Jump to content

Erfaringer med Ruger Mini 14


waltvold

Recommended Posts

Har hatt mini 14 (580serie) og min var upresis, samlet fra 10-15cm uten accustrut og ca halvparten med.

Avtrekket er ikke det beste, men dette kan jo fikses. Artig rifle er det nå allikevel.

Til den bruken du skisserer anser jeg ei god boltrifle i samme kaliber som et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har vært eier av en mini et år nå.

 

Det er ingen skarpskytterbørse og har vel ikke presisjonen til ei boltrifle, men den er liten og hendig å ha med seg på jakt. Har montert Har-Bar og en Hausken superkompakt demper på min.

 

Har primært hatt den med på rådyrjakt.

 

Veldig fornøyd så langt og har egentlig overgått forventningene mine mtp. presisjon.

 

 

 

 

Sjekk tråden:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=77403

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har prøvd å få kjøpt en mini 14 siden lenge før jul, men så og si umulig å få tak i for tiden. Mye av grunnen til dette er alt av skyteepisoder som er vært over dammen de siste månedene nå, og Obamas krav om endring i våpenloven. Dette fører til at paranoide amerikanere hamstrer våpen, spesielt halvautomat, fordi de er redde for at det skal bli forbudt. De amerikanske våpenprodusentene tar derfor kun å metter sitt eget marked nå¨, og halvautomatiske våpen er derfor nesten umulig å få tak i per dags dato.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har prøvd å få kjøpt en mini 14 siden lenge før jul, men så og si umulig å få tak i for tiden.

 

Jeg kjøpte en hos våpensøilen i Bergen i slutten av Mars. Så man kan være heldig om man mailer litt rundt.

 

De får inn stort sett alle modellene unntatt tactical i juni. Da får de også inn 20- og 30-magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 580-serie mini14, med accustrut, a-tecdemper, og 700kr-avtrekksjobb utført av xxl sitt verksted i sandvika.

Alt i alt har jeg null problem med 5-skudds 5kronesamlinger på 100m. Også med varmt løp.

Mesteparten av holdningene om mini14 er basert på hva folk har hørt, og gamle utgaver fra før Ruger stoppet produksjonen i 2år for å forbedre mini'n og kom med 580-serien.

Har du lyst på mini14, så kjøp en!

Den er morsom og annerledes, og selv om den ikke holder som konkurransepresisjonsvåpen, er det mer enn nok presisjon til at det er du og ikke børsa som svikter om du ikke feller viltet.

Link to comment
Share on other sites

Her er jervefigur, ca 80m, stående med mini 14.

Ikke verst samling for ei gammel raklebørse med et løp tynnere enn en blyant.

mini14.jpg

Den øverste er min feil, ikke børsa si. (Trene mer sier du? Jada...)

De andre kvite flekkene er maling fra innertreff/yttertreff-ringene som er hjemmelaget for anledningen.

 

Børsa er gammel 181-serie. Eneste mikkmakk er hjemmelaget pipesvingningskompensator.

Nei, den var ikke helt innskutt. Men fruen fikk låne Saueren, så da ble det Mini i dag.

Morro er det uansett. En snodig ting var at børsa ikke vekslet med kompensatoren skrudd på.

Den stikker litt utenfor munningen, så det er vel noe der som gjør det.

Uansett er det en prototype enda, broderen skal fikse litt på den til neste runde.

Link to comment
Share on other sites

Mk 262 testet jeg på 100m, den gikk rasende bra. 75grs Partizan også. Partizan brukte jeg på 500m også, fungerte bra det.

 

Ammunisjonen på bildet er fritt fra hukommelsen noe tilfeldig 55grs opplegg. Federal American Eagle tror jeg det var.

Remingtons UMC gikk likt.

 

Eneste som ble gjort er en accu-strut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...