Jump to content

Hva om våpenloven hadde blitt mer liberal?


Fantaboksen

Recommended Posts

Innlegg fjernet.

Diskusjon om selvforsvar ved bruk av våpen hører ikke hjem i dette forumet.

 

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

http://www.kammeret.no/forum/forumregler.php

Link to comment
Share on other sites

Litt av poenget med søknad for hvert våpen i jaktgarderoben er vel bl. a. at de ønsker å følge opp at våpnene som faktisk kjøpes er nogenlunde kurrante jaktvåpen?

 

Man ville selvsagt fortsatt hatt et system som sa at du måtte levere inn en papirlapp av noe slag, våpenet skal jo registreres på deg. Man kunne til og med brukt samme skjema som i dag, fylt ut av både selger og kjøper på vanlig måte. En enkel levering av et registreringspapir behøver ikke koste kr. 430,-.

 

Man kunne for den saks skyld fortsatt søkt også, men droppet gebyret og den lange behandlingstiden. Scenario: Jeg har 4 jaktvåpen, skal kjøpe mitt 5. Jeg rusler ned på kammeret, fyller ut papir på en ny rifle. Er det en ikke-halvauto mekanisme (boltrifle, o/u hagle, whatever) holder det å føre på papiret "godkjent for jaktvåpen med totallengde over 85 cm, løpslengde over 40 cm og ikke i kaliber .50BMG". Alt annet er jo godkjent! Burde være inn, skrive papir, få stempel og ut igjen på få minutter, forutsatt at noen fra våpenkontoret er på jobb selvsagt. Samme med halvauto også, bare at da legger man til forutsetningen "finnes på godkjentlisten" e.l. i tillegg. Så lenge disse kravene er tilfredsstilt er det jo lov. Om jeg søker på en Mini-14 eller en Vepr, en Baikal o/u eller en Browning Maxus, eller masse annet er jo komplett likegyldig. At vurderingen om jeg skal få lov til å kjøpe dette våpenet skal koste kr. 430,- og i beste fall ta en uke eller to er fullstendig bak mål.

 

Og så lenge man fortsatt registrerer våpen og leverer ett papir så har man jo fortsatt muligheten til å sjekke opp eventuelle forsøk på svindel. Hvis jeg prøver å kjøpe en AR-15 på jaktvåpengarderoben min er jo fortsatt dette både like ulovlig og vanskelig med mitt "utopiske" system som det er i dag. Selger har fortsatt et ansvar for det han selger og hvem han selger våpenet til.

 

Det jeg snakker om er jo ikke en liberalisering i det hele tatt, det er bare snakk om å kutt litt ned på det endeløse og altomfattende byråkratiet som gjennomsyrer samfunnet vårt. Når jeg tenker over det er det vel nesten mindre sannsynlig at det vil bli kuttet ned på noe som helst byråkrati, våpenmessig eller ellers, enn at de f.eks. begynner å selge ammo i alle daglivarebutikker. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok korrekt Lindskog. Men du må ikke glemme alle arbeidsplassene papirmølla har skapt. Det rene byråkrat paradis....Og detaljstyringa er selvsagt et resultat av Norske politikeres redsel for at mannen i gata skal oppdage at det faktisk er mulig å klare seg på egen hånd med litt sunt bondevett. Pluss at byråkratene fungerer som rådgivere for politikerne og begge parters sterkeste drivkraft er selvsagt egen jobb (les sugerør ned i skattepengebingen..)

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Du milde...

Jeg finner fasinerde at så mange velger å tro at den majoriteten som har valgt de siste styresmakten har gjort det på bakgrunn av manglende sjelsevner en verdivalgbaserte vurderinger...

 

Men ja, jeg har også opplevd å bli innklat til forvaltningsamtale for å utdype mitt sølle behov for konkuransevåpen utover de 45 stk (+ 6 jaktvåpen) jeg hadde registret når jeg flyttet fra Oslo. Så en liberalisering må definitvt til.

