Jump to content

Bestilling fra Hunters House.


Flembake

Recommended Posts

Heisann!

Et lite spørsmål, med en lang prolog:

Er tålig ny på forumet og reinspikka amatør med våpenkjøp fra utlandet, så naturlig nok gikk det i vasken da jeg fikk min søknad på 357/38 revolver godkjent og for første gang dro til Hunters House i København for å handle inn.

Det skal sies at det var min feil i første omgang at det gikk dritt, da jeg i alt styret med å få på plass en søknad før avreise glemte å sende dem kopi av kjøpetillatelsen min, så de hadde jo ingen eksporttillatelse når jeg stod der nede å banket på.

Men når skuffelsen hadde sunket inn og fornuften tatt over igjen så gjorde vi unna alt det formelle der nede og jeg betalte våpenet pluss 500kr i frakt til Norge. (surt å måtte betale momsen når det var litt av poenget med reisen men)

De fyllte ut min søknad som jeg hadde tatt med meg og sendte de sammen med våpenet inne i pakken og sa jeg burde opplyse Norsk Toll om dette, noe jeg har gjort og fikk til svar av Norsk toll at posten kom til å ordne det så det var unødvendig å ringe tollvesenet om dette.

Med en bittersøt følelse av å ha gått på en rimelig stor smell men allikevel fått tak i våpenet jeg ønsket forlot jeg Hunters House med godt mot og tenkte at nå var det bare "the waiting game" for å få hjem smelljernet mitt.

Men neida, når jeg nå sporer pakken med nummeret jeg fikk fra Hunters House så er den holdt igjen på "Internationalt Postcenter" på grunn av manglende Importtillatelse!

Mitt spørsmål er da: Hvordan i alle dager kan folk som skryter hemningsløst av Hunters House og at handelen de har gjort har gått så smertefritt og raskt påstå at deres vare har brukt 2 dager fra Danmark til Norge uten problemer når min allerede har brukt 3 dager fra Køben til Kastrup og til slutt blir holdt igjen der?

Ingen nevnte noe i de innleggene jeg har lest her på forumet om kjøp fra Danmark om at de måtte sende importtillatelsen sin ned dit? Sukk..........

Link to comment
Share on other sites

Fordi du har møtt på en flink/udugelig(velg selv passende betegnelse) dansk postansatt.

Vær obs på at du kan møte enda større problemer med den norske postansatte....

Var nede hos HH forrige helg og tok med meg mine 3 bestilte pistoler(heldigvis en mail på forhånd som avslørte av dansk politi trengte opptil 2 uker for å fikse eksporttillatelsen)

Hadde litt "trøbbel" selv, da jeg ikke visste at det kunne tilkomme 5% gebyr på betaling med utenlandsk kort, så neste gang skal det overføres på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Greit å få vite hvordan saksgangen er og hvilken dokumentasjon som trengs.

Har inne en søknad nå på ei rifle,og har fått en brukt rifle på hold hos HH i Danmark.

 

Siden den koster under 6000,- kan det være fristende å reise ned og hente den,da en kan ta inn varer for opptil 6000,- avgiftsfritt dersom man har vært minst 24 timer i utlandet.

 

Skal isåfall passe på å få sendt ned innvilga søknad til HH slik at de kan fikse eksport/import dokumentasjonen innen eg kommer,samt betale rifla før eg reiser.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med Hunters House, men hos Karlslunde sport er det greit.

Sende ned godkjent søknad, og varen kommer på tollkontoret og kan hentes

1-3 uker etterpå. Karlslunde sørger for export tilattelsen og man behøver ikke

gjøre noen ting. Bare og vente på pakka, betale moms, og så er alt i orden.

 

Jeg vil jo tro at Hunters house følger dem samme prosedyrene vist man

ikke begynner og rushe ting. Det tar den tiden det tar og det kan vere alt fra

1-3 uker ettersom hvor mye som skal behandles gjennom ymse kontorer i danmark.

