Jump to content

Skyting på 300m der vi deler litt erfaringer,


Mauser M67

Recommended Posts

Hei ..

Eg tenkte eg kunne starte en tråd der vi deler litt erfaringer med ladning og test av amo,

der vi også sjekker samling på 300m+- 3m.

 

Vi kan og skyte på 100m innstikk skive på 300m og konkurrere på poeng og hvor tett gruppen er.

5 skuds serier.

 

Eg har sjekket to typer amo denne vinteren 6,5X55

8gr Scenar og NC96M

og 9gr Scenar og Norma15

 

Begge går meget godt..

 

Dere må ikke flire av mine blinker, men papptallerken fungerer bra det

Tegnet inn en Sirkel med en diameter på 6cm, som skal være mulig å sjå greit på 300m

 

Om alt klaffer så skal eg prøve i morgen om eg treffer på de blinkene her,

 

P4100942.jpg

 

 

Her er en serie med 9gr Scenar

 

P3260863.jpg

 

 

Her er bane ladningen 8gr Scenar

 

P4090937.jpg

 

Eg syns 300m er en fin avstand for sjekk av amo.. det meste blir avslørt her.

 

 

Mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Det vart tur til banen i dag og eg koset meg på 300m.

Det var fine forhold -1 og sol.

Skaut en serie på 4 skudd for å sjekke om eg var på.

og eg låg et knepp til venstre,, tuslet ned og stilte eit knepp til høgre og gjorde meg klar,

 

En meget god sammling på ca 26mm.

 

P4110950.jpg

 

P4110948.jpg

 

 

Merket at det kom en trekk fra venstre, men tok sjansen,

sendte 5 skudd avgårde..

jaggu så vart eg lurt av vinden, når eg gjekk fram for å sjå så var det mer en liten trekk, så eg skjønte at eg låg over på høgre side men hvor mye, og ja ganske så nøyaktig et knepp..

Ja neste tur så er vind vimpel på plass !

 

P4110945-001.jpg

 

P4110949.jpg

 

Men eg er fornøyd..

Eg må innrømme at standplass var opptatt så eg låg ute, så holdet var ikke lenger en 280m i dag, men eg er meget fornøyd.

Hylser er ladet 8 ganger de er ikke kontrollveid, og eg har bare fylt hylser med krutt med kontroll veiing av hver tiende hylse..'

 

En fin dag på banen med venner..

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Eg kan nå vise hva utstyr eg har og hvordan eg lader mine hylser.

 

Eg sjekker hylsene og lengde, så et godt skyvelære er viktig.

P4120955.jpg

 

Eg bruker ful size die og sjekker at den er rett innstilt.

P4120959.jpg

 

Hylse smørning RCBS vannbasert en liten dråpe på finger og så inn i håndflaten og ruller 6-7 hylser i slengen i hånden, fungerer meget bra.

 

P4120960.jpg

 

Etter eg har sizet hylsene så setter eg i hetter, Bruker Coax sin hette i setter.

Her bruker eg "alltid briller"

 

P4120963.jpg

Sjekke nullstille av vekt.

 

P4120964.jpg

 

Og så sjekker eg med en cal22 kule på 40grain at den stemmer ,

Og min kruttladning er også på 40grain.

 

P4120965.jpg

 

Så fyller eg krutt i hylsene.. og kontrollsjekker.

P4120966.jpg

 

P4120967.jpg

 

Bruker en lykt for å dobbelsjekke krutt i hylsene,,

P4120969.jpg

 

Så setter eg i kulene, og på den første så sjekker vi COL

 

P4120971.jpg

 

P4120972.jpg

 

Og så vasker eg og tørker patronene før de blir låst inn i skapet,,

 

P4120974.jpg

 

P4120977.jpg

 

P4120978.jpg

 

Enkelt og greit..

 

Så får eg sjå om eg treffer blinken i morgen..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei.. 13.04.2013

 

Det var så fint vær i dag at eg måtte ta en tur på skyte banen og nyte været og møte venner, og skyte litt på blink.

 

Rigget opp noen blinker på 298m laser oppmålt, satte opp en 100m innstikk skive

og et par papptallerkener.

 

P4130982.jpg

 

Liten trekk fra venstre.

