Jump to content

Vilken rifle har Du till rådjursjakten?


Guest .358 Norma Magnum

Recommended Posts

Nu är jag bra nyfiken :!::)

Har Ni en egen rifle till denna jakt eller samma rifle till all slags jakt :?: Vilket kikarsikte använder Ni :?:

Vilken patron/kula har Ni :?: Frågorna är många,men är man nyfiken så är man... :wink:

Själv har jag en egen rifle till rådjuret;En Blaser R 93 Professional Camo i .300 Win Mag. På denna sitter nya Zeiss Victory Diarange 3-12x56,riktmedel 66,där ASVn är inskjuten med fabriksladdad 180 grains Norma Oryx,på 100,200 resp 300 m. Underbar studsare som jag aldrig kommer att göra mig av med,kan varmt rekommendera denna rigg :!::D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Carl Gustav 6.5x55 med 2.5-10x50 m/lys + Hausken lyddemper, og en hjemmelagd tofot med vugge som nesten alltid sitter på.

Ammo er Norma med Vulkan spiss. Jeg har bare skyti inn på 100 meter, for jeg trenger litt mer trening før jeg tør å skyte på noe særlig lengre hold.

 

Her er bilde av riggen min, hvis jeg har fått det til da :wink:

 

DSC00256.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt ei Heym Mauser i .338 Win Mag i det siste. Toppet med en Leupold VX-II 1-4x20, ladd med enten 230grs Oryx eller 250grs Hornady RN. Begge ladninger går likt. Har dog kun skutt to rådyr med denne, den ene gikk 30m med reint sideskudd, den andre datt rett ned etter et skudd skrått forfra.

 

Har en mistanke om at gammel mauser'n i 30-06 blir brukt resten av sesongen, grunnet lyddemperen. Den sitter det en Meopta 2-8x42 på..ladd med 180grs Alaska.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Ruger M77 med laminat stokk i rustfri utgave. Kaliberet er 243W. I år brukte jeg Federal sin Fusion patron. Rifla er toppet med en Kahles Helia 1.5-6x42. Retikkel 4A. Jeg skulle ha retikkel 4 når jeg kjøpte siktet, men det var dessverre lang leverings tid da. Jeg kunne godt tenkt meg å ha en kraftigere kikkert på rifla, men jeg syns balansen på rifla blir meget bra når jeg bruker det lille klassiske kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

T3 ss lam. 6,5x55 med zeiss V 1,5 - 6x42.

Norma hylser, med nosler p - 140 grain lada med 40 grain nc 96m.

Norma oryx 156 grain lada med 47grain norma 15 eller mrp, eller nc100. ca 805 m/s

Rådyra blir jaga fram med Elvis (strihåra dachs, 2000 modell)

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 Outback i 30-06 med SAI alu demper.

- Zeiss 6-24x56 i bukkejakta

- Zeiss 3-12x56 i drivjakta

- Skytestokk (etter en del trening synes jeg at skytestokken er uvurdelig)

- har sluttet med tofot (bruker heller min Leica Geovid som anlegg hvis det trengs)

- Lapua Mega 12 gr

 

IMAG0061.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sako 75 Hunter Stainless i .308 Win med Zeiss 2,5-10x50. Lader med 150 grs Nosler Ballistic Tip eller 165 grs Swift A-frame. Sistnevnte kule brukes også på villreinjakta. Ballistic Tip har vært langt snillere mot kjøttet enn jeg hadde fryktet, og gir knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

Brukar 2 ulike våpen:

 

Blaser R93 standard 6,5x55 med Hausken std lyddemper. Sikte S&B 6x42. Heimelada ammunisjon beståande av norma hylser+MRP+Hornady interlock sp 140 grs.

 

Zastava M85 minimauser kaliber 222rem. Sikte Leupold vx-2. Heimelada ammunisjon beståande av Norma hylser+ VV N-120+ Hornady sp 60grs.

Link to comment
Share on other sites

To forskjellige, avhengig av jaktform.

 

Carl Gustaf 1900 i 6,5x55 med Leupold VXIII 2,5-8x36 og Swift 140 grs hjemmeladd

og

Lincoln 2200TM cal. 20 og 7x57R med enten Docter Sight eller Leupold 2-7x33 og Rhino 140 grs ferdigsydd

 

Er det ikke bukkejakt så blir rådyra skutt i los for en Basset Fauve de Bretagne.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig bruker jeg Merkel Drillingen i 12/7x57R lastet med 140 grains Nosler Accubond kule. Ellers brukes:

 

Remington 700 i 243 Win.

Meopta 3-12x56.

100 grains Oryx.

 

Til ekstremt store og/eller farlige rådyr tar jeg med:

Sako 75 i 9,3x62.

Swaro 2,5-10x42.

285 grains Lapua Mega. Det funker det også :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Rifle kaliber .223. Ikke ideelt, men det legger dyr det også.

 

hei

 

har du skutt rådyr med 223 eller

 

Har skutt et dyr, så har ikke så mye grunnlag å snakke ut fra. Men når jeg ser på vindavdriften og den lille kula(dog med stor hastighet), skjønner jeg at det finnes mer egnede kalibre for rådyr. Men jeg jakter ikke mindre rådyr med rifla av den grunn, den er lovlig til rådyr og avliver lett dyret ved et godt skudd :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker litt forskjellig,avhengig av terreng og jaktform!