 

Alt annet av trøbbel må man kunne si er selvforskylt.

Link to comment
Share on other sites

Greit å få vite hvordan saksgangen er og hvilken dokumentasjon som trengs.

Har inne en søknad nå på ei rifle,og har fått en brukt rifle på hold hos HH i Danmark.

 

Siden den koster under 6000,- kan det være fristende å reise ned og hente den,da en kan ta inn varer for opptil 6000,- avgiftsfritt dersom man har vært minst 24 timer i utlandet.

 

Skal isåfall passe på å få sendt ned innvilga søknad til HH slik at de kan fikse eksport/import dokumentasjonen innen eg kommer,samt betale rifla før eg reiser.

 

Det var akkurat det jeg hadde planer på også, men når jeg kom ned så dret jo det seg. Jeg trodde våpent skulle cruise kjekt igjennom fra Danmark og så møte på problemer først her hjemme, men så langt kom det ikke. H/H sa jo at jeg måtte informere tollen om papirene, men det troddejeg gjaldt Norsk toll:/

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med Hunters House, men hos Karlslunde sport er det greit.

Sende ned godkjent søknad, og varen kommer på tollkontoret og kan hentes

1-3 uker etterpå. Karlslunde sørger for export tilattelsen og man behøver ikke

gjøre noen ting. Bare og vente på pakka, betale moms, og så er alt i orden.

 

Jeg vil jo tro at Hunters house følger dem samme prosedyrene vist man

ikke begynner og rushe ting. Det tar den tiden det tar og det kan vere alt fra

1-3 uker ettersom hvor mye som skal behandles gjennom ymse kontorer i danmark.

 

Alt annet av trøbbel må man kunne si er selvforskylt.

 

Akkurat denne prosedyre følger dem i Danmark ifølge Jørgen hos HunterHouse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det tok faktisk bare 3 dager å få tillatelsen i orden denne gangen. Men hvis jeg hadde sendt kun en kopi ned av min kjøpetillatelse så skulle man jo tro at det ville bli enda vanskeligere å få våpenet sent igjennom tollen? Denne gangen så ligger jo den originale tillatelsen i pakken. Og som Carsten der nede sa så sender de alltid våpen med papirene på innsiden av esken for å unngå uønsket oppmerksomhet rundt forsendelsen, så man skulle jo tro at de var vandt med det nå? Jeg fatter ikke hvorfor denne forsendelsen skal ha mer problemer enn andre som har blitt bestilt fra samme sted?

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke styre så mye, og så må du ikke tenke så mye.

 

Du sender den godkjente søknaden i sin helhet, og setter deg tilbake i lenestolen og bare venter

og drikker kaffe i 1-3 uker til du kan hente pakka på postkontoret eller hos tollvesenet.

Så betaler du moms og et lite gebyr på en par hundringser for saksbehandlingen.

 

Man kan jo ta en telefon en gang i uka og høre hvordan det går, men ellers så ordner dem

der nede det som skal ordnes....og det kommer når det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Styrer egentlig ikke så mye, men når man er rookie og har fått opplyst om hvordan dette skal fungere og det ikke fungerer sånn allikevel så dukker det opp noen spørsmål. Poenget er at hvis jeg venter på et våpen som blir liggende på tollen i x antall uker fordi det papirmessige ikke er i orden så er det tid jeg kunne brukt på å løse det. Derfor søker jeg etter noen som kanskje har opplevd dette før. Jeg tar ingen sjanser på at det går i orden helt av seg selv når det er statlig ansatte papirflyttere, bedre kjent som byråkrater jeg har med å gjøre:)

Link to comment
Share on other sites

Ta det helt med ro dette ordner seg :D

 

Leste en tråd om whiskey tidligere i dag, ta dæ ett glass og slapp av :winke1:

 

 

Opplevde omtrent samme når æ bestilte revolver fra HH, leste alle mulige rare meldinger på sporingen til posten.no men alt ordnet seg til slutt, etter noen uker så var våpenet hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke verre at du ringer hunter house og spør om dem la søknaden din i en slik

følgeseddel lomme eller om dem legger den inni pakka.

