Jump to content

SSG 69 eller SSG 04


MADMADS

Recommended Posts

Har en kamerat som vudere å kjøpe en av disse riflene i 308 win.

SSG 69 er jo en "klassiker" som skal være et godt kjøp.

 

Er de noen som har erfaring med SSG 04 ?

 

Fordeler ulemeper i forhold til SSG 69.

 

Forslag til andre "sniper" rifler som en kan få kjøpt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Av bolt action er det ikken noen begrensninger på hva en kan kjøpe (ikke .50 cal o.l.). Men på en del modeller kan det være lang bestillingstid. Det kommer også en del an på hvor mye en vil legge i dette. Ferdig konfigurerte børser fra Remington (LTR m.f.), sauer 200, tikka varmint/tactical og SSG 69 er valg der tilgjengelighet og pris normalt ligger på et fornuftig nivå.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lenger like rett frem å skulle kjøpe en såkalt taktisk bolt rifle. Det er allerede lagt endel begrensninger på kaliber, også kaliber under .50 her til lands, og boltrifler beregnet for militært bruk (for eksempel Steyr sin langholdsrifle). Det er for tiden vanskelig å få sendt ut våpen fra USA, som er beregnet på militær/politi marked, og dette gjelder for eksempel Remington 700 rifler merket P, og kaliber som 5.56 Nato og 7.62 Nato. Det er nok ikke lenge til (les ny forskrift) før lignende idioti melder seg her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Har en kamerat som vudere å kjøpe en av disse riflene i 308 win.

SSG 69 er jo en "klassiker" som skal være et godt kjøp.

 

Er de noen som har erfaring med SSG 04 ?

 

Fordeler ulemeper i forhold til SSG 69.

 

Forslag til andre "sniper" rifler som en kan få kjøpt i Norge.

 

Howa Axiom er jo et alternativ også. Selv vurderer jeg denne i 270 WIN.

Link to comment
Share on other sites

Foldekolbe er ikke lov uansett om den står på en boltrifle eller ikke! Sorry, og for de som tror at foldekolber blir lovlige etter de nye målereglene i forskriften trer i kraft kan tro om igjen....

 

 

Og hvilken lov/paragraf/rundskriv sier det???

 

 

Ring ditt lokale politikammer og spør så pent du kan....så kan du poste responsen her

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Folkens! Jeg har nok en lys idé: Hva med å spørre POD direkte? Og om det skulle vise seg å være lov (eller uklart), kanskje etterlyse en forskrift som klargjør dette?

 

Og la oss vedde litt i samme slengen! Noen som vil sette penga sine på at det rundskrivet blir en oppmykning?

Link to comment
Share on other sites

Foldekolbe er ikke lov uansett om den står på en boltrifle eller ikke! Sorry, og for de som tror at foldekolber blir lovlige etter de nye målereglene i forskriften trer i kraft kan tro om igjen....

 

 

Og hvilken lov/paragraf/rundskriv sier det???

 

 

Ring ditt lokale politikammer og spør så pent du kan....så kan du poste responsen her

:wink:

 

Står ikke noe i våpenloven, og har heller ikke sett noe i forskriftene.

Eneste jeg har sett ang foldekolbe er rundskrivet ang. ettermontering på halvautorifler...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser slike tråder, rinner fabelen om skorpionen og frosken meg i hu:

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

 

En dag sto en skorpion ved bredden av en elv, og han spurte en frosk om han kunne få sitte på ryggen dens over til den andre siden.

 

– Hvordan kan jeg vite at du ikke stikker meg, spurte frosken.

 

– For hvis jeg stikker deg, drukner jeg, svarte skorpionen.

 

Frosken tenkte over det, og skjønte at han hadde rett. Så han tok skorpionen på ryggen og la i vei over elven. Men da de var halvveis, stakk skorpionen frosken. Da de begge var i ferd med å drukne, hikstet frosken:

 

– Hvorfor gjorde du det?

 

Skorpionen svarte:

 

– Fordi det ligger i min natur.

 

 

 

 

 

EDIT: skriftfarge

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cardinal, både du og jeg har lest disse rundskrivene og lovverket. Rundskrivet du sikter til presiserer praksisen rundt ar-15 rifler og lignende, men allikevel, så vil dette gjelde for boltrifler også. Ring ditt lokale politikammer og be om å få tillatelse til å kjøpe en jaktrifle med foldekolbe...eller tillatelse til å sette foldekolbe på en av dine jaktrifler med bolt! Du vet like godt som meg at du ikke får stående applaus ved en slik henvendelse. Det finnes noen unntak hvor man har fått lov til å kjøpe hagle med foldekolbe, men det er lenge siden det....