Bukkejakt:

Tikka T3, 222Rem, 3-12x56 Z kikkert m/lys, BR demper, 55grain Lapua SP.

Tikka 695 Master-Pro, 6,5x55, 3-12x50 Swaro kikkert, BR demper, 140 grain NP eller 156 grain Oryx.

Hundejakt/drivjakt:

Antonio Zoli kombi, 20-76 og 6,5x57R, 1,5-5x20 Shirstone kikkert (ikke spesielt fonøyd med denne).

 

I år blir nok ikke kombien brukt serlig mye da jeg desverre måtte "ta" bikkja i slutten av Mai!

 

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag bra nyfiken :!::)

Har Ni en egen rifle till denna jakt eller samma rifle till all slags jakt :?: Vilket kikarsikte använder Ni :?:

Vilken patron/kula har Ni :?: Frågorna är många,men är man nyfiken så är man... :wink:

Själv har jag en egen rifle till rådjuret;En Blaser R 93 Professional Camo i .300 Win Mag. På denna sitter nya Zeiss Victory Diarange 3-12x56,riktmedel 66,där ASVn är inskjuten med fabriksladdad 180 grains Norma Oryx,på 100,200 resp 300 m. Underbar studsare som jag aldrig kommer att göra mig av med,kan varmt rekommendera denna rigg :!::D

 

Har du et bilde av denne rifla eller? er litt nysgjerrig på hvordan Diarange ser ut på den, synes det er litt "fult" utseende på det siktet egentlig :D Men kanskje det ser bra ut likevel.

Link to comment
Share on other sites

Rifle kaliber .223. Ikke ideelt, men det legger dyr det også.

 

223 med gode kuler, er et ypperlig kaliber for rådyrjakt!

Har selv skutt masse rådyr med .222, å har utrolig mange jaktkamerater som skyter med .223!

På rådyrjakt teller det mye med god hastighet i kulene for å få dyrene ned i smellen, å da sier jeg Idéelt sett 243, men .223 er steike god!

Link to comment
Share on other sites

Bilder folkens Bilder, Nå må alle sammen endre innleggene sine med vedlagt bilde :D Alltid moro å se.

 

DSC_0002-2.jpg

 

Tikka t3, 308 win

Zeiss Conquest 3-9x40

Harris Bipod

 

Vurderer en meostar 3-12x56 m/lys. Men lurer på om den er verdt det fremfor å gå opp til en varipoint med samme specs. 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, med gode kuler er det et bra kaliber til rådyrjakt. Men de lette(55 grain) varmint-patronene som selges ferdige, er ikke ideelle.

Gleder meg til å komme i gang med å lade, da skal mer passende kuler testes. Elsker kaliberet generelt sett. Har valget mellom å gå med en Mauser i 30-06+ jallakikkert eller en lettere og hendig rifle i .223. Ikke tvil om hva valget faller på.

Mulig jeg monterer en kikkert på 200 STR'en jeg snart mottar og prøver den. Jeg hadde aldri brukt kaliber over 30-06 til rådyr...Men smak og behag :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt spesiell rådyrbørse tidligere.......brukt æljbørsa.

 

MEN nå har jeg fått pusset opp en børse som nok blir fast med på rådyrjakten....en Oberndorfer i 6,5x55, med en Leupold European 1,25 - 4x20 siktemiddel er tyske#4. Ei kort og lett og fin (i mine øyne børse).

 

Skulle vært bilde av børsa over bukken her nå, men hadde han bare i kikkerten.......fikk ikke forhold til sende avgårde forsvarlig skudd....så bilde er bare på børsa...

 

dsc0172rw3.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker en røssler titan 6 med en welter 3-12x56m/lys. Men har bestilt meg en Tikka T3 varmint liks 223 med Hausken standar og Harris tofot Kikkert blir nok en 2,5-10x50 men merke er ikkje sikker på enda eg studerer litt i hvilken kikkert eg skal gå for her?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min Howa 1500 ble kjøpt med rådyrjakta i tankene.

At den, i kaliber .223, også går perfekt til alt annet jeg jakter er jo også en god grunn.

Men jeg var primært lei kalibere som var kraftigere enn de trengte være til jobben,

rekyl jeg ikke trengte og av kulebane som så ut som en regnbue... :lol:

 

Jeg har ikke angret et sekund på mitt valg!

Er helt ærlig ikke sikker på hva jeg er mest fornøyd med, kaliberet eller børsa.

Kombinasjoenen er bare perfekt til mitt bruk :D

Link to comment
Share on other sites

Brukte .358 NM med hjemmelad Oryx 250 grain til den da og det gikk bra lite kjøttskader og bra virkning.

 

Det blir enkelt med de større diametrene og tyngre kulevekter, tunge kuler i moderat hastighet lite kjøttødeleggelse og god virkning, men til neste år blir det vel .22-250 med 60 grain Nosler PArtion og 6,5x55 med en eller annen kule som samler bra og oppfører seg bra i viltet. Kanskje Nosler P i den også , den har fungert i 60 år og fungerer i like mange år til .

Link to comment
Share on other sites

Har til nå brukt en Zolli 30.06 med Meopta 3-12X56 m/lys, og Fusion 150gr.

Driver i disse dager og monterer en Howa 1500 Hogue cal 223 med Bushnell Elite 3200 3x9x50 Firefly.

På denne bruker jeg vel Federal Premium 60gr. Rykker litt i finger'n etter å få prøvd den... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...