Jump to content

Vilken rifle har Du till rådjursjakten?


Guest .358 Norma Magnum

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Til rådyr jakta dvs bukkejaka bruker jeg tikka t3 i cal. 223 med swarovski 6-24X50. Kula jeg bruker er barnes x 62 grain. Men når hjortejakta begynner drar jeg fram 3006'en i samme merke med meopta meostar 3-12X56 m/lys og Win.xp3 180 grain kule. Etter 25/9 kommer kombien fram, ei sabatti 12-70/7x57r med welter 1.5-6X42 m/lys her bruker jeg nosler partisjon gold 160 grain. Til 223'en og kombien lader jeg selv men til 3006'en får jeg ikke tak i xp3 kuler så der blir det kun ferdig rulla.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Lite SS .223win med tofot og Meopta Artemis 3-12x50 felte et kje for noen uker siden. Nikon Monarch 6-24x50 på vei.

Savage mod. 110 i .270win med Meopta Artemis 3-9x42 (byttes snart med den på Tikka'en) har vært med på mang en jaktdag. Men endte opp med å felle sin første hjort for meg, 60m fra to "sovende" rådyr som var på vei mot usikkerheten.

 

Flaks kaller man det, storesøster tok støyten for dere men bare vent :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 med Douglaspipe og laminatstokk fra Ragnar Hansen, toppet med Zeiss 2,5-10x50 m/lys.

 

Kaliber 6,5x55, og kommer i år til å bruke ferdigladd Norma Elite med 140grn Hornadykule.

 

U

 

 

Men nå, for faen, har jeg "byt upp mej"

 

Fra nå er det Blaser R93 som gjelder på rådyrjakt. Og annen jakt. :D:D

Link to comment
Share on other sites

har kun min marlin 1895gs i cal 45-70gov 8) (hagle liker jeg ikke på rådyr..)

(trenger jeg å si att jeg jakter veldig lite rådyr? :roll: )

 

45-70 er da langt fra noe ugunstig kaliber for rådyrjakta, spesielt som hundeførerrifle. Sjelden det blir spesielt lange hold, og 1895'en er jo imponerende presis på 100m, i allefall i forhold til ryktet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...