Jump to content

Minkfangst 2013


robert

Recommended Posts

Det har over lengre tid blitt fremsatt påstander på kammeret.no om att DN mener noe annet enn det som står skrevet i loven anngående godkjenning av slagfeller. Der det står doble slagbøyler blir det hevdet att det menes doble slagfjærer noe som jeg finner svært usannsynlig. Om det skulle være slik att det er feil så gjelder jo det som står skrevet til DN selv korigerer det. Desuten står det jo att det kan være enten enkel eller dobbel slagbøyle så da er den jo godkjent med en fjær uansett.

 

ws1g6g.jpg35clz4m.jpg

 

 

Felle med doble slagbøyler og doble fjærer. ------------------------------- Felle med doble slagbøyler og enkel fjær

 

Utdrag fra forskriften om jakt og fangst.

§ 31. Tillatte fangstredskaper

 

b) Følgende typer fangstredskaper som avliver viltet er tillatt:

 

• slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og

røyskatt

 

 

b) Redskaper som avliver viltet

Slagfelle er et fellesbegrep for drepende redskaper konstruert med fjærer

der fjærens forlengelse eller en oppspent slagbøyle rammer viltet. Slag feller

kan ha doble slagbøyler som slår viltet med et sakseslag eller enkel

slagbøyle. Slagfellene har forskjellige utløsnings-prinsipper. De kan virke

som trafikk- eller trampfeller som utløses når viltet vil inn eller passere

igjennom, eller som åtefeller der slaget utløses ved at dyret berører åtet.

Link to comment
Share on other sites

Det du siterer her er fra forskriften. Forskriften presiseres i rundskrivet som utgis av direktoratet med noen års mellomrom. Det var i forrige rundskriv de rota med begreper som slagbøyler, fjærer og feller. I forskriften står det doble slagbøyler og det menes doble slagbøyer som på conibear og kopier.

 

Jeg sendte mail til direktoratet da DN. (nå miljødirektoratet) angående denne formuleringen i forrige rundskriv. "skal ha doble slagfeller og kan ha doble slagbøyler". Doble slagfeller er jo meningsløst, så jeg spurte om det skulle stå slagfjærer. Det skulle det. Jeg lurte så på om dette gjaldt alle feller, krav om doble slagfjærer ville jo kunne utelukket kania og syning. Svaret jeg fikk var at dette gjaldt conibear. med andre ord, kun conibear med doble slagfjærer er tillatt. Dette skulle rettes i neste utgave, men der står det:

"Slagfeller ....... og kan ha doble slagbøyler som slår viltet med et sakseslag eller enkel

slagbøyle." (prikkene satt inn av meg)

 

Det er tydelig at de har skulle rettet på dette, har tatt ut den gamle formuleringen, men glemt å sette inn ny!

 

Det er ellers direktoratet som har som oppgave å tolke regelverket, altså forskriften som siteres i forrige innlegg, f.eks hva som ligger i "tilstrekkelig slagkraft". Hvordan de tolker dette finner vi i rundskriv om jakt,felling og fangst hvor regelverket presiseres; http://www.miljodirektoratet.no/Global/ ... fangst.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Dette sitatet er fra rundskrivet.

 

b) Redskaper som avliver viltet

Slagfelle er et fellesbegrep for drepende redskaper konstruert med fjærer

der fjærens forlengelse eller en oppspent slagbøyle rammer viltet. Slag feller

kan ha doble slagbøyler som slår viltet med et sakseslag eller enkel

slagbøyle. Slagfellene har forskjellige utløsnings-prinsipper. De kan virke

som trafikk- eller trampfeller som utløses når viltet vil inn eller passere

igjennom, eller som åtefeller der slaget utløses ved at dyret berører åtet.

