Jump to content

Bygge langholdsrigg


Recommended Posts

Tiden er inne for å bygge en egen børse. Da selvfølgelig noe som kan presse kula skikkelig langt avgårde. Lurer på å ta utgangspunkt i en Rem 700 long kasse. Ser for meg 30" varmintpipe med 1/8 stigning. Kaliber blir sannsynligvis 6,5x55 da jeg har fått anbefalt dette fra noen med med mye erfaring på langhold.

I og med at dette må taes på sikt siden det vil koste en del, må jeg da søke på hver enkel komponent?(kasse,løp,sluttstykke)

Om noen har forslag til hva slags komponenter som passer bra sammen mtp kasse, løp osv så takker jeg for alle svar. Pris er jo også et tema. Er mye fint å finne på nett av deler og tilbehør, stokker osv, men jeg har lite greie på hva som er bra, og hva som er bra sammen.

Jeg tenker å bruke en Zeiss classic 2,5-10x50 som jeg har liggende til å begynne med. Etter hvert blir det nok en bedre kikkert, men til å starte med får den holde. Om noen vet om kurrante kikkerter som egner seg til lange hold og til en bra pris(5-10000) setter jeg stor pris på forslag der også :)

 

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Når du først har lang rem-kasse, hvorfor ikke 300WM? Her ville vel en 30" pipe passet ypperlig :!::idea: Kanskje spandere på deg en rustfri Kriegerpipe med "tighteste" toleranser fra hansen :?: (+stokk fra HS-prec=pre-2000 sendero :mrgreen:8) ). Kanskje velge stokk som tilfører en del vekt hvis LH er primære bruksomr. Billig og bra kikkert til ditt bruk, så kommer en vel ikke utenom å vurdere Vortex Viper PST FFP.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Ville hørt på Roe her. Om du er "nybegynner" (noe jeg tror siden du spør) så vil du IKKE være tjent med å velge et "avansert" kaliber - velg som førsterifle et kaliber som er enkelt, billig, som alle kan å lade, og som har OK ytelse. Det er trening som gir deg treff, ikke hårreisende ytelser. God ergonomi, og en kikkert som ikke legger opp til feil skruing, forglemmelser og misforståelser.

Bruk ei rifle du har, kjøp en mil-mil, FFP kikkert, så en ergonomisk stokk, og skyt, og skyt mer, osv. Til høsten, når løpet er utskutt så kjøper du løpet du vil ha.

 

Tor Arnfinn Homme knuste to hele langholdsklubber i langholdsskyting på et feltstevne vi hadde i vinter - der var 300WM, og der var über-kikkerter til 30kkr, 10skudds magasiner, Kriegerløp, og tighteste toleranser fra Hansen. Tor Arnfinn skjøt med Sauer, 6.5x55, Busk diopter til 1500,-, og reim...

Men han har trent. Ikke sikla over kalibere og alternative riflestigninger...

 

Til siste innlegg her - om jeg skal skyte langt og ofte, og treffe mest mulig, og bare får velge ETT kaliber: 6.5x55 hver gang, alltid

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde vært deg å penger er litt tema så hadde JEG gjort følgene, solgt kikkerten du har å kjøpt en Vortex kikkert, har store broren Vortex Razor, på Vortex har man zero stopp, cm klikk å ffp¨,godt retikkel, gode klikk å en meget god garanti.

Mye for pengene.

 

Jeg har også Sightron 10-50x60 ,det er en yplig blink kikkert men den har ikke zero stopp, den har 0,5 cm knepp ,ikke ffp ,ikke like godt retikkel så JEG hadde ikke kjøpt denne til variabelt langhold.

Vortexen havner da på hver gang.

 

Nå kommer det ann på hva DU mener som langhold, 500-800 ,800-1500 ?

Hvis det er under 800 meter i starten ville jeg:

Når det gjelder prosjektrifle ville nok jeg gjort det enkelt i starten å kjøpt en Remington 700 308 varmint, dette er ei rifle som ofte går meget godt å er rimlig, samme typen kun med bytte av stokk tok andre plass på 500m NM nå for litt siden ved siden av en 338 LM.

