Jump to content

Kjøpe 1911 i litt høyere prisklasse


Bamse2m

Recommended Posts

Les Bauer ligger fra ca 12-17k. Fås hos intersport bogstadveien.

 

Skal visstnok være hakket over STI, ruger, s&w etc.

 

For egen del bruker jeg en s&w pro 9mm som er brukt nesten 9k på for å få den slik jeg vil ha det.

 

Vant også en sig sauer spartan .45acp på SNO og det må være den mest "komplette" 1911 ut av boksen jeg har vært borti. Skal testskytes for første gang i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg langtfra noen 1911 ekspert, har hatt en TargetMaster, et veldig bra våpen på linje med Rangemaster, men ønsket mitt var en klassisk 1911 i 45 acp av god kvalitet uten noe dilldall. Kjøpte Concept 1 fordi den var tilgjengelig akkurat da syken var på sitt værste. Regnet kanskje med at jeg måtte gjøre noen mods på den da den var i billigsegmentet til LB, men så langt er det den thighteste pistolen jeg har vært borti, like thight som en LB med 1,5" garanti på 50yds som jeg har kjent på. Skulle ikke forundre meg om denne også kan levere det. Alt kjennes og føles rett og første gangen jeg skøt med den i en konkurranse(hurtig mil) så passerte jeg 560 poeng. Og alle mine forskjellige hjemmeladninger har gått svært bra, da rekker det stort sett for meg.

Link to comment
Share on other sites

Med de leveringstidene man har i dag hadde jeg sannsynligvis kjøpt inn et rimelig standardvåpen fra Colt, Springfield eller tilsvarende og et lass med dyre customdeler etter a'la carte prinsippet. Deretter hadde jeg satt av en god slump penger til en kompetent børsemaker for å skreddersy jernet til meg.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med 1911 er at det er så uendelig mange muligheter. Skal en fersk skytter kunne vite hva han vil ha så må han nesten ha eiet noen 1911'er før han får bygget sin første. Bruktprisen blir elendig dersom det ikke står et kjent navn på våpenet.

 

Les Baer er topp kvalitet på deler, delene er satt sammen etter "tight fit" filosofien = delene er ikke 100% nøyaktig tilpasset (de som slites "sammen") = Les Baer sparer penger på å la deg fin tilpasse delene ved at du bruker pistolen. Så en Les Baer som er ny har du problemer med å dra sleiden bakover (som oftest må du dytte pipa mot bordkanten for å få ladet våpenet). Pistolen kommer innsausa i olje og du skal passe på at sleid og pipelåsing forsetter å være det. I.flg innstruksjonsboka skal det hele løsne etter 3-500 skudd, men iflg forum så bør du skyte rundt 1000 skudd før du forsøker å demontere for puss (da kan det fortsatt være vanskelig å få bushing fra sleiden). Når du nærmer deg 2-3000 skudd så har du et silkemykt våpen i.flg forum og topp presisjon. Standard presisjon er 10 skudd innenfor 3" (rundt 8 cm) på 50 yards (rundt 47 meter), eller du kan betale ekstra å få 1,5" garanti.

Link to comment
Share on other sites

Siden Les Baer er så tight så må du påregne driftsproblemer til våpenet er innkjørt, på de fleste forsvinner de etter 100 skudd. Men våpenet må være skikkelig innkjørt før du kan sette i letter rekylfjær mv å dermed skape deg et myktskytende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ordtaket kom fra Ed Brown, mener han hadde som ordtak på websiden sin også under FAQ delen.

 

Ed Brown og Les Baer er vel omtrent like når det gjelder kvalitet = ikke helt 100 % finish. Litt skarpe kanter, ikke helt jevne kanter mv ved avtrekker bøyle mv = håndarbeid. Ed Brown er dyrere enn Les Baer, Ed Brown nekter å lage noe annet enn .45 ACP og sleidlengder under 4,25" får du ikke. Les Baer får du i 9 mm og 38 super om du spør pent. Ingen vil lage .40sw uansett hvor hardt du presser.

 

Wilson Combat og Nighthawk er vel dobbel pris av Les Baer/Ed Brown, da kan en forvente skikkelig finish og tilpassning.

Link to comment
Share on other sites

Ha ingen kjennskap til disse, men gjør meg noen tanker.

Det blir vel også her som i bilverdenen der enkelte leverandører ikke velger samleband prinsippet, men at et våpen fra en slik leverandør med påstått topp delekvalitet ikke skal ha med seg topp finish er da en grov maskinert del og vitner heller om slett håndarbeid. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en ny Les Baer Monolith i 45 acp. Ekstremt tight og vanskelig å cycle til å begynne med, men etter et par hundre skudd var det greit. Men, ingen funksjoneringsfeil. Gikk som en drøm. Kan absolutt anbefales. Mener Les Baer gir mest kvalitet for pengene. De er faktisk ganske rimelig i forhold til hva man får. Her er det ikke støpte deler meg bekjent.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke lenger støpte deler "sekunda vare", men jeg ser fasinasjonen over gjenomført og håndbygget kvalitet.

Personlig når jeg stort sett de målene med et bra utgangspunkt (Colt series 70/Springfield osv) Og masse penger til de som vet hva de gjør og hvordan jeg liker ting.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye gode innspill.

 

Les Baer er absolutt ett merke som jeg vurderer, om det da er mulig å få tak i hos Intersport Bogstadveien.

 

Når det gjelder andre nevnte kvalitets merker, Nighthawk, Wilson Combat og Ed Brown som er nevnt, hvem er det som forhandler disse?

 

Og er det noen som har erfaringer med 1911 modellene til S&W Preformance Center?

Link to comment
Share on other sites

Nighthawk - våpen Søylen i Bergen.

Wilson Combat - ingen

Ed Brown - En butikk i Sverige kunne ta inn på bestilling, de skulle bare ta inn deler inntil videre.

Intersport Bogstadveien = Les Baer. De tar inn modeller jevnlig på eget initiativ. Du kan bestille gjennom dem en bestemt modell og forhåndsbetale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...