Jump to content

Fekk nytt våpenkort i posten,men det var ikkje mitt..


Cutlass

Recommended Posts

Har aldri opplevd dette før,men fekk nytt laminert våpenkort i posten idag som står i mitt navn,men på en rifle eg aldri har eid :?:

Dessuten er eg ikkje sikker på om denne typen er lovlig lenger heller,ihvertfall til jakt. Husker det var en tråd om denne rifla engang..

 

Våpenkortet eg fekk er på en "RIFLE Halvaut. RUGER SR-22RT 22 Long Rifle".

Eg har en 10/22 TD fra før,og den har eg våpenkort på med matchende nr. Det nye kortet på SR-22'n hadde et ukjent nr.,men stod som sagt i mitt navn og våpenkort nr.

 

Skal ringe inn til våpenkontoret og forklare,og sende kortet i retur. Men da kommer eg til trådens egentlige kjerne:

 

På mitt kort(10/22TD) står det "RIFLE Repeter",og ikkje halvautomat slik som rifla egentlig er. Har dette noen betydning?

Tenker da om eg er på jakjt,og noen fra oppsynet skulle finne på å kontrollere våpenet opp mot kortet mitt.

 

Eg har nemlig brent den blå delen av søknaden når eg fekk kortet til 10/22'n,så dersom eg må levere fra meg kortet til mitt våpen også for å få dette korrigert så står eg vel midlertidigt uten kjøpe- og bruksmulighet på dette våpenet(i tilfelle kontroll).

 

Ville bare høre her før eg spør våpenkontoret,i tilfelle de ber meg levere inn kortet mitt også.

Link to comment
Share on other sites

Ad feilen på kortet for 10/22-en, så opplevde jeg det samme for noen år siden - pistol, repeter, 9mm, fabrikat DWM for en Luger :roll:

Ringte da våpenkontoret og fikk nytt korrekt kort i posten etter to dager, ingen spørsmål om det gamle kortet. Slik fungerte det i mitt distrikt på det tidspunktet. Ring dem, så finner dere en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Eg bare brente blådelen ettersom våpenet er oppført i registeret,og dersom du mister våpenkortet skal en bare kunne gi politi/våpenkontor beskjed om at kortet er mistet,så vil de utstede et nytt.

Tenkte ikkje at eg ville få bruk for det mer,er jo bare et midlertidigt våpenkort. Mine laminerte våpenkort ligger innelåst i våpenskapet,blåkopiene har eg hatt i permer på kontoret hjemme.

 

Får ta meg en tlf og samtidigt få oppdatert mitt eget kort også.

Link to comment
Share on other sites

Lurt å ta vare på den blå delen ja.. de roter noe fælt.

 

I likhet med mange andre her, har jeg hatt problem med våpen registrert på meg selv etter at de er solgt. Akkurat nå har jeg ett merkelig problem med at de ikke får utskrevet våpenkort, grunnen er visstnok at mitt forrige våpenkort var utstedt i Oslo. I deres system bor jeg fortsatt der - selv om det snart er ett år siden jeg meldte flytting til Trondheim.

Ble i påska oppringt og spurt om å sende bekreftelse fra folkeregisteret om at jeg hadde adresse i Trondheim. Ett register jeg tok det som en selvfølge at de selv hadde tilgang til.

Litt knotete å forklare dette, forstår det ikke selv. Men har nå hatt våpnet i 4 mnd uten annet enn den blå lappen. Ting går ikke nødvendigvis på skinner når det gjelder våpenregisteret ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 9mm pistolen min nå i 10 måneder uten å ha fått laminert kort. Begrunnelsen jeg fikk når jeg ringte: lamineringsmaskinen på kammeret er ødelagt, så må vente til de får kjøpt ny. Godt jeg laminerte blålappen med en gang jeg fikk den. Har blitt litt blass, men fortsatt leselig.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler alle å gjøre som følger:

1. Scan søknad før en sender den inn.

2. Scan innvilget søknad.

3. Scan blå gjenpart når en får den.

4. Lagre blå gjenpart på sikkert sted. Gjerne laminert.

5. Skriv ut kopi av blå gjenpart til å følge våpenet frem til våpenkort kommer.

 

Dette gjelder også gul gjenpart ved salg (spesielt viktig ved salg).