Link to comment
Share on other sites

10,9 Wolverine. Vi lever i et samfunn i forandring, jeg er ikke fullt så overbevist om dagens systems fortreffelighet som Hassel. Man bør se på hva vi har, eller hadde før det er for sent.

Link to comment
Share on other sites

Litt av poenget med søknad for hvert våpen i jaktgarderoben er vel bl. a. at de ønsker å følge opp at våpnene som faktisk kjøpes er nogenlunde kurrante jaktvåpen?

 

Det jeg snakker om er jo ikke en liberalisering i det hele tatt, det er bare snakk om å kutt litt ned på det endeløse og altomfattende byråkratiet som gjennomsyrer samfunnet vårt. Når jeg tenker over det er det vel nesten mindre sannsynlig at det vil bli kuttet ned på noe som helst byråkrati, våpenmessig eller ellers, enn at de f.eks. begynner å selge ammo i alle daglivarebutikker. :winke1:

 

Om noen skulle finne på å forsøke å lobbyere for en forenklet løsning på dette.. Om våpenkortet faktisk var noe mer enn bare en plastlapp, men heller nærmere typ bankkort med chip, kode og krav om legitimasjon i tillegg. Kortet ville inneholde kvoten man er forhåndsgodkjent for f.eks Jaktgarderobe + kortvåpen/konkurranse våpen av alle typer.

Om handelen gjøres hos godkjent forhandler vil det være snakk om en 1-6 eller 6 minus 2 i innbytte og 1 ny og en ledig slot for jakt. Samme for andre kategorier.

 

Oppdatering av forhåndsgodkjenning måtte fremdeles gjøres mot politiet, men kanskje i en mer forenklet form.

 

Her kunne forhandlere sett sitt snitt til å profesjonalisere seg på våpenformidling, politiet ville flyttet mye av ansvaret over på forhandler med tilknyttet sentralisert system mot politet. De som allikevel ønsker å handle privat må gjøre det gjennom gammelt regime hos våpenkontor med søknader etc.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, har ikke sett denne tråden før nå. TS er et kroneksempel på en som fisker etter skandaløse liberale utsagn, sammenligner USA og spesielt Texas (som bonus, hah!) med Norge og setter våpeninnstramming opp mot liberalisering i statene. Det stråler så det blendes fra argumentene hva TS fisker etter, samtidig som TS forsøker å legge seg på "jegernes linje". Jeg klarer bare å lese vg-overskrifter i denne tråden og er redd vi ikke ser så mye til "Fantaboksen" i fremtiden :)

 

Jeg ser ikke på dette som et tema overhodet, og anbefaler andre til å la tråden være.

 

er det ikke bedre at det er en typisk "hverdagshelt" blander seg
Er det ikke litt dumt at kravet om aktivitet blir mere fulgt opp?
da jeg lurer litt på hvilke meninger som florerer i skyttermiljøet om dagen
Men ja, våpenloven slik den er i dag er veldig fin. Trenger du noe, får du det som regel.
Link to comment
Share on other sites

10,9 Wolverine. Vi lever i et samfunn i forandring, jeg er ikke fullt så overbevist om dagens systems fortreffelighet som Hassel. Man bør se på hva vi har, eller hadde før det er for sent.

 

Nå forfekter jeg nok sjelden at våpenloven er fortreffelig. Derimot prøver jeg å poengtere at den er langt fra så "ille" som folkdypets røst vil ha det til her inne på Kammeret :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok så, og en drøm noen kanskje har om fritt kjøp av helautomatiske våpen f.eks. er vel like urealistisk som uønsket muligens. Men byråkrater er sannsynligvis Norges svøpe for tiden, og stadige innskrenkninger uten et realistisk grunnlag er ille for demokratiet, og mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Men ja... er det nå egentlig slik at det er så ille og byråkratisk i norge? Har Du F.eks prøvd å eksportere forskjellig skytevåpen (eller importere) til USA? Forholdt deg til fransk arbeidslov? Svensk våpenlov? Nederlandske skattebestemmelser?

