Jump to content

Nordens største gaupe?


Tor Ola Dehli

Recommended Posts

Alvor til katte ja, største jeg har hørt om.

I boka Gaupejeger er det et bilde (side171) av ei som påstås å være 32 kilo. Voksen den også, forøvrig svensk den også... så den forresten litt småfeit ut den 34 kilosen? en smule brei over ryggen å se til synes jeg...

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig Wolverine.

Tror da folk flest har forstået du ikke kan tåle rovdyr større end en mid. Du har giet uttryk for din harme mot ulv stammer fra personlige oplevelser runt hold av sau. Har gaupenogså trådt deg over tæerne ? Ingen av disse skabninger er "onde". De gjør alt dette fordi de er dem de er, og prøver at gå mætte i seng, akkurat som du og jeg. Du har da såklart lov til at have en mening, men du trenger ikke at ytre den ved enhver anledning. Tror den er kommet på lystavlen hos de fleste herinne. Og om du liker det eller ej. de to rovdyr er bedre end noen jæger til at vælge ut de dyr som er svagest og kan tages ut. Dette er jo noet som blir ofte diskutert i jæger kredse. Men det er kanske deg som skal være den som får lov at vælge.

Op med humøret og ha en videre go kveld ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er lett å tåle andres tap....

 

 

Det blir ikke litt feil å posere med en stor og død antilope fra Afrika og samtidig være så inderlig imot alt som ligner på rovdyr?

 

Det er jo det du er selv, lystmorder til og med! Ingen rovdyr jeg kjenner som driver med trofee jakt ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Dama til kjempen ble skutt samme dag av et annet lag, kun 1 km unna. For plotten til en ivrig gaupejeger fra Trøndelag. Den veide 21 kg. Tipper de lokale samene er greit fornøyd med at det paret der er luka ut :)

 

Og begge gaupene veid på samme vekta?

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Speiky. Humøret er bra det. Har nok noen erfaringer med gaupe og, men er vel det store rovdyret som er mest "tålbart" Største problemet er vel at den lokalt gjør rent bord med rådyra. Samtidig gir den jo spennende jakt. Ja jeg kan godt leve med gaupa. Noe annet er å "godte seg" over samenes tap og ja den kan gjøre store innhogg i reinsdyrflokken. Det synes jeg er ondskapsfullt.

Proffen, nå er du i grunnen uproff....!

Jeg er jeger for jaktas skyld, er i grunnen ingen i Norge som må fylle fryseren. Det var nok ikke mange grammene av den elanden som gikk til spille. Gaupa jakter for føden akkurat som andre rovdyr. Men må da være lov å diskutere rovdyr og bestandsstørrelse uten å bli beskyldt for det ene eller andre.....Skal du rakke ned på alle som strever med å holde revebestanden nede også? Jeg har ALDRI uttrykt ønske om å utrydde verken det ene eller andre, selv ikke ulven.

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei Speiky. Humøret er bra det. Har nok noen erfaringer med gaupe og, men er vel det store rovdyret som er mest "tålbart" Største problemet er vel at den lokalt gjør rent bord med rådyra. Samtidig gir den jo spennende jakt. Ja jeg kan godt leve med gaupa. Noe annet er å "godte seg" over samenes tap og ja den kan gjøre store innhogg i reinsdyrflokken. Det synes jeg er ondskapsfullt.

Proffen, nå er du i grunnen uproff....!

Jeg er jeger for jaktas skyld, er i grunnen ingen i Norge som må fylle fryseren. Det var nok ikke mange grammene av den elanden som gikk til spille. Gaupa jakter for føden akkurat som andre rovdyr. Men må da være lov å diskutere rovdyr og bestandsstørrelse uten å bli beskyldt for det ene eller andre.....Skal du rakke ned på alle som strever med å holde revebestanden nede også? Jeg har ALDRI uttrykt ønske om å utrydde verken det ene eller andre, selv ikke ulven.

