Jump to content

Faktor 357 mag


Arvmar

Recommended Posts

Har ladet opp noe 357 til NM og har sjekket faktor i dag.Skytter en målte hastighet snitt 1400 fot.Skytter to snitt 1275 fot.Skytter tre helt ned i 1170 fot.Samme våpen og ammotype.Spørsmål:har grepet på våpen ,tenker da på fast grep kontra løst grep virkelig så mye å si for hastigheten på kula?

For ordens skyld,kule bly RN 158 gr.Krutt 15,3 gr N 110

Link to comment
Share on other sites

eller så er det noe feil med kronograferingen. Kontrollerte mine mag1 ladinger sist torsdag, hamnet 150ft/s lavere enn tidligere med en annen kronograf enn den jeg har brukt tidligere. Oppdaget så at det varierte nærmere 100ft/s kun ved å skyte høyt eller lavt over kronografen.

 

Mister heller en poeng eller to, enn å bli tatt med for lav faktor på NM så jeg går noe opp kruttmengde.

Link to comment
Share on other sites

Ved bruk av div. 158 gr. mantelkuler i min 6" Smith - har jeg vært noe oppgitt, da hastigheten med N110/15 - 15,5 gr, har gitt temmelig store variasjoner.

På et NM ble ladningen målt til 207 i faktor.

Et kretsmesterskap i Sunndal - viste 191 med samme ladning.

 

Da blir man noe i villrede :?

 

Kulen som ble brukt - var Frontier 158 gr. (som av og til veier helt ned til 155 g :evil: )

 

Forrige uke, skjøt jeg noen femskudds-serier med H110/158 gr. Frontier (sikkert noen som ikke hadde riktig vekt av de også :roll: )

 

1265/1272/1277/1275/1324

1240/1250/1251/1287/1293

1270/1276/1318/1285/1281

1311/1280/1284/1289/1272

1256/1330/1304/1252/1334

1203/1265/1270/1233/1253

1220/1236/1280/1248/1233

 

Også her er uønsket hastighetsvariasjon, men holder kravet ved "kronografuttak".

T.o.m. hvis kulene er 155 gr.

Flesteparten av de - ligger og vipper på vekta med 157 og 158 gr.

 

Gå opp i kruttmengde?

Jo - forsøkte det - men oppnådde bare mer rekyl.

Tror derfor at ladningen er rundt maxpunktet.

 

 

Er jo nesten slik at man må vurdere å kjøpe noe med stygglangt løp.

Eller skifte løp.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke ett kammer eller to som gir noe høyere hastighet, enn de andre da? Grunnet t.d. ikke plan tønne (variabel avstand mot overgangskon), eller ikke like kammer halser.

 

En annen sak er at måten en skyter gjennom en kronograf kan påvikre målt hastighet. (Enkelte kronografer reagerer på høyden over sensor, antar det muligens har med mer eller mindre reflektert lys fra bakken å gjøre).

 

Eller hvor mye lys som er over kronografen (Mye mer enn det Regelbøkene tar hensyn til viser det seg iht. de siste testene jeg har gløttet på). Man burde ikke ha lov til å teste med kronograf uten at kronografen står på en mørk ikke reflekterende oveflate, og brukeren er skolert i bruk av solskjermer. (Ideelt bør man kanskje bruke ett mørtk partytelt over kronografene, for å få like lysfohold).

 

Skal man få målinger som er noenlunde til å stole på, må kronografen nesten inn i en mørkt kasse med kunstig belysning for å unngå sol og skyer. kombinert med noe som gjør at en skyter i det ideelle området over sensorene hver gang.

 

Vurderer å bygge en lett kasse til min ced M2 som har infrarød belysning, der jeg har ett relativt lite hull i hver ende for å få en enklere sikte opplinjing og likere skudd plassering skudd for skudd. (Ikke min ide).

Ser at ved testing om kvelden med skyer (Med infrarød belysning, ser ut til å produsere jamnere hastigheter av samme lot hjemmeladet amo enn i solskinn.

(CED kronografen med ir på er uansett såpass topptung og vindutsatt at jeg mp finne på noe lurt for at den skal overleve i annet enn når det er vindstille).

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde mykje same erfaring med min chrono i vår.

Var heilt umulig å måle hastigheter med lav sol og blå himmel.

Uansett kva eg gjorde så fekk eg for lave målinger.

