Jump to content

Oldefars våpen! Men hva er det??


sleskham

Recommended Posts

Forsøkte å se etter slikt som stempler og innrissinger, men klarte ikke å finne noe. Det er mye mulig slikt dukker opp hvis man orker å pusse litt her og litt der..?!

 

Skal se etter den K'en med eventuell krone, neste gang jeg tar i våpenet.

 

Når du sier "Rolling Block", så forstår jeg det slik at dette er en type våpen, og ikke et merke?

 

(Jf. Rolling Block på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_block" target="_blank" target="_blank )

Link to comment
Share on other sites

Når du sier "Rolling Block", så forstår jeg det slik at dette er en type våpen, og ikke et merke?

 

Jepp. Som regel i kaliber 12x44. Eller oppborret til hagle. Om du får vippet tilbake hanen og høna(den delen innom hanen) så vil du kunne se om den er sentertent eller randtent. Tennåla sitter i høna. Sitter den i senter er den ombygd til sentertenning og i nedkant så er den randtent.

 

 

Her http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=37 kan du lese litt om børsa.

Link to comment
Share on other sites

Om du får vippet tilbake hanen og høna(den delen innom hanen) så vil du kunne se om den er sentertent eller randtent. Tennåla sitter i høna. Sitter den i senter er den er ombygd til sentertenning og i nedkant så er den randtent.

 

Faenskapet er rusta fast. Klarte ikke å bryte hanen tilbake. Nå la min far og jeg ikke så alt for hard innsats i å fikle med våpenet. Men med litt bannskap, smørning og kjærlighet, så klarer vi vel å få løs hanen (og..øh.. høna??) til slutt.

 

Forstår for så vidt ikke bæra av den derre "sentertent"- og "randtent"-praten :P Tror vi sier det slik at når (evt. hvis?) jeg klarer å få løs mekanismen fra rusten, så tar jeg nye og mer detaljerte bilder som jeg legger ut.

 

Har satt min far på oppgaven i å se etter den eventuelle K'en med krone.

 

Takk for hjelpa hittil!

Link to comment
Share on other sites

Den der har noen detaljer som gjør at jeg tror den er fremstilt av en børsemaker for det private marked og har vært et noe mer forseggjort våpen for dem som hadde råd til det. Det er i alle fall ikke en militær variant av rolling block.

Om du vil fjerne all rust(som ikke nødvendigvis ikke er det beste rent estetisk) så hiv hele saken i et elektrolysebad.

Link to comment
Share on other sites

Er den bygget på nyere haglelås? Har ikke sett den typen hane- og hønebolter på 12mm riflelåskasser før, bare på RB hagler, men er ingen ekspert. Litt pussig med rørken for pussestokk etter gammel stil, men jeg har sett en rolling block rifle med nesten identisk stokk og rørken en gang. Det var en sivil jaktrifle bygget hos en eller annen navnløs børsemaker. Baksiktet på den jeg så var dog forskjellig fra ditt eksemplar.

 

Etter min oppfatning er det her snakk om et sivilt jaktvåpen, enten hagle eller rifle, bygget hos en eller annen børsemaker for salg til en lettere konservativ jeger. Børsa var nok ganske forseggjort da den var ny, og har stilistiske detaljer (rørken samt helstokk festet med kiler) som var klassiske/gammeldagse allerede da børsa var ny. Hvis vi sammenligner med moderne våpen og moderne jegere, så var dette et jaktvåpen for den typen jeger som i dag vil ha noe med pent treverk og blånert stål, ikke noe for "plastikkfantaster". Et entusiastvåpen for drøyt hundre år siden, altså!

Link to comment
Share on other sites

Gøy med våpen som har en historie og merker etter levd liv, sleskham.

Den har egentlig en fin 'furet værbitt'-patina som kan henges på veggen uten videre men jeg skjønner hvis du har

lyst til å renovere den litt.

Mange sivile rolling blocker har tverrspor på kryssboltene til hane og 'høne'(blokk). Din framre kryssbolt være modifisert eller byttet ut, det kan også være at den har vært utstyrt med sveiv som på en tennstempelrifle. Blokka ser også ut til å mangle øret som man trekker den bakover med, enda en indikasjon på sveiva. Men det kan også ha brukket av, litt vanskelig å se utifra bildene. På den annen side har de fleste med sveiv den klassiske kryssboltplata på venstre side hvor den bakre kryssbolden presses inn men på disse går framparten inn i et spor på krussbolden og hindrer sveiva i å kunne falle ut av mekanismen. Har du mulighet til å legge ut et bilde av låskassas høyre side?

Klikkbar lenke til et eksempel på rolling block med sveiv.

Ellers har du egentlig fått svar fra ekspertisen på at det dreier seg om en sivil rolling block som i sin tid var et respektabelt stykke våpen :-)

Link to comment
Share on other sites

Jæger J@ Du må nok si hvilken tråd vi skal gå inn på, jeg kommer i alle fall kun til tråd opplistingen.

 

Akkurat den tråden ligger i en kategori som krever at du er innlogget på svartkrutt.net for å lese den. Jeg la den nettopp i en åpen kategori slik at alle nå kan se den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...