:winke1:

 

Kan se vi har denne fine interesse av de samme grunne Wolverine. Og at du ikke er ute på at udrydde noen arter, og heller ikke ulven er jeg meget glad for at høre. Håper du da mener her i norge ;) Og jeg er ikke for at noen arter skal få love at tage helt over heller, men der må være et vist antal før vi jakter "fritt" på dem. Jeg mener dog at individer som ikke viser seg sky for mennesker kan tages ut til hver en tid. Hva gaupen angår, har den jo så vidt jeg ved været en del av norges natur hele tiden, og regner/håper på at der her er styr på avskydningen. At gaupen ligger på lur efter byttet er korrekt, jeg var nok litt hurtig og generaliserede her. Dette undskylder jeg. Og nei. Jeg er ikke efter de som driver og regulere rev, de gjør en kjempe job. Stå på folkens. Men hvis reven var nede i et antal som ulven, da var det nok en anden sag. Skal vi ikke tage den diskusjon til den dag kommer. :) Men kan da fortælle en lille historie fra danmark. runt starten av 90 tallet kom skapen til danmark, reven blev redusert betragteligt i antal, dog ikke så karen var utrydnings truet. Så langt ifra. Men det gav luft til rådyret som eksploderede i antal. At se flokke på +50 dyr på vintern er sett på de kanter jeg boede i, og det blev observeret mange steder i danmark. Men efter 10-15år blev rådyret ramt av sygdom, dette fordi at den nu var i så stort antal at bestanden blev for tet. Naturen viser os bestandig at hvert individ har sin plass i rette antal, uansett hva vi mener er det rette antal. At reven i utgangspunktet var kommet i et sådan antal at den blev redusert grunnet skap, var at skinnet var faldet såpass mye i pris, at det ikke var attraktivt for jægere at jakte den.

Håber vi fremover kan diskutere litt wolverine. Og være enige om at der må være en plass for os alle :)

Link to comment
Share on other sites

Speikey, ingen problemer! Og ja jeg mente i Norge. Rovdyr skaper i alle fall debatt. Det med rådyra og reven er interessant og bekrefter vel det jeg har ment om revens påvirkning. Visste du at 80% av kjeene reven tar er bukkekje? Det kommer av at bukkekjeene er mer aktive enn geitekjeene. Det er også vanligere med trillingfødsler enn enkeltkje, selv om det ikke ser slik ut på sensommeren. Årsaken er predasjon fra rev.

Her hos oss går gaupebestanden opp og ned i takt med rådyrbestanden. Ser ut til at den eter seg ut av matfatet. Tror det kommer av tynn rådyrbestand i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ja, det med trillinger er slett ikke på tale i danmark. Der får rådyret maks 2 lam. Det er vel nok mest klimaet som gjør dette. Kanske også at vi jo ikke har eller har haft gaupe til at tage ut dyr. Reven blev vel først et stort problem efter at prisen fallt på skinn. evolotionen trenger en del mere tid end 50 år.

Kan i tillegg sige at jeg er hjemme i danmark og holde jul sammen med forældrene mine hvert år, da har vi i min omgangskreds tradition for at jakte i romjulen. Et av stykkerne vi jakter på er en myr, der blev gravet torv unner krigen og er en perle av et stykke jakt terreng. De foregående år har vi altid sett rev der ved højlys dag, og jeg har presset litt på for at få kompisserne mine til at jakte på reven, da jeg mente at der var en del mere end de kunne forestille seg. Siste jul jeg var hjemme, fortalte de at de havde sat ut feller for reven det siste års tid, og de havde taget 50 rev i området. Blev litt glad at der blev tynnet litt i bestanden der. Området er ikke mere end 1 hektar. Men du fredsens der er fasaner og råvildt der. Man skyter fint 10 fasaner en eftermiddag på det terreng, og ikke uvanligt at få 5 rådyr ut med drevet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare til informasjon: Gaupa tar ikke de svakeste dyrene, den tar de mest aktive dyrene som oftest er de dyrene som er i best form. Gaupa forfølger ikke byttedyra, men ligger og venter til de er nærme nok.

 

Men da er det vel hipp som happ om der tar svake eller sterke dyr? Spørst hvem som går nærmest gaupa det..

