Jump to content

Elg Suppekjøtt - brukanes til noe?


Pripyat

Recommended Posts

Bikkjemat

 

Tøys!

 

En hel dag trenger du nok ikke koke det, men tid er sjelden dumt hvis det dreier seg om seigt kjøtt. Gir en det nok tid i ovn eller på plata så blir det gjerne mørt, saftig og ikke minst, smakfullt.

 

Det fine med ting som trenger litt tid er at det gjør seg sjøl og ikke trenger så mye oppmerksomhet og tilstedeværelse.

Link to comment
Share on other sites

Ligger noe i navnet suppekjøtt :winke1:

http://www.mineoppskrifter.no/elgsodd/

http://m.matprat.no/oppskrifter/type-re ... k-elgsuppe tror nokk trekinga av kjøttet kan forlenges her også til det blir mørt.

 

Her er det en sammle side med oppskrifter

http://www.mineoppskrifter.no/category/vilt/

 

Jeg pleier å brune kjøttet med litt smøri en gryte/panne før det går til koking, men det er bare meg da...

Link to comment
Share on other sites

Bikkjemat

Tøys x 2

 

Elgsodd er det beste som finnes. Min oppskrift er noe lik den som er linket til, men har en del flere rotgrønnsaker i, og sløyfer løken i selve sodden. Kok en sellerirot sammen med kjøttet. Løksaus passer veldig bra til.

Link to comment
Share on other sites

At suppekjøtt ikke skulle være menneskemat er nok noe det dummeste jeg har hørt nest etter at Purdey og Boss skulle være i krise. (uten at jeg har sett hvordan dette suppekjøttet ditt ser ut altså)

 

 

Suppekjøtt er et helt fantastisk produkt, Man får en utrolig fin smak i og med at bein og kjøtt kokes sammen.

 

Man får aldri brukt for lang tid på å lage mat, bare temperaturen er riktig.

 

finn en oppskrift på elg suppekjøtt og la den trekke i fra morgenen av. lag masse, slik at du har for mye for den er enda bedre dagen etter!

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan lage tørkakjøtt av det.

Skjær det i tynne skiver/strimler. Deng løs på det med en hammer (sånn som er til kjøtt), eller annet egnet slagvåpen, slik at det blir "mørt".

Dersom du vil ha kjøttet uten smak kan du tørke det med en gang eller du kan lage en marinade og la det ligge i det over natten (f.eks. olje, ketchup, honning, salt, paprikapuljer, hickory saus, cayenne/chillipulver og/eller hvitløkspulver).

Jeg tørker det i stekeovnen på 50 grader med varmluft funksjonen. Henger kjøttet på grillrista og setter døra litt på gløtt og lar det stå slik i noen timer(avhengig av størrelse/tykkelse på bitene).

Passer ypperlig som snacks både på tur og hjemm, gjerne med kald gjæret leskedrikk ved siden av :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lot en 2kg elgbog (også kalt kongen av langtidsteking) og trakk den over natten i 16timer i sous-vide maskinen på 58,5grader,

Den ble fin i konsistensen, men hadde partier som var som sprettball. Var mye seigt ja, etter til middag i to dager så fikk jeg kjeveproblemer, kunne ikke tygge ordentlig på 10 dager :lol: , men har nok noe med kjøttet å gjøre, har hatt annet småkjøtt/bog etc i Sous-vide maskinen og det blir bare lekkert, mørt som bare det.

 

Bog, småkjøtt med løksaus og rotkompott /stuing er bare helt kongemat.

Link to comment
Share on other sites

Suppekjøtt kan jo være så mangt , men man kan nesten si at hvor seigere kjøttet er jo bedre smaker det .

Er utdannet kokk og har jobbet i faget i 15 år nå . har jakta storvilt dei siste 16 åra , selv liker jeg å skjære ut kjøttet selv og merke det godt før det havner i fryseren . Ikke altid like morro å ta opp en forundringspakke fra fryseren så merk kjøttet får du fryser det ned .

 

Der finnes et utrykk som sier : Alle kan koke men bare en mester kan steke !

Desverre stemmer ikke dette , vi har blit så late at vi har glemt kunsten å koke kjøtt . Tv og media lærer oss hvordan å steike gode biffer og steiker, ja til og med reklamer vil lære oss kunsten å steike .

Å blir sulten nå av å tenke på den hjorteskanken som ligger i fryseren .

 

Så utfordre dere selv og kok en god kjøttsuppe eller sosakjøtt . vist dette går bra så øk innsatsen

 

Husk det er bare mat og den biter ikke !

Link to comment
Share on other sites

Forundringspakke fra frysern..

Jeg kjenner til den, ba en dame på middag her forrige året og skulle servere ytrefilet.

Hentet opp noe med passende fasong fra frysern kvelden i forveien og med litt trøtte øyne ble det konstatert at dette var nok ytrefilet ja. Det var det ikke, men derimot ei sjarmerende liten lårtunge som såvidt ble brunet i panna.

Det var ikke kjøttets fortjeneste at det ble pult den kvelden for å si det på den måten...

Link to comment
Share on other sites

Seigt kjøt treng lang tid, gjerne fire-fem timar eller meir, men sluttresultatet blir betre enn nokon biff, sidan det seige bindevevet smeltar til kollagen og gelatin og gjer ei fyldig, mjuk kjensle i munnen.

 

Det aller enklaste, om ein har ei god gryte, er å koke det opp på plata og så sette det inn i 100 gradar varm omn, nokon fordelar skal ein ha av elektrisk omn. Til dømes sette det inn på føremiddagen på søndagen, dra ut på tur, og så koma heim og berre smaka det til før det er klart. Over natta, eller til ein er heime frå jobb, går òg fint. Heilt trygt med låg varme på omnen. Går fint med både emaljerte og uemaljerte stål- og støypejernsgryter. Eg brukar ikkje gryter med plastikkdelar som ikkje er sertifisert for omn, eller med belegg, når eg kokar lenge i steikeomnen.

 

Typisk norsk er å la det trekke i eiga kraft, eller i kraft ein har kokt alt på bein, og lage sodd av det, eller å brune det og la det syde i god brunsaus. Meir kontinentalt kan ein bruke ein god mengde raudvin, timian og ein god mengde med skiva gulrøtter - brun alt og hell på vin og kraft la det stå i timesvis. Har du eit par renska og skrapa svinelabbar så sleng dei òg oppi, dei gjer frå seg smak og gelatin og gjer sydevæska enno tjukkare og rikare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...