 

Når du da har fått det svaret, så ringer du tollkontoret og spør om dem har sett etter der og der....

Så drikker du kaffe i en uke til, så bør det være i orden.

 

Vist derimot søknaden er sent med pakka, men er tatt ut eller fjærnet enplass på veien og man

ikke finner den, så har man en situasjon der papirene ikke er i orden. Ikke før.

Link to comment
Share on other sites

..................surt å måtte betale momsen når det var litt av poenget med reisen men.................

Litt tvetydigt om du mente moms eller frakt i den setningen ?

 

Men...har du betalt dansk moms også ?.. ..da har du nok sikkert noen uker med arbeid før denne papirmølla er i orden.

Norge skal ha sin moms også, så hvordan du skal ordne med refusjon av dansk moms vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Danskene slipper å betale moms på brukte våpen, hvilket gjør at vi da ikke får trekt av den summen. Derimot må jo vi (selvsagt) betale norsk moms på varen inn i norge, DERSOM man har kjøpt for under 6000NOk slipper man derimot å betale norsk moms og får grei pris på varen.

 

Ille at selv med dansk og norsk moms så er det billigere der nede enn her hjemme for endel våpen.....

Link to comment
Share on other sites

..................surt å måtte betale momsen når det var litt av poenget med reisen men.................

Litt tvetydigt om du mente moms eller frakt i den setningen ?

 

Men...har du betalt dansk moms også ?.. ..da har du nok sikkert noen uker med arbeid før denne papirmølla er i orden.

Norge skal ha sin moms også, så hvordan du skal ordne med refusjon av dansk moms vet jeg ikke.

 

Jeg dro ned selv for å slippe å betale norsk moms på den. Hvis jeg har vært over 24 timer i utlandet kan jeg innføre revolveren momsfritt siden den kostet under 6000kr, men nå ble den jo sendt så da blir det moms allikevel :? Var det jeg mente:)

Link to comment
Share on other sites

Til en pris på f.eks 5999,- så vil vel MVA komme på 1500 til 2000 kroner avhengig av fraktprisen(er vel MVA for kjøpssum+fraktpris).

 

En tur med danskebåten fra Bergen går vel kun til Hirtshals meg bekjent,og fly koster minimum 800,- tur retur,og så kommer hotell overnatting i tillegg,og sannsynligvis noen små lapper for drosje hit&dit. Litt må en jo beregne i lommepenger på mat,drikke osv i tillegg også.

 

Alt i alt er vel det liten innsparings-margin på å hente våpenet sjøl dersom en bor litt ugunstigt til,dersom en ikke gjør reisa til en kombinasjon av "business & pleasure" vel og merke.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke styre så mye, og så må du ikke tenke så mye.

 

Du sender den godkjente søknaden i sin helhet, og setter deg tilbake i lenestolen og bare venter

og drikker kaffe i 1-3 uker til du kan hente pakka på postkontoret eller hos tollvesenet.

Så betaler du moms og et lite gebyr på en par hundringser for saksbehandlingen.

 

Man kan jo ta en telefon en gang i uka og høre hvordan det går, men ellers så ordner dem

der nede det som skal ordnes....og det kommer når det kommer.

:P

Denne kjenner jeg meg igjen i og deler gjerne S.O.N sine synspunkter her.

Kan legge til at det faktisk blir mer styr av å prøve å være frempå med personlig oppmøte hos norsk toll og lignende når pakken, i følge sporingsappen, stopper...Nettopp, i den norske tollen.

Til slutt, slike tråder som dette fortjener kanskje et bilde av herligheten når den tid kommer :winke1:

Dette ordner seg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kan være greit å være oppmerksom på at Norge, Sverige og Danmark har en spesiell handelsavtale som gjør at man betale mva i ett av landene ved kjøp av nye varer. Dermed må man betale mva også på nye varer under 6000 kr selv om man har vært ute over 24 timer. Dersom man reiser til et annet land (f.eks. Tyskland) og kjøper en ny pistol der (som koster mindre enn 6000 kr) kan man få refundert den tyske "momsen" og heller ikke betale mva i Norge.