 

Det var perfekte forhold, men som vanlig så er det vinden som er den faktoren som er vanskelig,

 

Dere har sikkert skjønt at eg bruker tofot og kikkert.

 

Skaut meg inn på en tallerken.

 

og så tok eg 5 skudd mot innstikkskiven.. Og litt gullhår må man ha.

skaut 50 på første forsøk 100m skive på 300m

P4130980.jpg

 

 

P4130983.jpg

 

Og erfaring viser her som vanlig felt og baneskyting at avtrekket er utrolig viktig,,

En steikje bra dag på banen..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra at her er flere som vil prøve.

Litt info om størrelse på blink..

60mm diameter på helsvart sirkel representerer 10 på 100m skive

om vi lager en større sirkel men kun en sirkel linje på 120mm

så er det diameter på 9 er 100 meter skive.

Men det beste hadde vært å skyte på 100m innstikkskive.

 

Når kulehull bryter sirkel så regner vi treff :-)

Dette blir moro.

Vi skyter med tofot og pølle under kolbe..

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei og god kveld..

 

I kveld så fant eg fram 20 engangsskutte hylser.

Og denne gangen så kontrollvegde eg alle sammen når eg fylte i krutt, og justerte tre stykker med litt avik,

Der var 0.3 grain for mye i tre hylser, Eg veit ikke hvor mye dette har å si på 300m med et mål å plassere 5 skudd innenfor ca 60mm.

Men tok nå jobben med å sjekke og justere de eg fant avik på.

På vanlig 200m baneskyting så kan der være ganske store avik, og man holder fortsatt 10er med bra margin.

Om det ikke blir grisevær så blir det en tur på banen og trene i morgen. Så får man sjå hvordan det går.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

så er det diameter på 9 er 100 meter skive.

Men det beste hadde vært å skyte på 100m innstikkskive.

Vi har jo gjort dette noen ganger her, men vi brukte den gamle 100m skiva som har 50mm 10er og 25mm X. Her er en link: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=52&t=48561&p=604116&hilit=f+class+herefoss#p604116,

året etter her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=52&t=70881&p=764100&hilit=f+class+herefoss#p764100,

og aktivitetsplanen for i år: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.phpf=52&t=48103&p=871192&hilit=f+class+herefoss#p871192

 

Det er moro å skyte på 300m, uendelig mye enklere enn 500 arrangementsmessig, og tilsvarende ferdigheter som skal beherskes.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan bare være helt enig med M67 i at det er morro og skyte på 300m, og særlig på Herefoss-banen, da dette er

et nydelig sted og med hyggelige folk.

Får jeg muligheter, :wink: så blir det en tur dit i år også.

NB!!! vask av ferdig ladde patroner,frarådes. Den minste utette hylse, og man får klikk. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Tromler alle hylser, smører og presser de.

Tromler de igjen, og banker de lett for å få ut media.

Om hylsene skal trimmes, gjøres det nå.

Kjører så alle gjennom decaper for å sikre at der ikke er media i flamme hullene.

Da kan hylsene ligge lagret i all eve, og lades på ett øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Hei var på skytebanen i kveld, Det var 3-4 knepp ujevn vind.

Men greit nokk, ingen supre samlinger i dag, samme hva eg prøvde.

Samlingene bar preg av vind, det vil si side spredning.

75-90mm samlinger beste serie hadde vel gitt 48 på 100m skive greit nokk.

 

Er moro dette her.

Serie 1

P4161000.jpg

 

Serie 2

P4161001-001.jpg

 

Serie 3

P4161002-001.jpg

 

 

Måten eg vasker hylser på har eg gjort uten problemer i mange år og mange mange tusen skudd uten et enste klikk.

Se det fungerer meget bra for meg,, salo antibakterie gir blanke fine hylser.

 

Til M67 ,Takk for linken, det der såg kjekt ut, Eg var ikke klar over denne klassen.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Var på banen i dag og trente litt.

og siste serien så skaut eg 5 skudd mot den 100m innstikkskiven på 300m

Litt vind, men ok forhold.