 

Jeg har lest igjennom alle forskrifter og komentarene i rundskrivet. Ikke en setning finnes der det gis adgang til å forby feller med 1 fjær. Vi må forholde oss til regelverket slik som det fremstår. Hvis vi mener noe bør forandres bør vi da påvirke DN gjennom feks. NJFF for å få forandret det vi mener er feil. Hvis det er feil i forskriften eller kommentarene må DN korrigere det. Det holder ikke att det blir opplyst på kammeret for att en annen lovtekst skal gjøres gjeldende.

Link to comment
Share on other sites

Ja, var litt kjapp der, ser det er rundskrivet. Beklager den.

Men det er et men her. I sitatet ditt mangler det en "og" som i alle fall finnes i pdf versjonen direktoratet selv har lagt ut, den jeg linker til ovenfor. Denne "og" viser at noe mangler. "slagfeller og kan ha". har du en annen versjon? I så fall rart at de utgir flere versjoner av samme skriv.

Min tolkning av hva som skal stå er ikke noe jeg selv har funnet på, men kommer fra en seniorrådgiver hos direktoratet.

 

Helt riktig at det ikke står en eneste setning om enkle fjærer, av den enkle grunn at de har glemt å sette den inn der prikkene står i innlegget mitt ovenfor. Direkterotet har det av og til blitt kalt. Og med rette i enkelte tilfeller. Man kan ikke forvente at fangstmenn skal kunne gjette seg til hva som står der det tydelig har falt ut noe av teksten.

 

Det nærmeste er kravet om felle til bisamrotte. Der presiseres det conibear 120, altså to fjærer.

 

Det som står igjen er da kravet om tilstrekkelig slagkraft til å drepe øyeblikkelig. Og der er det vel mildt sagt delte meninger om 110 til mink, noe som i seg selv vel bør være grunn god nok til å droppe den. Til røyskatt har den nok stor nok slagkraft, men kravet om at slaget skal treffe kranium / nakke er vel verre å være sikker på.Ser ellers at de butikkene som tidligere solgte 110 i Norge ikke gjør det lengre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 minker i helga! (og ei stor rotte) :smile: Etter at en mår? var i uglekassa mi og åt opp kattugla mi, vart de bestilt 3 CB120 1 CB160 og ei syningsfelle. Tenkte eg skulle teste dei på mink først... laga kasser med drens-rør ca 7cm oppning og 30 cm til utløysaren. Heilt ny på dette.. og laga derfor ei "god" slisse for fjørene på fella... oppning 3.5cm. MEN, sette ut fellene i helga og kva skjedde då? jo... minken kom seg inn via oppninga til fjørene! 3,5cm er tydlig vis stor nok oppning for en hannmink på 1.4kg til å skvise inn haudet, eine hadde og innafor framføta. Hvor stor oppning har slissene deres? Slaga var rett bak øyrene/bakhovudet og døden har intruffet øyeblikklig for begge to. Rotta fikk slaget rett over øyrene... i CB160 fella.

 

Bildet av måren som truleg var i uglekassa mi! Uglekassa var utstyrt med videokamera... så synest det var utrulig irriterandes den mårgenen eg slo på buret, og det bare var en haug med fjører der... egga låg på bakken hullbitte og "ut-slikka". Her prøver han seg på blåmeis kassa.

Legg ved en link til video av de som var kattugla mi, hadde lagt 3 egg då ho vart tatt... http://vimeo.com/65073643

Er det en mår?

 

normal_Maar.JPG

 

 

Bilde av kassa mi og første minken

 

normal_Mink_1a.jpg

 

Slaget satt fint spør du nybjynderen meg :)

 

normal_Mink_1b.jpg

 

Mink nr 2 med samme "u-heldige" inngangen, men slaget var ok trur eg... død momentant

 

normal_Mink_2b.jpg

 

3 dager gav 2 hannmink hennholdsvis 1,3 kg og 1.4kg. Gav meirsmak!! :smile::smile:

 

slissene trenger kun være så brede som fjøra. mine er omtrent som motorsagslisser

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...