Jump to content

BSA Sweet 22 3-9x40 Side Focus - Ny utgave


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har en stund lett etter en ok kikkert til min CZ 455 american i 22lr. Ville ikke bruke mye penger på dette, da jeg heller legger optikk-pengene mine på en av de andre riflene som blir brukt på jakt.

 

Etter et besøk på Villmarksbutikken på Jessheim falt jeg for BSA Sweet 22 3-9x40 Side Focus. Dette er en oppdatert utgave av denne billig-saken de har solgt på XXL i noen år. Forskjellene er flere, men den største er at paralellaksejusteringa er flyttet til siden av kikkerten. Den går fra 7,5yd til uendelig.

 

Jeg har montert kikkerten på salongen, og den skal testes på mandag. Jeg vil da komme med bilder og mitt førsteinntrykk ved bruk. Foreløpig inntrykk bare ved kikking gjennom den og ellers er særdeles bra! Kvaliteten virker god og kneppene på kikkerten er veldig gode. Blir spennende å se hvor godt den kulebanekompensatorene i tårnet fungerer egentlig.. Må si jeg er innstilt på å spraylakkere denne sort og sette på mine egne streker, for at kulebanen i 22lr er helt lik fra rifle til rifle får jeg ikke til å stemme, så det kan nesten umulig stemme.

 

Dette er den gamle modellen:

8808543977502_1046489_1_634202404422031250_7219_jpg.jpg?1

 

Mens dette er den nye, som jeg har kjøpt:

214873.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt begge. Den gamle hadde en mye bedre kvalitet en den nye. Både optisk og mekanisk. Faktisk gjore den jobben på de første revene mine den gamle. Den nye er alt for gul i glassene til å brukes i annet en dagslys.

 

For å si det slik, den gamle har jeg fortsatt, den nye er kasert for lenge siden

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig stikk motsatt av den erfaringen jeg har gjort meg, samt hva jeg har lest på andre forum. Men kan jo hende du har truffet litt uheldig på ditt eksemplar? Jeg opplever ikke glassene mine som gule i det hele tatt. Men når det er sagt, spiller ingen trille: denne skal brukes på dagtid på bane, og stort sett kun det :)

 

Hva er din erfaring med disse tårnene med forhåndsinnstilt kulebanekompensator?

Link to comment
Share on other sites

Enten det eller svinheldig med den gamle jeg har.

 

Fikk ikke klikkene til å være reperterbare på den nye. Den gamle brukte jeg ilag med 17hmr løpet, der brukte jeg bare tape over markeringene å hadde merket opp til innskytning av forskjelllig ammo. Der funket det på en prikk hvær gang.

Link to comment
Share on other sites

Yes, er mulig det! Er jo dessverre slik med billig-kikkertene.. Ganske mange mandags-eksemplarer! ;) Hadde aldri kjøpt en slik fra USA. Veldig greit å ha en butikk her i Norge å gå til når ting ikke fungerer :)

 

Skal bruke tape-tipset ditt! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@din_laban

Nope, jeg hadde så dårlig erfaring med BSA og Bushnell-kikkerter i min tidligere ungdom, sånn sein 70-tall.

Er så sær at har jeg først høstet dårlig erfaring med noe- aldri mer.

Har nå Hawke kikkerter på det jeg har, og det fungerer mer enn bra nok til mitt bruk idag.

PS: sier ikke merkene er noe drit, noe de sikkert ikke er, bare at jeg ikke gidder å bruke utifra erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en slik

http://www.deben.com/hawke-sport-hd-ir- ... 32-ao.html" target="_blank

av en på kammret for 600 inkl en 11mm montage.Monterte den på min Brno 511 semiauto og skaut den inn i dag.Rimelig grei opptikk.Er milldot i min.Brukte Tunderbolt som samler på ca 6-7 cm på 100m og hadde på forhånd laga dropptabell på pcb ut til 250m.

