Jump to content

Felle vilt på kanten av grensa?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Jaktvaldet mitt har et hjortetråkk som snegler seg ned langs grensa vår mot nabofeltet. Tråkket går nedover et tett plantefelt med stor gran. Et gjerde nedover plantefeltet definerer grensa mellom jaktfeltene. I enden er det en lysning, så her har vi muligheten til å sette opp en post. Dette er rett før hjorten hopper over til nabofeltets innmark.

 

Er det problematisk å felle hjort så nære grensa (snakk om et par meter ifra), selv om den helt klart er på vår side? Er det dårlig stil eller helt greit?

 

Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg tatt en en prat over en kaffekopp ang dette, så går det sikkert iorden.

Vet om ett par plasser der det praktiseres "100m over til hver side av grensa regel", pga vanskelig jakt terreng for begge parter, der det da blir delt på kjøttet mellom eiendommene, når "feil side" får kjangs til og skyte. Så god kommunikasjon, samt åpenhet, og erlighet kommer man fryktelig langt med

Link to comment
Share on other sites

Hør med de. Forklar saken. Det løser ofte mye. Regner med du skyter med sikker bakgrunn. Hvem sin eiendom står denne bakgrunnen på? Og hvor populært blir det med med ettersøk/sleping/henting av dyr fra deres eiendom i tide og utide om de selv skal jakte 5 meter på sin side av grensa?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg ville spurt naboene om lov til å felle dyr på mitt vald, der jeg har jaktrett. Og jeg vil heller ikke forvente at naboen gjør det på sin side heller. Det er derfor det heter grenser. Er man ikke offside, så er man ikke offside...

Link to comment
Share on other sites

Der skrives jaktfelt i første innlegget her, hvis det er rett så er et jaktfelt en del av et vald. Da er det et privat anliggende innen valdet og der bør jo være såpass smidighet fra alle parter innen et vald. Hva hvis et dyr løper 100m etter skuddet og havner 80m inne på nabofeltet?

Såpass må man kunne samarbeide, hva er hensikten med storvald hvis ikke?

Link to comment
Share on other sites

For meg er det veldig enkelt. Ei grense er ei grense. Dyret må vere på di side av grensa når du skyt. Om dyret dett på andre sida av grensa er uvesentleg. Ein skal følgje etter eit skadeskote dyr sjølv om det er på naboen sitt område. Eg har sjølv same problemstilling. Grensa går "diagonalt" i ei skråning der det alltid er ein fin hjortebukk....

Link to comment
Share on other sites

Nabovaldet skjøt en 6 takker elgokse 20 m frå grensa Ifjord de ringte og sa den datt 50på våres side og om jeg kunne komme opp å se. Dette løste vi veldi bra å koste oss rundt bålet,førstegangs skytteren var stolt over fallet og det skal han fortsette å være:)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er så mange fokusert på å jakte tett langs grensene? Jeg observerer stadig vekk at jegere skal "jakte langs grensa til naboen".

 

Javel - hvor ligger fokuset mon tro? På grensa eller på hvordan dyra trekker?

 

Jeg tror, nei jeg mener bestemt, at om de fleste jegere tenkter mer på dyrenes laden under jaktutøvelsen, og heller avsluttet jaget når dyra krysset grensene, så ville man fått ei bedre og mindre stressende jakt totalt sett. Det skulle heller ikke forundre meg om fangsten ble bedre også!

 

Når damene får i seg noe de ikke har spist og blir gravide, så blir de ikke bare litt gravide.. Det er enten eller! Slik er det med jakt i forhold til grenser også. Streken på kartet er absolutt om ikke annet er avtalt. Enten så har man skutt på rett side og har sitt på det tørre, ellers har man ikke gjort det og fortjener en smekk. Bevisbyrden kan her væøre vanskelig. Mistanke er ofte nok til at folk ikke får jakt igjen i slike situasjoner. Det kan også være vanskelig å vite akkurat hvor grensa går. Da skal man ikke "handle i god tro", men ta rede på det, eller ha sikkerhetsmargin. Grenser er tross alt fysiske forhold.

 

Det å postere på ei grense, og skyte dyr der, vil alltid kunne gi mistanke om at dyret ble påskutt på feil side. Hvor dyret detter har egentlig lite med saken å gjøre all den tid dyr kan løpe flere hundre meter etter klokkerene treff.

Man må ha såpass dialog med naboene at man har tillit i det man driver med. Det er uansett ryddig å si ifra til nabolaget om man må over for å hente dyr man har skutt, slik at de kan ta seg en tur over å se selv. Om man i en slik situasjon inviterer de på litt bålkaffe og prat blir det aldri feil.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke uvanlig her i området å postere på dyra som kommer over grensa når nabo jaktlaget er ute.

Blir også varslet om drev som fører til mye dyr over grensene så det er mulig å sette ut poster.

Da går det naturligvis greit å jakte nær grenser for begge parter.

Link to comment
Share on other sites

Hva er alternativene ?

Hvis vi snakker om et større område, med god plass til 20 naturlige poster, ser jeg ingen grunn til å utfordre naboskapet.

 

Hvis derimot området er av en slik beskaffenhet at det er naturlig å postere nær grensa, ville jeg gjort det, men samtidig sørget for at alle som kan bli innvolverte (ved f.eks. ettersøk) var informert på forhånd.

 

Forøvrig er det vel ytterst sjelden man har nok informasjon på et slikt forum til å komme med et "facit-svar".

Link to comment
Share on other sites

Vi har flere andre poster som er i bruk. Men det vi ser er at vi har hjort som holder til i et tildels utilgjengelig område med tanke på jakt. De trekker derifra ned gjennom tett plantefelt langs grensa, for så å hoppe inn på naboens mark. Enkelt og greit.

 

Naboen feller dyr på denne marka, men i andre enden. Dyrene som kommer fra vår side trekker som regel videre nedover på marka til naboen og videre helt ned i bygda på marker som ligger ved hovedveien. Der blir de ikke jaktet på pga bebyggelse. Vi tilstreber oss å felle dyr lenger inn i terenget, men det er ikke alltid at hjorten går dit vi ønsker...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...