Jump to content

Andejakta 2013


Xesray

Recommended Posts

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har vært ute en del timer - stort sett i finvær - med påfølgende lettskremt fugl og heller labert resultat. Stakk ut en tur etter rypa i går ettermiddag. Rypa uteble, men smøg meg innpå en revetass på tur ned fra fjellet. Var vel inne på 30-40m før jeg jeg mista den, men da hadde jeg uansett bare stål #5 12/70 28g i hagla. Etter dette tok jeg turen ut til elva for å se etter and. Det ble en "doublé" på siland med Black cloud #4 i 12/89. Skutt på vannet begge to. Slenger inn noen stemningsbilder. Endene er Laksender, bildet ble tatt før 10/9, og disse fikk svømme i fred.

 

20130830_084841.jpg

20130830_071608.jpg

20130830_080548.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjekk tråd som er fin å følge med på :D Da jeg ble far for første gang 28.aug har det ikke blitt noe andejakt på meg enda, men håper jeg skal kunne bidra litt mer i denne tråden når kalenderen viser midten av november. Er da andejakta på Jæren, hvertall der jeg jakter, pleier å ta seg opp.

 

Lykke til alle sammen og fortsett det gode arbeidet med tråden. Kjempekjekt å se bilder, både stemningsbilder og fangst :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du har jo enda tid på deg å bruke de, sesongen er ikkje over enda.

Har ikkje fått vert så mye ute etter ender de siste ukene, litt mye som skal gjøres.

Så flere flokker med silender på søndag når vi var å jaktet mink. Får vel hive meg rund i helgen å jakte and. Så 4 stokkender på sjøen i dag når eg satt ut minkfelle.

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg en liten tur på Jæren i går ettermiddag. Fikk 4 krikkender, og det er ikke så verst. Stokkendene og brunnakkene glimret imidlertid med sitt fravær. Kanskje ikke så uvanlig... Stokkandtrekket pleier å ta seg opp litt ut i november.

 

Håper å legge ut bilde senere.

Link to comment
Share on other sites

Har plukka med meg ni krikkender de to foregående kvelder, og så blei det en stokkand på duepost i dag(null duer)..

Mye mer krikkand her ennn på lenge. Og tror du ikke at noen andre prøver seg på "hostile take over" av terrenget mitt. Rart at folk som får beskjed at det jakter andre på området de spør om, Ikke kan la dette være i fred.. Grunneiers tillatelse er gitt til kun meg. Da hjelper det fint lite å komme å si at de bare skulle prøve litt, 5ometer fra min post. Føkkers...

Link to comment
Share on other sites

Er fult opp med elgjakt, skogsfugljakt og rådyrjakt utover nå. Er litt ender ved sjøen enda, men de aller fleste har trukket sør over...

Hvis jeg evt skulle ta meg ein tur en morgen "jobber skift, dvs 15.08 - 22.30 neste uke" hvor god tid må jeg ha før evt trekk begynner??? tar sikkert 30 min å legge ut lokkefugl + henge opp kamonett ol... hva er beste tid???

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få stokkendene til å holde seg i et område og gjerne trekke til seg flere? Dette er ved sjøen innerst i en fjord. Ser det er noen få stokkendene innom av og til. Har tenkt på foring og utsetting av ender for å øke antallet litt. Prøver meg litt med jakt fra kajakk på disse, men det er litt for lite ender egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg usikker på om stokkender hekker i strandsonen, er vel sjelden jeg ser andunger på sjøen egentlig tror jeg, men vet du om det er klekking i området der du ser ender? Uansett om det er en fjord eller et vann er det viktig at ungene som klekker overlever. Om preatorjakt er fornuftig i forhold til å øke bestanden av ender i ditt område vet jeg ikke, men i sommer så jeg med egne øyne hvilken ødeleggende effekt mink eller rev samt Svartbakk kan ha på ærfuglbestanden. Et reir vi fant ble plyndret og en ærfuglmor med et langt tog av unger ble stupbombet av svartbakk. et par dager senere var det en ærfuglunge igjen...

