Jump to content

trygt å bruke 60 år gammel ammo?


cult

Recommended Posts

I dag dukket det opp en bærepose med rundt 350 patroner i 7,62x63 ( 30-06 ) da min mor holdt på å rydde i leiligheten etter min avdøde bestefar. Det skal finnes en mauser karabin (vil tro det er en k98) men den har ikke dukket opp enda.. Ønsker selvsagt å overta mauseren når den dukker opp. Vil tro den kan registreres på meg som jaktvåpen...(?)

 

Spørsmålet er om den ammoen fra 1953/54 kan brukes, eller om det bør leveres inn til destruksjon? Det er ikke tegn til korrosjon eller eir på partonene.. Eneste jeg reagerte litt på var at tennhettene ser bittelitt rund ut, og at de kansje sitter bittelitt dypt..

 

Nærmere 100 av patronene har en kule som er svart på tuppen.. Det ser nesten ut som det er tegnet på med sprit-tusj. Kan dette være sporlys?

Link to comment
Share on other sites

Mauser som jaktvåpen: Ja.

 

Gammal ammo: Nja... Jeg har skutt endel gammal skit som har dukket opp i blant. Men jeg vil ikke anbefale det. Her er hvorfor: Når patroner blir flyttet fram og tilbake i drøyt femti år vil kruttet få endel juling. Det kan da brekke/smuldre opp og da har du en patron med variende størrelse på kruttkorna. Og dermed har du også en patron med ujevn forbrenning i avfyringsøyeblikket.

 

Svart tupp: Mener sporlys har oransje tupp og panserbrytende svart tupp. Men jeg er jaggu ikke sikker på hvordan det var før i tida. Sikkert noen her som svarer kjapt på den.

Link to comment
Share on other sites

 

Gammal ammo: Nja... Jeg har skutt endel gammal skit som har dukket opp i blant. Men jeg vil ikke anbefale det. Her er hvorfor: Når patroner blir flyttet fram og tilbake i drøyt femti år vil kruttet få endel juling. Det kan da brekke/smuldre opp og da har du en patron med variende størrelse på kruttkorna. Og dermed har du også en patron med ujevn forbrenning i avfyringsøyeblikket.

 

I dette tilfellet tror jeg ammoen stort sett har ligget i ro, selv om jeg ikke vet det sikkert.. kunne det være en ide å nappe ut kulen fra en patron for å se hvordan kruttet ser ut?

Link to comment
Share on other sites

det kan selvsagt gjøre. var i samme situasjon ett par år tilbake da jeg fikk en pose med lik ammo fra samme år og fabrikk. jeg skøt vekk alt. på ca 120 patroner hadde jeg en klikk.

jeg skøt det fordi jeg mente det var trygt. er du i tvil så destruer ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt opp noen tusen i .30 Carbine fra andre verdenskrig/femti-sekstitallet og har aldri opplevd merkverdigheter. Jeg vet ikke hvorvidt dette er representativt også for dine patroner i .30-06, men alderen skulle være temmelig lik. Ammunisjonen i .30 C. er litt særegen i så måte at den aldri har vært ladet med korrosive hetter, noe du bør være obs på med eldre patroner i .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med steinalderammo i ymse kaliber tilsier at man prøver noen skudd og føler loten på tennene. Jeg har sett mye rart fra 7.62x54R og 7.5x55 som gikk like bra som ny fabrikk til store overtrykksproblemer i 8x57 og fantastisk grisete og presisjonsløs oppførsel i syrisk 7.5x54. Noe gammel ammo er god som gull og noe av det er rent søppel.

 

Våpenet behandles selvsagt på samme måte som et svartkruttvåpen under puss.

Link to comment
Share on other sites

eg har sjølv fått ein mauser av min bestefar(ikkje død)

 

og fleire pakkar med Raufoss ammo. brente av det eg greide av dei, :o hadde nokre som gjekk 1-2 sek før dei gjekk av. :overrasket: og nokre som ikkje gjekk av i heile tatt. anbefalar deg å telle til 15 før du tar opp hevarmen på dei. :lol::mrgreen::lol:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hassel.

 

Jeg kan til og med påta meg jobben, helt gratis. Se på det som en utstrakt hånd, hjelpe en fremmed ;)

 

 

p.s: Kondolerer med tap av bestefar.

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet dukker opp med jevne mellomrom. Som de to foregående sier: Destruer skuddene en av gangen når du trener med våpenet. Du kan vel relativt fort sjekke om det er korrosive hetter i patronene, flere eksperter her på forumet.

Ikke sjeldent at vi pistoleros bruker ammo fra krigens dager og framover litt. Ser patronen grei ut utvendig er det ikke noe 'brukes før' på ammoen!

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg får prøve å destruere en og en som dere sier ;)

 

Greit å være obs på etterbrennere ja! Hadde utrolig nok ikke tenkt over det før det ble postet her så takk for det :)

 

Nappet kulen ut av en patron for å inspisere kruttet.. Det så helt og fint ut og viste ikke tegn til oppsmuldring.

 

 

Det er stemplet inn en "R" på tennhettene.. Vet ikke om dette forteller noen noe om de er korrosive eller ikke? Hva kan jeg se etter for å finne ut om hettene er korrosive?

 

Våpenet behandles selvsagt på samme måte som et svartkruttvåpen under puss.

 

jaha? har ikke erfaring med svartkruttvåpen.. Kan sikkert finne ut av dette på nettet på egenhånd, men hvis noen kan gi noen tips om hva jeg bør tenke på i forbindelse med dette hadde det vært kjempefint :)

Link to comment
Share on other sites

Nitrogenatomene i nitrocellulose vil så frykteleg gjerne ut i store vide verda, og om ikkje ein lagar krutet med omhu så vil dei dra ut på eigen hand...og noko krut held seg bra, anna ikkje. Ein må vera religiøs på å vaske ut syrene ein brukar i framstillinga, for å stabilisere krutet, og om ein tilsett kalsiumkarbonat til krutet, vil dette nøytralisera syrerestene som oppstår ved nedbryting av nitrocellulose. Visstnok held 2-basekrut (nitrocellulose med tilsatt nitroglyserin!) seg òg lenger enn enkeltbasekrut som berre inneheld nitrocellulose. Krut lagra kaldt held seg lengre (merk: her snakkar me over fleire tiår).

 

Så summa summarum, det er stort sett ikkje mogleg å vita på førehand koss krutet vil arta seg ved avfyring.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Raufoss produsert fra 50 tallet i militær pakning (grå papp) er vanlighvis OK. Rist på hylsene, hører du kruttet rasle så er det et godt tegn.

Kronehylser i sivil pakning med progressivt krutt, (ble også solgt til forsvaret) er oftest ubrukbar, selv om den er av nyere dato. Ser du korrosjon rundt hylsehalsen, og ingen rasling fra kruttet så er det ikke brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok militær pakning.. grå pappesker a 15 patroner.. Merket med kaliber og lot/år. (53 og 54)

 

Hører kruttet rasle når jeg rister på de ja, og det er ikke noe synlig korrosjon noe sted på hylsene.. Kruttet ser ut som små kvadratiske flak, litt som haglekrutt, men mindre diameter og kansje litt tykkere flak, og svart/mørk på farge..

 

Betyr kansje R'en på tennhetten at det er Raufoss da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...