Jump to content

Minkfangst 2013


robert

Recommended Posts

Da er årets minkfanger 2012 kåret - gratulerer nok en gang Sander-lh - så tiden er vel kommet for å starte årets minkfangsttråd. Fangst med bilde = 1 lodd.

 

Da har eg en gledelig nyhet til alle fangstmenn her, Jaktfall gir et gavekort på den gyldige sum av 1000kr til bruk av fangstutstyr i nettbutikken til den som fanger flest mink ut 2013. Så det er bare å sette ut feller folkens. Husk bilder!

 

Stor takk går til Xesray som ordnet premie, og til Jaktfall som sponset denne.

 

Fangstmann Antall mink Antall lodd

 

Robert 8 8

Sauer 6,5x55 7 5

Fredrik 4 4

Xesray 12 12

JeGeir 2 2

Lekkim 4 4

Villdyret 1 1

Knutis 1 1

OleKB63 1 1

tor_håkon 1 0

 

Total 41

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har en genial levendefelle til mink som jeg lærte å bygge av min gode far når jeg var guttunge,fanget masse mink for 15 år siden,skal se om jeg får laget en tegning å lagt den ut,men levendefeller trenger daglig tilsyn,som guttuge satt jeg på lur hele dagen å venta på at minken skulle gå i fella,så var det å vise den stolt frem,for så å sleppe den ut å fange den igjenn :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å sette "conibear" feller under vann? Såg en løsning med å feste åtet til utløseren og sette fella på en flat stein eller annet jevn underlag. Eller bare sette dem som beverfellene med 2 pinner?

 

Har brukt mye conibearfeller under vann, enten i nettingbur med åte innenfor eller som blindsett under broer e.l

På sistnevnte står de halvt under og på hodet, slik at avtrekkeren er akkurat i vannflaten. En felle på hver side av bekken/elven med gjerde av stokker ca en meter ut. Fellen festes da med en stokk gjennom hvert hull i fjærene. Er mye jobb å sette opp men kan være veldig effektivt på rett plass, er imidlertid ikke mange slike steder. Har brukt alt for mye tid på dårlige plasser med slike sett.

 

Åtet på utløser har jeg aldri prøvd, men har hørt at det fort kan gi feilslag.

Link to comment
Share on other sites

@sauer 6,5x55 tusen takk for svaret. Fikk i dag noen "rustfrie" feller i posten så jeg får spørre elveeierne her i lakse elva kvina om jeg får lov til å sette ut feller på deres eiendom. Du har ikke tilfeldig vis tegning eller bilder fra din metode?

Link to comment
Share on other sites

Har desverre ikke noen bilder av blindsettet, er noen år siden jeg har brukt det. Lærte det fra boken fangst og feller av John S Oppdahl. Der står det bra beskrevet.

Metoden med nettingbur er omtalt i minkfangsttråden for 2012. Enkelt forklart lager du en kasse til fellen av netting. En conibearfelle settes i åpningen og en fisk innerst. I elver/bekker bruker jeg en hel ørret som festes med ståtråd gjennom begge øyne. Felleåpningen settes nedstrøms slik at ørreten står og "svømmer" mot strømmen. hvis vannstanden er stabil så du ikke risikerer at den blir tørrlagt settes den like under vannflaten.

På undervannsett bruker jeg alltid luktstoff på land i nærheten for å trekke dem inn. Blank bøtte som Knutis nevner kan nok også være en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Det kan selvfølgelig være, men det er mye rare pelsvarianter i Rogaland. Normalt skal alle være brune etter tre generasjoner med parring av brun pelsfarge, men de kan likevel dukke opp igjen senere.

Har tatt hvite mink mange mil unna nærmeste pelsfarm, og sett hvite og grå minkunger i kull fra villmink med brun mor. P.g.a alle farmene i området og rømming i mange tiår så er det endel alternative farger ute å går her.