 

Kan kanskje tenkes at predatorjakt over tid ville hatt en effekt? Nå jakter jeg mest and på trekk på jæren og det foregår i jordekanter hvor det danner seg dammer utpå. Det er også tjern i nærheten hvor stokkanden hekker, og ser jeg en rev på andetrekket så smeller det om sjansen byr seg for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Om de hekker eller vil hekke i dette området er jeg usikker på selv. Får lese meg opp litt på det før våren. Men langs kanten er det fine områder med tett vegetasjon helt ned til vannkanten så hvis de hekker langs sjø også så er det jo fine forhold vil jeg tro. Mink har jeg aldri sett inne i selve fjorden, men på utsiden har jeg sett noen. Hvordan er det med utsetting av stokkender? Har hørt om folk som har gjort det men jeg kjenner ikke detaljene rundt det.

Link to comment
Share on other sites

Du finner dem selvfølgelig begge steder :wink: På Jæren er endene ofte på sjøen om dagen og litt mer innlands om natten. Her jakter vi stort sett når endene trekker til dammer/innsjøer i skumringen eller når de trekker ut til sjøen igjen i grålysningen.

 

Det er en annen jakt enn snikjakt på fugl på sjøen, kanskje sniking er litt mer spennende, men å sitte på et godt trekk kan bli skikkelig action. Jeg vet ikke hvor du jakter, men kan hende det er trekk hos deg også? Ta deg en tur ut i skumringen og kikk litt langs jorder hvor det har samlet seg vannpytter. Er det ender som trekker over eller lander? da er det gode muligheter for å postere der på trekk, og med en andefløyte og noen lokkeender kan fangsten bli bra :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk min første and i går kveld i Skedsmo området :D . Dro ut etter jobb og hadde med både due og kanadagås bulvaner. Tanken var å sitte i et tre skille mellom to jorder, med gås på ene siden og duer på andre. Viste seg at det ene jordet ble snudd akkurat da jeg kom frem, så da ble det måke/kråkejakt på den siden(uten resultat). Så en flokk på 5 ender som fløy runder over området i høy fart. Flyttet meg etterhvert og satt kun med gåse-bulvaner. Da solen var nede pakket jeg sekken og ruslet tilbake mot bilen. Da så jeg plutselig 5 stk. ender(mest sansynlig de samme som jeg hadde sett tidligere) komme mot meg i høy fart. Hagla var fortsatt ladet(Stål, size 4), så satte meg ned i knestående, endene skiftet retning, men passerte på 10-15m avstand. Det var mørkt, men man så godt at det var ender. En datt. Måtte avlives selv om den hadde skuddskade i hode, bryst og lår. Tok ut brystene, indrefileten og lår. Ligger nå til mørning i kjøleskapet :-) Noen som vet hvor lenge de skal ligge? Hvordan er det å fryse de etterpå?

 

Fant ikke ut hvordan man fikk delt bilder via Skydrive, slik at de vises her, så legger ved en link :-)

 

http://sdrv.ms/19gRqDT

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan den. Du kan kikke litt på den undervegs i mørningen. Du bør kanskje ha litt lufting på plasten slik at den ikke anden ikke ligger og bader i mye fuktighet. Med andre ord så pass på at den holder seg relativt tørr.

 

En annen ting som er lurt er å legge en liten tallerken eller et tefat under andekjøttet. Tefatet må være hvelvet. Dette for at fuktighet skal renne bort fra kjøttet og samles i bunn av fatet kjøttet ligger på. Som sagt det er ikke bra at kjøttet bader i sin egen saft under mørning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier nå bare å la den lille væsken som samler seg å ligge (min erfaring med slik mørning er fra skarv i perioden før jeg fikk vakuumpakker). Pleier ikke være mye saft som samler seg. Andekjøttet er relativt mørkt i utgangspunktet og da jeg henger endene med frakken på kan jeg ikke si at jeg vet om det blir en fargeforandring. Har ikke lagt merke til spesiell fargeendring på skarvekjøttet jeg har mørnet på denne måten.