Link to comment
Share on other sites

Speikey, det med at trillingfødsler er mye vanligere enn antatt var ikke kjent i Norge før man begynte å studere "fødselmerkene" på eggstokkene til råa. En del av kjeene kan selvsagt være dødfødte, men antagelig er det en del dødelighet i løpet av de første leveukene og da mest trolig predasjon fra rev. Vet du om det er gjort slike undersøkelser i Danmark? Det er forøvrig normalt med lavere fruktbarhet i tette bestander.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Veit ikke om sådanne undersøgelser er blevet gjort i danmark. Men min familie og folk runt meg har jaktet i mange generationer, og har aldrig set eller hørt om trillinger i danmark. Men har set rå her i norge gå med 3 fine lam. Så det er nok klimaet, og betsanden som spiller inn her. Det er jo det som gjør naturen så fantastisk. Når det viser seg at det trenges, da skruer naturen litt på knotten og justere ting sådan at det hele kan henge i hop. Ser jo at gaupen er litt at en prygleknapp hva angår rådyr her i norge. Og den tar da helt klart en del rådyr. Men tror til gjengæld at reven er den som gjør størst innhug i rådyr bestanden. Dette skjer bare med lam, som vi ikke opdager så let. Men reven tar klart flere rådyr end gaupen, grunnet antal av reve kontra gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev tror. Har hverken tid eller midler til at lave en gennemgående undersøgelse av dette. Men hvis vi ser på antal munde at mætte mellem rev kontra gaupe. Så siger vel matematikken at her går der nok en del rådyr lam gennem maskineriet på reven. Men et lille rådyr lam legger ikke mye spor efter seg når reven har været der. Er litt enklere at se gaupen har været på ferde.

Link to comment
Share on other sites

Ja den tar selvsagt de dyra som kommer nærme nok. :smile: Men det er større sjangs for at dette er er dyr som er i god form, da de beveger seg mer. I tilegg er det større sjangs for at "tøffe" dyr som trekker vekk de andre blir tatt (ofte bukker). Rovdyr som forfølger byttet tar selvsagt i større grad svake dyr. Meningen med innlegget var å tilbakevise påstandene som ofte framsettes om at rovdyr tar ut de svakeste i en bestand. Litt artig at forskningen viser at for gaupa sin del gjelder ikke dette. Gaupa tar i stor grad voksne dyr i god kondisjon, derfor får dette forholdsvis store konsekvenser i områder med stor gaupe bestand. Når det gjelder små rådyr lam så er reven og slåmaskiner de som tar definitivt flest.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det med slåmaskinen som tar dyr, er også en ting som mange jægere i danmark prøver at gjøre sit for at ungå. De har en avtale med bonden om at han sier fra når han vil slå gresset, og da går jægeren gennem stykket med hund innen bonden kommer med maskinen. Veit ikke om i bruker det her i norge ?

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra at det gjøres tiltak for å berge rådyrlam fra slåmaskina. Er en del fokus på det i Norge også. Å sette ut "fuglsekremsel" med små mellomrom, dagen før det skal slås, har vist seg å være et bra tiltak. Råa blir usikker av dette og flytter lamma. Ang. rev så er reven en opportunist den tar det han kommer over og jakter ikke spesifikt på rådyrlam. Lever hovedsaklig av mus. Gaupa lever primært av rådyr og sau. Men den kan også ta rev, hjort og elg. Det betyr derimot ikke at det ikke er viktig å jakte rev. Vi kan skyte så mye rev vi vil og det vil redusere det totale predator trykket på rådyr bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Bonden som har jorden broeren min har jakten, havde litt travlt for et par år siden og glemte at ringe innen han drog ut for at slå. Broreren min kom tilfældigt forbi og gik ned for at se hvordan det gik. Det gik slet ikke. Bonden holdt stille med maskinen på marken, og der lå en buk med alle fire ben kuttet av. Bonden viste ikke hva han skulle gjøre, så broeren måtte stikke bukken som prøvede at krappe bort på stumperne. Det er nok siste gang bonden glemmer at ringe. Det er et syn man syntes er så meningsløst. Da er da mer logik i at se et rådyr kadaver taget av et rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev tror. Har hverken tid eller midler til at lave en gennemgående undersøgelse av dette. Men hvis vi ser på antal munde at mætte mellem rev kontra gaupe. Så siger vel matematikken at her går der nok en del rådyr lam gennem maskineriet på reven. Men et lille rådyr lam legger ikke mye spor efter seg når reven har været der. Er litt enklere at se gaupen har været på ferde.

 

 

Jeg vet ikke.

Er det ikke sagt 1 rådyr pr 14 dag for ei gaupe.. Hele året ?

Bare tenker på at reven spiser veldig mye annet.. Som selvfølgelig gaupen også gjør.

Link to comment
Share on other sites

Huff, det var en tragisk historie. Godt at din bror fikk gjordt slutt på lidelsene. At gaupe tar rådyr er naturens orden. Er definitivt ikke for å utrydde dette flotte dyret. Men det er trist å se naturen ute av balanse, slik som det er her i vårt område. Vi har alt for mye gaupe og en rådyrbestand som er kraftig marginalisert. (Antall fellinger i komunen er i år på 10% i forhold til toppåra.) Mattilsynet vurderer beitenekt for sau p.g.a. ekstreme tapstall. Gaupebestanden bør stå i forhold til byttedyr tilgangen. Trist at forvaltningen ikke ønsker å se det store bildet. Til Animalhunter: Du har rett i at gaupa spiser rådyr hele året. Den er en spesialist. Reven er en generalist som spiser det den kommer over, når den tar rådyr så er det nesten uten unntak rådyrlam. (0-3mnd.) Siden gaupa tar mye voksne dyr får dette og så større konsekvenser for rådyrstamma.

