Jump to content

Skutt eller latt gå ?


aasebø

Recommended Posts

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjordt om jeg fikk bredsiden på denne, tror "dagsformen" hadde avgjordt for min del. Når det er sagt så hadde jeg gledet meg veldig på jegerens vegne og noen felte den.

Har minimal tro på at den har nevneverdig bedre arveegenskaper enn andre voksne bukker, det er nok en bukk som har hatt flaks fra fødselen til den nå begynner å bli voksen. Bildene som ble tatt for to år siden viste en typisk ung bukk med mange tagger i geviret, nå bygger den åpenbart mer muskler/kropp og blir rundere i formene samt at geviret er blitt grovere.

2 til 3år til så nærmer den seg trolig toppen.

Får håpe fallhornene blir funnet, da regner jeg med å få se dem.

Link to comment
Share on other sites

Hvem kan bevise for meg at nevnte bukk har så veldig gode "gener" ? Har noen sett avkommet dens? Siden den gjemmer seg så godt hele høsten kan det jo være at den ikke har avkom, hvem vet?

Det blir lett mye tullsnakk på en tråd som denne. Men for dårene er det jo flott å skylde på "genene" når de ikke får det til.

La oss tolerere andre jegeres valg og ikke fordømme dem som velger annerledes enn en selv (les= er flinkere jegere).

Tør påstå at der neppe finnes noen her på forumet som har dyp nok kunnskap om gener til at de i det heletatt bør nevne ordet.

Jeg sparer selv noen fine bukker hver høst men det er avgjørelser jeg tar der og da, utifra hva jeg har sett i terrenget og ikke minst hvor langt og vanskelig det er å dra dem til bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du bevise at den ikke har nedarvet gode gener? Har du fulgt den siden kalv? Målt den hver mnd? Er du spesialist på genetikk og avl. Jeg er ikke det. Men her vi jakter elg. Ble det tidlig 90tall skutt ut kun de største elg oksene. Dette pågikk i ca 8år. Til grundeierne fikk nokk av en mann med alt for mye penger. Vi har mange okser her nå. Men ingen med skikkelig størrelse. Begge jaktlag atmed vårt har en felles bestemmelse at kommer det fram en virkelig kraftgutt så får den gå.

Link to comment
Share on other sites

Ingen ting i veien for å spare en slik bukk, men den har antagelig allerede spredd genene sine ganske bra. Det er verre å gjøre som jeg må innrømme å ha gjort også og skyte en virkelig praktfull ungbukk. Det er nok et større problem. La ungdommen leve, slik får vi flere storbukker. Skyt spissbukker og en og annen storbukk. La 2,5 - 4,5 åringene leve. Dersom man er sikker i sin sak, kan man plukke ut de med "dårligst" gener. Men det er vel ikke mange av oss som klarer å skille på det i marka? Jeg klarer i hvert fall ikke.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har noen mastergrad innen genetikk får jeg heller konsentrere meg om det andre du skrev.

 

Jeg har nemlig ikke for vane å rangere "flinke jegere" etter trofésamlingen deres, kanskje tvert om.

Man trenger ikke være noen særlig dyktig jeger for å sitte på rævva og klemme på avtrekkeren når det dukker opp en stor bukk, det er nok med at man er på rett sted til rett tid, da er det som oftest snakk om enten flaks eller mye penger.

Jeg har møtt folk med imponerende trofésamlinger som bare med store anstrengelser har klart å velte sitt velfødde legemé ut av Mercedes'en og stavre seg de 30 meterne bort til jakttårnet med DoppelBüchsdrilling'en i neven, resten var opp til driverne.

 

Den typen jakt følger et nærmest tragisk fastlagt mønster der driverne presser dyrene frem mot postene, postskytterne skyter, hundeførerne setter igang ettersøket, avliver dyret og vommer ut, før dyret fraktes frem til viltparaden der den "Flinke Jegeren" skåler og høster omtale for sine glimrende bragder.

Praksisen forsvares med at inntektene gir gode bidrag til arbeidet med viltstell, men som en av driverne lavmælt forklarte:

"Er ist kein Jäger, nur Jagdschein und viel geld."

 

Det er positivt at man legger opp avskytningen etter hva man har sett i terrenget under jakten, men selv der kommer vi til kort mot tyske tradisjoner der man ikke skal felle bukken før den er "Kapital" eller på retur, vel å merke om man vil oppfattes som en ekte "Jäger" blant likesinnede.

 

Uansett har jeg heldigvis ikke veggplass til noe sånt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Tør påstå at der neppe finnes noen her på forumet som har dyp nok kunnskap om gener til at de i det heletatt bør nevne ordet.

