, og tilpassningene som har kommet etterhvert, har såvidt meg bekjent overhode ikke kommet bare for å IKKE gjøre slik reglene tilsier. Mannen som utformet disse reglene har hele tiden vært med på utviklingen, og så mye tør jeg i alle fall påstå; at hadda det vært opp til ham, så hadde nok noe av reglene allerede vært justert. HadelandBSK og NidarosBSK har hele tiden vært i dialog om hva som BØR prøves, nettopp for å gjøre det vi kan får å få med mest mulig folk på våre stevner, slik at de kan komme frem å bli med i miljøet og ikke føle at de blir totalt katerutseilt. Altså rekruttering!

Såvidt jeg husker så var det til å begynne med, kun èn klasse, thats it! Da ble det murring både her og der. Så prøvde vi to klasser, og da ble det murring ang at de som ønsket å skyte to-fot kom i konkurranse med fullrigga BR rifler. Så derfor har dette blitt som det har blitt,......foreløpig i allefall. Man bør vel først få til et miljø og skape aktivitet, FØR man slår i bordet med amerikanske(tenker mest F-class her) regler som passer oss dårlig, vel..?

 

M67 nærmer seg vel jordbæra i kaka, tør jeg påstå, når han penser i retning NBSF's rolle. De sitter med arma i kors og tilsynelatende driter i majoriteten av medlemsmassen sin, og hovedaktiviteten som skaffer dem penger på bok. Her må noe definitivt gjøres!

 

Jeg håper at våre klubber kan ha en konstruktiv dialog, og slippe å ha skittkasting oss imellom i allefall. At vi kan være litt uenige i småting rundt vår sport er greit, men det skal vi vel klare "å gjøre opp på kammerset" uten å begynne korstog?

Jeg kommer ikke til å si så mye mere i denne tråden, og jeg sa sikkert for mye allerede............. :wink:

 

Jeg ønsker SBSK lykke til med sitt arrangement, og håper det blir gøy! :D

Link to comment
Share on other sites

Buster skrev:

Jeg håper at våre klubber kan ha en konstruktiv dialog, og slippe å ha skittkasting oss imellom i allefall. At vi kan være litt uenige i småting rundt vår sport er greit, men det skal vi vel klare "å gjøre opp på kammerset" uten å begynne korstog?

 

Jeg synes du tar litt av her. Det er kommet ytringer fra personer som ønsker å delta med frontrest, og vi har besvart disse. Jeg anser ikke dette som skittkasting.

Og det var fint at Frode kom inn med et opplysende innlegg om hvorfor frontrest ikke kan benyttes i liggende på deres stevner.

 

Jeg anser det som er viktig at hvis slike restriksjoner skal inn i regelverket, så må det taes opp via NBSF på sitt årsmøte.

 

Takk for lykkeønskningene, Buster. Og igjen så håper jeg i fremtiden at flere fra HOBK & Nidaros også kan komme ned og delta på våres stevner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper at våre klubber kan ha en konstruktiv dialog, og slippe å ha skittkasting oss imellom i allefall

Jeg kan nok ha sparket både hit og dit i frustrasjon. Isåfall beklager jeg. Jeg tror de tre klubbene som faktisk arrangerer slike konkurranser bør snakke konkret om reglene og lage et forslag til endringer i regelverket.

På engelsk er det noe som heter: "to disagree, without beiing disagreable" - jeg er overbevist om at vi skal klare det helt fint.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ikke til å si så mye mere i denne tråden, og jeg sa sikkert for mye allerede............. :wink:

Neida, jeg (personlig) satt å ventet på en kommentar fra deg. Og den var som forventet.

 

Føler meg smigret! 8)

(Ja, det er tydelig at det ventes på "noe"...)

 

Jeg skal heller ikke være værre enn at jeg beklager hvis dette oppfattes som uprovosert "angrep", og at jeg "tar litt av".

Men slik som jeg opplevde at kommentarene og saken utartet seg, så synes jeg ikke at det var feil med litt oppklaring rundt hvorfor tingene har blitt gjort som de har blitt gjort. :wink:

Fortsatt lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal heller ikke være værre enn at jeg beklager hvis dette oppfattes som uprovosert "angrep", og at jeg "tar litt av".

 

Og jeg er helt sikkert ikke noe bedre eller værre?

Kanskje vi to skulle satt oss ned over en kopp kaffe ved neste korsvei, og snakket ut om gml shit? Og fått ting&tang ut av verden!

Tilbudet er der om du vil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal heller ikke være værre enn at jeg beklager hvis dette oppfattes som uprovosert "angrep", og at jeg "tar litt av".

 

Og jeg er helt sikkert ikke noe bedre eller værre?

Kanskje vi to skulle satt oss ned over en kopp kaffe ved neste korsvei, og snakket ut om gml shit? Og fått ting&tang ut av verden!

Tilbudet er der om du vil...

 

I'm in! God idé.

Vi finner en mulighet så fort det passer. Takk for innbydelsen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...