Link to comment
Share on other sites

Cardinal, både du og jeg har lest disse rundskrivene og lovverket. Rundskrivet du sikter til presiserer praksisen rundt ar-15 rifler og lignende, men allikevel, så vil dette gjelde for boltrifler også. Ring ditt lokale politikammer og be om å få tillatelse til å kjøpe en jaktrifle med foldekolbe...eller tillatelse til å sette foldekolbe på en av dine jaktrifler med bolt! Du vet like godt som meg at du ikke får stående applaus ved en slik henvendelse. Det finnes noen unntak hvor man har fått lov til å kjøpe hagle med foldekolbe, men det er lenge siden det....

 

 

Ja nettopp. Det rundskrivet gjelder ETTERmontering på halvautovåpen og ikke det står ikke noe om boltrifler der.

Sålenge POD spesifiserte at det var de fæle halvautovåpna er den typen våpen det gjelder og ikke bolt.

Sikkert noen saksbehandlere som mener det burde også gjelde bolt, men...

 

På samme måte som hvis Vegdirektoratet el hadde kommet med ett direktiv om lastebiler, så kan ikke en idiot på en lokal trafikkstasjon forlange at det også skal gjelde en personbiler! Eller at noe som gjelder dieselbil skal gjelde bensinbiler...

 

Og selv om det skulle gjelde bolt så er det i det rundskrivet snakk om hvis man har våpen med fast og vil ETTERMONTERE foldekolbe, så er det å regne som vesentlig endring. Men en SSG08 har folde som standard og det er ikke snakk om noen ettermontering og heller ingen "endring".... Og boltrifler trenger jo ikke egen godkjennelse som halvautovåpen

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje fatte og begripe kvifor ein skal henvende seg til POD eller politiet for å spørre om noko er lov eller ikkje hvis det ikkje er presisert i lov,forskrift eller rundskriv at det er forbudt.

 

Vi har nok byrokratar og personar annsatt i ordensmakta som styrer skuta slik dei meinar det bør vereog ikkje nødvendigvis etter gjeldande reglar. Eksempel på dette er å avslå våpensøknadar som heilt klart skulle blitt innvilga på bakgrunn av at vedkommande rett og slett ikkje har lyst å gi ervervstillatelse.

 

Desverre er dei fleste våpeneigarane rundt om i landet temmelig naive og har ikkje innsett at delar av ordensmakta er pill gjennomroten frå ende til anna.

 

 

For guds skuld ikkje henvend deg til politiet/POD om noko du er i tvil er lovleg eller ikkje-ein kan vere temmelig sikker på at det resulterar i enda eit runskriv av typen som blir funne på av folk som er ute etter eitkvart tips om nye ting å forby. Men eg skjønnar jo at det er ønskelig at tips kjem, det må jo vere grenser for kor mykje urelevant og misvisande vrøvl eit offentlig kontor/direktorat kan klare å hoste opp sjølv

 

 

 

Og ja, eg har gode grunnar til å skrive det eg gjer- eg har nemleg sjølv sett meg eigne auger korleis systemet virkar.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje fatte og begripe kvifor ein skal henvende seg til POD eller politiet for å spørre om noko er lov eller ikkje hvis det ikkje er presisert i lov,forskrift eller rundskriv at det er forbudt.

.

 

 

+1

 

Er det ikke spesifisert at det er forbudt, er det per def lov.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal: Jeg har som sagt også lest lovverket og ingenting ville glede meg mer hvis du fikk et positivt tilslag på en slik henvendelse til ditt politikammer! Jeg har allerede drøftet det med mitt lokale kammer, da en lignende diskusjon startet på "sluttstykket".

 

Det beste er vel kanskje å be om tilgivelse og ikke lov i dette tilfellet...., men det er ikke alltid så lett. Jeg kunne godt tenke meg å kjøpe en dyr taktisk boltrifle med foldekolbe, men det ville være utrolig kjipt å skulle bli konfrontert med en inndragelse dagen våpenet skal vises - bedre å ha dette avklart på forhånd....

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje fatte og begripe kvifor ein skal henvende seg til POD eller politiet for å spørre om noko er lov eller ikkje hvis det ikkje er presisert i lov,forskrift eller rundskriv at det er forbudt.