 

Dersom man kjøper en brukt pistol i Danmark som koster mindre enn 6000 kr trenger man ikke betale moms fordi dette ble betalt da første eier kjøpte den ny. Gjelder det en brukt pistol som koster over 6000 kr i utlandet må man betale moms i Norge.

 

 

Jeg har ett spørsmål til hvordan momsen i Norge beregnes: La det være gitt at man bestiller en ny pistol fra Danmark og får den tilsent til Norge, samt at vi ignorerer fraktkostnader. Er det man da har betalt i dansk mva med i det norske momsgrunnlaget? Sagt med andre ord: må man betale 25 % også på den danske momsen? Den danske momsen blir jo først i ettertid refundert.

 

Eksempel hvis det var utydelig: Pistol koster 15 000 + 25 % dansk mva for dansker i Danmark. Utregnet blir det: 15 000 * 1,25 = 18 750. Hvilket av de to uthevede tallene utgjør det norske momsgrunnlaget? Forskjellen til slutt utgjør i dette tilfellet kr 937,50,-

Link to comment
Share on other sites

........La det være gitt at man bestiller en ny pistol fra Danmark og får den tilsent til Norge, samt at vi ignorerer fraktkostnader..........

Danskene: Du betaler netto pris til danskene. Da har dem gjort jobben sin og solgt uten mva for export.

Norge: Dem ser på den danske nettoprisen, konverterer til Norsk verdi og legger på mva.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikka hva dere kaver etter.

Det er bare og vente til det kommer hentelapp i posten. Der et moms og gebyrkravet som du betaler

og får pakka under armen. Noe mere er det ikke å tenke på. Alt ordner seg helt automatisk.

 

Vil du spare 2-4 dager, så er det bare å spore pakka og få den ut på tollkontoret når den kommer der,

men der er ikke noe 'mere papirarbeid' å ordne med.

Link to comment
Share on other sites

-Du bestiller varen.

-De sender faktura som du betaler.

-De søker på eksporttillatelse.

-De sender til Norsk tollvesen.

-Norsk tollvesen vil ha din original bæretillatelse.

-Du sender den.

-Norsk tollvesen krever deg for toll.

-Du betaler toll.

-Tollvesenet sender til deg.

-Du henter på posten ca 14 dager etter bestilling.

 

Faktisk ganske enkelt hele greia.

Link to comment
Share on other sites

-Du bestiller varen.

-De sender faktura som du betaler.

-De søker på eksporttillatelse.

-De sender til Norsk tollvesen.

-Norsk tollvesen vil ha din original bæretillatelse.

-Du sender den.

-Norsk tollvesen krever deg for toll.

-Du betaler toll.

-Tollvesenet sender til deg.

-Du henter på posten ca 14 dager etter bestilling.

 

Faktisk ganske enkelt hele greia.

 

Noen småfeil bare...

De sender ikke noe til norsk toll, posten tar seg av tollinga som best de kan(oftest ringer de til tollvesenet siden de ikke aner hva de skal gjøre når det gjelder våpen.

Postens fortollingssentral skal ha papirene og krever deg for toll/mva.

Jeg trodde også det var som du beskrev, men tolldama forklarte som fortalt her nå.

Hun ville ikke at de skylle ha skylden for postens elendige håndtering av sånne ting. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

[...]Dvs, et nytt våpen under 6000 vil man kunne få inn i Norge uten både norske og dansk moms hvis man henter selv...(tror jeg)

Nei det kan du ikke. Jeg siter meg selv:

Det kan være greit å være oppmerksom på at Norge, Sverige og Danmark har en spesiell handelsavtale som gjør at man betale mva i ett av landene ved kjøp av nye varer. Dermed må man betale mva også på nye varer under 6000 kr selv om man har vært ute over 24 timer. Dersom man reiser til et annet land (f.eks. Tyskland) og kjøper en ny pistol der (som koster mindre enn 6000 kr) kan man få refundert den tyske "momsen" og heller ikke betale mva i Norge.