 

Tror det er marginalt med rømninger fra dagens farmer, ihvertfall de relativt nye, men er vel noen nedslitte også noen plasser....

 

Har du god erfaring med tørrfisk Robert? Og hvor kjøper du det? Har akkurat gått tom for rødspette og beverkjøtt, bare ørret igjen og det synes jeg fanger heller labert....

Link to comment
Share on other sites

Fire av fem mink som jeg har tatt denne vinteren er tatt på tørrfisk, så jeg vil si erfaringen er god. Tørrfisken kjøper jeg på dyrebutikken (hundetørrfisk). Den lukter så pass stramt at lukta er merkbar selv ved adskillige minusgrader. Jeg har lagt merke til at musa er glad i tørrfisk, så om minken tiltrekkes mest av tørrfisken eller musene inne i kassa er jeg slett ikke sikker på. Det jeg har merket meg er at jeg fanger betraktelig mer mink i de fellene hvor fisken raskt blir spist opp av mus, enn i de fellene hvor fisken får ligge i fred. Jeg har lekt med tanken på å lage en foringsautomat med solsikkefrø innerst i en fellekasse for å tiltrekke seg mus og se om det går mink i fella.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Et lite spørsmål ang maling av felle kasser

Her før jul lagde eg noen felle kasser som eg malte med brun oljemaling. Noe som ikkje var så bra, det lukter kraftig olje maling enda.

Så no lurte eg på å male det med vannmaling den skal jo ikkje lukte så lenge og tørker mye fortere, noen som erfaring med maling og at kassene fanger godt etterpå. Eg liker at folk ikkje skal se felle kassene så lett så derfor vil eg male de.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Andre her som synst vinteren er stille på fangs av mink? Har hatt en felle stående ute siden november ca.

Og 2 stk som har stått ute i ca 1 månde. No er eg rimlig fersk når det kommer til fellefangst. Men hadde ikkje gjort noe å fått en.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at jeg fanger mest om vinteren. Om sommeren har minken heromkring svært god tilgang på næring i form av fisk og frosk og fugleunger/egg, så de sure stykkene med tørrfisk er ikke særlig interessante. Om vinteren er det derimot knapphet på mat, så åtet blir straks mer appetittvekkende. Dersom fella ikke har fanga siden november, hadde det kanskje vært en ide å flytte litt på den. Jeg hadde ei felle ute hele vinteren i fjor uten at den fanga noe som helst. Da jeg spente opp fellene igjen i fjor høst flytta jeg fella mindre enn ti meter så den stod nærmere elva, og denne vinteren har jeg fanga tre mink i samme kassa.

Link to comment
Share on other sites

No skal de sies at eg har flyttet den for et par månder siden, men eg har ikkje så mye å flytte den på, har bare rundt et naust. Må høre med litt grunneiere om eg får tillgang hos de. Godt mulig mine står feil i forhold til ruten til minken, har ikkje helt fått med meg kor den går enda, i og med at det bare er stein og fjell så er det ikkje så lett å se spor.

Link to comment
Share on other sites

Har litt motsatt erfaring av Robert her. Synes juli og August er de beste månedene å fangste i. Ungene er da små, dumme og sultne, og går veldig lett i feller. Har også intrykk av at det er letteste årstiden å fange voksne tisper, teorien min på det er at de må spise seg opp etter å ha brukt mye energi på ungene.

Men her kan det nok være litt forskjell fra område til område. I ett ferskvann jeg hadde ute feller i gikk det ingen i på høsten, men når isen la seg fanget jeg 3 stk, regner med dette var p.g.a mattilgang som Rober skriver.

 

Men det er fullt mulig å fange mink vinterstid også, ungdyr og hannmink er det letteste. Men med mindre man finner noen geniale plasser for trafikkfeller vil det være mye mink igjen uansett hvor mye feller man har ute, er mange mink som aldri vil gå i en åtefelle.