P4201007.jpg

 

Hylsene var denne gangen kun halspresset,

Eg veit ikke, men de ser ut til å gå like bra,, kanskje et knepp høyere innslag på skiven, eller om dette er tilfeldigheter, Det var også 10grader varmere i dag en sist eg var her,

Og eg er steikje fornøyd, Sikte har en forstørrelse på 10x og Saueren er ubeddet.

P4201009.jpg

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Overstående bilde minner meg om en DFS feltskyting for mange år siden.

Blinkene var satt opp akkurat som på bildet over.

Kan dere gjette hva som skjedde :?:

 

Riktig gjettet..........en eller annen greide det kunststykket å skyte den ene strengen tvert av.

Vedkommene ble behørlig mobba og E-verket som var navnet i den tiden, var ikke veldig fornødyd med tildragelsen.

Men en minneverdig historie var det definitivt.

 

Mauser M67

Veldig bra initiativ og bra tråd du har fått til.

Helt greie og representative samlinger med bra utstyr og en kapabel operatør bak rattet.

 

En annen vinkling på blinkskytingen kan være og sette opp 5 egg (på høykant) på 300 meter og se hva en får til.

Litt mer uortodoks muligens og mye mer skøy.

3 egg nede på 5 skudd er bra.

5 egg nede på 5 skudd er outstanding veldig bra.

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mauser M67

Veldig bra initiativ og bra tråd du har fått til.

Helt greie og representative samlinger med bra utstyr og en kapabel operatør bak rattet.

 

Hei.. og takk for den.

 

Ja det er egentlig dette eg vil vise med denne tråden at med litt trening,

gode normale rutiner på ladning av patroner uten å telle kruttkorn og uten noen

form for tuning av patroner annet en sjekk av lengde på patroner og at ikke halsen er

sprukket Så går det fint å skyte bra på 300m.

Våpenet er en standard Bane sauer som faktisk ikke er beddet.

Kikkertsikte er viktig ,,, her bruker eg Schmidt & Bender PM2 10x42

skinnen er en EAW-Nr 156/359/1 for Sauer 200 STR, SSG 3000.. Den har også 20 moa tilt.

 

Eg vil påstå at alle våpen har potensial til dette her, noen våpen må kanskje tunes litt.

Men den aller største faktoren er at man trener og lærer kulebane og knepptabell, så man veit hvor kulen er på de forskjellige avstandene utover.

Vi har arrangert stevne der lengste holdet var på 580m og der var brukt amo som hadde utgangshastighet på under770m pr sek, og det var ingen problemer.

Bare så synd at det har grodd igjen, og vi må ha en stor dugnad for å rydde de feltholda.

Eg vil trene en del med diopter nå framover men eg skal skyte på 100m innstikkskiven

med diopter og vanlig DFS utstyr og sjå om eg holder meg innenfor Svarten,

Mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

var ute å prøvde meg litt på 300en i dag, dette er første gang eg har prøvd å skyte på så pass langt hold men fy så skoy:)

hadde bare 8 skåt igjen så blei ein kjapp tur i dag, skal lade opp meir nå i veko så blir skyting neste helg og.

 

bilde av første 5 skudds serien, ikkje nåko veldig inponerande, endte opp på 150mm

img2795wi.jpg

 

her er bilde av den siste 3 skuds serien 75mm

img2799q.jpg

 

og litt bilder av skytinga:)

img2791o.JPG

 

dsc00122xj.jpg

 

er som sakt nybegynner når det gjelder langhold, så allt dåken skriver her kommer til nytte for meg :) bra tråd!

 

 

remington 700

kaliber 6mm xc

berger 105 grs

Link to comment
Share on other sites

Hei bak308n

Fin den 3skuds serien dette er innertiere på en normal 300m skive, Eg er ganske så sikker på at innertiern på 300m er 75mm.

 

Den andre serien burde da holde 10er på 300m som er på 150mm om eg har rett.

Helt ok skyting.

 

 

Får eg spør hva kuler du bruker og hastighet du kjører på.

 

150mm

Link to comment
Share on other sites

Er berger 105grs kuler. V0 900 m/s :)

 

Ser ut til at den fungere godt den,, men hva bc har den kulen.