 

For all del, det er mye som helt sikkert kan bli bedre i kongeriket, men at det skal være så ille her sammenlignet med resten av verden?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke prøvd det, og skal jeg på jakt i utlandet, med visse unntak, kommer jeg til å leie våpen. Jeg mener at det er få land som er bedre enn Norge, få som er like bra også. Bl. a. derfor finner jeg det "trist" med stadige innskrenkninger som de fleste involverte syns er bak mål ang. kriminalitets bekjempelse. Mye av det jeg mener med "svøpen" gjelder byråkrater/maktapparatet generelt, og en elendig kvalitet i lederskap uten vilje, eller evne til å se konsekvenser, nytteverdi, og der er våpenloven bare en liten del av saken. Mer presist ang. tråden mener jeg at en ev. mer liberal våpenlov ville ikke bety noe merkbart for kriminalitet da det er personen som betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Har Du F.eks prøvd å eksportere forskjellig skytevåpen (eller importere) til USA? Forholdt deg til fransk arbeidslov? Svensk våpenlov? Nederlandske skattebestemmelser?
Enig i at norsk våpen lov slik den er ment å fungere, og stort sett fungerer, er bedre enn de fleste.

 

Det jeg derimot har vanskelig for å akseptere er argumentet om at vi ikke kan snakke om forbedringer før alt annet er like bra...

Link to comment
Share on other sites

Men ja... er det nå egentlig slik at det er så ille og byråkratisk i norge? Har Du F.eks prøvd å eksportere forskjellig skytevåpen (eller importere) til USA? Forholdt deg til fransk arbeidslov? Svensk våpenlov? Nederlandske skattebestemmelser?

 

For all del, det er mye som helt sikkert kan bli bedre i kongeriket, men at det skal være så ille her sammenlignet med resten av verden?

 

For mykje sensasjonalisme og kunnskapslause folk som jobbar med våpenforvaltninga. Dét er problemet her (og eigentleg over alt). Forbodet mot .500 S&W, til dømes? Stilreint hodelaus høne-arbeid. Slikt gjer at ein mistar respekten for resten av forvaltninga.

 

Ellers er det heilt korrekt at Norge er eit av dei minst byråkratiske landa i verda. Me ligg heilt i toppen for "Ease of doing business"-indeksen (me er på 6 no trur eg, USA er på 4. og Belgia er på 33. ...). Men nordmenn likar ikkje prate for mykje om det dei ikkje kan klage over...

Link to comment
Share on other sites

Det meste, inkludert våpenloven, er nok rimelig bra i Norge, men det er ingen unskyldning for ikke og jobbe for og gjøre ting bedre så lenge ting ikke er perfekt.Dette gjelder alle ting i samfunnet, hvis ingen klager og kritiserer feil og mangler så vil det på sikt bli null fremgang og kun tilbakegang på alle fronter.

Link to comment
Share on other sites

Det meste er veldig, veldig bra her i Norge sammenlignet med veldig, veldig mange andre land. Men det betyr ikke at man ikke skal og bør jobbe for å forbedre det som ikke er fullt så bra. Om det er bedre eller værre i nabolandet er egentlig knekkende likegyldig.

 

Det er ekstremt mye byråkrati i Norge på alle plan, og det blir stadig verre. Det kan godt være at det er enda verre i mange andre land, men hva så? Skal jeg da synes at det er mer ok med tankeløst byråkrati her hjemme, fordi det er verre andre steder? Det blir litt vel "spis opp maten din, for det er sultne barn i Afrika" takter for min smak.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: Kommer vel litt ann på hva den enkelte legger i "mye" det. Sikkert mye verre mange andre steder, men gjør det det bedre her? Men, jeg kan godt endre til "jeg synes, tror, mener og oppfatter det som at det er mye byråkrati i Norge" jeg, så trenger ingen ta det jeg skriver som forsøk på fasit.

 

Hjemme i gryta til ho mor har vi ikke så ofte byråkrat. Men nå som stammen har vokst seg så stor som den har er det kanskje på tide å beskatte den skikkelig? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mange byråkrater betyr ikke nødvendigvis mye byråkrati :wink:

Men at Norge har for mange byråkrater og offentlig ansatte ellers kan jeg si meg enig i, men den politikeren finnes ikke som tør riste i det vepsebolet...