 

Har opplevd at kulde og snøperioder kan slå positivt ut for fangsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute å kjekket fellene mine i går, ikkje noe annet enn mus har vert i fellen, spesielt i ene flyter med muse bæsj.

Så flytte en felle som det ikkje en gang har vert mus i, litt nærmere sjøen igjen, dekket den godt til med stein og tang.

 

Idag var eg å satt ut en ny felle på en ny plass, som eg dekket godt til med stein og tang å så får vi håpe eg får noe snart.

 

2013-04-21152842_zps8e353750.jpg

2013-04-21153508_zps80ec52e5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes inngangstunellen så noe lang ut. Er vel 30 cm fra åpning til utløser som er kravet. Om du kan lengden og fortsatt ha den lovlig ville jeg gjort det.

 

Med mindre jeg har mye og sikre sportegn inne på land setter jeg den så nærme sjøkanten som mulig. Akkurat der normalt høyvann når.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker regelverket er det 30 cm fra tunnelåpning til utløser, i dette tilfellet tramp plate, men er ikke så mange cm du tjener på det så ikke sikkert det er verdt bryet.

 

Det at du har nettingåpning bak tror jeg er en lur ting, har prøvd med begge deler og mener bestemt at de fanger bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Personlig ville jeg ikke brukt 160 fellene på vanlig måte, små mink kommer forbi utløseren selv i ei 120 felle. Minken kan ta åtet uten å løse ut fellen eller i verste fall få feilslag. Men ser endel har begynt å bruke trampplate, ser ikke bort i fra at det kunne fungert med 160.

 

Har testet 160 feller med åtet på utløseren med en mink av avispapir :) Hvis utløseren bøyes litt innover får man perfekt slag hver gang. Skal prøve det til høsten igjen, har tro på at det fungerer bra. 120 felle med åtet på utløser risikerer man slag på snuten, så de blir for små.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har hat meg en rundt i dag å sjekket fellene, og som vanlig ingen ting. Ene kassen min var tom og det var ingen muse drit, så kanskje det har vert en mink i den, eg har ikkje felle i den enda, har ikkje fått kjøpt inn noen enda.

Har hørt litt rundt med grunneiere og folk som bor nært der eg har kassene stående, og de har ikkje sett noe mink i år, noe som ikkje var vanlig. Kan den kalde og lange vinteren vi har hatt tatt knekken på de? Ville jo tro at de er rimelig harbarka og tålte en har vinter.

 

Får hive med noen bilder så vi får fylt tråden med noe.

 

2013-05-25212540_zpsd19de06a.jpg

2013-05-25212526_zps251497f3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg satt opp mine to første feller for året. Skal være i Lofoten i 2 uker til, og satser da på en hel del minkfangst. På fiskebruket hvor jeg setter opp kryr det visstnok. Og det er sikkert ikke blitt mindre etter minken har fått bebiser...

 

Jeg har satt opp en syningfelle og en levendefelle. Det rare er at minken går rett forbi syningfella agnet med makrell. Men den har ikke mindre enn 3 ganger vært inne i levendefella og hentet ut agnet! Agnet her har vært makrell og sei.

 

Den levendefella har en lem innerst som minken skal trå på, og så skal den utløses. Og jeg skjønner ikke hvorfor den ikke har gått av. Jeg har nå "fintunet" den, slik at den minste berøring av plata skal sette den av. Så er litt spent. Skal ned å se på den nå strax :)

 

Så til spørsmålsrunden:

Kan det være noe lukt el. som skremmer minken fra syningfella? Den har stått lagret i garasjen her i vinter.

Kan jeg smøre den inn i noe? Dyppe den i saltvann etc..?

 

Det er ganske steinete der hvor levendefella står, og jeg har tenkt litt på dette med rikosjettfare ved avlivning. Jeg har tenkt å legge en tykk treplank under fella ved fangst, for å skyte ned mot den.... Avliver med 22lr. Hva gjør folk flest?

 

Sei og makrell må vel være perfekt agn det??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...