Jump to content

Minkfangst 2013


robert

Recommended Posts

Var ute å hentet inn 3 feller i dag, må bruke båt for å komme til de. No kommer eg til å ta inn alle fenn mk 6 fellene min, dette grunnet feil slag på nesten alle minkene som eg har fått, har også kontaktet jaktfall som eg har kjøpt de av og de har fjernet fellene fra hjemme siden sin.

 

Tok en liten hu mink i fellen i dag og den var feil slag og.

Legger ut bilde i morgen.

 

Da kommer bilde.

2013-08-20205451_zps204a08d9.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt Fenn feller en stund nå, men har aldri opplevd feilslag. Vil tro det er måten du leder minken til fellen som er problemet, men har vært skeptisk til fjærstyrken som kjennes dårlig ut, men da alle ser ut til å ha blitt drept momentant har jeg slått meg til ro med det.

Vet du om de har hatt flere dårlige tilbakemeldinger siden de velger å trekke den?

Link to comment
Share on other sites

Da vil eg gjerne se kordan du har gjort det?

 

Eg har følgt oppskriften som sto på siden deres med mål på kasse og det hele. Eg kan ikkje se ka eg gjør feil, vist det er min skyld.

Men no har eg tatt 9 stk i felle og 2 med rett slag. Da vil eg ikkje bruke de, har hentet inn alle sammen no.

Link to comment
Share on other sites

Da vil eg gjerne se kordan du har gjort det?

 

Eg har følgt oppskriften som sto på siden deres med mål på kasse og det hele. Eg kan ikkje se ka eg gjør feil, vist det er min skyld.

Men no har eg tatt 9 stk i felle og 2 med rett slag. Da vil eg ikkje bruke de, har hentet inn alle sammen no.

 

Fulgte også målene som sto på siden, men har også brukt å lage noen kasser av hva jeg finner på stedet stein, planker etc. Kommer nok til å fortsette å bruke dem forløpig, men forstår godt du tar dem inn, en dårlig erfaring fra min side så er det stopp for min del også.

 

Bra du sier i fra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har nå to feller ute, som jeg skal ta inn i morgen. Forbereder salg av hus, så jeg får ikke gjort så mye annet før høstferien. Da skal imidlertid ut med en del feller og forhåpentligvis prøve hunden på mink.

 

Er det foresten noen som kan si noe om levendefeller (netting) fangster bedre enn slagfeller?

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å prøve meg på minkfangst. Kjøpe et par tre conibear 120 feller å bygge disse i kasser.

Hvilket luktstoff anbefaler dere, og ikke minst, plassering av feller, hvor er det lurt å plassere fellene?

Selfølgelig der det er mink, men har ikke no stor formening om hvor den er i område.... så må sette litt ut på måfå

Kom gjerne med super tips om åte også....

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur langs strendene. Finner du rester av mye småkrabber er det mink i området. Du ser at der er bitemerker etter minken i bak kant av krabbeskallet.

Mink er glad i fisk. Hos meg har makrell vært det beste. Men er der lite mat går den etter alt som kan spises.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har de aller fleste fellene mine ved ferskvann (vanskelig å se gjennom sivet). Hansker bruker jeg alltid. Jeg vet ikke om det har noe å si med lukta, men disse gamle hanskene er godt innsausa med fisk, tran, luktestoff og mink. Også er det veldig greit å ha et ekstra lag mellom fingre og slagbøyler når uhellet er ute :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hadde en kjip opplevelse på fellerunden i dag. Jeg skulle bla. sjekke en Syningsfelle for mink, men i fella lå det en mår og sprella! Slaget så ut til å ha truffet ok (litt skrått, men tvers over skallen) problemet var at den ikke hadde slått på langt nær hardt nok - kraniet var helt intakt! Den frosne bjørkekjeppen jeg fant traff imidlertid hardt nok, så plagene endte øyeblikkelig.. Røret som gjør fella selektiv hadde falt av, men det tror jeg hadde skjedd imens måren kjempa for å komme seg løs. Jeg sjekker vanligvis fellene tre ganger i uka, men denne hadde jeg sjekket i gårkveld også, samt at sporsnøen sier meg at måren ikke kan ha vært i fella lenge, faktisk tror jeg det kan være snakk om bare minutter, heldigvis.

 

Poster dette både i mink- og mårtråden for å minne alle på viktigheten av å sjekke fellene sine regelmessig. Ting kan gå galt, uansett hvor grundig forarbeid som gjøres.

 

normal_DSC_0878.jpg

normal_DSC_0873.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aldri for sent å begynne med noe nytt.....

Vi måtte få kverka en mink som forsynte seg grovt i hønsehuset. Gikk aldeles bra det :lol:

Men når jeg allikevel har kjøpt feller må de jo brukes mer..... Blir spennende å se om det funker like godt langs bekken her som det gjorde i hønsehuset.....

D6C1A6F9-1EA9-4FF4-AFB8-0ADC88A2B0B4.jpg

4E01E838-62E4-4003-8E52-DB1A5EF30F2A.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...