Det som er fint med en 700 er at det er den rifla du kan få mest stash til for en hygglig penge så her kan man ta det litt ettervært når lommeboka tillater det.

Når du er lei 308 hiver du i en 6,5x47 300 wsm 7 wsm 260 mange muligheter som fungerer langt ut :wink: Dette er mitt forslag til et budsjett bygg over tid :)

Link to comment
Share on other sites

For å "tenne" skribenter her, bør du kanskje skissere noen egne tanker omkring grunnen til valg av kasse, kaliber etc. Hvilket budsjett opererer du med på de forskjellige komponentene og sist, hvilken kompetanse bringer du inn i prosjektet :?: Hvis andre skal sette sammen alle delene for deg(krever litt verktøy), så blir det mer "custumrifle" enn prosjekt. Det å putte låsekasse m/pipe inn i et chassi kalles vel ikke "prosjekt" :?: Ei, heller å evt putte på montasje+ringer :?

 

Jeg er ikke enig i at str 200/ssg 3000 type pakke, alltid er midt i blinken for nybegynnere. Ingen stiller vel :?: ved yteevne og kvalitet med et slikt oppsett, men nybegynnere vil kanskje ha utbytte av et prosjekt der ikke alle parametere har en "fasit" :?:

 

Enig i at mye skyting bør prioriteres, og gleden ved å skyte f.eks 300WM relativt billig og etterhvert mestre rekylen, for så (hypotetisk)etterhvert "skyte fletta av" div 6,5 på (lokal)jaktfelt, kan også være stor. Noen "baneslitere" har egen og andres dårlige erfaringer med standardrifler i magnumkalibre i bakhodet, når de fordomsfullt flirer av børsja di på standplass. Artig å tørke av disse flira :mrgreen:

 

AS :?

Link to comment
Share on other sites

Ingen stiller vel ved yteevne og kvalitet med et slikt oppsett, men nybegynnere vil kanskje ha utbytte av et prosjekt der ikke alle parametere har en "fasit"

Veldig uenig, det er nærmest motsatt. 6.5x55 har klare begrensinger ift. f.eks. 300WM på langt hold, med like erfarne/gode skyttere vil 300en vinne hver gang om den er ladd "etter forskriftene". Det er bare så forbanna mye vanskeligere å lære seg å skyte med 300WM, i tillegg til at det koster 5 ganger mer.

Skulle jeg skutt 300WM med ei relevant kule (210Berger f.eks.) så ville det kostet meg 8-10 000,- mer per år bare i kuler, i tillegg til at jeg måtte betale for hylser, og at løp er dobbelt så dyre, det går bare ikke ihop. Greit nok om man kan ha flere rifler til samme formål, vet ikke om det er poenget her?

Skal du bruke billige kuler og krutt i 300en så er du fort nede på 6.5x55 ytelser igjen.

 

Jeg har til gode å se noen lære seg "å mestre rekylen" med å begynne med et grovt kaliber med en gang. Tvert imot ha jeg sett mer enn nok folk gå lei av nettopp den grunnen. Jeg aldri sett noen med 300WM "tørke fliret" av hverken jaktfelt, eller BR-"kongene".

Andre veien så vil 6.5x55 bli slått i BR-gamet, av 6millimetrene sålenge skyttere og rifler er "like gode" - det viser alle resultater fra 600yd BR og fra 300m ISSM skyting. (Tro hvorfor ISSM-gutta bruker 6xc istf. 300WM...)

 

God skyting vil ALLTID slå "gode" kaliber, sålenge forskjellen i ytelse ikke er for stor - og god skyting kommer nesten alltid fra mye skyting.

 

Forutsetningen for det jeg skriver er at man ønsker å treffe, skyte bra, best, treffe mest mulig det man sikter på, fortest mulig - ikke at man ønsker seg ei rifle å høste anerkjennelse for, å kose seg med, å skyte med, og vokse litt med.