 

Falsk skygge og refleksjoner er nok årsaken.

Såg det var tilsvarande problem hos skyttarar i USA.

 

Beste er overskya eller å lage ein boks med lyst tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har fått svar på spørsmålet,ser det er flere som har erfart at forskjellig høyde over sensorene påvirker resultatet og det er nok det som har skjedd i dette tilfellet.Skjøt bare i vollen så hadde ikke noe fast siktepunkt så da ble det nok noe høydeforskjell.

Det spøker på Oppdal ja Olav,men bare mellom Kl.2400 og 0300. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med N110 og Clarry sine 158 gr. SWC i M1?

 

Ladet opp noen i går kveld, fikk tips om rundt 14 gr. men ble litt skeptisk. Når jeg setter kulen i slik at det passer med krymperillen så er kula i kontakt med kruttet.

 

Ladet noen med litt mindre krutt også (13,2 gr. og 12,7 gr.) og skal prøve dem på banen i ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Ladet noen med litt mindre krutt også (13,2 gr. og 12,7 gr.) og skal prøve dem på banen i ettermiddag.

 

Disse vil gå ujevnt og lage masse popcorn ( har prøvd...)

Bruker 14.5 n110 Det gir 1350 føtter i 10" løp, kula er en Ranier 158 rn belagt

Link to comment
Share on other sites

Da er testingen unnagjort.

 

Både 12,7 gr., 13,2 gr. og 14,0 gr. samlet fint i 10'eren på duellskiva på 50 meter.

 

Jeg hadde som sagt ikke tilgang på kronograf i dag, men sånn rekylmessig sett hadde de lik eller høyere rekyl sammenlignet med Fiocchi 158 gr. fabrikkammo, og basert på tipset jeg fikk så tenker jeg nok at den kraftigste ladningen på 14 gr. burde holde seg greit over faktorkravet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt grønn på dette da jeg kjøpte min første 357 for et par dager siden, jeg skal også på Oppdal men kan man stole på at fabrikkammo holder kravene ? Har tenkt til å skyte Fiocchi 158gr semi jacket soft point ammo, i en 586 med 6" løp, har også noen pakker med Magtech 158gr fmc-flat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stilte med Fiocchi fabrikkammo i fjor, med min 6" 686 men etter å ha testet litt i vinter og nå nettopp så klarer nok ikke denne faktorkravet. Tror jeg kom frem til et snitt på 1168 fot pr sekund, som med en 158 gr. kule gir faktor på 184 (grensen er 190).

 

Etter hva jeg har hørt fra med-skyttere så er det ikke noe ferdigrullet ammo som klarer kravet. Og det er jo ganske synd. Dvs det er ganske dumt at man skal måtte lade selv for å kunne stille i en gren.

 

Men har du ikke annen ammo så må du jo bare bruke det du har. Det var snitthastigheten min som var 1168 fps, så det betyr jo at noen skudd dro snittet opp (mens andre do det ned) så hvis du skulle bli tatt ut til kronografering så kan det jo være at det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel en skytter fra Bartebyen som brukte Fiocci .357 Magnum under NM for noen år siden og måtte diskes. Det kan selvfølgelig bero på et sammenfall av uheldige omstendigheter, men for å være sikker ville jeg ha kontrollskutt ammunisjonen over kronograf, og lagt inn en rimelig sikkerhetsmargin i forhold til kravet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig aldri tenkt så mye over faktoren - før inntil et par år siden - da min "klokkeklare" ladning alltid har målt mer enn nok.

 

Men på det stevnet - fikk jeg en vekker.

Ladningen holdt marginalt.

 

Nå har jeg brukt noen dager på div. ladninger - og for å være sikker på å ikke få 0 poeng - har jeg satt grensen på 220 i faktor.

 

 

Med div. 158 gr mantelkuler - er det ingen som har oppnådd kravet i min 6" 686.

 

Derfor har jeg endt opp med 170 og 180 gr. kuler.

Link to comment
Share on other sites

Med div. 158 gr mantelkuler - er det ingen som har oppnådd kravet i min 6" 686.

Du har kanskje litt stor klaring til løp? I min med 0,003" klaring har jeg fått 225 med 158grs og 250 med 180grs XTP. Tror jeg må lime en strekklapp på revolveren for å se om de er like trygge som trykkringmetoden tilsa...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...