Jump to content

Afrika-inspirert kniv


Tembo

Recommended Posts

Blir inspirert av alle de flinke knivmakerne her inne så jeg måtte lage kniv til en kamerat som er afrikajeger på sin hals.

 

Skaft i bøffelhorn og nikkelsilver med mosaikkpins

 

Bladet er Enzo D2 Flatgrind

 

Slire er av elandskinn foret med tynt geiteskinn

 

 

IMG_4385_%28Medium%29.JPG

 

IMG_4388_%28Medium%29.JPG

 

IMG_4404_%28Medium%29.JPG

 

IMG_4405_%28Medium%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kniven ser veldig fin ut.

Det eneste er at jeg er litt skeptisk til dette D2 stålet.

Ekspertisen her dømte dette stålet nord og ned, og etter at en annen kar viste en slik kniv med D2 som nærmest bare hadde luftet seg, men var blitt skikkelig brun, så er jeg i tvil.

Har selv laget en Enzo med D2 for et par år siden, men den henger fortsatt i knivskapet, og der får den bli.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder D2 stålet så kommer det vel an på bruksområdet til kniven.

 

Dette anser jeg som en jaktkniv og til enkle spikkeoppgaver. Jeg ville ikke bruke den til vedkløyving.

 

Ang. rustbestandigheten så bør den nok ikke lagres våt i slira. Har laget et par av disse som har vært brukt på jakt i høst og de ser fortsatt bra ut. Litt misfarging på bladet kan nok fort oppstå hvis man ikke stryker på litt olje i ny og ne, men dette går jo ikke ut over bruksegenskapene.

 

Kan jo ta litt kort om teknikken med å fore slira med tynt skinn. Da får man jo en glatt overflate både utvendig og innvendig.

 

Lær og skinn sys sammen med en søm rundt åpningen og opp langs ene siden på hempen. De glatte sidene på lær og skinn mot hverandre.

 

Deretter strykes lim på "kjøttsiden" på lær og skinn. Når limet har tørket og er klar for sammenføyning, vrenges skinnet over kanten / åpningen på slira og strekkes og trykkes på plass. På denne måten blir sømmen rundt åpningen usynlig. Det vanskelige her er å unngå rynker på det tynne skinnet.

 

Må igjen få takke for at dere likte kniven.

Link to comment
Share on other sites

Denne likte jeg!

Ser ut til å være en universell jaktkniv som fungerer både til åpning av viltet, løsne hinner og organer innvendig, og vil kunne gjøre en god flåjobb i tillegg.

 

Min erfaring med D2 er begrenset, men brukte en Safari Skinner fra Swamprat noen år med godt resultat (ren flåkniv)

Om det kommer en rustflekk eller to på et blad ser jeg ikke som noen katastrofe på en brukskniv.

Evnen til å holde eggen og ikke minst designet er mye viktigere.

Link to comment
Share on other sites

Flott kniv det her! Har du laget mange?

 

- Berserk

 

 

Nei, er egentlig ganske nybegynner.

 

Har laget et par med dette bladet pluss en 4 - 5 andre.

 

Kjøpte et par instruksjons-DVD'er og har lest endel på nettet for å lære teknikker og så hjelper det å bruke god tid og å stoppe opp å tenke litt inn i mellom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Nydelig jobb du har gjort. Min eneste innvending er overflaten på skaftmaterialet. Hva skjer når skaftet blir tilsølt med blod eller lignende under slakt. Har selv laget en god del kniver, og lurt om det ikke hadde vært en ide å få en overflate på deler av skaftet som ikke innbyr til at kniven kan gli i hånden. Netteskjæring, sanblåsing med lavt trykk eller andre relevante metoder. Kan det være noe å prøve. Horn som du har benyttet, kanskje egner seg best til nettskjæring p.g.a. homogen overflate. Treverk tar muligens sand/glassblåsing bedre p.g.a. ulik hardhet ( sommer/høstved). Bare noen tanker fra en gammel formingslærer.

Link to comment
Share on other sites

Polerte skaftmaterialer blir selvfølgelig litt glatte under slakting, men jeg bruker å låse bakenden av skaftet mot lillefingeren for å forhindre at hånden glir fram på knivbladet.

 

Litt av vitsen med å bruke slike materialer er jo at det skal ta seg bra ut og det er først ved en polert overflate at dybde og fargespill kommer til sin rett.

 

Til en ren brukskniv ville jeg kanskje valgt micarta eller et gummimateriale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...