Begge deler er 100% legitimt, men jeg har en tendens til å henge meg opp i "treffe" delen, mest fordi jeg er så elendig til det (og det oppdager jeg når jeg kommer til de som har de enkleste riflene), og fordi det er det som er krevende, fine rifler kan en bare bestille av noen. Det er bare å betale, hva er gøy med det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her bør en høre litt hva M67 og Niclas foreslår!!! Skyte jaktfeld med 300Wm er svada,har heller ikke noe med langholdskyting å gjøre. Start med som de sier tidligere i tråden rifle valg og topp det med den beste optikk du har råd til. Om du ikke har råd,så spar litt til . Og bestem deg om du vil lære å skyte eller bare blåse lyngtuster og nesehår av jaktfekdt skyttere som står ved siden. Med 6.5 eller 308 rekker du langt.

Link to comment
Share on other sites

For å si det på en annen måte, siden lyngtustene er nevnt.

 

Det er lite en blir fortere lei av, enn å spotte for en som ikke treffer noe, mens en sitter i bakblåsten fra en diger brems og tørker blåbær og maur av vernebrillene... Mens en drar solblenderen lengre fram på spotteskopet og håper ikke objektivet blir skadet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg komme med et utradisjonelt forslag, siden jeg er av den typen som liker å prøve nye ting, noen må jo gjøre det oxo. ;)

 

Kjøp deg feks en Rem 700. Kaliberet er 30-06. Dette kaliberet har gått helt i glemmeboka hos folk som vil skyte langt, men jeg ser bare fordeler med det.

For det første, man får tak i fabrikk ammo overalt, til mer eller mindre samme pris som 308. Lader man selv, noe som er et lite must etterhvert som man skal skyte langt, så begynner 30-06 å skinne skikkelig. Man kan med 175 grs kule, og 500 serie Viht krutt, skyte dramatisk langt og godt. Rekylen temmer man med en god demper eller brems. Vil man skyte billig, så kan man kjøpe 155 grs Scenar og peise den avgårde i god hastighet og ha god presisjon. Med tiden kan man skifte pipe, kjøpe ei som er lenger og tykkere og med raskere snurr, og sende avgårde 190-210 grs kuler i tilnærmet magnum hastighet, uten at det koster magnum pris. Hylser kan man plukke i det uendelige på skytebaner, og med litt kjærlighet får man bra kvalitet og langt hylseliv. Skulle man få lyst på en magnum, kan man brotsje opp kammeret og åpne støtbunnen i sluttstykket, noe som ikke koster allverden.

 

Alle anbefaler den kjedelige 6.5'n, men 30-06 er kal 30 sin 6.5 i mine øyne. Til jakt har den MYE mer punsj på lengre avstander enn noen 6.5 noen gang kommer til å få, i et våpen som er identisk og med samme vekt. Det flommer over av kuler til kal 30, og ja, man kan lade den ned til 308 nivå for koseskyting, man kan til og med lade den i sub og leke med det. Men med dagens heftige Viht 500 serie krutt, så kan man tyne den ganske hardt med tyngre kuler, som er veien å gå når man vil over 1000 meter. Og dit kommer man lett med 30-06 og dagens gode kuler.

 

En Rem 700 i nevnte kaliber er ikke så veldig dyr heller, skal du ha en 6.5 i Rem 700, så leverer ikke Remington denne, så vidt jeg vet. Da må du kjøpe en 30-06 feks, og få satt i ny pipe. 308 er ikke et dårlig valg, men da kan du like godt kjøpe en 30-06, og komme deg lenger uten å anstrenge deg for mye.

 

Når det gjelder blåst fra brems, med maur og lyng, sitt litt lenger unna, så slipper man det ;)

 

Sikte til en sånn børse skal jeg ikke anbefale, alle har ulike meninger, kjøp det du vil ha, og drit i hva andre mener. Du finner garantert noe brukbart til en overkommelig pris, og så kan du heller avansere innen optikken etterhvert som behovet melder seg.

 

My 2 cents :)

Link to comment
Share on other sites

Du har mye rett i det du skriver Knut Erik, betraktningene omkring 30-06 bør være tankevekkende, faktisk gir en 30-06 opp veldig lite ballistisk ift. en 300WM.

30-06 og 6.5 har det til felles at de er mindre dramatiske å skyte med enn f.eks. 300WM som er nevnt. MEN 30-06 har mye mer rekyl enn 6.5x55, det slipper man ikke unna.

