Jump to content

Andejakta 2013


Xesray

Recommended Posts

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute i går, å jaktet fra sjøen langs en stor bekk opp til et vann, å rundt vannet. Ble totalt 15 ender, men noen ble ikke funnet da jeg ikke har båt å må stole på vinden blåser inn dem som blir skutt over vann. :)

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat var ute en tur i går. Satte ut 6 NRA FUD's av stokkand i en nedsunket del av jordet hvor det hadde blitt overvann(hadde også en side elv bak oss og elv foran oss på andre siden av jordet). Satte også ut 6 NRA FUD's av kanadagås ca. 30m unna. Brukte også lokkefløyte fra XXL. Hadde 3 flokker som kom forbi(3,5 og 10 + i antall). Vanskelig å si om noen av de ville slått seg ned, da de hadde høy fart og vi forsøkte å ta de i lufta(ingen treff). Når kveldstrekket startet hadde det kommet såpass mye regn at lokke endene "fløt" i åkeren. 4-5 ung ender kom inn og landet i vannet ved lokke endene. 1 ble med hjem. Usikker på om man kan konkludere med noe her, men: Å plassere ut gås et lite stykke unna, skremte ihvertfall ikke endene og det kan virke som det i enkelte tilfeller kan være lurt å bruke lokke ender, selv på kveldstrekket hvor endene i utgangspunktet bare flyr forbi. Det som var litt spesielt på den første flokken som kom inn, var at de ble stående i lufta når de ble beskutt. Det så faktisk ut som om de var truffet og var på vei ned. Men de fikk til slutt fart fremover og forsvant..

Link to comment
Share on other sites

Der hvor jeg jakter på kveldstrekk er det ikke uvanlig at endene komme rned på jorder med overvann, og når de stiller seg "stille" i lufta pleier jeg alltid å holde skuddet da de som oftest har tenkt å sette seg. Lokkeender og fløyter er et must der jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Tips til steder for andejakt i Sør-Trønderlag?

 

Hvis tipset gir noe resultat gir jeg 100,- pr felte fugl, opp til 5 stk ut året :smile:

Jeg begynner å bli desperat her, å føler meg rimelig mislykka som jeger :roll:

Det er så mye regulerte steder her i trøndelag at jeg ikke har peiling på hvor jeg skal jakte hen.

Skal man prøve å rekognisere må man jo ut med hundrevis i bensin og bompenger.

Ikke vet jeg hvor det er havnebasseng heller.

 

Jeg ønsker ikke å spørre flere gårdseiere om tilatelse, det har jeg gjort nok av for i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, har to problemer jeg håper noen kreative jeger kan hjelpe meg med. For noen uker siden oppdaget jeg endelig at det var ender i elva. Vi eier en del jorder som ligger der og har et ganske stort område vi kan jakte på. Fra jordene ned til elva er det først mye busker og kratt også en bratt bakke ned til vannet, altså er det ganske utfordrende. vi har heller ikke en kano som vi kan hente endene i, men jeg har teipet sammen en rive som rekker ca 3m :lol: har ikke så veldig lyst til å bade der heller pga sterke strømmer. Så mine to spørsmål er: hvordan kan jeg snike med inn på endene uten at de oppdager meg? er ingen erfaren jeger når det kommer til andejakt. har en lokk på mobilen som funker relativt greit, men de kommer ikke nærmere enn 20 meter. Har en ghillie suit liggende som jeg sikkert kan ta på meg ned dit, men vil det bli mye bedre av det?

Og for det andre, hvordan får dere tak i ender som er skutt? Mange har sikkert hund eller i minste fall kano. sitter her med en rive :mrgreen:. vurderer å blåse opp en slags tube vi henger etter båten med, så jeg kan padle ut i den

 

og hvis noen selger en grei kano, ta kontakt!

Link to comment
Share on other sites

Hvis strømmen i elva ikke er alt for stri så skulle det vel la seg gjøre å ro i en slik oppblåsbar leke båt som selges overalt om sommeren for mindre enn 300kr.

