Jump to content

Minkfangst 2013


robert

Recommended Posts

Eg personlig ser på ferskt agn som nøkkelen til fangst med feller sommerstid.. Det er da ingen mink som vil nyte eit måltid med råtten fisk.. Bytter åte annakvar dag i mine minkfeller.. Skal prøve ut tørrfisk denne sesongen.. Har 17 syningfeller som skal ut i nærmeste framtid.. Har også ein heil haug med conibear, men venter litt med disse da eg skal se fangsten og områdene ann først.. Tar tid og sjekke så mange feller :P Conibear fellene blir vaska i kaustik soda og sprayet med billakk denne sesongen..

Link to comment
Share on other sites

Det ble fangst i levendefella i dag. Dette var første gangen jeg har avlivd vilt i en felle.. Må si jeg er litt blaut og setter ikke pris på det. Skyte et dyr som er livredd er ikke helt min greie egentlig. Men tankene går fort over til all den ugangen en mink steller i stand.. Hadde tilfeldigvis et GoPro-kamera i lomma, da jeg kom fra fisketur. Så hele seansen ble tatt opp:

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, er noe med det og. Føler det blir galt om den står lengre enn 12 timer uten at noen har sett til den. Og jeg må kjøre et 10 min for å komme til den.. Men men! Grunnen til at jeg i det hele tatt bruker den er enkel; jeg har kun 2 feller. En levende og en syning. Hehe!

 

Forøvrig så var jeg på fisketur i går, fikk noen småørret som har blitt agn i fella. Har god erfaring med det fra i fjor, så er spent nå.. Skal ned å sjekke fellene om litt :)

Link to comment
Share on other sites

Ble tatt enda en i kveld:

 

null_zps9a82f46d.jpg

 

Jeg har funnet teknikken for å kunne bruke disse levendefellene mest mulig humant (i mitt hode i allefall). Jeg setter dem opp på en slik måte at jeg kan foreta avlivningen på f.eks 20 meter. På den måten blir ikke minken oppjaget og stresset over at jeg kommer bort til buret.

 

Spørsmål: Pleier folket her inne å flytte fella etter den har fanget? Så på plassen hvor fella hadde stått var det masse blod og dritt igjen. Vet ikke om dette virker avskrekkende for andre mink? Flytta den 3-4 meter.. Tenkte at noen av de luktene som er der kan kanskje bare bidra til å lokke til flere mink.

Link to comment
Share on other sites

hvor fella hadde stått var det masse blod og dritt igjen. Vet ikke om dette virker avskrekkende for andre mink?

Nei, for ett par år siden skaut jeg en hel drøss med mink rett før jeg skulle på gåsejakt. Samlet disse i en presenning og gjemte de unna mens jeg jakta gås. Da jeg kom tilbake satt det jaggu 2 mink oppå alle de andre og lepja blod og rester fra sine døde artsfrender.

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg skriver mer enn noen i denne tråden for tiden, men det er nå så. Blir nesten som en dagbok for meg selv ;)

 

Var enda en i levendefella nå, samme sted som den forrige.

 

Dette må da være den beste måten for en mink å "gå" på:

null_zpsd4126d53.jpg

Omfavner en fersk ørret i det lyset blir skrudd av.

 

Dette var en han. Betydelig større enn de jeg har tatt tidligere:

null_zps98292842.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja den var genial v-max! Må si jeg ikke har sett den varianten før. Fant tegning og her.. Spørs om det ikke blir en time eller to uti garasjen i kveld! ;)

 

http://villmarksbloggen.blogg.no/134776 ... yskat.html

 

Men når det er sagt, så har denne karen glemt noe vesentlig: avlivning! Så jeg ville laget et hull på 7x7 cm kledd med kraftig gitter av noe slag. Enkelt å stikke inn salongen.. Vet ikke hvordan han har tenkt å gjøre det..?

Link to comment
Share on other sites

Har laget min første vippefelle i dag, og den ble satt ut i kveld. Hadde stor mangel på skikkelig materialer å lage den i, men nå har jeg i allefall laget en prototype, slik at de neste vil gå raskt og smertefritt å smekke sammen :) Overasket over hvor genialt enkelt den fungerer!

 

Anyhow: Vestvågøy ble ytterligere en mink fattigere i dag. En tispe..

 

Alltid et kjærkomment syn:

null_zps35ac04b6.jpg

Denne hadde jeg egentlig gitt opp. Agnet var kjempegammelt (en drøy ukes gammel makrell og i underkant av en ukes gammel ørret), og det var ikke noe aktivitet.. Men plutselig.... :mrgreen:

 

null_zpsb9b48d47.jpg

Kommer ikke supergodt frem på bilder, men fella slår utrolig korrekt. Rett bak skallen på minken. Og med den kraften som denne leverer blir jo nesten hodet kappet av :roll:

 

null_zps424f8185.jpg

Da er vi oppe i 4... :)

Link to comment
Share on other sites

Den var dessverre tom. Men minken har ikke vært i nærheten en gang. Jeg har lagt en liten fiskebit helt ute i åpningen, for å se om han er bortpå fella. Og den var urørt.. Men skal ned en tur å sjekke i kveld.