 

Beklager eg såg ikke at det var en 6mm.*********************

**********************************

***********************************

 

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kula har ein bc på 0,532:) er veldig fornøyd med kule men skal lade opp litt a-Max nå i veko å testa :)

 

Berger er nokk et godt valg til 6mm. Men det er lurt å prøve forskjellige kuler.

Fin rifle du har.

Beklager eg såg ikke at det var en 6mm du hadde,,

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat roa mig med att få ordning på mina CBS på 300 meter med 243:an. Bössan är en Remington 700 SPS Varmint som jag bytt stock på till en styvare stock som suttit på en Rem 700 Composite:

 

10890076.jpg

 

Siktet är ett Vortex Viper PST 6-24x50 FFP MIL som jag är mycket nöjd med så här långt. Min skytte/jaktladdning är SST 95 framför 45,6 grains MRP vilket gör ca. 950 m/s. Igår morse och imorse var jag på banan en snabbis och sköt CBS på 300. Igår överkompenserade jag för vind och hamnade strax utanför A5-papperet som min 7 cm-cirkel sitter på, men imorse gick det bättre (0,15 mil vänsterläge som synes):

 

cbs130421.jpg

 

Jag känner mig nu som ett barn på julafton varje gång jag ska åka och skjuta ett CBS :D Nästa steg är att börja skjuta från gräset en bit framför skjutvallen på 300 meter för att få ett mer naturligt underlag. Det brukar inte vara så mycket asfalt där jag jagar :mrgreen:

 

Sköt sen en 5-skottare på 300 med SST för att få ett hum om vilken spridning jag kan förvänta mig. Jag har skjutit bättre än så här men det här är ungefär vad jag får räkna med med nuvarande (brist på) träning:

 

sst130421.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei bak308n

Fin den 3skuds serien dette er innertiere på en normal 300m skive, Eg er ganske så sikker på at innertiern på 300m er 75mm.

Og den første serien holder vel greit kravet til storviltprøva på 300 meter :wink:

 

Bra skyting til å være første gang en prøver.

Link to comment
Share on other sites

300m skyting er gøy, en av grunnen til det er jo at det er så mye skyting internasjonalt på 300m, og mange resultater å sammenligne med. Den første som skjøt 600p på 60 skudd liggende var Harald Stenvåg. Den internasjonale 300m skiva er lik DFS sin 200m skive, så "rent bord" på den, med reim og diopter bør være respektabelt - og noe å strekke seg etter for oss tofot-ryttere.

Husker jeg ikke feil så skjøt Vebjørn Berg 600-46X i et VM, uten å vinne..., innertieren er 50mm i diameter.

 

Men av og til flasker det seg for vanlige folk også. Dette dukket opp på skiva under testing av ammo her om dagen. Det er to skudd mot toppen av skiva,

D89070F0-DEA2-4715-8A9B-E0690ACB8364-1956-0000050368FED3D3_zps3a8679fb.jpg

 

Skrudde på demperen og tre skudd med samme siktepunkt som før, 19cm under dukket dette trekløveret opp, på 300m - tenk om det kunne gjentas :roll:

3C38E60F-DCA4-48E2-B924-01E46409D057-1956-000005035F1C2004_zps257d093c.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei M67 Noen fine trekløver det der.

Men ta noen serier mot en innstikkskive og sjå hva gjennomsnitt vi klarer på 300m.

Eller en på tegnet sirkel på 60mm

Er kjekt å sjå hvor godt vi klarer å holde.

Og at vi faktisk treffer der vi sikter.

 

Eg skal starte treningen til bane sesongen nå så eg vil bruke en del tid på DFS trening.

Men eg skal sende noen serier på innstikkskiven på 300m med bruk av diopter og reim.

Får sjå hvordan det går.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Nytt Cold Bore Shot på 300 idag med 243:an. Det tog lite lavt ("CBS" på bilden) och sen kom jag på att jag igår dragit åt skruvarna på kikarringarna med min nya Borka torque driver. Därför blev jag lite osäker på om träffläget kan ha ändrats eller ej, så jag sköt ett skott till ("2" på bilden) och vad gäller höjden så verkar det ju helt ok. Sedan var det dags att lämna asfalten och gå fram och skjuta på mossa/gräs. Målte avståndet med Leican till 265 meter och klickade ner till 0,9 mil ("265" på bilden). Ser ju helt ok ut :) Kommer nu klicka ett klick vänster och sen nollställa siktet i sida.