I gamledager brukte jeg en slik når jeg fluefisket, kjøpte den på en shell stasjon tror jeg, tok den bare på ryggen å vandret avsted... :winke1:

http://www.jula.no/gummibat-150-cm-951119" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Fiskestang med et søkke i enden og flere drag med store treblekroker som oppheng. Har benyttet meg av dette med hell (krever presisjon), men det kan kanskje bli vanskelig der det er mye strøm? har kun erfaring med denne metoden på skarvejakt fine dager på sjøen og andejakt i ei veldig sakteflytende elv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg er 17år og bestemte meg for å ta jegerprøven tiltross for at jeg ikke kjenner noen som jakter. Jeg bestemte meg enkelt og greit for at dette var noe jeg ville gjøre og at jeg skulle gjøre alt jeg kunne for å komme meg på jakt. Jeg kjøpte meg en hagle, og fikk to turer på rypejakt, med en erfaren jeger(fikk en rype pr. tur). Etterpå bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Ble andejakt. Tok kontakt med den lokale jff, og fikk et gledelig svar om at en jeger skulle ta meg med. Jeg sendte en melding til denne jegeren 1-2 ganger i uken, men fikk bare beskjed at det ikke passet. Tok derfor saken i egne hender og bestemte meg for å dra ut på min bestefars jorde og se hva som dukket opp. Jeg har nå jaktet kanskje 8-10 ganger på ender alene, og fått 5 brunnakker. Ser mye and, men treffer lite.

Dette jordet befinner seg på nord-jæren, ikke langt i fra Stavanger. Kanskje 1,5km fra havet..

Kan noen svare meg på hvorfor ikke andre gressender enn brunnakke flyr forbi, hvor liker f.eks. stokkanden seg?

Hvis noen på vestlandet har lyst til å ta med seg en ung og ivrig jeger på jakt(er åpen for alle jaktformer), så vær så snill å send meg en PM.

 

Har også kjøpt 12 lokkeender, og en lokkefløyte.

Henrik

Link to comment
Share on other sites

For å snu litt på flisa så er brunnakke veldig mye bedre enn ingen and :wink:

 

Uansett, jeg jakter også and på Jæren, og det virker som om det går litt i bølger om det er brunnakke eller stokkand som flyr forbi. 4 år siden skøyt jeg ca 50/50 brunnakke og stokkand. De neste sesongene så vi ikke en brunnakke for så å ha skutt 4 brunnakker og en stokkand i år. Så hvorfor du har fått brunnakker og ikke stokkand kan være vanskelig å svare på.

 

Når det er sagt så er det noen trender som går igjen, og kanskje den viktigste av disse slik jeg har erfart det er at stokkendene kommer i større antall senere i sesongen. Når vann og bekker i innlandet og på høgjæren begynner å fryse til virker det som om stokkandtrekket blir større ved kysten. Sansynligvis pga at ender som til vanlig holder seg i innlandet terkker utover mot kysten. vanlige år observerer jeg at stokkendene begynner å bli mer tallrike i fra midten/slutten av november. I år er det mildt og jeg har sett lite stokkender til nå på jordet hvor jeg jakter.

 

Hva har blitt dyrket på jordet der du sitter? I år er det poteter som har blitt dyrket hos oss. Har pleid å være bedre andetrekk når det har vært dyrket poteter enn når det dyrkes korn. Dette tenker jeg kommer av to ting: For det første blir dammene av overvann mye større når det ikke er halm og slikt som suger til seg vann, og store dammer med lokkeender funker bedre enn små dammer. For det andre er det en kjennsgjerning at mye av stivelsen i potetene som ligger igjen omdannes til sukker når det blir minusgrader. Etter det jeg har hørt, og forsåvidt observert, virker det som om endene er glad i søtsaker og poteter som har vært frosne er populær mat for endene.

