Jump to content

.223 Wolf ammunisjon. Erfaringer?


Muntjac

Recommended Posts

Er Wolf ammunisjon i .223 noe bra i det hele tatt? Hvordan pleier presisjonen i disse å være? Er det noe utenom det vanlige jeg må ta hensyn til siden det er stålhylser?

 

Skyter med en vanlig Howa boltrifle - hurra for billig ammunisjon! 1,90 stykket på XXL.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

så en som fikk femskudds snusboksgrupper med mini 14'en sin, så tok sjansen på å handle 1700 skudd selv til min egen. ligger jo litt i prisen og komponentene at ikke det er kremammo, men så langt har den ikke vært noe dårligere enn american eagle i rifla mi. billig morro. soter forresten en del...

Link to comment
Share on other sites

Ok, men du har en mini-14? Da er du kanskje ikke den som er mest opptatt av presisjon akkurat med den rifla i alle fall? Jeg lurer mest på om den er god og jevn nok til fuglejakt opp til kanskje 150 meter, snusboks på 100m ville vært litt for dårlig synes jeg.

 

Skal selvf teste selv - men inntil jeg rekker det er jeg veldig interessert i erfaringene til folk.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd disse i nettop en Howa.

De gikk ganske ræva.

Noen er det mye rekyl fra, andre lite rekyl.

Det kan også oppleves soting over hele hylsa, eller bare litt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt pengene på noe annet.

Skulle du stått og måket ut flest mulig skudd uten mål og mening med en halvauto, hadde de sikkert vært bra nok.

Styr unna.

Link to comment
Share on other sites

Så rart...

I min Howa 1500 går disse som ei stråle :lol:

To-fot og rett pusting og avtrekksjobb fra meg så er det bare 10ere.

Både ute på 100m og på innendørsbanen til Alms på Moi.

Og at de går likt jakt-ammoen min, men 5cm lavere.

Det passer meg utmerket!

Den gikk værre i Steyr AUG'en min, da kom der noen slengere av og til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt så mange Wolf i Tikka T3-en min ennå, bare rundt om 300 stykker. Men så langt er jeg egentlig godt fornøyd med dem. Med tofot, pust og skikkelig avtrekk samler de på femkrona på hundre meter. Og en god skytter hadde sikkert gjort det bedre. Har ikke merket noe til soting eller forskjellig kraft i skuddene heller. De Wolfene jeg har skutt er 62 grains helmantel. Har kjøpt noe 55 grs nå, men har ikke rukket å teste dem.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg bruker Wolf til i .223 til er å mate en AK-74 som er bygd om til 5.56. Ellers bruker jeg stort sett bare 7.62x39en deres. Ingen av mine AR-15 type rifler får Wolf, jeg har sett for mange beskrivelser av herpede ekstraktorer til at jeg gidder å prøve. Det er ikke spesielt morsomt å skrubbe grønn lakk ut av kammeret heller.

 

Presisjonen er omtrent det samme jeg får fra overskuddsammo, men med mer varierende kvalitet. Forøvrig er pistolammunisjonen til Wolf enda verre. Jeg prøvde .45ACPen deres i noe slikt som 4-5 forskjellige pistoler før jeg gav opp og kastet resten av ammoen. Funksjonsfeil over hele linja og totalt feil treffpunkt. Det eneste pistolkaliberet jeg gidder å skyte Wolf i er 9x18 Makarov, det ser ut til å funke i alle fall.

 

At Wolf soter er mildt sagt et understatement, en AK ser ut som den har gått en kasse overskuddsammo i 5.56 etter en 3-4 bananer.

 

Uten at jeg har prøvd den har .22LR ammoen til Wolf fått gode attester. Denne er visstnok produsert i tidligere øst-tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd og det var, kremt, ræva.... Spredning sånn omtrent i hele 9ern på 100m. Det var (nesten) ikke verd de 38 kronene jeg betalte for 20 skudd.

 

Gledelig nyhet er at Remington UMC 55g (2kr 90 øre stykket) går hull i hull, og faktisk samme hull som American Eagle går i. En krone smellen sparer jeg også ifht AE. Begynner å bli glad i .223, jeg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

hvis rifla sprenger må det jo være pga at kula har satt seg fast ??

Burde jo merket det på rekylen.

 

Jeg kjøpte 2 pakker wolf i 308 hos Pedersens i Kristiansand mest bare for å prøve.

Var en tur på skytebanen igår for å teste dette her og det var litt interessant.

Patronene sotet noe voldsomt nedover hele hylsen, fikk faktisk litt problemer med å lade om da sluttstykket nærmest satt fast av og til.

Virket som om hylsene ikke tetter/ekspanderer riktig slik at større gasslekkasje oppstår ??

Presisjonen var helt ok hvis man ikke er kresen , varierte ikke voldsomt mellom skuddene. Var vel snusboks størrelsen på 100 Meter.

Rifla er en gammel cz 601 med måtelig presisjon.

Wolf ammoen koster 98 kr for 20 skudd, jeg tror pussejobben blir stor etter å ha brukt endel av disse. Lurer også på hvor mye avsetning de legger igjen i løpet.

Disse patronene er produsert i 2007 og det er mulig at det er kommet noe bedre. Stod noe på eska at det var belagt med ett eller annet på hylsen (en slags primer ?)

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Skyter AR15 18",1:8 twist og Rem700 VSSF 26" 1:12 twist.

Bruker Rem UMC 55gr og Wolf 62gr som treningsammunisjon, og har ikke noe særlig å utsette på den ift pris.

Presisjonen med Wolf er kanskje litt dårligere i boltrifla grunnet slapp riflestigning og motsatt for UMC i ar, skyter jeg Wolf i 1:8 og UMC i 1:12 ligger de ca likt, rundt en snau tomme på 100-meteren.

Mange skrekkhistorier kommer slik jeg ser det fra eldre Wolf, som så vidt meg bekjent hadde en annen overflatebehandlig og som derfor klistret seg i kammer etter en del skudd, dette kan jeg dog ikke bekrefte.

Soter gjør de også til dels men for min del gjør det ikke noe så lenge det lar seg fjerne, alternativet er å skyte mindre grunnet dyr ammo.

 

Våpen har eksplodert med all salgs ammo, det er ikke mulig å stappe så mye krutt i ei .223-hylse (eller noe annet riflekaliber for den slags skyld) at dette er den utelukkende årsaken til at det skjer så lenge man ikke benytter en helt annen krutt-type, noe jeg betviler skjer på et samlebånd.

Har sett noen på elgbanen med kompresjonsladde 30-06 der munningsflammen står metervis uten at dette har betydd noe, så andre faktorer spiller inn når det sprenges.

Det koker ned til at enten liker man det eller så gjør man ikke, skal man ha 1/2MOA eller mindre presisjon så nytter det, med mindre man er heldig, ikke med ei "billig" fabrikkbørse uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...