Stemte brukbart på hod opp til 200.Har en metallsiluettbukk stående på 200m som er nedsnødd så bare horna vises.Droppskala viste 6.5 mill innskutt på 75 m og det stemte bra :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Den var slik før den blei montert. Testet og identisk kikkertsikte i butikken som hadde samme problemet. Virker som det er ein bagatell/skrue som må slakkes på for at parallax kontrollen skal fungere. Snakket med butikken i dag, og dei hadde ikkje noko god forklaring. Uansett blir det bestillt ny på mandag, da får de og snakket med importør ang problemet.

 

Har sett litt med mistanke på skruen som kommer ut under kikkertsiktet, men våger ikkje å skru på denne før eg veit ka den er til :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å skru på den? Det ser ut som at det er tilpasset spor til et slags verktøy..

 

Kjenner ikke til kikkerten og er ikke ekspert på kikkert heller...

Høres nesten ut som om den skruen/pluggen kan være til fyllingen av gass eller en hette til ventilen? kansje ikke lurt å løsne den eller file på den heller

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er i Steinkjer i helgen og fikk en liten time inne hos XXL på Amfi Senteret i formiddag.

 

Så Sweet 22 3-9x40 med SideFocus utstilt i kikkert monteren til 499,-

Den ble med hjem.

På hotellrommet har jeg nå testet paralaxen og forstørring og alt ser ut til å fungere utmerket.

Minuset er jo at alt er i yards.. Men jeg komer uansett til å lage egen tabell og tape på kikkert/rifle et sted.

 

Kaliteten virker bra, jeg vil si optikken er skarpere/klarere enn min VX-I 4-12x40, og siktet virker mye midre følsomt på eye relief enn Leupolden.

 

Gleder meg til å montere denne på min BRNO Mod 2 når jeg kommer hjem:)

Link to comment
Share on other sites

Har kun den gamle modellen med fokus på fremre linSe, som står på min brno mod 2. Denne har funket upåklagelig. Stramme og faste klikk, og overraskende gode linser til en kikkert under tusen kr, men kan selvfølgelig ikke sammenlignes med min meopta. Den går forresten alltid tilbake til null på klikkene. Strålende fornøyd med denne:)

 

Men ser flere klager på denne nye modellen. Er det slik at den gamle er best, eller et det kun de som har fått en mandagsprodukt vi leser om?

Link to comment
Share on other sites

Har kun den gamle modellen med fokus på fremre linSe, som står på min brno mod 2. Denne har funket upåklagelig. Stramme og faste klikk, og overraskende gode linser til en kikkert under tusen kr, men kan selvfølgelig ikke sammenlignes med min meopta. Den går forresten alltid tilbake til null på klikkene. Strålende fornøyd med denne:)

 

Men ser flere klager på denne nye modellen. Er det slik at den gamle er best, eller et det kun de som har fått en mandagsprodukt vi leser om?

En kompis hadde den gamle, den var milevis bedre enn den nye "forbedrede".

Retikkelet kom til slutt løst på den enda den bare ble brukt på en .17HMR...

Link to comment
Share on other sites

Ok, vurderte nemlig å bytte til den nye sweet 6-18, for mer forstørrelse til rypejakta, men da tror jeg at jeg holder meg til den gode gamle:)

 

Noen norske nettbnutikker som har denne?

Ang nettbutikker vet jeg kun xxl som selger, men tråler man gjennom alle jaktbutikkene med netthandel finner man sikkert flere;)

Link to comment
Share on other sites

Midway har også Bsa sweet22 kikkerter.

Jeg har en av den nye sorten kjøpt på XXL sitt tilbud for 499.- montert på min 17Hmr og har foreløpig bare positive erfaringer med den.

Det skal sies at jeg bare har skutt 2 ganger med den siden den ble montert så den er bare såvidt innskutt.

Får se etterhvert hvilke erfaringer jeg høster men er i grunnen begynt å se på Bsa sweet for kaliber 17Hmr og 223Rem som er tilsalgs på Midway sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...