 

Over til det andre du sier, at du ser mye men treffer lite. Sitter du pa ræva på bakken? i såfall synes jeg det blir vanskelig med gode skudd. Et lite tips her er at du tar med deg en krakk eller lignende og setter deg nedi en fordypning eller i jordekanten med buskas bak deg slik at du ikke lager silhuett. Det blir enklere å fyre av gode skudd når du sitter litt høyere enn om du sitter på bakken. Du må gjerne bruke kammonett, men det gidder ikke jeg drive med. Det viktigste etter min mening er at du har på deg en balaklava og hansker slik at et minimum av hvit hud synes. Da kommer endene nærmere og blir enklere å skyte.

 

En siste ting, hva skyter du med? personlig bruker jeg stålskudd av typen federal black cloud (12/76 str.4). Disse skyter trangt så jeg bruker kvart trangboring eller sylinder på denne ammoen. Skyter sjelden på ender lenger borte enn ca 20 meter. Du bør også ta et par skudd på papp så du ser om hagla di har fine skuddbilder med ammoen du bruker på de lengdene du pleier å skyte på.

 

Lykke til videre med andejakta. Godt at ungdommen får seg en sunn interesse :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

Ja jeg er fornøyd med brunnakkene, formulerte meg gjerne litt dårlig!

Jeg sitter som regel i kanten av en potetåker, under et lite tre på en palle. Så ser den med at det gjerne er lurere å sitte på en stol el.

Bak meg har jeg en åker full av salat, og litt lengre vekk større dammer, som renner like ved en liten kanal. Kanalen er liten, så endene setter seg mest i dammene ved siden av, men har desverre ikke lov å sitte der, men får lov å smyge meg innpå. Har fått en på smygjakt.

Dammen jeg sitter i er mindre, så det kommer som regel bare en og to som setter seg ned på kveldstrekket, men erfarer like vell at de større flokkene(har telt opp til 20stk) kommer inn på skuddhold for å sjekke ut hva detter er. Dammen er 21 meter vekke, og skyter derfor ikke lengre enn de som tilsynelatende ser ut til å være rett over.

 

Jeg bruker typen Rottweil str. 4 (stål) for å holde prisene nede, men skal få testa skuddet på en skive papp.

 

Har tatt med flere kamerater på andejakt, bortimot 10 stk (ikke på en gang selvfølgelig) for å vekke interessen ovenfor jakt.

Tiltross for den ikke så gode uttellingen så er mange intereserte og 6 av dem har nå meldt seg på jegerkurs. :D

Så det kan bli kjekke gutteturer neste år.

 

Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaktet stokkender fra kajakk igår på ferskvann. Det blåste 5-7 m/s og det regnet jevnt i løpet av dagen. Klarte å bomme på 3 stokkender på 5 meters hold, da jeg ble så overrrasket over å komme så nærme. (Den som tidligere lettet på 10 meters hold gikk rett ned)

 

Er ellers vant til at endene er skyere så sent i sesongen, men da har jeg jaktet i sol/overskyet vær.

 

Har andre erfaringer med hvordan endene trykker under ulike værforhold?

Link to comment
Share on other sites

Møkkavær = andejaktvær her på Jæren hvertfall (da under jakt på trekk). Pøsende regn og vind, gjerne kuling gjør at endene flyr lavere og er lettere å få ned på lokkeender. Noen ganger, spesielt når det er sterk sør-sørvest, kommer endene mot vinden. Da flyr de så sakte at det kan bli både 8 og 10 stokkender på et 40 minutters trekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Då vart da kvelds idag^^ en nydelig siland som bokstavlig talt dukka opp fremfør me :evil:

 

Har gnudd filean i helmelk i håp om å fjærne transmaken folk prate om :?

 

Nån tips t steiking å tilbehør :?:

 

Nå har ikke jeg spist siland, men skarv har jeg spist i bøtter og spann, og jeg regner med at "transmakproblematikken" er lik for begge disse fuglene. Det jeg pleier å gjøre når jeg skyter fiskespisende fugl er at jeg flår dem med en gang de er skutt. fjerner alt fett og skjærer ut det kjøttet jeg skal ha (brystfileter og lår). Det er nemlig i fettet transmaken ligger. Deretter vakuumpakker jeg kjøttet når jeg kommer hjem og lar det ligge en ukes tid i kjøleskap til modning.