Link to comment
Share on other sites

I terrenget jeg jakter herja gaupa rådyr bestanden i 2-3 år. Nå har gaupene trekt ut av området og begynt å ta for seg av en ganske god rådyr bestand i et annet terreng og mitt terreng begynner å komme seg igjenn. Det virker som de nesten tømmer terreng for rådyr og trekker videre til neste.

Link to comment
Share on other sites

Her hos oss har vi vesentlig tettere bestand og ikke minst større overlappende revir enn det tidligere forskning viser. Observasjoner og sporing i jakta viser dette gannske tydelig. Forskningen som danner grunnlaget for forvaltningen (Avstandsregelen) blei gjennomført i Hedemark, Oppland og Finnmark.(Mener jg å huske) Der var det da en helt annen besand og er en helt annen terrengtype enn det vi har her. Gaupa følger byttedyra, vi har finni spor på høyfjellt. Den kan trekke ut av et område når byttetilgangen minker for å komme tilbake seinere. Hos oss er det et jamt predatortrykk fra gaupe, må vel nærmest kunne kalles et kjærneområde. En god del trekker ut og de tilstandene vi har her begynner å spre seg til omliggende områder.

Link to comment
Share on other sites

Og begge gaupene veid på samme vekta?

:mrgreen:

Tviler du på vekta, Jon Inge? :D

 

Tydelig på bildet at gaupa er svær, men hanngaupe på 36 og hunngaupe på 21, dvs to gauper godt over normalen for kjønnet, som i tillegg går sammen og skytes av samme jaktlag på så kort tid... Og hvis de i tillegg er veid på samme vekt...

Link to comment
Share on other sites

Ja fikk denne på mms fra en på andre sida av kjølen og da veide den 36 :D Ble vel litt lite gull på svenskene :lol: Men samma det men er også den største jeg har hørt om noen gang :shock: Er jo nesten som en puma dette.

 

steike stort dyr når mms`en veide 36kg :mrgreen:

 

måtte bare :lol:

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Han skrev vel at han hadde kontrollert vekta på tre forskjellig vekter for å i det hele tatt tro det selv. Og at konklusjonen ble at den var oppunder 36kg. Hvor mange gram under vites ikke. Men vi har jo alle veid storfisken, og avrundet i riktig retning 8)

Link to comment
Share on other sites

i finnmark er det vel den alt for store reinsdyr bestanden som er problemet, rovdyra øker jo itakt med reinsdyr. det finnes ikke nokk beite områder,reinsdyra blir mindre og magrere og enorme fjell/vidde områder er helt ødelagt.

 

masse dyr blir streifende langs veiene og blir ett trafikk problem, dyr som samene ikke gidder og samle inn.

 

rød rev for vi en tusenlapp for og skyte her på varanger halvøya:)

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg betviler ikke at det er umulig med så store gauper men det er jo litt av et sammentreff med to så store gauper så nært i tid og sted, der begge er rimelig mye over "normalvekta". Men det er vel skutt flere store gauper inni der tidligere.

 

Det ble meg fortalt i dag at det står ei utstoppa gaupe på Bardufoss flyplass med en plakett som angir vekta til 39 kg...? Men det er så lenge siden jeg var der at jeg husker ikke dette sjøl...

Link to comment
Share on other sites

De fleste rovdyr har ujevn mattilgang og det kan gå flere dager mellom hvert måltid.

Vet ikke hvor mange kg kjøtt ei stor gaupe kan ha i seg i ett "måltid". Men det blir fort litt vektforskjell på ei som ikke har spist på 7 dager, kontra ei som har gaflet i seg godbitene fra 2-3 rein før de blir skutt. Men en utopisk betraktning, egentlig. Et jaktlig kick uten sidestykke måttet det ha vært.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke om det var ei hugaupe eller hanngaupe jeg hjalp til å bære ned fra skauen etter en fotoshoot for mange år siden, bare at den var halvparten så stor og i følge den rutinerte jegeren voksen. Men jeg husker at jeg fikk et risp fra sylskarpe klør, fra dau gaupe! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...