 

Vi har nok byrokratar og personar annsatt i ordensmakta som styrer skuta slik dei meinar det bør vereog ikkje nødvendigvis etter gjeldande reglar. Eksempel på dette er å avslå våpensøknadar som heilt klart skulle blitt innvilga på bakgrunn av at vedkommande rett og slett ikkje har lyst å gi ervervstillatelse.

 

Desverre er dei fleste våpeneigarane rundt om i landet temmelig naive og har ikkje innsett at delar av ordensmakta er pill gjennomroten frå ende til anna.

 

 

For guds skuld ikkje henvend deg til politiet/POD om noko du er i tvil er lovleg eller ikkje-ein kan vere temmelig sikker på at det resulterar i enda eit runskriv av typen som blir funne på av folk som er ute etter eitkvart tips om nye ting å forby. Men eg skjønnar jo at det er ønskelig at tips kjem, det må jo vere grenser for kor mykje urelevant og misvisande vrøvl eit offentlig kontor/direktorat kan klare å hoste opp sjølv

 

 

 

Og ja, eg har gode grunnar til å skrive det eg gjer- eg har nemleg sjølv sett meg eigne auger korleis systemet virkar.

 

Dette er en gammel kjent problemstilling for POD.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

hva menere dere om en ssg 04 som har skutt 500skudd.. bra inskutt av entusiast og dyktig skytt.. fine kuler osv.. er dette noe som er verd 16000 brukt ??

 

Hva tid må en bytte løp på slik rifle og er dette noe som lar seg gjøre ??

 

Konsekvente samlinger på runt 80mm på 300m.. hva sier dere om det fra denne aktuelle ssg 04 ??

 

kal308win..

 

 

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min kjøpte en SSG 04, som virker som et YPPERLIG våpen.

Har ikke fått prøveskutt det enda.

 

Tror du bør slå til på tilbudet for 16000 for en SSG 04 skutt 500 skudd.

 

Leste en atikkel på en sniper side (husker ikke helt vilken) der en SWAT sniper fortalte om sine erfaringer med SSG 69.

Første etter 8700 skudd begynte SGG løpene å bli litt slitt, ved at en 5 skuddserie økte et par mm i forhold til MOA.

Så løpene blir ikke slitt med det første.

 

LØP og KJØP.

Link to comment
Share on other sites

Konsekvente samlinger på runt 80mm på 300m.. hva sier dere om det fra denne aktuelle ssg 04 ??

 

 

Remingtonen (700 VSF) min som koster halvparten ny skyter under 8cm på 300 meter.

(riktignok 289 for å være pinlig nøyaktig).

Godt under 8cm også faktisk når jeg gjør jobben.

Riktignok er pipa mi gått langt under 8700 skudd,

men ble ikke akkurat imponert over 8cm på 300m.

 

Men så er det kanskje skytteren som eier den nå som ikke lever opp til potensialet i rifla.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal: Jeg har som sagt også lest lovverket og ingenting ville glede meg mer hvis du fikk et positivt tilslag på en slik henvendelse til ditt politikammer! Jeg har allerede drøftet det med mitt lokale kammer, da en lignende diskusjon startet på "sluttstykket".

 

Det beste er vel kanskje å be om tilgivelse og ikke lov i dette tilfellet...., men det er ikke alltid så lett. Jeg kunne godt tenke meg å kjøpe en dyr taktisk boltrifle med foldekolbe, men det ville være utrolig kjipt å skulle bli konfrontert med en inndragelse dagen våpenet skal vises - bedre å ha dette avklart på forhånd....

 

Våpen kan ikke inndras, med mindre det foreligger en lovmessig grunn til dette. At det er mange forskjellige meninger om hva som er lov eller ikke ute blandt saksbehandlere er nå en sak, men utøvende myndighet (altså politeit) kan ikke pluttselig bare indra en lovlig ervervet gjenstand. Det er heller ikke noe som helst poeng i å spørre om lov til å kjøpe noe som ikke er forbudt.

 

Forøvrig tror jeg at Sauer 200 er et veldig prisgunstig og godt valg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en kamerat som vudere å kjøpe en av disse riflene i 308 win.

SSG 69 er jo en "klassiker" som skal være et godt kjøp.

 

Er de noen som har erfaring med SSG 04 ?

 

Fordeler ulemeper i forhold til SSG 69.

 

Forslag til andre "sniper" rifler som en kan få kjøpt i Norge.