 

Du skyter så mye, og har så mye trening at rekylen i en 30-06 ikke er et problem. Derimot er den det for de fleste, og jeg vil tro at en som stiller trådstarters spørsmål ikke skyter eller har skutt veldig mye?

30-06 er etter min mening ansvarlig for halvparten av den skandaløse skytingen vi ser på norske skytebaner under storviltprøvene. Folk har "lært" seg å skyte ved å brenne av 30-06-mauserene sine, og de kniper igjen øynene og røsker i avtrekkeren... Tendenser til dette ser en hos nesten alle LH-skyttere også, men den blir mindre når en kan "sove seg gjennom" rekylen og smellen.

 

Her skyter jeg 338LM med brems, rett og slett fordi jeg ville prøve det på et stevne, vel vitende om at jeg skyter bedre med 6.5ene mine. 3 verdifulle poeng er her ofret på rekylens alter, Jeg kjente godt at jeg møtte med skuldra før det smalt ferdig, og kunne bare puste ut over at 8eren og 9eren ikke gikk lenger ut..

f4600f33.jpg

 

Hadde folk lært seg å skyte, dvs. lært inn riktige avtrekk og riktig sikting og pusting med .22LR eller noe sånt først, så kunne mye vært gjort på langhold med hva som helst - men siden folk stort sett insisterer på lære mens de går, så er min klare oppfatning at 99% er best tjent med en 6.5 eller en 6mm. Jeg har forresten sett at selv du skyter bedre med 6mm enn med 338LM :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er usikker på om jeg skyter bedre liggende med tofot med 6mm enn med 338LM, man så jo hva som skjedde forrige helg i Trondheim, jeg skjøt ikke like bra med 6mm fra benk, som med 338'n liggende på betong.

Men jeg vet hva du mener.

 

Uansett, skal trådstarter bygge en børse, noe som er litt wasted i mine øyne, så velger han tjukk, lang og tykk pipe, en tung stokk, og demper eller brems, og da forsvinner mye av rekylen. Å ligge med ei rifle som veier 3 kg og kikke i et sugerør av et sikte, ville nok fått meg til å nappe i avtekkeren og møte med skuldra oxo. Det er rett og slett ikke behaglig å skyte med "vanlige" jaktrifler som har litt rekyl. Er derfor alle mine børser har blitt modda og gjort tunge med åra. Så får man heller bære litt tungt i hjortelia til høsten ;) Er jo derfor jeg pumper jern og drikker egg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid ment at hvis man har et førsteårsbudsjett på 50k bør det inneholde 2 stk identiske STR, en i 6,5 og en i .22lr, en kikkert og resten til ammo.

 

Budsjettversjonen er 2 stk KV M67 i 6,5/.22lr med ordentlige tilpassede picrailskinner, en kikkert og haugevis med ammo..

 

En god skytter med KV67 kan lage masse "helvete" for "fine" rifler hvis øvelsene blir feltmessige og ikke BR-konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:Du har mye rett i det du skriver Knut Erik, betraktningene omkring 30-06 bør være tankevekkende, faktisk gir en 30-06 opp veldig lite ballistisk ift. en 300WM.

30-06 og 6.5 har det til felles at de er mindre dramatiske å skyte med enn f.eks. 300WM som er nevnt. MEN 30-06 har mye mer rekyl enn 6.5x55, det slipper man ikke unna

 

Syntes du er litt selvmotsigende her ballistisk=rekyl :?::forvirra: , men det var bare for å kverrulere :D

 

Ser selvfølgelig problemet med å anbefale magnum til nybegynnere generelt. Men TS ønsket en langholdsbørse(TUNG :?: ), sikkert ferdig gjenget(brems/demper), og skisserte selv 30" pipe. Personlig ser ikke jeg problemer med 300WM slik jeg forestiller meg prosjektet :? Det finnes et punkt forbi 1000m der 6,5 gir opp og 300èn egner seg bedre :!:

 

Det med jaktfelt var kanskje flåsete skrevet, men dog, "mytene" omkring magnumenes rekyl har fått seg en knekk når folk har prøvd min på ca 4,5kg+brems. Rekylen er mindre enn orginal str.

