Jump to content

Langhold for dummies. AV dummies.


barerobert

Recommended Posts

Jeg er ny til skyteformen, og kan vel ikke anse meg som annet enn en grønn nybegynner.

Jeg tror derfor det kan være en god ide å dele det lille man har lært til nå med andre som begynner å skulle skyte langt.

 

Hvor skal man begynne?

Jeg har selv ei Remington 700 i .308w med et tynt 62cm løp som har fått en Houge overmolded stokk, Weaver 20MOA picatinnyskinne, Versapodkopi tofot og før sommeren kommer der enten en Falcon Menace 4-14x44 FFP eller en Vortex 4-16x50 FFP på toppen samt en Sonic45 frempå.

Nå fremover mot sommeren blir det mye skyting med .22LR, jeg har hengt opp gonger på 50, 80, 100, 135, 150, 200 og 250 meter.

Disse er 10x10cm plater av 5mm tykkelse, de tåler å bli skutt på uten at de blir kasta rundt slik at de faller vekk/ned.

Her vil jeg bruke en Brno mod. 2 med 62cm løp (originalt) som har fått en Boyds tacticool stokk, Diversified products 20MOA picatinnyskinne, Nikon Bushmaster 6-18x40 duplex og frempå er det en Atec CMM4 rimfire slik at jeg kan skyte uten at det høres ut som annet enn et luftgevær.

 

Av utstyr til bruken har jeg avstandsmåler som måler ut til 500 meter, et ordentlig liggeunderlag, kolbesekk fra vertebrae utviklet av Roe her på kammeret, vindmåler som måler temperatur, loggbok, klikktabeller, ballistisk kalkulator på telefonen (Strelok heter appen) og kaffetermos med kopp.

 

Det lille jeg har skutt med 700en tilsier at den leverer bra presisjon. Type 20mm på 100 meter med MEG bak rifla.

Salongen skjøt hull i hull før stokkbytte. Og da mener jeg at kulene gikk gjennom SAMME hullet, alle fem. På 50 meter. Det var med en venn bak rifla, jeg er enda så dårlig å skyte at det blir nok litt åpnere samlinger :mrgreen:

 

Mine svakheter er konsekvent oppførsel bak rifla, jeg er ikke flink nok til å kopiere samme skytestilling fra gang til gang, grep o.s.v.

Jeg bruker briller og ser av og til over brillene.

Avtrekk er jeg usikker på, men føler jeg har noenlunde kontroll der.

 

 

Så nå skal jeg ut å lade salongen og legge meg nedpå å kose meg.

Håper flere "noobs" vil delta her så kanskje vi kommer opp på et nivå som er kammeret verdig :)

Link to comment
Share on other sites

Her er visst ikke nybegynnere å spore :mrgreen:

 

I går var det salongskyting og god stemning. Jeg skjøt inn rifla på 50 meter og testa klikkfastheta på kikkerten.

2 MOA opp og til høyre, skudd, samme tilbake og så 2 MOA opp og til venstre, skudd, samme tilbake og nå 2 MOA ned og til høyre, skudd, samme tilbake og så 2 MOA ned og til venstre, skudd og tilbake til null.

Sjekka blinken og her var det en tomme i både vertikal og horisontal retning :D

 

Klikka meg så ut til første gong, treff. Andre gong, treff. Tredje gong, bom grunnet særdeles dårlig avtrekk og posisjon bak rifla.

 

Har litt is oppi sida som var på 150 meter men ganske hissig vinkel. La inn 30 grader i "Strelok" som sa 14,91 MOA/119,3 klikk opp. (1/8 MOA klikk på kikkerten)

Første skuddet gikk rett i siktepunktet med et heftig *PUKK* fra isen.

 

Dette ga mersmak :D

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje prøvd langhold eg heller,men det frister!! Har 2 børser som kansje blir langholdsrifler engang,en HV mauser og en M67.