 

Kan dere ikke svare på hva han spør om?

Hva POD mener var vel ikke akkurat det han lurte på

Link to comment
Share on other sites

Konsekvente samlinger på runt 80mm på 300m.. hva sier dere om det fra denne aktuelle ssg 04 ??

 

 

Remingtonen (700 VSF) min som koster halvparten ny skyter under 8cm på 300 meter.

(riktignok 289 for å være pinlig nøyaktig).

Godt under 8cm også faktisk når jeg gjør jobben.

Riktignok er pipa mi gått langt under 8700 skudd,

men ble ikke akkurat imponert over 8cm på 300m.

 

Men så er det kanskje skytteren som eier den nå som ikke lever opp til potensialet i rifla.

 

 

Var den VSF,en helt original och standard?

MEner du att din VSF er representativ for den "generelle" VSF;en?

Synes dine resultater høres nesten utopiskt bra ut 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei ,jeg ser at denne tråden har sklidd helt ut ifra det du spurte om,jeg har 2 stk SSG69 P2 i 22-250 og 243.Disse er i utgangs punktet alle sniper riflesr "far" og som alle sniper rifler i ettertid blitt sammenlignet med,de var da bare og få i 308 evt 243.SSG 04 er etter mitt syn litt mere high tech og et mere moderne design og har låse klakkene foran,har selv ikke skutt med SSG 04,ser nå også at det er en SSG08 på markedet.Hvis du velger SSG69 gjør du ikke noe galt,dette er et gjennomprøvet konsept selv om noen vil hevde det at rekyl klakkene som sitter bak utgjør en faktor som teoretisk kan komprimere bolten under skyting som derved vil kunne gi hylse strekk .Har selv ikke merket noe til dette da jeg har noen Steyer rifller i diverse kaliber,men det er viktig at disse låseklakkene bærer likt ellers vil du få skjev belastning under skuddet,dette vil kunne gi dårlig presisjon også om låsekakkene sitter foran.Jeg er hvertfall veldig fornøyd med mine SSG69

 

ssgp2

Link to comment
Share on other sites

Konsekvente samlinger på runt 80mm på 300m.. hva sier dere om det fra denne aktuelle ssg 04 ??

 

 

Remingtonen (700 VSF) min som koster halvparten ny skyter under 8cm på 300 meter.

(riktignok 289 for å være pinlig nøyaktig).

Godt under 8cm også faktisk når jeg gjør jobben.

Riktignok er pipa mi gått langt under 8700 skudd,

men ble ikke akkurat imponert over 8cm på 300m.

 

Men så er det kanskje skytteren som eier den nå som ikke lever opp til potensialet i rifla.

 

 

Var den VSF,en helt original och standard?

MEner du att din VSF er representativ for den "generelle" VSF;en?

Synes dine resultater høres nesten utopiskt bra ut 8)

 

 

VSF'n er helt original ja. Har ikke engang en PMII på toppen,

men en Falcon Menace 10x42.

Samlingen er bevitnet av et annet medlem her på forumet,

og jeg tror jeg faktisk ennå har pappen jeg skjøt på hjemme.

Jeg synes børsa er superpresis mtp prisen, men jeg har også brukt

tid og funnet en ladning som den går supergodt med.

 

Så det er iallefall ikke nødvendig å bruke opp mot og over 16 000 for å sikre seg presisjon,

men jeg har all forståelse for at hvis man faller for en rifle,så er det den man skal ha.

Uansett om den koster 50 000 og ikke er nevneverdig bedre enn en til 10 000.

Man må jo velge sine venner med omhu :)

Link to comment
Share on other sites

 

Våpen kan ikke inndras, med mindre det foreligger en lovmessig grunn til dette. At det er mange forskjellige meninger om hva som er lov eller ikke ute blandt saksbehandlere er nå en sak, men utøvende myndighet (altså politeit) kan ikke pluttselig bare indra en lovlig ervervet gjenstand

 

Husker du bruker WRX på sluttstykket og historien hans om en viss halvautomatisk pistol?

 

Lovlig ervervet, alle papirer i orden.

Endte med inndragelse av våpenkort, tvangssalg av pistol, og gjennomgang av alle andre våpenkort etter å ha klaget til POD.