Link to comment
Share on other sites

Ja, 4 mnd er egentlig ikke så ille.. Har vel vært oppe i 6mnd eller noe sånt tidligere selv.

 

Men "interessant" å få en lettere oppgitt frue på telefonen, som ikke får printet p.g.a at jeg tidligere bodde ett annet sted i landet. At jeg måtte ta kontakt med folkeregisteret og videresende skriftlig bekreftelse til dem.. såvidt jeg vet ett åpent register underlagt skattekontoret.

Det jeg ville fram til, var at ting går ikke nødvendigvis på skinner. Så vingemutterens råd over kan være lurt å følge ;)

Link to comment
Share on other sites

Sier litt om hvor fett med penger politiet har til disp...

..eller hvor teit det er at man alltid må handle ting hos de man har rammeavtale med og at det skal godkjennes av en eller annen som bruker tid på det.

 

Jeg har også hatt litt rot etter flytting, men da har det aldri vært værre enn å si ifra til kammeret at jeg har flyttet og trenger å flytte våpenmappa ut fra registeret i xx til der jeg nå bor. Riktignok blitt beskyldt for å ha en haug med våpen ulovlig siden vikaren på kontoret ikke fant de våpnene jeg snakket om registrert på meg. Det hjalp når hun da lærte hvordan man henter fra mappe et sted i landet og legger inn på rett sted. Tungvint system...

Link to comment
Share on other sites

Ja spørs om eg hadde for stor tillit til etaten da eg brente blåkopien :roll: Får iallefall ta vare på resten da :wink:

Eg har en scannet kopi av godkjent 10/22 søknad,men det er før selger har påtegna nr og navn. Er nå iallefall noe...

 

Eg har fortsatt ikkje fått laminert våpenkort på Mini 14'n eg kjøpte i januar,får vel etterlyse den også samtidigt og sjå om selger har i det hele levert inn den hvite delen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk en "haug" med våpenkort nå,var noen våpen eg har fått av min far samt det korrigerte kortet på 10/22'n og Mini14.

Men seff var det jo ting som ikkje var korrekt denne gangen heller :roll:

 

Ene rifla,som var godkjent ervervet under affeksjon,var plutselig godkjent til jakt virker det som. Stod iallefall ingenting om affeksjon på våpenkortet,slik det gjør på kortet til Kragen min.

Har jo ei jaktrifle som eg venter på våpenkort på,og dersom denne overnevnte rifla er komt i jaktgarderoben,så er den jo allerede full. Hva skjer da med det våpenet som eg venter på kort med?

 

Og den ene banerifla i .22LR,hadde som kaliberbetegnelse ".22 Extra Long"

 

WTF?!?

 

Begynner så smått å bli lei av å stadig kontakte desse folka...

Link to comment
Share on other sites

Tja. De gjør mye rart.

Jeg tok den gamle jaktmauseren i 30.06 etter farfar på affeksjon.

På våpenkortet sto det jakt og 308win....

Fikk nytt kort i rett kaliber, men fremdeles jakt.

Fikk bekreftet på telefon at den ikke er del av jaktgarderoben. ..

 

Og ruger mini 14 kom som 222 og repeter....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det siste våpenkortet dukka tilslutt opp i posten her om dagen. Hadde tenkt å etterlyse dette,men de kom meg i forkjøpet.

 

Men utifra hva som står på kortet,ser det ut til at en tlf fortsatt er nødvendig.

 

Rifla (Marlin Camp 9) er blitt til en repeter,og kaliberet er gått ifra å være 9x19mm til noe så uforståelig som 9mm BR.Long.

 

Argh.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til den som vil svare, har hatt blålapp i flere år fordi tidligere eier ikke har levert salgsmeldinga, for han venter igjen på at den personen han kjøpte våpenet av skal levere sin melding. Hva bør gjøres i dette tilfellet? Det blå fungerer som våpenkort for min del men den blir vel blass med tida

Link to comment
Share on other sites

:shock: Dette bør / skal våpenkontoret ditt ordne opp i. Så lenge du har fått godkjent søknaden din OG har overtatt våpenet må jo våpenkontoret bare utstede våpenkort og rydde opp i de to foregående hendelsene. Ta med deg blålappen og besøk de snarest! :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...