M67'n brukes på bane enda,så den frister å holde original i framtida også(kun bytte til GRS stokk),kansje det blir en konvertering av noe slag med HV'n tilslutt.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har også begynt å se på dette med «medium langholds skyting» men d med tanke på jakt på storvilt – dette for å muligens øke effektiviteten litt. Det er ikke så mange skudd mulighetene jeg oppnår i løpet av sesongen - selvsagt med begrensinger.

 

Jeg har dessverre ikke kommet i gang enda, men utstyret er klart.

Sauer S202 TD, 6.5x55 pipe, 300 win. Mag. pipe og .375 H&H pipe. Har nettopp gått til innkjøp av vind justerings tårn på zeiss HT, -og zeiss FL, ballistic App på ipaden, Kestrel N2500 og Superchrono. ønsker å bruke "svenske metoden" fremover.

Håper å få skutt meg sikker på jakt skudd, med jaktsekken min som støtte på 300 og 400 meter, og kanskje 500 meter men da kun som trening og kommer nok aldri til å strekke noe jakthold så langt nei.

Men jeg må si meg mektig imponert over hvor flinke enkelte norske jegere er med jakt på lange hold (viser til folk her på forumet) og synes at de holder en meget høy standard på både etikk og moral. Men disse amerikanerne på nettet som strekker hold utover 1km med skudd midt i senter på dyr med både 50bmg og diverse så vomma flyr utover synes jeg folk kunne holdt seg for god for…

Foreløpig lader jeg 168 grain TSX i 300 win. mag. – med 72 grain mrp, jeg har ikke kronografert enda, men etter som jeg forstår skal dette være en veldig snill ladning i forhold til enkelte her på forumet. Billige 168 grain sierra MK kuler til mengde skyting, men jeg tror jeg kommer til å øke kule vekta en hel del. I 375’en lader jeg med 270 grain TSX, men har ikke fått prøvd den så mye enda. I 6.5’en ønsker jeg å lade 130 grain TSX og 140 grain Nosler CC.

Jeg håper å få skutt mye i år, men vi får se hva tiden bringer.

Ellers er jeg litt frustrert over denne BC’en til 6.5’en (7mm også for den del), og kunne godt tenkt meg å fått skikkelig sving på 300’en for å kunne «tie hele den 6.5 befolkningen» :lol: ettersom jeg er blitt veldig glad i 300 win mag pipa. Dette til tross for att jeg er blitt veldig glad i 6.5’en også, den er veldig tilgivende å skyte med. Ellers er jeg nok av den oppfatningen at dersom man skal kjøpe en børse for allt – kjøp .308win :) (vell og merke om ikke kassen er lang).

Nå kommer Nosler med Accubond LR kuler i cal. 30. 190grains og 210grains kuler med imponerende BC tall.

Hvilken kule ville dere valgt? (for å tie 6.5 befolkningen :D )

Og hvilken hastighet mener dere en kunne oppnå, uten å krysse noen som helst rød-strek?

Ønsker å oppnå:

-Flexibilitet med en og samme kula - blir ingen jaktreise med det samme, men man drømmer :D

-litt hastighet på kula.

-Det må være en jakt kule beregnet for stort-vilt, det nytter ikke å komme med noen 6.5 A-max argument – tenk om elg oksen fra drømme land kommer på langt hold.

-Du må kunne smelle av på korte hold så vell som litt lengre hold, oppnå gjennomskyting, tåle litt ukurante vinkler/ ferdsel gjennom dyre skrotten/ treffa av bein, og forhåpentligvis holde godt sammen. Berger VLD'en virker noe myk for dette?

-Barnes TSX er nok ikke aktuell å strekke holdene på, ettersom man kanskje ikke oppnår en god ekspansjon på slike hold, som enkelte her på forumet skyter dyr på - for min del er nok ikke 1km aktuellt uannsett, men Noselr Accubond virker som et alternativ, om prisen ikke blir for høy. Da kan jeg smelle av noen hudre slike i året, og få god trening med samme kula som det jaktes med.