 

For å holde oss på våpen da; dagens norske system er ikke byråkratisk-en fyller ut et skejma, tanta bak disken (som har dette som ca 10% av sin jobb) taster litt og kikker på hva du er for fyr, stempler "innvilget"; thats it. Stadig dukker det opp smartinger som vil ha "sentralt våpenkontor" og andre smarte ideer; det blir byråkrati (gjett hvem som skal betale..). Når du har fått papirlappen din handler du våepnet og thats it; resten er basert på tillit, og det funker igrunnen veldig fint. Så kommer smartingene og vil ha kontroll og tilsyn; det er byråkrati (og igjen-gjett hvem som skal betale..).

Link to comment
Share on other sites

. Mer presist ang. tråden mener jeg at en ev. mer liberal våpenlov ville ikke bety noe merkbart for kriminalitet da det er personen som betyr noe.

Absolutt :mrgreen:

Det er jo dokumentert i hodet og ræva at det ikke er noen beviselig sammenheng mellom våpenlovgiving og våpenbruk i kriminalitet. (ref Mauser osv.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for, og var ikke i tvil om at vi er enige i akkurat det Hassel. Ellers er jeg enig med Lindskog bl.a. i at vi ikke trenger å ha dårlig samvittighet for godene vi har, og å jobbe for å ha det enda bedre selv om det er kaos i andre land. Men før vi kan få det enda bedre må vi få fundamentert det vi har, det forsøkes å tynnes ut av makthaverne.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg har vært litt borte i det siste, så har helt glemt denne tråden. Moro at den har fått såpass my oppmerksomhet, da jeg regnet med å få 2-3 trollete svar.

 

Jeg synes også at det er litt artig at dere virkelig tror jeg er en journalist fordi jeg lager slike hypotetiske spørsmål. Ikke at jeg kan bevise dette på noen måte, men det er jeg altså ikke. Jeg har i litt over et tiår nå vært tilsluttet DFS, og har i nyere tid begynt å henge meg på NSF.

 

For de av dere som har vært medlem i disse organisasjonene regner jeg med at dere vil være enige i at det er et veldig lite mangfold i våpentyper der. Spesielt DFS der man aldri (les: svært sjeldent) ser noe annet enn sauere og jakrifler.

 

 

Når det er sagt liker jeg ganske dårlig svar som går direkte på personen som har postet dem når dette ikke er relevant.

Dette er (var?) vanlig folkeskikk

 

 

Hehehe, har ikke sett denne tråden før nå. TS er et kroneksempel på en som fisker etter skandaløse liberale utsagn, sammenligner USA og spesielt Texas (som bonus, hah!) med Norge og setter våpeninnstramming opp mot liberalisering i statene. Det stråler så det blendes fra argumentene hva TS fisker etter, samtidig som TS forsøker å legge seg på "jegernes linje". Jeg klarer bare å lese vg-overskrifter i denne tråden og er redd vi ikke ser så mye til "Fantaboksen" i fremtiden :)

 

Jeg ser ikke på dette som et tema overhodet, og anbefaler andre til å la tråden være.

 

Jeg har hengt en del på dette forumet før, men da uten profil og slik oppførsel trodde jeg ikke det var så mye av her.

At du tror jeg "fisker etter skandaløse utsagn" og ser for deg Kammeret på forsiden av vg kan dessverre ikke jeg styre, men dette er et åpent forum, og jeg ser på det som direkte frekt av deg når du anbefaler andre holde seg unna en tråd jeg har laget.

 

Jeg fisker ikke etter noe som helst, men er genuint nysgjerrig noe jeg har nevnt tidligere i tråden.

 

Hvorfor er det forresten galt å sammenligne oss med USA? Er jo nettopp det at USA sin våpenlovgivning har vært en del i media som gjør at folk lettere kan relatere til saken.