 

Er ikke så veldig komplisert dette her. Og det er en vitenskapelig akseptert teori (samt grunnlaget for darvinismen), at avl på optimale dyr gir det beste avkommet.

 

OM denne teorien var feil ville:

- Bonden bruke dem minste oksene til avl (lettere å håndtere småvokste okser)

- Avl av rasehund gikk på slump: avl på HD foreldre gir like friske valper som avl på HD frie foreldre.

- Gamekeepers i Skottland og Ungarn hadde solgt ut alle dem største bukkene så fort dem ga best pris. Parringen kan greit uføres av skrotbukker som ikke kan selges om trofe, gevirstørrelse arves ikke uansett.

- o.s.v o.s.v.

 

Problemet med forvaltning i Norge er relativt små vald og lite samarbeid - skyter ikke du storbukken fyrer naboen den ned så fort han ser den.

Jeg ville helst latt den gå, men i et lite vald der jeg viste at naboen med stor sansynlighet hadde tatt den dagen etter ville jeg skutt den. Ideelt sett burde den være skutt det året det gikk på retur (slippe mer produktive ung storbukker til)

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Wolverine67!

 

Men her vi jakter elg. Ble det tidlig 90tall skutt ut kun de største elg oksene. Dette pågikk i ca 8år. Til grundeierne fikk nokk av en mann med alt for mye penger. Vi har mange okser her nå. Men ingen med skikkelig størrelse. Begge jaktlag atmed vårt har en felles bestemmelse at kommer det fram en virkelig kraftgutt så får den gå.

 

Grunnen til at dere ikke har store okser er vel mer at de ikke blir gamle nok enn hva som ble gjort for 20 år siden. Det er typisk norsk at en skal spare de store ruggene men alle mellom okser/bukker er fritt vilt, dette blir feil hvis en vil ha en høyere andel storokser! Kjenner mange som klager over at det er så lite storokser men stabbursveggen er full av små 4-6-8 taggers gevir :shock:

 

Ser flere bruker Skottland som ett eksempel på hvordan det skal gjøres. Jeg har vært noen turer over og den største bukken jeg har sett der er en 12 tagger på 58 kg med frakken på (uten hode og klauver) så den målrettede avelen har nok ikke slått til over alt der borte....

Link to comment
Share on other sites

Må få rette deg der. Skjøt i høst en som var ca 9 år. Den var 240kg slaktet den var ikke på retur.. Skjøt siste jakdag for et annet vald jeg var hundefører på en 3.5-4 åring. Som var 315kg slaktet. Den var liten i forhold til den rusken som de ikke klarte skyte dagen før.. Denne plassen har de hatt avskytingsplaner og sammarbeid med flere naboval i snart 15år. Så du påstår at god forvaltning ikke virker? Er vell litt mening i at det er den sterkeste som overlever og får parre seg? Vi skjøt bare ut 50.prosent av kvota fra 00 til 05. Dette for og prøve og få opp antallet. Og det hjalp. Ser at noen drar inn hunder her.. Dra te sibir. Å hør om de bruker hva som helst i avl.. Hva vi har ødelagt her hjemme orker jeg ikke tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nemlig ikke for vane å rangere "flinke jegere" etter trofésamlingen deres, kanskje tvert om.

Man trenger ikke være noen særlig dyktig jeger for å sitte på rævva og klemme på avtrekkeren når det dukker opp en stor bukk, det er nok med at man er på rett sted til rett tid, da er det som oftest snakk om enten flaks eller mye penger.

 

Dette, jeg har aldri forstått den greia. Misforstå meg ikke, jeg har ikke noe i mot at folk syns det er stas med store bukker, jeg forstår bare ikke at det skal kunne gi status.

Om noen lander en gigantisk laks så er jeg imponert fordi jeg vet at de er vanskeligere å få inn sammenlignet med en liten, så det er litt ferdigheter involvert. Om noen har skutt en stor bukk, så har de bare skutt en bukk med større treffområde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan si at jeg høyst sannsynlig hadde skutt, og tatt eventuellt mas om gener og avl etterpå. Jeg har tilstrekkelig peiling på arvbarhet og genetikk til å si akkurat nok til å legge den deleen død for min del. Denne bukken har gener for stort gevir. Den lever i et område som har gode betingelser og har hatt en porsjon med flaks i tilegg. Hvor stor porsjon som er arv og hva siom er miljø vet vi jo aldri!