Link to comment
Share on other sites

Du er nok myyyye lengre på vei enn det jeg er ja :)

Jeg tror vi kan begynne med å skyte på stål. Jo lengre vi sender kuler og treffer stål der vi vil jo bedre vil vi da etterhvert også bli på normale jakthold.

 

Jeg har to videoserier jeg vil dele.

Den første er av Roe her på kammeret: Sierra645

Han har en egen tråd som finnes her: BLOG: Roe

 

Den andre er av en amerikaner som kaller seg Tiborasaurus Rex på youtube: Tiborasaurus Rex

Jeg har lært vanvittig mye av serien han kaller Sniper 101. Han har en del videoer om bibeltolkning, jeg ser de og men det er en annen sak. Se bort fra disse om dere ateister :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

å skyte stål blir nok min begynnelse også :) Det å benytte erfaringen fra stål skyting på jakt, ligger nok laaaangt frem i tiden, men kanske dersom jeg får lagt inn nok trening i sommer - så kan det jo hende at man oppnår den egenskapen og tryggheten som man behøver for å legge dyr i bakken på litt lenger hold enn de omdiskuterte 200 meterne :? Roe bloggen, har jeg vært innom en del også, det er fint når noen som har peiling, tar seg tid til å vise oss uerfarne hvordan det skal gjøres. Takk til de som tar seg bryet :D

Link to comment
Share on other sites

Har tror på at dette med tiden kan bli en nyttig tråd for den som vil beggyne med langhold :)

 

Har drevet litt med langhold i ca 6 år nå og har forallvår beggynt og satse på det nå.

Kan gått legge ut litt bilder,film og div. fra min skyting etter vert vis det er ønskelig :)

 

Skal prøve og lage min egen langholds tråd etter vert der jeg kommer til og legge ut en del,ala knut erik`s tråd

Link to comment
Share on other sites

Den andre er av en amerikaner som kaller seg Tiborasaurus Rex på youtube: Tiborasaurus Rex

Jeg har lært vanvittig mye av serien han kaller Sniper 101. Han har en del videoer om bibeltolkning, jeg ser de og men det er en annen sak. Se bort fra disse om dere ateister :mrgreen:

 

Jeg gav fort opp han fyren her. Hjalp nok ikke at han er i overkant religiøs, men jeg synes ikke han virka så overbevisende på skytefronten heller.

 

Anbefaler alle som skal skyte langt å lese boka Applied Ballisitics for long range shooting av Bryan Litz.

http://www.appliedballisticsllc.com/index_files/Book.htm

Det er enklere å både treffe og gjøre riktige valg når en skal kjøpe seg rifle dersom ein har litt innsikt i nødvendig teori.

Jeg tror boka er relativt lettlest også for de som ikke har alt for mye realfaglig ballast.

Link to comment
Share on other sites

Som et svar til et spørsmål ang en god kule til jakt i 300 win mag, så kan jeg anbefale 180 og 200 grs Accubond. Dette er meget gode kuler, som gjør jobben på både 5 og 500 meter. De nye LR Accubondene har en litt vel høy oppgitt bc, men den er uansett garantert bedre enn dagens Accubond, og da kan det jo ikke bli feil.

Man kan sende ut en 180-200 grs kule i ok hastighet uten å være på rødestreken. Jeg mener å huske at Skottlands ladninga mi med 180 grs kule og N15 krutt gav 945 m/sek. Jeg klarte da greit å sette kaldløps skudd på fotball store steiner ut til 1000 meter der borte.

Skal man bli bra på langhold, må man skyte langt, og ofte. Man blir ikke guru ved å skyte 3mm samlinger på 100 meter. Det viktigste er å ha en ok ladning, som holder fra 15-25mm på 100 meter. Så må man finne ut hastigheten, og prøve å holde denne jevn. Da kan man verifisere seg utover i marka, og man ser fort at treffa sitter der de skal, gang etter gang. Ikke driv for mye med testing, det fører til mye frustrasjon. Skyt på stor nok blink, slik at du allikavel treffer om du ikke er 100% på vinden. Da gir man ikke så lett opp ;)

Link to comment
Share on other sites

Endelig en side for oss nybegynnere, håper mange kan henge seg på og komme med mange og ikke minst seriøse innlegg.