Kilde: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233877&epslanguage=no

Denne avtalen omfatter tydeligvis også Finland.

Link to comment
Share on other sites

Men der var det jo snakk om tilbakebetaling av utenlands MVA, Da jeg var hos HH hadde de fratrukket dansk MVA på kjøpssummen, som de får igjen/godskrevet når jeg sendte ned mine tollpapirer på våpenet. Mitt var over frigrensa, så jeg måtte jo betale MVA, men dersom våpenet er under grensa kan jeg ikke se at dette ikke er gjennomførbart.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg du har helt rett i Razorback.

 

Skal selv til å handle fra Hunters House i nærmeste fremtid, så jeg tillater meg å hive inn et par spørsmål her istedenfor å starte noen ny tråd.

 

Mange her snakker om å maile søknaden til Hunters House, og det forstår jeg som scanning og e-mail. Men før eller senere må de vel også ha original våpensøknad også, slik at de kan fylle ut alt som står under "påtegning av selger"?

 

Og må det stemples med "import" på min våpensøknad, eller holder det med en helt vanlig søknad? Dvs. jeg som allerede har en godkjent søknad liggende, kan jeg bruke den som den er eller må jeg kontakte min lokale våpentante og få den stemplet "import".

 

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt flere våpen fra HH. Du sender bare en scannet kopi av kjøpetillatelsen ned til dem. Når våpenet ankommer Postens Tollkontor (i Oslo) så mottar du et brev fra dem og sender originalen, alle delene, til dem. De fortoller våpenet og vidresender til deg i oppkrav. Du betaler for fortollingen og MVA når våpenet kommer på posten. Du får også et brev fra dem med gjenpartene og fakturakopi. Når du mottar dette må dette leveres inn på våpenkontoret som så utsteder våpenkortet. Du må regne med at denne prosessen i Norge tar 1 - 3 uker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg scannet og mailet bare min søknad nedover først, dette så de har noe opplysninger å legge inn på eksportsøknaden deres der nede.

 

Siden jeg dro ned for å hente mine våpen hadde jeg jo med papirene mine ned, og fikk de til å påføre sine kråketær da, usikker på hvordan det er med postforsendelse.

 

Stemplet ikke noe med import, bare påførte "skal importeres fra Danmark" når jeg skrev søknaden, tror ingen hadde sagt noe fra el til dersom det ikke hadde stått der. Men er vel ikke verre enn å høre med tante Blå om de synes det MÅ og da få hun til å føre på. tror det mest er for deres egen opplysning det skal på bare.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar igår fra HH,eksport-tillatelsen er i orden. Skal nå bare betale for rifla+frakt,så sendes den til meg.

 

Eg også bare scannet inn kopi av førerkort+godkjent søknad og sendte til HH på mail,sjølve søknaden skal sendes de som står for fortollinga inn til Norge når eg får beskjed om å gjøre dette.

 

Om det tar noe tid her&der,så gjør det ingenting egentlig,så lenge alt går etter i orden mht papirer. Det er jo til slutt det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Frontier, nå har ikke jeg fått handlet fra HH enda, men er du sikker på at de bruker den danske posten og ikke en annen aktør i transportindustrien?

 

Jeg fikk forøvrig beskjed av mitt lokale våpenkontor om å fylle ut 2 eks. av søknaden ved import, så da prøver jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ut frå det mange skriv her på forumet, så tolkar eg det slik at dei brukar posten. Då eg importerte frå Danmark i fjor, måtte eg i fellesskap med den danske våpenforretninga leite opp eit privat transportselskap som framleis fraktar våpen - noko som viste seg vanskeleg nok. Eg enda opp med selskapet Blue Water, http://www.bws.dk/" target="_blank.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...