 

Noe som er hvevet ver enhver tvil er at dersom en innenfor et geografisk avgrenset område over tid bevisst kan selektere på ønskede egenskaper vil disse fremmes. Dette er lettere jo mer isolert område er, mindre innblanding utenfra og bedre kontroll. Et moment som jeg ike har observert her på forumet vedrørende hjort er kollens betydning for størrelser etc.

 

Dersom dere vil bygge opp en lokal stamme så ta vare på kollene. Det er disse som styrer hvor flokken går og utvikling av størrelse på dyrene. Små koller gir ikke store kalver! En kolekalv vil fortsette å gå med sin mor, mens en bukk vil trekke bort fra området, ca et par kilometer i snitt. Store kollekalver vil tidligere bli kjønnsmodne. Stroe koller er i brunst tidligere om høsten. Konsekvensene av dette er at befruktning av kollen tidlig (oktober) gir tidligere kalving og større kalver - positiv sirkel.

Så MÅ det være akseptabel (for kollen) bukk tilstede. Dersom det ikke er bukk elelr kollen ikke finner at 2,5 åringen er akseptabel å avle på utsettes kanskje brunsten en periode og kollen blir drektig ute i november. Får hun da en kollekalv som blir født sent blir denen liten, og sent kjønsmoden - negativ sirkel.

 

Jeg har ikke tro på at de fleste klarer å skille mellom en godt utviklet 3,5 åring og en returbukk i skumring eller måneskinn! Ei heller at det kan skilles mellom en god 2,5 årig bukkeler en dårlig 3,5 åring. Dersom en ser et dyr i dårlig lys uten referanser er det vanskelig å fastslå om individet er "godt" eller "dårlig". Derfor må en oppfordre til fornuftige valg når en kan. Med valdstrukturen mange steder på vestlandet og trekkene av dyr mellom vinter og sommerbeiter så blir "avlsarbeidet " en utfordring. I tillegg vil bonden ha mest mulig "valuta" så skytes de store dyra! De fleste steder får derfor den stamemn av dyr de fortjener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg hadde latt den gå, av tre grunner:

- En så stor bukk har sikkert drag på kollene. Forsvinner bukken, risikerer jeg at kollene reiser en annen plass

- Hvordan i )/T%)&(¤% skulle jeg fått den med meg hjem? Bare geviret fremstår jo som den reneste Sisyfos-oppgave å få med seg gjennom busk og kratt

- Har ikke plass på noen vegg innendørs til trofeet (ok, dette er kanskje ikke verdens beste grunn) ;)

Link to comment
Share on other sites

Hjorteforvaltningen i Norge har vært et fraværende tema.

Vi skyter det vi har i sikte, og jo større jo bedre. Vi skal jo ha kjøtt i fryseren.

Overforstående setning er det som har vært forvaltnings praksis i Norge. Det er på tide vi tar opp dette som et seriøst tema. Det gjelder oss jegere, grunneiere og forvaltningen. Vi ser i alt av husdyrhold at en satser avlen på de store dyrene, dette bør og gjøres i forvaltningen av hjortevilt. Gjør vi det får vi på sikt større og bedre avkom.

 

Det blir lett mye tullsnakk på en tråd som denne. Men for dårene er det jo flott å skylde på "genene" når de ikke får det til.

La oss tolerere andre jegeres valg og ikke fordømme dem som velger annerledes enn en selv (les= er flinkere jegere).

 

 

Angående påstanden over, helt uenig. Jeg er gladelig fremme med ros og gratulasjoner til den som har skutt seg en hjort, stor eller liten Mest glad er jeg om en nybegynner får en vellykket feling. Men å hevde at det er PGA udyktighet at folk ikke klarer å skyte de store dyrene er jeg dypt uenig i. Ser jeg på de som jakter med meg og mine nærmeste venner, feller vi opp mot 30 hjort i året. Vi lar de store gå, om naboen tar de vel det kan vi ikke gjøre noe med. Men jeg ser heldigvis at vi er begynt å tenke forvaltning flere steder, og at enn oppfordrer til å la store dyr gå. Gjør vi dette som forvaltnings prinsipp vil vi og på sikt få flere større dyr i hjorteflokken.

 

Anngående Hjorten jeg nevnte i et tidligere innlegg, jeg og nabovaldet hadde flere muligheter på den. Vi lot den gå. Dyret var antageligt i overkant av 150 kg. Av det jeg kunne se var det en pent utviklet 16 takker. Vanskeligt å telle nøyaktigt så lenge dyret er i live og bevegelse.

 

Ps

I følge hjorteforskere, det er langt mellom sterile bukker.