 

Stå på.

 

Jeg har 340 Weatherby mag og 243 w så jeg har ikke det beste utstyret for langhold slik ekspertene her bedriver men kanskje jeg kan drive litt skyting på hold inntil 500 m.

 

Vil gjerne bytte kikkertsiktet på min 243 som er en Docter 3-12x56 med 30 mm rør, uten lys, nr 4 sikte. Siktet er omtrent ubrukt , 2 år gammelt. Bytter gjerne i et sikte med tynt ikke med forstørrende trådkors.

Link to comment
Share on other sites

Tror også jeg kan melde min interesse i denne tråden. Kjøpte i sommer en salong, CZ 452 22 LR. Men har bare en skuffende BSA 3-9X40 AO på toppen, men det er jo absolutt mulig å se gjennom den :lol:

 

Er blitt mer og mer interessert i langhold, bl.a. ved å lese her på kammeret. Er bare snart 16, men en skikkelig langholdsrigg frister og tenker derfor etter hvert å skaffe meg det. Men foreløpig blir det bare litt øving med salongen på avstander litt over 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

:lol: rolig nå :lol: Vi er ny-begynnere nå, så vi snakker ikke akkurat om å felle dyr på 800 meter her . . . he he. I hvertfll ikke for min del - men ønsket resulatat av stål skyting er å kunne strekke seg bitte bitte litt lenger :smile: Det er kanskeje min feil att det sklei litt ut, ettersom det var jeg som nevnte dette med å "bruke lærdommen" av treningen - Jeg beklager så mye, og ønsker å roe det hele ned til ønsket nivå igjenn, etter som jeg ikke ønsker att denne tråden også skal skli ut i etikk og moral prekner. Formålet er rett og slett å få forsøke seg med litt morsom trening, uten om det staute 100 meters skytingen - liggende på reinsdyr skiva, dag inn og dag ut. Vi er nybegynnere, og vi ønsker kun å lære blink skyting på lengre hold enn 100 og 200 meter for nå. . . Anser ikke meg selv for å være WbS, og stiller heller ikke med noen tacticool lanholds utrustning. . . kun drømme jakt rifla med valnøtt stokk :roll: om det er lov?
Link to comment
Share on other sites

Enda en langhold dummie slenger seg på.

 

# til benchrest/ langhold: hva er godt nok verktøy? Rem 700 med litt tilpasning eller custom tvers og igjennom? Sitter med en m67 som funker greit ut til 300(15 cm hvis jeg gjør jobben)

 

# gir klubb/ forbundsmedlemskap i benkrest ervervsgrunnlag innenfor forbundets klasser?

Eller går det på jaktgarderoben?

 

# optimal forstørrelse på kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare å melde seg som nybegynner på dette feltet jeg og. Har lest mye om dette her på kammeret og ellers på nettet og testet litt i praksis. Du verden så morro det er når ting klaffer :D

Avstansmåler ble kjøpt inn, vindmåler dukket opp i postkassen, kronograf hadde jeg allerede og kommer godt med :) Strelok og Shooter appene ble lastet ned på mobilen og ting begynte å bli gøy :D

 

Medaljens bakside kom den dagen jeg var en runde feil på siktet sideveis. Anders And flirte meg rått opp i trynet over skuddet som klasket i vannet halvmeteren til sides for ham :lol: Lag dere gode rutiner over hvor null er på siktet. Ha kontroll med hvor mange knepp og tørn som er null i fra en endeposisjon på skruene. Rot med dette kostet meg altså en nydelig middag :oops:

Fordelen med denne tabben er at man er så langt ute at man ikke skadeskyter ;)

Link to comment
Share on other sites

Den andre er av en amerikaner som kaller seg Tiborasaurus Rex på youtube: Tiborasaurus Rex

Jeg har lært vanvittig mye av serien han kaller Sniper 101. Han har en del videoer om bibeltolkning, jeg ser de og men det er en annen sak. Se bort fra disse om dere ateister :mrgreen:

 

Jeg gav fort opp han fyren her. Hjalp nok ikke at han er i overkant religiøs, men jeg synes ikke han virka så overbevisende på skytefronten heller.

