Jump to content

14cal gåstokk fra tidlig 1900 tallet


Perpower

Recommended Posts

denne stokken kjøpte min tipp oldefar i Frankrike på tidlig 1900 tallet.

er gravert inn fabrikant å at det er Caliber 14, men er litt vanskelig å tyde fabrikant.

har noen sett en sånn stokk før??

man skrur ut håndtaket å putter i patronen, bruker tuppen for å dra ut avtrekkeren fra håndtaket.

min bestefar har lite info om denne, så håper noen her inne har litt.

den har blitt skutt med på ca 1920-30 tallet.

normal_IMG_1577.JPG

normal_IMG_1572.JPG

normal_IMG_1570.JPG

Link to comment
Share on other sites

Du skriver 14 kaliber men mener vel kaliber 14mm? Kal.14 er jo et haglkaliber mellom kal.12 og 16.

Mener franskmennene hadde et kal.14mm både stift- og sentertenning, vanligvis haglpatroner men jeg mener å ha sett papphylse med kule også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

§ 5. Forbudte skytevåpen

 

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

a) skytevåpen som vanligvis brukes som krigsvåpen,

b) helautomatiske skytevåpen, eller

c) skytevåpen kamuflert som annen gjenstand.

 

Morsom sak, men bør vel plomberes asap.

(Gitt at den ble kjøpt ny tidlig på 1900 tallet.)

Link to comment
Share on other sites

Besøkte det tyske jakt og fiske museet i Munchen en gang, der hadde de slike kamuflerte våpen / spaserstokker.

De ble brukt til tjuvjakt i hine hårde dager, alt vilt tilhørte keiseren/adelen, og all jakt var pr def forbudt for den gemene hop.

Straffene var harde, kjøttmangelen stor og tjuvjakt forekom. Oppsynsmenn kunne bli skutt, utstilte malerier der viste kamp på liv og død.

 

5222_134_EndeWildschuetze.jpg

 

006_Gef_hrlich_LW.jpg

 

Under sees en Wolpertinger som er typisk for Bayeren.

Et besøk anbefales!

Wolpertinger4.jpg

 

-

 

weissesaal_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei, så tippoldefaren kan ikke straffes. Derimot så er det forbudt å eie eller inneha denne saken i dag, med mindre man har fått innvilget unntak (er vel noen samlere som har slike). Uansett registreringspliktig hvis den er nyere enn fra 1890.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende den ble kjøpt før denne loven trådde i kraft.

 

Hjelper lite når det er forbudt å erverve, eie eller inneha.

 

Hadde loven tilbakevirkende kraft?

 

At lover ikke har tilbakevirkende kraft, betyr bare at du ikke kan straffes for noe du gjorde før loven kom.

Men loven kan selvsagt si at du ikke lenger har lov til å eie eller gjøre X.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel ikke lovligheten rundt denne spaserstokken trådstarter ønsket å belyse.

Denne var morsom. Takk for at du deler.

§5,c dette kan vel knapt kalles et skytevåpen.

Plombering asap eller buret er komisk i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel ikke lovligheten rundt denne spaserstokken trådstarter ønsket å belyse.

Denne var morsom. Takk for at du deler.

§5,c dette kan vel knapt kalles et skytevåpen.

Plombering asap eller buret er komisk i mine øyne.

 

Lovligheten er ganske essensiell om man ikke ønsker å risikere rulleblad og tap av hobby.

Om du mener det er komisk eller ikke er ganske så irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel ikke lovligheten rundt denne spaserstokken trådstarter ønsket å belyse.

Denne var morsom. Takk for at du deler.

§5,c dette kan vel knapt kalles et skytevåpen.

Plombering asap eller buret er komisk i mine øyne.

 

Fint innlegg :D Blir litt småkvalm av "kammerpolitiet" :sick:

Link to comment
Share on other sites

Det var vel ikke lovligheten rundt denne spaserstokken trådstarter ønsket å belyse.

