Jump to content

lyddemper med kjøleriller?


xavi0n

Recommended Posts

Kom til å tenke på det i helga da jeg skøt med en dempet .308win og så miragen i kikkerten.

Kunne det vert bedre med kjøleriller (kanskje 5mm høye) på undersiden og sidene av demperen? Noe slikt som er på store elektriske motstander.

 

Tenker at en demper med kappe i alu men riller på vil tape varme så fort at det kanskje ikke oppstår mirage, og hvis det gjør det vil den kjøle seg på fort av 1 min pause holder i stedet for 10?

 

Finnes dette eller er det noen som noensinne har prøvd dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel mirage strengt tatt varm luft som stiger pga at demperen avgir varme. Tror ikke det er til å unngå. Bedre å styre miragen med et miragebånd. Veier sikkert mindre også.

Ja, er klar over hva mirage er og hvorfor. Men med en form fom kjøling vil den få en mye større overflate og vil enten kjøle seg så bra under skyting at mirage ikke er et problem. Eller så kommer den til å bli varm. Men siden den har en stor kjøleflate vil den kjøle seg fort (og avgi sinnsykt mirage) og minske pausen du trenger å ta for at den skal bli kald.

Link to comment
Share on other sites

Men om du har kjøleribber under og på siden, vil ikke da løpet bli varmest/kjøles senest midt oppå, og miragen fortsatt er til stede?

 

Gjør omvendt, kjøleribber oppe og på sidene. Kombiner med et termoelektrisk element som starter ei lita vifte som i sin tur suger varmlufta unna, kanskje inn i et rørsystem inni stokken, som i sin tur kjøler lufta ytterligere, og slipper ut kun kald "eksos ".

 

Systemet skal hete Mirage Free Since one-three.

 

8)

Link to comment
Share on other sites

dyrt og upraktisk, skal få laget dette skallet å morgen å se til uka hva den presterer, noen som har en formening som hvor tykke vegger som må være?

Tenker de skal være tynnest mulig for minst opplagret varme, men har samtidig lite lyst på å pirte alu-biter ut av panna.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på det selv når jeg sitter og kjeder meg mens demperen kjøles ned mellom serier.

Men slått det fra meg da miragen trolig vil komme raskere, selv om ventetiden mellom serier går ned.

 

Om du bare vil teste effekten uten å lage for mange irreversible endringer, så fins det masse alu kjøleutstyr tilitenkt elektronikk som kan festes, med kjølepasta mellom for å oppnå kontakt. Litt Macgyver må det nødvendigvis bli på en så rund overflate som demper, men løsbart.

Link to comment
Share on other sites

Da var den testet, og det var en fiasko.

Mirage kom etter 4 skudd i 5- og da var det MYE.

Men denne forsvant etter ca 30-50 sekunder og demperen var lunken ved berøring. denne hadde kjølefiller frest langsgående rundt hele som var 5mm dype og 3,5 mm imellom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...