 

Anbefaler alle som skal skyte langt å lese boka Applied Ballisitics for long range shooting av Bryan Litz.

http://www.appliedballisticsllc.com/index_files/Book.htm

Det er enklere å både treffe og gjøre riktige valg når en skal kjøpe seg rifle dersom ein har litt innsikt i nødvendig teori.

Jeg tror boka er relativt lettlest også for de som ikke har alt for mye realfaglig ballast.

Jeg skrev at ateister skulle se bort fra den biten :mrgreen:

Husk nå på at dette er en nybegynnertråd. Han har laga videoer for folk uten forkunnskaper.

 

Den boka skal bestilles asap, link gjerne til mer litteratur som er relevant :)

Link to comment
Share on other sites

Tror også jeg kan melde min interesse i denne tråden. Kjøpte i sommer en salong, CZ 452 22 LR. Men har bare en skuffende BSA 3-9X40 AO på toppen, men det er jo absolutt mulig å se gjennom den :lol:

 

Er blitt mer og mer interessert i langhold, bl.a. ved å lese her på kammeret. Er bare snart 16, men en skikkelig langholdsrigg frister og tenker derfor etter hvert å skaffe meg det. Men foreløpig blir det bare litt øving med salongen på avstander litt over 100 meter.

Jeg har og en 452, jeg treffer 10*10cm gonger på 200 meter med den så begynn bare å skyte lengre :)

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten notis til dere som tenker/har lyst til/er i ferd med å begynne med langhold.:

 

-Dere kan lett ligge og "gonge" med ei helt vanlig jaktrifle også. Bare lær dere kulebanen til ammoen dere bruker og klikkjusteringa på kikkerten deres. Trenger ikke noe som helst "spesialutstyr" overhodet. Ivertfall ikke før vi snakker om hold over 7-800 mtr.(Kommer litt an på hvor mange klikk dere har i høyde på jaktkikkerten og kaliber dere bruker..) Bruk et ballistikkprogram for å regne ut kulebanen. Verifiser denne med skyting på papp på aktuelle hold, juster ballistikktabellen om nødvendig.

 

-Så istedet for å sitte inne og se på Youtube og drømme dere bort i alskens dyrt "tacticoolt" utstyr; Kom dere ut og skyt med det dere har til rådighet. Det er overraskende hvor bra en kan skyte med ei A4 jaktrifle med ok presisjon. Lær dere grunnleggende kunnskap og ut i felt med en gang. Det er vinden som blir den største utfordringa egentlig, og det kan kun læres gjennom praksis. Invester i nytt utstyr etterhvert som lommeboka tillater det, men i starten bør de største investeringene være i ammo :winke1:

 

Selv er jeg overhodet ingen ekspert på langhold, men jeg gonger litt hver gang jeg er på bane på hold opp til 600 mtr og av og til skyter jeg på 8-900 mtr en annen plass jeg har til rådighet, og er fornøyd med det egentlig.Har sysla med dette i etpar-tre år. Jeg lærer noe nytt hver gang. Før loggbok hver gang du skyter og lærekurven blir brattere jo mere du er ute. Ikke sitt inne pga drittvær.Vind og regn er en ekstra utfordring og du kan tilegne deg ny kunnskap. Ut og skyt. Det samme gjelder når det er 20 minusgrader.