 

AS

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Det finnes et punkt forbi 1000m der 6,5 gir opp og 300èn egner seg bedre :!:

Hvor mange er det egentlig som har fasiliteter for å skyte forbi 1000 m??? Jeg tipper de fleste "langholdsrifler" skytes mest på 100-500m, som stort sett er det som er mulig å få til på de fleste baneanlegg (godkjent eller ikke). Noen ildsjeler med god kondis trekker nok med seg rifla til fjels nå og da for å trekke av et skudd på avsindige hold mot en og annen fjellvegg.

 

For de fleste, om man stikker finger i jorda og kjenner etter, tror jeg klarer seg lenge med 6,5 på alle måter :wink:

Det er også letter å bære ut en 4 mm gong, enn en på 10 mm om du skal helt ut til 1000m.

Link to comment
Share on other sites

OK, det mest fornuftige er vel 6,5, og da billig-T3/dyrere-STR. Jeg syntes i lys av dette, at det blir ufornuftig å tangere STR i pris for å hore opp en 700kasse med lang og tung pipe+skjefte/chassi uten at det (trolig) vil tangere ytelsene til STR.

 

Jeg mener bestemt at variasjonene/potensialet og "morrofaktoren" er større i et kaliber som 300WM. Ang. pris med 10-15 omladninger pr. hylse er ikke differansen mellom 300 og (andre)standardkalibre i kostnad større enn at det er irrelevant for en vanlig husholdning :roll: .

 

AS :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mange bra tilbakemeldinger her :)

Men for å si litt om alt: jeg har en 30-06 som jeg har brukt mye på banen. Kjøpte den ny for et år siden, og har brukt den flittig. I det siste nå har jeg skutt bra med børsa(weatherby vanguard) og 500 meteren er jeg rimelig trygg på nå. Problemet med den er at så snart løpet blir varmt(mirage) så begynner samlingene å åpne seg ganske mye. I tillegg er rekylen i 30-06'n slik at jeg blir lei av den. Grunnen til at jeg ønsker å bygge ut i fra en 700 kasse er at det er nesten uendelig med deler av stokker og tilbehør til hyggelige priser. En 700 long kan jeg bruke til 6,5,300 og 338 om jeg ønsker, og tanken var å prøve å få til et system som gjør løpsbytte mulig uten bruk av børsemaker. Siden jeg bor i Trondheim tenkte jeg å høre med børsemaker linja på Støren vgs om de ønsket å ta på seg et slikt prosjekt utover høsten/vinteren. Har hørt fra andre at de er glade for og villige til sånt, siden det strekker seg ut over de mer vanlige jobbene. I tillegg er læreren på linja en av de bedre bøssemakerene i området i følge folkemunnet. 300 og 338 er ikke interessant i første omgang. Ønsker ikke å gå opp i kaliber, men ned. 6,5 er å få kjøpt over alt, og til en grei pris. Jeg lader lite selv, så ammoprisen er relevant. Når det kommer til optikk må jeg se meg litt rundt. Mange gode forslag i tråden her, så jeg skal ta de som er kommet å se om jeg ikke finner noen jeg kan ta og føle litt på. Av tidligere erfaringer har jeg funnet ut at det kan være lurt å vite hva man kjøper :)

 

Grunnen til at jeg ikke ønsker å kjøpe en ferdig børse er at jeg liker å prosjektere. Det man fanger opp av lærdom i en slik prosess er for meg veldig spennende og nyttig. Skyting er noe jeg har hatt interesse for i lang tid, men det er først de siste par årene at jeg har kommet skikkelig igang. Og nå kommer jeg aldri til å slutte heller. All læring er god læring slik jeg ser det, og jeg ønsker mye mer. Har skutt mye 22 og 223 og føler at jeg begynner å få rimelig grei kontroll på skytinga nå, og litt derfor ønsker jeg å legge både tid, flid, og det jeg kan av penger i dette prosjektet. Om det tar to år å få ferdig børsa pga penger så får det så være:)

 

K

Link to comment
Share on other sites

En Remington tatt rett ut i fra esken uten noen form for modikasjon enn bytte av stokk har gjort jobben sin godt for meg. Retting av kasse og bytting av klakk tar man om behovet måtte oppstå. Begge Remington riflene mine er fortsatt bedre enn mannen bak.