 

Har vært å fisket mink-felle-agn i dag. Fått 13 småørreter (og et par større): Minken elsker det er min erfaring ;)

Link to comment
Share on other sites

Kom til fellen i dag, hørte noe rasling fra fellen så fryktet det verste, og rett hadde eg der satt minken en liten unge, fellen hadde slått feil og ikkje drept minken :(

Eg fikk dradd fellen ut av kassen og tråket på hode, den døde fort.

Håper eg ikkje opplever dette flere ganger.

 

 

Dette er første mink eg har tatt i felle, har hatt feller stående ute i 9 månder no.

 

2013-07-23133729_zps61c9ef1e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er en risiko man løper ved all jakt/fangst. Husker med gru en røyskatt i conibear en gang, for ikke å snakke om de gamle slagfellene som slo nedenifra. Var i grunnen best å sette dem som drukningssett for sikkerhets skyld...Husker også en par tre skadeskytinger som krevde mye innsats for å ro i land. Slik er det gjerne, mer innsatats og mer jakt gir gjerne mer skadeskyting og feilfangst. Man får bare lære og prøve å begrense risikoen. Når det gjelder denne fangsten, er det tramputløsing og kan den justeres? En lett valp kan tråkke på utløser uten at fella går av, eller at den går av for sent.

Vel, uansett en mink mindre, så gratulerer! :D

Link to comment
Share on other sites

Eg e usikker på ka som gjor at den slo feil, om fellen er for stor til de minste minken? Om den slo for kjapt eller for seint, vist det blir flere av disse slagene så må eg kjøpe andre feller å bruke disse på mår istede. Det er fryktelig kjedelig å dumt at sånt skjer, men dessverre så kan det skje. Så eg krysser fingre å håper på skikkelig slag neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips. Dersom det er noen nedlagt minkfarm i nærheten, kan det være at de har noen utstillingsbur for mink liggende. Disse er akkurat passe stor som levendefelle og bygges om på 5 minutter. Du trenger i grunnen kun å montere utløser av ståltråd. Jeg fikk flere slike gratis hos en nabo som hadde lagt ned minkfarminga.

 

mink-presses.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja, mulig det er/var dyreplageri. Er ikke engang sikker på om pelsvurdering gjøres på denne måten lenger. Men det var jo bare for at dommerne skulle vurdere pelskvaliteten og fortsatt ha fingrene i behold da... :lol:

De skadet jo ikke minken på noen måte.

Nå er det brettet som løftet minken opp uinteressant i denne sammenhengen, da det er selve falldøra på buret som stenger minken inne som er interessant i fellesammenheng. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

2 minker i helga! (og ei stor rotte) :smile: Etter at en mår? var i uglekassa mi og åt opp kattugla mi, vart de bestilt 3 CB120 1 CB160 og ei syningsfelle. Tenkte eg skulle teste dei på mink først... laga kasser med drens-rør ca 7cm oppning og 30 cm til utløysaren. Heilt ny på dette.. og laga derfor ei "god" slisse for fjørene på fella... oppning 3.5cm. MEN, sette ut fellene i helga og kva skjedde då? jo... minken kom seg inn via oppninga til fjørene! 3,5cm er tydlig vis stor nok oppning for en hannmink på 1.4kg til å skvise inn haudet, eine hadde og innafor framføta. Hvor stor oppning har slissene deres? Slaga var rett bak øyrene/bakhovudet og døden har intruffet øyeblikklig for begge to. Rotta fikk slaget rett over øyrene... i CB160 fella.

 

Bildet av måren som truleg var i uglekassa mi! Uglekassa var utstyrt med videokamera... så synest det var utrulig irriterandes den mårgenen eg slo på buret, og det bare var en haug med fjører der... egga låg på bakken hullbitte og "ut-slikka". Her prøver han seg på blåmeis kassa.

Legg ved en link til video av de som var kattugla mi, hadde lagt 3 egg då ho vart tatt... http://vimeo.com/65073643

Er det en mår?