Link to comment
Share on other sites

Hei kruttlysten,hvis du gidder og se på den linken jeg postet noen linjer over så vil du finne info om ssg 08,men hvis du ringer importøren (Jaktdepotet) så vil jeg tippe at de er ganske blanke angående nyheter i fra Steyer,det er nå min erfaring med dem.Prøvde selv når jeg skulle kjøpe meg 2 stk ssg69 bla i 22-250 hvor jeg fikk opplyst at disse kun var og få i 308.Men etter hvert så gikk det opp for selgeren at jeg mulig hadde rett,men noen pris fikk jeg alldri ifra den kanten da jeg ba om et tilbud på 2 stk pluss orginal montasje.Så jeg importete disse inn via en annen forhandler til en hyggelig pris.

 

Hilsen en fornøyd ssg69 eier

Link to comment
Share on other sites

Hei kruttlysten,hvis du gidder og se på den linken jeg postet noen linjer over så vil du finne info om ssg 08,men hvis du ringer importøren (Jaktdepotet) så vil jeg tippe at de er ganske blanke angående nyheter i fra Steyer,det er nå min erfaring med dem.Prøvde selv når jeg skulle kjøpe meg 2 stk ssg69 bla i 22-250 hvor jeg fikk opplyst at disse kun var og få i 308.Men etter hvert så gikk det opp for selgeren at jeg mulig hadde rett,men noen pris fikk jeg alldri ifra den kanten da jeg ba om et tilbud på 2 stk pluss orginal montasje.Så jeg importete disse inn via en annen forhandler til en hyggelig pris.

 

Hilsen en fornøyd ssg69 eier

 

Hei!

self. gidder jeg det. jeg misstolket deg tidligere.. jeg oppfattet det slik att der var en ssg 08 på bruktmarkedet.. tolker det ikke slik nå, kanskje har du forandret på inlegget ditt, men skitt vaert :) nu er jeg med på bane i gjen. beklager. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lovlig ervervet, alle papirer i orden.

nu vel...

 

Om det er noe jeg har gått glipp av her, så får du opplyse meg om det.

Slik jeg forstod det, så var våpenet registrert. Og man får svjv ikke registrert ett våpen som ikke er lovlig ervervet?

nettop...

 

Men for aa komme nogenlunde tilbake til det jeg oensket aa pongtere. (I den saken apelars refererer til saa finns det et eksplisitt forbud mot den typen vaapen i rundskrivs form) det gjoer det ikke i forhold til boltrifler, utover at de skal ha minst 47cm loep.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er løpene festet låskassen hos steyr?

Sitter og ser på konstruksjonstegninger, og jeg blir ikke så klok. Det ser ut som om det er fryktelig mange deler?

 

2 Locking bushing UL 1 pcs .

3 Safety bushing 1 pcs .

4 Inner ring UL 1 pcs .

5 Outer ring UL 1 pcs .

6 Locking nut UL 1 pcs .

7 End piece 1 pcs .

 

Hvorfor har de gjort det på denne måten?

Grunnen til att jeg spør er fordi jeg lurer på om det er mulig å lage et løpsbyttesystem til disse våpnene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Remingtonen (700 VSF) min som koster halvparten ny skyter under 8cm på 300 meter.

(riktignok 289 for å være pinlig nøyaktig).

Godt under 8cm også faktisk når jeg gjør jobben.

Riktignok er pipa mi gått langt under 8700 skudd,

men ble ikke akkurat imponert over 8cm på 300m.

 

Men så er det kanskje skytteren som eier den nå som ikke lever opp til potensialet i rifla.

 

 

Var den VSF,en helt original och standard?

MEner du att din VSF er representativ for den "generelle" VSF;en?

Synes dine resultater høres nesten utopiskt bra ut 8)

 

 

VSF'n er helt original ja. Har ikke engang en PMII på toppen,

men en Falcon Menace 10x42.

Samlingen er bevitnet av et annet medlem her på forumet,

og jeg tror jeg faktisk ennå har pappen jeg skjøt på hjemme.

Jeg synes børsa er superpresis mtp prisen, men jeg har også brukt

tid og funnet en ladning som den går supergodt med.

 

Så det er iallefall ikke nødvendig å bruke opp mot og over 16 000 for å sikre seg presisjon,

men jeg har all forståelse for at hvis man faller for en rifle,så er det den man skal ha.

Uansett om den koster 50 000 og ikke er nevneverdig bedre enn en til 10 000.

Man må jo velge sine venner med omhu :)

 

Ja sku bærre si d at d ble 700 VSF på meg,, + kikkert.. blir deilig 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...