Neste gang vil jeg eventuellt sammenligne oss med f. eks. Tsjekkia dersom det gjør at du sover lettere på natten. =)

Link to comment
Share on other sites

En Sammenligning med tsjekkia (som har en våpentetthet mer lik Norge) er langt mer saklig en sammenligning med USA. Store og troverdige undersøkelser (ref Mauser og The Guardian) viser at det er lite til ingen sammenheng mellom hvor streng våpenlovgiving er og kriminalitet i et samfunn.

DVS at hverken innstrammninger eller lettelser vil påvirke våpenrelatert kriminalitet i stor grad.

Jo- det vil bli vanskeligere å skyte kona om man ikke eier et våpen, men det hindrer ikke noen fra å slå i hjel på annet vis.

 

Videre ar det Norske (og europieske) og det amerikanske samfunnet fundamentalt forskjellig på så mange grunnleggende punkter, spesielt i forhold til kulturen rundt våpen bruk. Så sammenligningen er faktisk litt søkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan selvsagt ikke stille fasit hva din intensjon er, men jeg mener fortsatt at dette er en tråd som potensielt bringer frem utsagn som vi ikke trenger og som kan være skadelig. At jeg er frekk skal jeg ikke kverulere på, men folkeskikk har jeg selv om jeg er direkte, og jeg ser fortsatt ingen grunn til å diskutere dette. Litt rart er det å debutere med en slik tråd dersom du har vært aktiv og lest en del her før. Men jeg er ikke moderator, tråden er åpen, ordet er fortsatt fritt. Jeg føler i hvert fall sterk vemmelse ved å sammenligne oss med USA, som jeg ser på som skrekkeksempelet når det gjelder våpenkultur-og lovgivning.

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre slik at folk som ikke har våpen selv, eller er over gjennomsnittlig våpen interessert,har tilnærmet ingen kunnskap om norsk våpenlov, dette gjelder også veldig mange våpeneiere.Derimot får disse noe informasjon(enten de vil eller ikke) via media og film om amerikansk våpenlov, å går desverre rundt og tror at loven er lik i Norge.Dette er med på og ødelegge for norske våpeneiere.

Link to comment
Share on other sites

jeg kunne tenkt meg noe som dette:

repeter, single shot og halv automatiske våpen (rifle, hagle og pistol) som ikke er lett konvertert til hel-auto er lovlige med et 20 timers sikkerhets kurs med en teoretisk og praktisk del og en teoretisk prøve. etter bestått prøve og en lege erklæring kan man søke til politiet om og få et ¨våpen kort¨ som gir tilatelse til erværv av alle lovlige våpen samt lov til inkjøp av ammo. alle våpen registres gjennom et registrerings sjema (likt et vognkort med et plastkort (likt et kredittkort) som skal være med person eller våpenet hele tiden.) man kan hente ut og skal levere på politi kontoret. eneste grunnlag politiet har for og avslå søknad er vist søker er dømt for krimminelle handlinger.

ingen våpen garderobe.

10-15 timers jegerkurs og prøve for og lovlig kunne jakte.

påbudt med våpenskap.

10 års ekstra fengsel for folk som bruker skytevåpen til ulovligheter.

kan få tilatelse til og bære våpen under spesielle omstendigheter eller vist det er nødvenig i jobb sammenheng. ekstra kurs og en teori og en praktisk prøve for og få søknad vurdert.

ingen kaliber begrensinger.

 

men noe som det kan vi vel bare drømme om...

Link to comment
Share on other sites

Alle halv-auto rifler som er lovlige i andre EU-land er vel teoretisk lovlig i Norge også mener jeg å ha hørt... Hvorfor er Tyskerne så mye dårlige enn kripos til å avgjøre om et våpen er lett konverterbart?

 

Dessuten, blant våpeneiere i USA (som vi ikke liker å sammenlikne oss med forøvrig) så er det jo aldri et problem at folk konverterer sine rifler? Straffen er jo tydeligvis avskrekkende streng. Folk betaler jo opp til 15 000 USD for en registrert låskasse i helauto...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...