 

Langholdskyting trenger ikke koste skjorta. Start med det dere har i våpenskapet fra før. Kom dere ut og prøv :D Ta med nok skudd, patronene flyr unna når en har det morro 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg og svigerfar tok en lørdag , fikk opp 5mm rustfrie stålplater på 100m,200m,300m og 400 m uti skauen hvor vi jakter, tok med oss jaktriflene som er 6,5x55 og 30-06,med tofot og kikkert så var dette helt kanon,skulle hatt noe tykkere stålplater eneste.gikk jo tvers igjennom,blinkene hvar 15x15cm opp til 200meter og 20x20cm på 3 og 400 m, eneste jeg skulle ønske jeg hadde var kulebanekompenstor på siktet. men morro var det lell, det blir flere lørdager

Link to comment
Share on other sites

Etter 3 dager langt til fjells med den nette fangst av 0 fjellryper fordelt på 3 mann måtte jeg avreagere litt. Tok rifla og rypeammoen og gikk ned til nøstet og skaut istapper i solskinnet. Avstand 500-650 meter, enkelt jaktutstyr.

 

Browning A-bolt i 308win med demper, zeiss classic 2.5-10x50 #40 (standard jaktkikkert), hjemmeladet 150 grains lapua lockbase helmantel.

 

Poenget mitt er at en ikke trenger en dedikert langholdsrifle for å ha gleda av å skyte på litt hold. :)

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at en ikke trenger en dedikert langholdsrifle for å ha gleda av å skyte på litt hold. :)

Dette!

 

Da jeg hadde kjøpt min R700 var det en ADL (toppmata med trestokk) med en Meopta Artemis 2000 på toppen. Vi skjøt gonger på 300 meter med denne og det var de første skuddene mine med .308.

 

Bryan Litz ble nevnt, er der annen litteratur som også bør leses?

Link to comment
Share on other sites

Siden Xesray tydeligvis har gått og lagt seg og jeg også var med på seansen får jeg vel svare på denne :wink:

Du har helt rett, Mr Lasse, men det er det holdet vi kan skyte på med sikker bakgrunn på dette stedet. Med .22LR ble det litt mer interessant. Også litt moro å se at vi faktisk fikk akseptabelt antall treff med pistol i 9mm og .22LR på ˜120m.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her:) er selv nybegynner innenfor langhold og venter bare på å få våpensøknaden i postkassa :D da blir det en Sauer 200 STR i 6,5x55 :D fantastisk rifle til dette formålet. Kikkert og montasje er allerede i hus. Den ble en Vortex Viper PST 6-24x50 FFP EBR1 Mrad med SPUHR ISMS Sauer montasje med 20,6 moa tilt!!

Kan ikke vente med å sette sammen denne riggen :D

Har fortsatt ikke bestemt meg for tofot til saueren.

Skal i første omgang bli kjent med og bruke orginalstokken, mulig duracoate den i en lekker farge. Etterhvert blir nok stokken byttet ut i en mcmillian eller grs. Det får tiden vise!!!

Nå må de få fingeren ut på våpenkontoret så jeg kan ut å plinke til det uendelige :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Langhold e det nok ikkje, men morro var det lell, har skutt veldig få skudd på 200 meter så for meg var det nytt.

Platen er 30x40, Hydrox hadde 10/10 med 22 lr.

Men det desidert gøyeste var pistol på en plate som er 20x20 på vel 115 meter. Var ikkje så mye treff fra meg men det var no noen som klarte å treffe en del ganger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hiver meg på her jeg også :)

 

Jeg har lyst å lære langholdsskyting, og har kjøpt en 22LR som jeg har begynt og trene med.

Investerte i en Vortex 6-24x50FFP, litt overkill på salongrifle, men den går forhåpentligvis ikke ut på dato før jeg begynner med større ting.

 

Jeg kjøpte en CZ452 med tofot og demper til en god pris, og begynner å skjønne hvorfor prisen var god.

Har problemer med å få den til å samle :cry: Den har ett veldig mykt synth. skjefte.

Jeg har nå klart å få pipa frittflytende, og har beddet den med epoxy. Den ble faktisk bedre, satser på at epoxy er god nok bedding for en 22lr :roll:

 

Målet mitt er kanskje urealistisk, men jeg håper å kunne treffe et mål på ca 15x15cm på så langt hold som mulig, minimum 200m. På første skudd vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...