Jump to content

Enorm spredning på salong med A-tec cmm-4


rotorhead

Recommended Posts

Kjøpte for en stund siden en BRNO Mod2, ferdig gjenget fra fabrikk. Kjøpte så en A-tec CMM-4 på XXL.

 

Skulle skyte den inn i dag, og uansett hva jeg gjorde fikk jeg ikke ett skudd i skiven... Ikke før jeg tok av demper...

Uten demper fikk jeg en meget pen samling på 100m. Når jeg så monterte demperen igjen, så traff ikke jeg blinken engang.

 

Noen som har en ide om hva dette kan skyldes?

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket på kortere hold?

Å test skyte en brno 2 på 100m hold ved montering av demper, virker for meg å være særs optimistisk.

Det skal lite til før løpet på en brno 2 tar i skjeftet med en lyddemper montert, og i så fall kan treffpunkt endring bli store på 100m hold.

Sjekk på 20, 50, og 75m før konklusjon faller.

 

Bruker du to fot i tillegg, er en I hvert fall fort ute å kjøre.

Link to comment
Share on other sites

Tok noen skudd på ca 30-50 meter, men traff langt under. Forøvrig traff jeg ca 1-2m under på 100m med demper på. Uten samlet den veldig bra. Har sjekket gjengene, og de er ikke fra fabrikk.. Halve fremsiktet er borte og kan se ut som om feilen kan ligge her. Skal prøve flere hold, og en annen demper så får jeg se..

Link to comment
Share on other sites

Bruker du to fot i tillegg, er en I hvert fall fort ute å kjøre.
Jeg har en cz 452 lux og skyter på 100-200m. Min og Brno 2 er vel så og si samme rifla? Ingen treffpunktforskjell med eller uten demper hos meg. Og jeg har en billig 400 kroners demper uten merke 8) Gjenginga gjorde xxl sandvika!

Bruker du da original ubearbeidet stokk? Min erfaring er at den stokken ikke tåler at en legger press på den med to fot eller hardt grep. Og at det fort blir forskjell alt etter tyngde på demper.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått låne en demper av jmonsen som skal prøves i morgen. I tillegg fant jeg ut at forsiktet (som er kappet for å få plass til gjenger) tok borti demperen. Måtte frem med dremel, så nå er demperen "frittliggende" bortsett fra mot brystningen. Får håpe dette løser problemet. Ellers blir det tur til børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å se om en demper er svært skeivt montert : Ta ut sluttstykket, skru dempern godt til. Se forfra, og beveg blikket ut mot fire "hjørner", eller klokka 03 - 06 - 09 - 12. Ved imaginært å forlenge løpets kjernelinje framover, skal avstanden til demperens friboring være lik, i allefall ikke tangere boringen. At demperen er 100 % rett montert ser en neppe, det er børsemakerens ansvar. Mitt tips er aldri å bruke gjengesnitt, ikke engang for siste finsleik av gjengene. Det kan fort bli skeivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...