Jump to content

jaktradio


småviltjegern

Recommended Posts

leser ikke gjennom 7sider med innlegg for morroskyld :D

 

:shock: Med andre ord, du forventer å få alt levert i handa uten å søke engang... Da gidder ikke jeg å hjelpe deg noe mer!

 

jeg har allerede søkt. Disse frekvensene er det ikke så mange som poster noe om. Derfor leser jeg ikke en hel tråd. jeg søker på nøkkelordne.

ingen grunn til å bli brå furt :wink: har du svaret kan du jo poste det.

Kan jo være flere som lurer en gang i fremtiden :)

 

 

trodde kanskje at man kunne justere yaesuen ned på det bådet som går på 50mhz. Men jeg har ikke peiling på det! noen andre som har?

Link to comment
Share on other sites

nei jeg har ikke sett der.

kan søke litt.

leser ikke gjennom 7sider med innlegg for morroskyld :D

 

 

 

Beste svaret jeg har sett på lenge .(ironi)

folk skal ha svar servert på sølvfat . :lol::lol::lol:

Leste gjennom de syv(7) sidene mange ganger,før jeg bestemte med for hvilken radio jeg ville ha.

Og takke være de siden så får jeg den radioen jeg vill ha .

Link to comment
Share on other sites

Som jeg beskrev ovenfor, ifølge bruksanvisningen og spesifikasjonene, så tar den de nevnte frekvensene også.

Så lenge du snakker om mottak (Rx) og ikke sende (Tx), har du rett. De fleste multibånd-radioer kan motta alle frekvenser fra 0,1MHz til omlag 1GHz (enkelte går høyere enn dette også), men kun et fåtall (om noen) kan også sende på dette frekvensområdet.

Link to comment
Share on other sites

Frequency Range Receive:

0.5 - 1.8 MHz (BC Band)

1.8 - 30 MHz (Shortwave Band)

30 - 59 MHz (6 Meter Amateur)

59 - 108 MHz (FM)

108 - 137 MHz (Air Band)

137 - 174 MHz (144 MHz HAM)

174 - 222 MHz (VHF-TV)

222 -225 MHz (222Mhz HAM)

225 - 420 MHz (ACT1: Action Band 1)

420 - 470 MHz (430 MHz HAM)

470 - 729 MHz (UHF-TV)

803 - 998.99 MHz (ACT2: Action Band 2 Cellular Blocked)

 

Frequency Range Transmit: (free band)

50-54Mhz

136 - 174 MHz

222 - 225 MHz

400-470MHZ

Link to comment
Share on other sites

Som jeg beskrev ovenfor, ifølge bruksanvisningen og spesifikasjonene, så tar den de nevnte frekvensene også.

Så lenge du snakker om mottak (Rx) og ikke sende (Tx), har du rett. De fleste multibånd-radioer kan motta alle frekvenser fra 0,1MHz til omlag 1GHz (enkelte går høyere enn dette også), men kun et fåtall (om noen) kan også sende på dette frekvensområdet.

 

Ok, dvs at jeg kan høre resten av laget på 31mhz, men dem ikke vil høre meg pga da sender jeg på 50mhz?

Link to comment
Share on other sites

I den siste testen som var på jaktradioer i Villmarksliv, så blei det 2 Icom på topp i testen og deretter Lafayett. Så Icom / Lafayette er eit godt valg.

Testvinner blei Icom IC-F34 og mest radio for pengene blei Icom IC-F3022.

Men Lafayette kom veldig godt ut.

 

Men ta ein kikk på den IC-F3022, der får du mykje radio får pengene, og den får du heilt ned til Kr : 1.690.- inkl, m.v.a på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg trenger 2000 mAh batteri på jaktradioen min, ellers trenger jeg ikke så mye.

Ekstrautstyr som monofon, lang antenne eller tørrbatterikasett blir fort dyrt så det er lurt å kjøpe pakke. Burde begynt å kikke etter radio jeg også, men det blir nok ikke denne høsten...:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Som tidliger sagt i innleggene her, de fleste jaktradioer kan justeres på sendeeffekt.

 

Men jeg sier en ting, tenk deg du sitter på elgpost, og radioen dør, da er det frem med mobiltelefonen om du ikke har ekstra batteri til radioen din! Så jeg annbefaler definetivt at man har minst 1 ekstra batteri til radioen din i sekken.

 

Ellers gode erfaringer med Icom, Yeasu og Lafayette 3+ og 4 som jaktradioer.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...