 

normal_Maar.JPG

 

Bilde av kassa mi og første minken

 

normal_Mink_1a.jpg

 

Slaget satt fint spør du nybjynderen meg :)

 

normal_Mink_1b.jpg

 

Mink nr 2 med samme "u-heldige" inngangen, men slaget var ok trur eg... død momentant

 

normal_Mink_2b.jpg

 

3 dager gav 2 hannmink hennholdsvis 1,3 kg og 1.4kg. Gav meirsmak!! :smile::smile:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med 2 flotte mink. Å ta voksene er litt mer trikki en unger, godt mulig de ikkje liker å gå inn i røret, eg ville byttet planken med mindre åpning. og evt ta av røret å bygd med stein rundt at du holder kravet. Vudere å gjører det samme på mine. No er det stopp der eg har tatt mine 3 unger, og regner med den evt gamle moren ikkje vil gå inn røret. så blir nok stein i front no.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fangst Jegeir :) Slagene sitter godt, de der er nok drept i smellen. Du bør nok vurdere å bygge om kassene litt, det skal ikke mye til for en katt eller liten hund å stikke potene inn på samme sted. Her er patenten jeg bruker:

 

2ebegzn.jpg

2zrowmt.jpg

 

Bredden på slissene til fjærene er mellom 15 og 20 mm.

Link to comment
Share on other sites

sjekka fellene i dag og der satt det en liten han mink. ikkje samme plass eg har tatt de andre på. For noen uker siden så eg et kull på 2/3 stk. så disse håper eg går i fellen:)

 

Bilde kommer når eg får ny ruter i løpet av et par dager.

2013-08-06220846_zps06edaf16.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tok en mink i går. Eller rettere sagt, samboeren min tok sin første mink. Våpen: 2007 mod. Touran TDi.. Var en stor sort han-mink som kom i veien for oss som kom i ca. 80km/t. Rimelig død i smellen kan man si!

 

Skjønner at den ikke helt faller innunder hverken fangst eller jakt, men nå kan en bråte med fugler og andre små sove hakket bedre i området Voss. :P

Link to comment
Share on other sites

Var ute i kajakk i dag og så til noen feller eg satt ut forje uke, har ikkje hatt mulighet å få sett til de før i dag.

Fikk padlet meg ut til ene fellen å der satt det en gammel tispe, så fikk satt opp fellen og var på vei ut i kajakken igjen, der ser eg en mink som smetter inn mellom noe stein, og tar turen opp i skogen, hev omtrent kajakken på land og gikk opp i skogen men så ingen ting, tenke at den sitter snart i fellen uansett, e på vei til å få kajakken på sjøen igjen, der løper det bortover på fjellet, hiver kajakken på land og gir gass, kom meg inn på 5 meter hold der ser den meg og smetter innimellom noen steiner, men det er jo så jævlig nysgjerrig at den måtte ta frem hode, og skudd går, for å si det mildt så døde den i skuddet.

 

Så var eg å sjekket 3 fellen min og der satt det en ganske opp spist mink.

 

Så dagen i dag 3 mink :)

Er oppe i 8 stk no, på en måndes tid :)

 

Gammel tispe.

2013-08-09153759_zps511846d9.jpg

2013-08-09153731_zps04eb4dc5.jpg

 

Denne ble tatt med hagle, la fin siden til :)

2013-08-09172225_zps7550623d.jpg

 

Og 3 mann i dag :)

2013-08-09170551_zps885ba12a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom hjem fra ferie i går..

For min del ble det 4 mink på 1,5 uke med 4 feller.

 

Alle er hanner, ca 55 cm lange.

2 er tatt i synig på samme plass, en er tatt med cb120 med tramputløser og 1 er tatt i Fenn MK6. De siste i kasse.

Jeg hadde et feilslag med fenn fellen som kun traff bak på dyret. Fellen er flyttet i kassa, så jeg tror det har vært litt rabalder der..

Åtat var lyr, krabbe og bergnebb. Fikk mest på sistnevnte... kanskje tilfeldig siden jeg tok hva jeg hadde for hånden.

 

Det artige var at bikkja tok tak i minken og fillerista de godt samt "kosegnagde" mye på de. Hu skal få prøve seg på skikkelig jakt etter mink ..

 

Bilder kommer etterhvert

 

Lekkim

Link to comment
Share on other sites

Som lovet tidligere så skulle jeg legge ut bilder av 4 mink jeg tok i sommer.

2 er da tatt i syning , en i cb120 med tramputløser og 1 i fenn MK6.

Det var min første fangst i fenn felle og det var ikke spesielt kjekt, men kanskje bedre neste gang

 

http://s1334.photobucket.com/user/mikkelthorkildsen/media/P8040153_zps2e62310f.jpg.html]P8040153_zps2e62310f.jpg

 

http://s1334.photobucket.com/user/mikkelthorkildsen/media/IMG_0220_zps82e675f8.jpg.html]IMG_0220_zps82e675f8.jpg

 

http://s1334.photobucket.com/user/mikkelthorkildsen/media/P7300124_zpsba4eb330.jpg.html]P7300124_zpsba4eb330.jpg

 

http://s1334.photobucket.com/user/mikkelthorkildsen/media/IMG_0217_zps653e1b1f.jpg.html]IMG_0217_zps653e1b1f.jpg

Ikke et kjekt slag. Jeg forstår ikke helt hva som kan ha skjedd her, men fellen er flytta fra klossen i kassa og nesten til inngangen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...