Link to comment
Share on other sites

men selv der kommer vi til kort mot tyske tradisjoner der man ikke skal felle bukken før den er "Kapital" eller på retur, vel å merke om man vil oppfattes som en ekte "Jäger" blant likesinnede.

 

Ja, du er inne på noe der. I Alaska har de en tilsvarende ordning, med store konsekvenser for guiden om man skyter okser som ikke er store nok. Jeg har en kompis som måtte ligge å kikke på flere titalls storokser mens guiden blånektet han å skyte for de ikke var store nok. Guiden hadde to advarsler på å skyte okser under minstemålet som var X antall tommer mellom øverste gevirtagg. Fikk han en advarsel til så mistet han lisensen. Overført til Norske forhold skulle man skutt denne bukken, fremfor en halvstor som stod på siden av den, om man ville ha beholdt jaktlisensen. Hva som er verst av å skyte ut de største bukkene eller å skyte ut mellombukkene ( eller hindene) vet ikke jeg. For alt jeg vet er det beste for stammen å pålegge alle å skyte det første dyrene de ser ?? ( unntatt kolle fra kalv)

Link to comment
Share on other sites

Hvem kan bevise for meg at nevnte bukk har så veldig gode "gener" ? Har noen sett avkommet dens? Siden den gjemmer seg så godt hele høsten kan det jo være at den ikke har avkom, hvem vet?

Det blir lett mye tullsnakk på en tråd som denne. Men for dårene er det jo flott å skylde på "genene" når de ikke får det til.

 

Dette er tullsnakk! En røslig bukk/okse med flotte gevir har gode gener. Den har overlevd til å bli så stor. Alstå har den "overlevelsesgener", "gjemselsgener", "stormannsgener" og "gevirgener" :mrgreen: En perfekt kombinasjon til en sunn og god bestand. Ergo bør den kunne forplante seg.

 

Genene forandrer seg ikke. En bukk/okse har de samme genene fra den blir født til den dør. Men, når vi slipper opp noen individer til å bli store så ser vi hvilket individ som virkelig har de gode genene. Dette er ikke like enkelt å se når individet er yngre. Derfor er det så viktig at avskytingen ligger igjennom aldersnivået i bestandet. Man må skyte litt av hvert og heller spare dyr i de kategoriene man mener man har for lite. Er det lite store okser/bukker i en bestand MÅ man nødvendigvis spare en del mellombukker/okser slik at de kan bli større og man kan luke ut de som viser seg og ikke ha de "rette" genene.

 

Det er jo dette som er viltforvaltning. Vi tar ut overskuddet og styrer bestandet i den retningen og sammensetning vi vil ha den.

Link to comment
Share on other sites

Må få rette deg der. Skjøt i høst en som var ca 9 år. Den var 240kg slaktet den var ikke på retur..

 

Hvordan fant dere ut av det?

 

Så du påstår at god forvaltning ikke virker?

Jo selvfølgelig virker det og jeg mener at god forvaltning er å la flere av mellomoksene gå for å bli større/eldre. Da kan man med god samvittighet skyte store okser/bukker innimellom. Hadde vært interessant og fredet okser fra fks. 5 til 9 tagger i ett større område i 4-5 år....

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan ikke være annet enn logisk at mellombukkene/oksene må spares, slik at de får mulighet til å oppna og komme på topp og være med på kampen for the fittest.

 

Et hjortevilt er ikke lenge på topp, naturen er innrettet slik for å hindre innavl i flere enn et par generasjoner. Storbukken/oksen kan dermed gjerne skytes siden den har fått videreført genene sine. Ikke noe poeng i at den skal gå over topp og parre sine døtre og døtterdøtre.

Link to comment
Share on other sites

Gener er så Ladden skriver, de samme hele livet. Dna ligger lagret i alle cellekjerner i hele kroppen, i tllegg har man de senere årene funnet at det er noe arvemateriale i mitokondriene også. Dermed kan det være at man skyter "grombukken" som kalv, men slikt kan man ikke tenke mener jeg. Dermed må man la bukker bli gamle, hvis man skal kunne avgjøre om de har "gode gener" .

Jeg hadde antagelig skutt, må innrømme det

Link to comment
Share on other sites

Det smarteste hadde vel vært å spare den. Hvis jeg hadde fått den på post/hold så hadde jeg nok skutt av den grunn at jeg er fersk jeger "4 år på jakt". Som fersk jeger er det bare en ting som står i hue på de fleste, skyte mye og stort. Hadde jeg vært eldre å hadde felt hjorte bukk før så tror jeg at jeg hadde klart å holde skuddet. Men som ung ville skuddet ha gått :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...