 

31889635.jpg

 

CBS är det sämsta skottet och det ligger ca. 45 mm fra cirkelns mitt.

 

Vy fra skottplatsen på 265 meter. Detta skyttet är riktigt kul! :smile:

 

36709355.jpg

Link to comment
Share on other sites

har vore ute å skåte litt på 300n i dag også med 6xc'n:) følte det gjekk møkje bedre i dag, midre puls bedre underlag å ligge på, skaut først ein 3 skuds serie og så ein 5 skuds serie. blei litt feil med vinden i dag, seriene låg i høyre kant av skiva. var 0 vind på standplass men når eg kom opp til blinkene så målte eg 4m/s på kestrelen. uansett her kommer nåken bilder av seriene.

 

første 3 skuds serien, 25mm

img2812s.jpg

 

 

5 skuds serie, det sist skuddet for nokk til høyre for skiva. 48,9mm

img2813ka.jpg

 

håper det er fleire som har vore ute å prøvd seg på 300n i helga :D

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på banen i går, 8-10cm ny snø. Lett snø og 2-3s/m vind fra kl 11.

De to første seriene med dette våpenet på 300. Kun testing på 100m og 200m tidligere.

 

140grs Barens Match Burners som har vært mest lovende skuffet.

 

20130504_143929_zpsc9e30549.jpg

 

Nosler CC 123grs som mest var med for å fylle opp ammo boksen derimot lover bra.

 

20130504_143922_zpsbccfab59.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hallo

 

Tenkte og Prøve og blåse litt liv i denne tråden igjen da jeg akkurat har begynnt og strekke holde til 300m. Dette startet med att jeg var på bukketur i Skottland i april(fortrinsvis snikjakt)og han vi jakta hos syns vi burde mestre å skyte rådyr ut til 300m for og få fullt utbytte av tærrenge. Det fikk vi også erfare da vi flere ganger så rådyr på sånne hold, midt på hogsfelt der snik egner seg dårlig..

 

Jeg har lenge gått med planer om og invistere i en ordentlig håndkikkert og da feripenga kom ble det en Leica HD-B. Etter og brukt den noen uker fant jeg ut att jeg måtte ha en ny riflekikkert med åpent tårn for og få no utbytte av balestikk kalkulatoren i kikkerten som oppgir antall klikk for den den kula man leggerinn.

 

Zeiss Classicen ble solgt og kikkert jakten var i gang! Lesing, og vurderinger i alle retninger om hvilken kikkert jeg sku kjøpe, var innom PM2, k624i, Vortex mm. Men kom fram til att det er jo i hovedsak jakt jeg skal bruke den til(mye i skumring) og jeg har ikke tilgang til lengre bane enn 300m. Så valge falt på en Zeiss FL 6-24x56 med ret.60 som jeg fikk for 13000,-(syns jeg gjorde ett godt kjøp igrunn)

 

Kikkerten ble montert på Villkatten min som er en Mauser M98 kammret til 5,56x55(Nedkalibrert 6,5x55 hylse, link til prosjekte ligger under her) med 1-7 rifle stigning er det de tyngre kulene som gjelder. Den sender ut 80gr A-Max i litt over 1000m/s. Det var tid for og teste utstyrs, inn med kulevekt, hastighet og BC i håndkikkerten og kuske opp på bana. Fikk skutt inn og hadde 13 klikk igjen på høyden, dette holdt til over 300m, så satteopp 2 leirduer på 150m, 3 på 200 og 2 på 300, laga meg ett provesorisk anlegg med no gammle tepper jeg fant, målte avstand, klikka og skaut. fikk ned 7 duer på 8 skudd og jeg var bitt! dette var gøy!! dro hjem og lada flere skudd og laga meg en slags gong og ny tur på bana dagen etter! gongen ble sattopp på 300m og noen duer litt her og der, men det ble flere bommer denne dagen(jeg hadde nok flaks første gangen!!)og gongen gikk til dundass etter noen treff:p men det var fortsatt morro! Hjem igjen og gongen ble utbedret, skudd ladet, flere kuler bestillt og kikkerten tilta :mrgreen: Ny dag på bana og nå virka gongen,30x30 plate. Traff med 10 av 10 skudd men med en spedning på 15cm var jeg ikke sånn super fornøyd.. Lenge til jeg trekkerav på rådyr for og si det sånn!..

