Jump to content

.223 Sporlys


janove

Recommended Posts

På hvilken måte vil du begrunne at dette kan gi oss dårlig omdømme?

 

Skyting er og skal være moro.

 

Det er mange som setter seg på en høy hest og prøver og sier at sporten skal være sånn, eller sånn......

 

Da legger du begrensinger på deg sjøl og ikke minst andre skyttere.

 

I mine øyner så skal sporten være for alle, det skal være moro, må være innenfor lovens rammer, og ikke minst sikkert

 

Så fremt at disse parametere i på plass så kan jeg ikke se noen problemer.

 

Hvis det er sånn at man ikke skal få lov til og bruke moro faktor, så må jeg få lov til at spørre, hva er grunn til at vi legger tid, energi, og penger i sporten?

Link to comment
Share on other sites

Påoppfordring søkte jeg på sporlys i 22 lr, og fikk avslag med begrunnelse at den var "brannstiftende". Klage til POD og henvisning til forskriften, "brannstiftende" er kosntruert for å tenne ved anslag, mens sporlys er konstuert for å tenne ved avfyring. Medhold i POD på dette, men de henvist til at man fremdeles må ha "behov". Jeg henviste til "behov" for å se hvor kula gikk bl.a. ved innskyting av børse, og korrigering på lange hold med kraftig vind. Fikk allernådigst innvilget kjøpetillatelse på 100 skudd da.

 

Jeg tror neppe at tante på våpenkontoret er disponert for å anse det som et legitimt behov at det er "morro" å skyte sporlys, du månok finne på mere plausible grunner.

Link to comment
Share on other sites

En rypejeger i fjellet langt fra folk, falt skuddet gikk av, han blei blind på begge øyner av rikosjetten. Han skjøt serier på 3 skudd, med sine siste patroner, og blei tilfeldigvis hørt av en mann, som lurte på om det var noen som var i vansker!!! Han blei reddet med ett nødskrik, FLAKS!! Kunne sporlys/nødbluss i diverse kalibre vært ett bedre alternativ i slike situasjoner? Kansje det burde vært påbudt? Eller er det faren for att noen misbruker dem og sender opp bluss i fylla. I så fall burde slike folk måtte betale unødige leteaksjoner. Men kansje det finnes noe lovligt i handelen???

Link to comment
Share on other sites

Nødbluss/ rakett er røde, og skal KUN brukes i nødssituasjon.

 

Signalbluss/ raketter derimot får du i hvitt, gult og grønt.

 

Og ha med ett romerskt lys eller to, og en nødrakett på fjelltur er nok ikke dumt.

 

Er man flere i lag, er Signalbluss også fornuftig, i tillegg til jakt radio.

 

( rakett her er de som blir skutt opp, og gjerne blir hengende lenge i en fallskjerm, bluss menes de uten skjerm, i tillegg har man romerske lys, som du kan holde i handa)

 

Sent from my GT-I9300

Link to comment
Share on other sites

10 skudd? Det var nå i minste laget, må jo ha minst en kasse skal man få en ide om kulebaner osv. :lol:

Av ren nysgjerrighet, hva slags våpen kan dette være laget for, siden det er på ladeklips? En av de første AR-variantene med mulighet for lading fra toppen, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

10 skudd er jo i minste laget.

Men man tar det man får... :thumbup:

 

Skjønner ikke hva problemet er med å ha det moro på skytebanen.

Tok skuteren opp på fjellet i dag, og fyrte av noen sporlys i gammelmausern i 8x57.

Litt av et syn, man får endelig se kulene når de flyr. Og treffer de en stein så får man se faren for rikosjett.

Link to comment
Share on other sites

Og treffer de en stein så får man se faren for rikosjett.

 

Er trolig ikke hele prosjektilet du ser når den rikosjerer fra en stein. Er heller fosforladningen som løsner fra prosjektilet i sammenstøtet :)

 

 

Sent from my iPhone

 

Det man ser kan enten være hele prosjektilet som rikosjerer med sporlyssatsen mer eller mindre intakt, eller bare sporlyssatsen som spretter sin veg. Dette er mye avhengig av vinkelen på det man treffer, avstand, osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...