 

Bruk heller pengene på ammo og skyt masse.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker absolut du gör rätt som vill ha 6,5x55!

Kalibern har bättre prestanda än de flesta andra och otroligt mycket bättre prestanda per krona!

 

Bygg INTE en bössa!

Du är nybörjare och vet inte vad du vill ha och det är uppenbart att vad du än bygger kommer du att ångra dig sen när du lärt dig mer.

En remington låda i en Mcmillan kolv kommer att kosta stora pengar och då är det 40-60 tals teknik!

 

Köp en sauer str eller Tikka t3 varmint eller sporter och skjut!

Om 2 år och 4000 skott kommer du att ha helt andra åsikter om långhåll än du har idag.

 

Jag började med en TRG42 i .338, men skjuter mest med en ombyggd T3 i 6,5 idag. Jag har samma kulbana ut till 1000 meter i min 6,5 som jag har i min .338.

 

Riktigt bra långhållsammo i 6,5 är billigare än projektilen i .338......

Link to comment
Share on other sites

Et moment som kan ha noe å si på valg av kaliber er hvor en tenker å bruke rifla.

Skal en skyte ute i marka så er det kjekt med litt mer energi i kula når den kommer fram slik at det blir enklere å spotte nedslaget når en bommer. (eller treff når en skyter på stein, fjellvegger etc.)

 

Jeg trives forøvrig svært godt med denne rifla: http://forum.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=73791

En remington 700 klone i 7mm WSM i en M40A1-lignende stokk.

 

Skal du skyte masse er Sauer 200 str i 6.5x55 fornuftig. Jeg skyter mest 5-10 skudd når det passer seg å ta en litt lang lunsjpause eller en liten kveldstur etter at ungene er i seng. Da har ikke driftskostnader så mye å si. 200str'en min ser ut til å få stå like rolig i våpenskapet som den alt for tunge og bråkete 338 lapuaen har gjort etter at jeg fikk min lille veninne fra Ohio :)

Link to comment
Share on other sites

Min 6,5 (6,5 AI) skjuten gör 915 meter med Norma 130gr, den tappar 8,5 mils på 1000. Min 338 gör 910 och den tappar med 8,5 mils.

Skillnaden är alltså noll, visst den hade varit större om jag laddat med 300 gr men det gör jag inte då jag har 1-12 pipa.

Link to comment
Share on other sites

Kommer sikkert fram til 1000m meter 22lr, med gunstig tilt på montasjen. Hvilket energi som er igjen på kula er en annen sak.

Må si som knuterik, blir imponert av 6,5 til en annen mann hver dag. Alt den klarer. Knuser alt som kommer fra de som feirer dagen i dag.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er, det blir feil å skrive om 6.5ai og 65rws når man anbefaler 6.5x55. Man kan selvsagt atom ladde den oxo men det er vel ikke det TS er ute etter.

 

Skal vi snakke ballistikk så er det ingen vei utenom 300 win mag, eller en 300 ultra mag. Med 230 grs Berger i nærmere 1000 m/sek er det få kombinasjoner som slår den. Jeg har 300 win mag og blåser fletta av diverse 338lm kreasjoner.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Kommer sikkert fram til 1000m meter 22lr, med gunstig tilt på montasjen. Hvilket energi som er igjen på kula er en annen sak.

Må si som knuterik, blir imponert av 6,5 til en annen mann hver dag. Alt den klarer. Knuser alt som kommer fra de som feirer dagen i dag.

 

Det er vel ingen som skal skyte på 1000m med .22lr men det er ikke direkte skadelig å skyte noen tusen skudd i året til en brøkdel av prisen med ei rifle som er identisk med langholdsbørsa. Det kunne til og med hende at man løftet børsa litt opp fra innskytingsbenken og lærte seg litt skyting uten støtte også. Man er ikke tvunget til og bare skyte "langhold" med støtte. En runde gjennom ei standard DFS feltløype med langholdsbørsa er sikkert en utfordring for de aller fleste.