 

Du kan kjenne på kjøttet. På større villt (eks. hjort) kan du trykke tommelen inn i låret og se om gropen bruker lang tid på å komme ut igjen. Dette er en indikator på at mørningen er godt på vei. Om denne metoden gir deg så mye når det er snakk om and vet jeg ikke da anda selvfølgelig er mye tynnere enn et hjortelår :wink:

 

Lukt på kjøttet med jevne mellomrom. Det skal ikke lukte surt. Tror det kommer til å gå bra med stokkanda di jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk stokkand nr. 2 i går kveld. Var litt stille på andefronten, så jeg hadde ladet med 6'er stål for å ta litt trost. Rakk ikke å bytte, men et pent treff i brystet sørget for at den falt død om! :-) Mindre enn den i går og helsort nebb, så tydeligvis fra årets kull. Er det slik at stokkand hannen og hunnen er like i fjærdrakta nå? Hvordan ser man forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen nettsider med kart over soner det ikke er lov å jakte i? Tenker da spesielt på områder på sjøen. Jeg skal jakte fra kajakk og det er jo områder man bør holde seg borte fra. Det hadde vært fint om det var en side lignende kulturminnesok.no der man kan få et kart med fredede soner med kulturminner.

Link to comment
Share on other sites

Var ute i kajakken i fjorden nedenfor huset i dag og fikk skutt meg en stokkand. Ble et sideskudd som nesten vippet meg rett i sjøen hehe. Var bare en snartur siden jeg hadde sett to ender lande på andre siden så jeg hoppet i kajakken og padlet over. Når jeg kom hjem la jeg bare anda på plenen utenfor inngangsdøra mens jeg gikk inn og vrengte av meg tørrdrakta og la fra meg hagla. Kjerringa var da i gang med å henge opp noen lamper vi hadde kjøpt på IKEA og jeg ble selvfølgelig satt i arbeid umiddelbart. Det gikk vel en tretti førti minutter før jeg slapp fri og gjorde meg klar for å gjøre opp anda. I mellomtiden hadde det blitt mørkt og til min store forskrekkelse var anda søkk borte...... Gikk rundt huset og lette alle veier med lommelykt men fant den aldri igjen. Jeg mistenker en av de fordømte nabokattene som til stadighet reker rundt i Hagen min og driter i øst og vest. Men syns det er godt gjort i så fall å få med seg en feit stokkand. Og ja, anda var Stein dau så den har ikke stukket av selv. Vel vel, jeg får håpe på litt jaktlykke ved en senere anledning :-)

Jeg fikk også bestilt meg en ny hagle her om dagen. En mossberg 500 mariner. Har alltid ønsket meg en slik til sjøfugljakt og lignende, så det skal bli moro å teste den. Nå bruker jeg bare en gammel Baikal sideligger, men syns det er litt styr med hagle som må knekkes i kajakk. Dessuten har mossberg de egenskapene jeg vil ha når det gjelder sikkerhet i kajakk som sikring på kolbehalsen og knapp bak avtrekkeren for utløsing av sluttstykke slik at det er lett å åpne sluttstykket i en fart ved en eventuell velt slik at kammeret er tomt i en fart. Jeg var heldig og fikk snappet den siste de hadde inne hos Winge for noen dager siden. Søknaden gikk også som et skudd. Godkjent på dagen. Men når jeg stilte opp hos politiet med søknaden viste deg seg at jeg hadde full garderobe så jeg måtte hjem og hente ut en banekrag som på merkelig vis hadde blitt registrert som jaktvåpen og reiste opp til en lokal våpenhandler og forrærte den til han slik at jeg fikk en ledig plass til hagla. Så bar det tilbake til lensmannen med erklæring på dette så gikk søknaden i boks. Det skulle vært så enkelt hver gang :-)

Link to comment
Share on other sites

Vist det er fugler i området så kommer di garantert på lokke endene :) legg ut ein 7-8 stk, så setter du deg på land med eit kamuflasjenett foran:) sett deg gjerne litt i høyden ( bedre oversikt og fuglene ser deg ikkje så lett:)! Å du er garantert and til middag;)

Link to comment
Share on other sites

det er enkelte plasser der jeg jakter at jeg ikke våger å bruke 22wmr p.g.a. bakgrunnen. da er det s/s hagla som teller og for å få endene på haglehold så bruker jeg bare 4 lokke ender. det er ingen tvil om at ender både på vannet,men også dei som kommer flyvende ofte slår seg ned blandt lokke fuglene. 1/2 og 1/1 trangboring er effektivt når endene ligger på vannet.