 

Nå ble det en liten pause fra langholdskytinga og tid for og finne en jaktkule(A-Max fungerte dårlig på rådyre). Det er ett begrenset utvalg av tunge jaktkuler i .224 men hadde sett meg ut 75gr Swift Scirocco 2. Den har god BC og er hard, noe jeg tror er en fordel med så høye hastigheter jeg har. Men den ville ikke, prøvde med forskjellig krutt og en drøss med test ladinger. Så da var det igrunn bare 1 aktuell kule igjen, 70gr Barnes TSX. Den fikk jeg 12mm samling med på første test lading, 1060m/s og helt lik kulebane som A-Maxen ut til 300m, Lykke!

 

Jeg var nå så gira på langhold att jeg bestemte meg for og montere Tofoten jeg kjøpte på DX for 1 år siden. Det må da funke bedre enn teppeambrasse jeg har styra med til nå! Leseleselese om skyting med tofot for og finneut att dette ikke bare er lett og må gjørs riktig! I tillegg kan det gi treffpunkt endring, det hadde jeg ikkeno lyst til når jeg i hovedsak går på snikjakt..

 

Turen gikk til bana med 2fot på rifla, gongen settes opp men vil ta noen skudd på 100m for og se om det er noe vits og prøve på no lengre hold. Legger meg ned med en ullsokk som backrest, rett bak rifla, legger trykk mot tofoten, spenner i med tærne, ikke klemme for hardt rundt pistol grepet og skvis. 5 skudd på klistrelappen! Aldri hatt så god samling før:) bare noen gange med 3 skudd.. Klarer nesten ikke vente på og prøve på 300m!! Flytter meg, rigger meg til, måler med håndkikkerten, klikker 8 klikk og skyte. Deadsenter! Samling på 5cm på 5 skudd og 4 leirduer rett ned:D Nå begynner rådyr på 300m og bli realistisk, men det må trenes mer!! Så nå er en ordentlig beanbag bestillt og jeg sitter på ei hytte midt oppå fjelle og kan nesten ikke vente på og komme meg på bana og skyte mer:)

 

Håper innlegge mitt setterigang litt aktivitet på en fin tråd og det kommer flere erfaringer og synspunkter rundt skyting på 300m!

 

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt så mye på 300, da det mest har gått i stål og ammotesting på 250 og 500 meter.

Men i helga skjøt vi F-Class på Medium Langhold Namdal,

 

Morro når ting fungerer :)

 

10'ern er som M67 skrev tidligere i tråden 5 cm og innertier er 2,5 cm.

 

9506015226_579729cf41_z.jpg

 

Sauer 200 STR/ 60 cm S&L løp

Rano 144 grs FMJ/N19 ladet til 830 ms

 

John

Link to comment
Share on other sites

10 og inner 10 skal jeg være fornøyd med:) men det må være såppas hver gang skal jeg vurdere og og skyte rådyr.. Så nå har jeg akkurat ladaopp 150 skudd og ny beanbag kommer i posten på mandag (håper jeg), satser på en tur til skytebana på tirsdag! Spent på hvor stabil jeg er! Gleder meg til en tur på bana uten å tenke på no ladninger! Har jo hatt mirage før jeg får starta og trene pga. Testladninger hver gang.. Skal også teste hvordan kaldskudde går på 300m, aldri hatt fokus på dette før..

 

Er vind noe man bør ha måler for og bedømme på 300m? Kommer ikke til og skyte på dyr med mye vind uansett men det er ikke mye som skaltil før det drifter en del! 10cm med 2m/s sier shooter..

 

Edit: svarte igrunn meg selv.. Jeg klarer nok ikke å bedømme vind så godt og det drifter betydelig med forholdsvis lite vind så!