 

For aktive DFS'ere med dedikerte langholdsrifler burde det vel være selvfølgelig at man skjøt bedre med langholdsrifla enn med std STR på feltrunden. Ellers er det vel designfeil? 8)

Link to comment
Share on other sites

89 klikk til 975m med 6.5x55, @16°C og 990mb, 9g Scenar og 882m/s - denne er verifisert oppad stolper, ikke teoridata, og det er i et umodifisert, originalt, Sauerløp

88 klikk til 975m med 338LM, @ samme, og 19.4g Scenar og 828m/s.

 

Vindavdrift er 16 vs 22 klikk i 5m/s fra høyre.

 

Jeg har LANGT høyere treffprosent med 338 på et av stedene vi skyter, det skyldes ikke presisjonen, men det faktum at man kan se hvor første skudd treffer, og korrigere for det. Normalt treffer da andreskuddet.

Med 6.5 så enten treffer man, eller så bommer man...

Andre steder er det like enkelt å se 6.5 nedslag, og er en like anal med ammunisjonen, så er treffandelen like høy.

Jeg har en tendens til å slumse dramatisk mye mer med 6.5lading, det er vel i grenseland til farlig, når en lader 200 skudd uten å ta fram vekta. Å gjøre noe som helst med hylsene utover å size dem er også uaktuelt - likevel er uttellingen god - tilogmed fabrikkammo; Lapuas 770m/s 9g Scenar samler på et par håndflater om skytter og rifle er på saken. Det ble demonstrert til det ydmykende av Ian Kelbly som lånte Saueren for en 20sk serie over dalen her oppe :oops:

Hastighetsvariasjon straffes hardt på 1km hold, og særlig om en driver og korrigerer for høye og lave skudd - det beste er å stole på seg selv, skyte og etablere et middeltreffpunkt før en skrur. Vil en krympe samlingene så må en lese Knut Eriks laderutiner - de virker.

 

ALLE gangene jeg har skutt på papp @ 900-1000m har jeg skutt bedre med 6.5x55 enn med 338LM, om enn marginalt.

 

Rundt 1200m snur dette, en rekke skytinger demonstrer dette, der 6.5 kuler "forsvinner" underveis, eller sprer noe så sykt, "minute of sjark". Atomladningene er unntaket, og det ser ut som kula, 9g Scenar er langt bedre egnet enn 8.4g GT og 8g Scenar å skyte så langt. Blåser det mye, så er alle 6.5ene sjanseløse, mens 19.4g kulene, både Berger og Lapua, leverer varene sålenge skytteren gjør jobben.

 

et par grunner til å anbefale Sauer 200STR i 6.5x55

- flere gode stokker er enkelt tilgjengelig, originalen, SSG3k og alle GRS og KKC, Bredvold-variantene, alle kjøpes i Norge

- lurer du på om du trenger nytt løp? Kjøp nytt løp - tar like langt tid som å kjøpe melk, og å montere like lang tid som å drikke melka. Kjøp heller to, så kan du bruke det beste i konkurranser - de to andre kanogså liggei reserve....

- 2 meget gode avtrekk er lett tilgjengelige, 1.5kg og 0.5kg, det er smak, eller du kan ha begge.

- 22LR ombyggingssettet (se hva Torf skriver), vips, og du kan skyte inne, på 15m med langholdsrifla...

- skal vi se, du har nå 3 løp, 2 stokker, to avtrekk og 22 sett? Kjøp ei låskasse, med 2 dagers leveringstid, fra hylla på Lillestrøm, nå har du faenmeg to rifler...

 

Joda, det er ikke kult, folk gir ikke komplimenter for den fine rifla, osv. Men fy faen som det virker. Og virker. Glemte du sluttstykket sa du - ingen problem, du kan låne et av mine.. magasin? "alle" har 6-8 magasiner.

 

Tida kan brukes til å skyte, til å gjøre dugnad på banen, til å reise på stevner, på langholdsskyting, til å trene, ike til vente på nye skruer, nytt løp, avtrekk fra unaiten som ikke passer, et cetera.

 

En runde gjennom ei standard DFS feltløype med langholdsbørsa er sikkert en utfordring for de aller fleste.

He-he, mitt bestemte inntrykk er at den utfordringen er for stor for svært mange... Men det er vel også sånn at vi har forskjellige interesser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...