Link to comment
Share on other sites

lokkeender har best effekt tidlig i sesongen,før dem begynner å flokke seg.å få flokker på over 10 ender til å slå seg ned på lokkeender er mer vanskelig....dem lander der dem vil lande,og ikke for å være sosial,i og med at dem er mange fra før....men enkeltfugl eller 3-4 er veldig gira på å være med i en større gjeng....å været har også mye å si.i stille vær,der lokkeendene ikke har bevegelse,synes jeg dem har en mer skremmende effekt enn lokkende...ofte flyr fugln over for å sjekke stova før dem lander,og lander gjerne 50-100 meter unna,før dem etter noen minutter kommer innpå.mange ganger synes jeg å ha bedre resultat uten plastendene,mens andre ganger er dem uunværelig ....viktigste er å posisjonere seg rett,i forhold til der endene trekker,beiter eller hviler seg for natta....en annen ting som er viktig er å ikke jakte på samme plass hver dag i sesongen.her har vi 2-max 3 ganger i uka,for å la dem få "hviletid" da kan man forlenge sesongen noen uker lengre enn hvis man plaffer hver dag.....

Link to comment
Share on other sites

posterte litt i ettermiddag, så ca 20 stokkender + 5 kvinender å 5-7 kråker, skaut ei kvinand, skuddholdet var ca 20m å skudde så perfekt ut, anda landa på sjøen å dykka. kom opp utenfor skuddhold. Masse fjær der den landa etterskuddet. men fikk desverre ikke tak i den :cry:

 

Skal ut med en kompis på torsdag morgen med lokkefugl ;) skal ha med kano til å hente fuglene med, rifle til avliving av skadeskutt fugl, 8 lokke ender + kamonett til skjul, er meldt fjæra til vi skal jakte så det lyder bra ettersom at de beiter når det er langrundt..

Link to comment
Share on other sites

Fra nå av blir rifla med så jeg får avlivet dem hvis uhellet skulle være ute en gang til. Gleder meg masse til jakta på torsdags morgenen :D er masse ender i fjorden så håper noen vil lande ved lokkefuglene våre 8) kunne tenkt meg å fått en 3-5 ender slik at jeg og kompisen kan lage en skikkelig god middag sammen med noen andre. har altid bare klart å skutt en fugl hvergang jeg er ute, en gang ble det to men det er sjeldent.... alt er grundig planlagt nå, eneste som kan slå feil er at det ikke kommer noe fugl :roll: men det er altid fugl å se der vi skal jakte... jakter foresten ved et elveutløp som renner ut i sjøen, er delvis langrundt der så de fleste enderne er gressender som beiter i fjæra :D

Link to comment
Share on other sites

Viktigste på andejakt etter min erfaring er en lokk, og å øve inn de to- tre vanligste låtene. Har ofte lokka inn store flokker og fått dem til å sirkle over flere ganger. Enkelte ganger også etter at jeg har skutt :overrasket: Trenger ikke være en fansy dyr lokk, min er den billige sorten og har vart 18 år med mye bruk.

Kvinender er hardskutte ja, men det tror jeg har å gjøre med at de sitter mye lavere i vannet. Ved fluktskudd dør de som gressender er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

"jakter foresten ved et elveutløp som renner ut i sjøen"

 

Besøkte en datter i Levanger i helga, og hadde jeg bare sett brøkdelen av antall stokkender her hjemme - som lå i nederste del av elva - ville det vært .......... :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

 

Jeg ble nesten asosial overfor besøksopplegget :lol: - med all den gåsa jeg så - og endene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...