Denne var morsom. Takk for at du deler.

§5,c dette kan vel knapt kalles et skytevåpen.

Plombering asap eller buret er komisk i mine øyne.

 

Fint innlegg :D Blir litt småkvalm av "kammerpolitiet" :sick:

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg gir en ganske lang faen i hva folk henger på veggen av "skrot".

Men om jeg var i situasjonen til TS, så ville jeg satt stor pris på at noen fortalte meg at jeg faktisk risikerte straffeforfølgelse og tap av hobby.

Hvordan dere klarer å vinkle det til noe negativt er for meg en stor gåte.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at noen setter spørsmålstegn (dog er jeg også meget lei av kammerpolitiet) hva angår lovligheten rundt denne, men at det trenger å bli en endeløs diskusjon av det er unødvendig. Så for å sette strek der, kan jeg si at de sluttet å lage de gåstokkene der i 1885 :winke1: Dessuten er det i et særdeles ukurrant kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at noen setter spørsmålstegn (dog er jeg også meget lei av kammerpolitiet) hva angår lovligheten rundt denne, men at det trenger å bli en endeløs diskusjon av det er unødvendig. Så for å sette strek der, kan jeg si at de sluttet å lage de gåstokkene der i 1885 :winke1: Dessuten er det i et særdeles ukurrant kaliber.

 

 

Godt og høre, så viss noen har en slik tilovers, så er det bare å ta kontakt :winke1:

 

Til TS: Denne bør du ta godt vare på, og få den på veggen, som den kuriositeten den er, og siden den sannsynligvis er produsert før 1890(lykke til og bevise noe annet) så er den ikke registreringspliktig heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Send slik info gjennom PM istede.

Fordelen med et forum er at det er søkbart og lesbart av flere, da er det greit å poste nyttig informasjon for andre enn TS.

 

Greit nok at noen setter spørsmålstegn (dog er jeg også meget lei av kammerpolitiet) hva angår lovligheten rundt denne, men at det trenger å bli en endeløs diskusjon av det er unødvendig. Så for å sette strek der, kan jeg si at de sluttet å lage de gåstokkene der i 1885 :winke1: Dessuten er det i et særdeles ukurrant kaliber.

 

Det settes ikke spørsmål om lovligheten, det konstanteres fakta :)

Og endeløs diskusjon? Det er jo ingenting å diskutere, da fakta taler for seg. Det at man ikke liker fakta, og ønsker å late som om det er problemfritt endrer ingenting.

Og jeg er også redd bevisbyrden for produksjonsår hviler på deg, så det hjelper deg svært lite å bløffe om det.

Ukurant ammunisjon er helt klart en ting man kan satse på, men som fasit sier over, må det søkes om.

 

Jeg legger til grunn at folk ønsker å gjøre ting lovlige, og da er jo tråden og diskusjonen midt i blinken for å beholde det slik.

 

Så langt i tråden har TS lært at han sitter på en bombe, og hvordan han kan gå fram for å løse dette.

En annen fyr har lært seg at betydningen av "tilbakevirkende kraft" er noe helt annet enn hva han trodde.

Så om vi ser bort fra all gnålinga fra enkelte, har tråden virkelig gjort nytte for seg.

Link to comment
Share on other sites

Varj har helt rett. Det at vi har en idiotisk våpenlov er et faktum. (Et godt eksempel er at sverd er lov, mens karatepinner er forbudt.) På mange områder så latterlig at det er helt flaut. Men løsningen er ikke å trosse forbudene, og gi blaffen i regelverket. Jobb aktivt for å endre lovverket. Begynn med å sørge for at Jens og gjengen går på hue og ræva ut av regjeringskontorene til høsten. Ikke mist troen på at det er mulig å få nye byråkrater inn i JD. Folk som kan lage lover basert på fornuft, og ikke følelser (les folk som ikke står i partiboka til AP). Vanskelig- ja. Men uten håp om endring- er demokratiet dødt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...