 

Tilbereding: krydrer filetene med salt og pepper og bruner dem i varm panne. Bruk gjerne smør til dette. Deretter tar jeg filetene over i en ildfast form og baker dem i ovnen på 120 grader i ca 20 minutter (de er da rosa i midten). Lar filetene hvile en stund etter jeg tar dem ut av ovnen. Ved siden av er det godt med løk og skogssopp som stekes i smør og krydres med salt og pepper. rosenkål og gulrøtter er fine grønnsaker å ha ved siden av, og selvfølgelig kokte poteter og en god viltsaus.

 

Bon apetit og god jul :D

Link to comment
Share on other sites

Då vart da kvelds idag^^ en nydelig siland som bokstavlig talt dukka opp fremfør me :evil:

 

Har gnudd filean i helmelk i håp om å fjærne transmaken folk prate om :?

 

Nån tips t steiking å tilbehør :?:

 

Nå har ikke jeg spist siland, men skarv har jeg spist i bøtter og spann, og jeg regner med at "transmakproblematikken" er lik for begge disse fuglene. Det jeg pleier å gjøre når jeg skyter fiskespisende fugl er at jeg flår dem med en gang de er skutt. fjerner alt fett og skjærer ut det kjøttet jeg skal ha (brystfileter og lår). Det er nemlig i fettet transmaken ligger. Deretter vakuumpakker jeg kjøttet når jeg kommer hjem og lar det ligge en ukes tid i kjøleskap til modning.

 

Tilbereding: krydrer filetene med salt og pepper og bruner dem i varm panne. Bruk gjerne smør til dette. Deretter tar jeg filetene over i en ildfast form og baker dem i ovnen på 120 grader i ca 20 minutter (de er da rosa i midten). Lar filetene hvile en stund etter jeg tar dem ut av ovnen. Ved siden av er det godt med løk og skogssopp som stekes i smør og krydres med salt og pepper. rosenkål og gulrøtter er fine grønnsaker å ha ved siden av, og selvfølgelig kokte poteter og en god viltsaus.

 

Bon apetit og god jul :D

 

 

Hei!

Anda e vell førtært og ligger garantert i septikk-tanken^^

Gjorde d nesten som du skrev... kjøttet gnudde jeg i helmelk og la d til en times hvile for så å steke det på panna på høy varme med salt og pepper. Heiv den så i ovnen i 25 min på 120 grader, servert med mandel-potet og viltsaus med sopp^^

Takk før svaret!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hundeførere med retrieverraser skriker etter å få være med på jakt for å få praktisk erfaring med hund. Skriv et innlegg på forumet til Norsk Retrieverklubb så skal du ratt se at mange kontakter deg og spør om å få være med, så kan de gjøre hele jobben med å finne fugl og ta evt ettersøk. :)

 

Selv får jeg tak i endene slik :lol:

 

0710c.JPG

 

Hei, har to problemer jeg håper noen kreative jeger kan hjelpe meg med. For noen uker siden oppdaget jeg endelig at det var ender i elva. Vi eier en del jorder som ligger der og har et ganske stort område vi kan jakte på. Fra jordene ned til elva er det først mye busker og kratt også en bratt bakke ned til vannet, altså er det ganske utfordrende. vi har heller ikke en kano som vi kan hente endene i, men jeg har teipet sammen en rive som rekker ca 3m :lol: har ikke så veldig lyst til å bade der heller pga sterke strømmer. Så mine to spørsmål er: hvordan kan jeg snike med inn på endene uten at de oppdager meg? er ingen erfaren jeger når det kommer til andejakt. har en lokk på mobilen som funker relativt greit, men de kommer ikke nærmere enn 20 meter. Har en ghillie suit liggende som jeg sikkert kan ta på meg ned dit, men vil det bli mye bedre av det?

Og for det andre, hvordan får dere tak i ender som er skutt? Mange har sikkert hund eller i minste fall kano. sitter her med en rive :mrgreen:. vurderer å blåse opp en slags tube vi henger etter båten med, så jeg kan padle ut i den

 

og hvis noen selger en grei kano, ta kontakt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...