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur på bana i dag og heldig som jeg var fikk jeg beanbagen jeg kjøpte rett i postkassa i dag! sliter litt med tofoten på teppe, den sklir litt så jeg må flytte meg litt etter for og få trykk på den, prøvde grip tape under føttene men det hjelper ikke så mye. Skulle nok hatt noen tagger under de tror jeg. Eller ideelt sett ligget i terrenget. Men skytinga gikk bra læll:) Så ikke noe treffpunkt forandring på kald skuddet men dette er noe jeg kommer til og ha fokus på nå fremover!

 

 

10 skudd på 300m, ca 7,5cm spredning, traff også de duene jeg skaut på:) skuddene som er lakket over oppe til høyre er der jeg starta så det har da bedra seg etter noen turer på bana!

lfs6.jpg

 

Men nå er det Hjortejakt som står på tapeten den 1. sep så da er det nok 9,3´n som blir med neste gang jeg skal på bana.

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

10 og inner 10 skal jeg være fornøyd med:)

Minner om at DFS-10eren på 300m er 15cm i diameter - med stikkpiller i .224" tror jeg fint du kan få en liten leteaksjon med skudd på rådyr i ytterkant av en slik sirkel.

Men bra skyting!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Må bare understreke att jeg er ikke fornøyd med 15 cm spredning!

 

 

 

10'ern er som M67 skrev tidligere i tråden 5 cm og innertier er 2,5 cm.

Dette jeg sikta til når jeg skrev jeg var fornøyd med 10 og inner 10:)

 

Men det er ikke bare å skyte bra samlinger på bana som er kriteriet for og kunne strekke holde på jakt! men det er da en god start:) Ett mål må jeg ha så får jeg bare se om jeg noengang kommer dit att jeg tør trekke av på jakt..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har ikke så mye å dele, men dere kan nyte bragdene deres, jeg har en vei å gå...

 

Har nå skutt HELE 100 skudd :wink::) å ser det skal mange til for å få presise og ikke minst konsekvente resultater.

 

Utstyret: Sako l579 308 sporter fra 70 tallet med Zeiss 3-12

IMG_1635_zps38f7aa82.jpg

 

Første gang på 300 meter, Fed. Fusion 165Gr

Serie1FUSION_zps791513f9.jpg

 

2 serie, :D "dette var lett"

Serie2FUSION_zpsf006b9da.jpg

 

3 serie, "F..." :cry:

Serie3FUSION_zps098b6929.jpg

 

Såg på kulene, er skavankene veldig utslagsgivende på 300meter?

IMG_1616_zpsc6f8095e.jpg

IMG_1614_zpsbfa10061.jpg

 

Her skrapte jeg vekk blyet, tuppen er skeiv

IMG_1621_zps55945beb.jpg

 

 

 

:idea::arrow: 500 stk PRVI Partizan 168Gr HB BT, Har noen erfaringer med disse?

IMG_1557_zpsc736883d.jpg

 

Ny dag, nye muligheter:

Serie1amp2PRVIHBBT_zps9d10ea73.jpg

Serie3PRVIHBBT_zpsee8bd550.jpg

Serie4PRVIHBBT_zpse5d0c8dd.jpg

 

Det som plager meg er at jeg hadde den samme "nervøse" feelingen for alle skuddene på. På 12x se det ut som kysset vibrerer veldig, prøver å trekke av "på rett tidspunkt" derfor føler jeg ikke at dette er konsekvent.

 

Men versapod er bestilt, så nå må jeg lære meg å bruke tofot i tillegg til å skyte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gøy og se det er flere som henger seg på tråd! Nå går det mot roligere tider ift. Jakt så da håper jeg på noen turer på bana igjen.. Har bestillt meg ny kikker som jeg går og venter på nå, Khales K624i :D

 

Gled deg til du får tofoten! Det gjorde underværker for meg:) tror jeg fikk varierende rekyopptak når jeg drev med alternative anlegg.. Greit og lese litt om skyteteknikk med tofot og, det er noen triks og tamed seg!

 

Nå er jeg noe ekspert men! Men å trekke i avtrekkeren når du syns korset er på rett plass tror jeg ikke er no god teknikk, da tror jeg det blir napp.. Jeg ble lært att jeg vis jeg viste når skudde kom så gjorde jeg no galt, siktsiktesikte skviiiis siktsiktsikt Pang!

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...