Jump to content

Lyddemper til .223


revehunter

Recommended Posts

Hva med en vanlig demper for salongrifle?

 

De demper bra nok, veier minst og koster nesten ingenting. Om de blir utslitt kan man jo bare kjøpe en ny.

Har du testet en sånn på .223?? De er ikke beregnet for annet enn randpatroner, hvor munningstrykket er minimalt. .223en er en liten råtass som smeller ganske høyt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en vanlig demper for salongrifle?

 

De demper bra nok, veier minst og koster nesten ingenting. Om de blir utslitt kan man jo bare kjøpe en ny.

Har du testet en sånn på .223?? De er ikke beregnet for annet enn randpatroner, hvor munningstrykket er minimalt. .223en er en liten råtass som smeller ganske høyt.

 

Jeg har ikke testet selv, men det kommer jeg til å gjøre. Bakgrunnen for at jeg vil teste er en test i et eller annet jaktblad, der de testet en salongdemper på en 222. Dempingen var imponerende; 22-24db om jeg ikke husker feil, og det er jo for dempingen man monterer demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at du har belegg for dine påstander Varj? Du har sikkert noen verdier på munningstrykk og lydenenergi på en liten demper kontra en stor som jeg ikke har fått med meg. All fornuft tilsier det motsatte av det du forteller oss.

 

Jeg har ikke kjøpt måleutstyr, så er tvunget til å stole på de dataene jeg får servert av de som har.

Og det er rimelig glassklart at effekten av større volum blir borte etter et visst punkt, avhengig av patronstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

dumt og dumt. Man får nok bedre demping på en 45,

 

nei, når demperen er stor nok til å ta imot all kruttgassen tjener man ikke på å gå opp mer i volum.

 

Noe slikt mener jeg å ha lest selv et eller annet sted. Det gjaldt salongrifledemper. Derfor trenger man ikke noe digert og fælt noe, og derfor er salongrifledemperne så små.

 

 

Selv vurderer jeg grusomt en Sonic 35 til .222'en min. Det står og i annonse på Finn.no at den er tilpasset de små kalibrene:

 

"Sonic 35 er på sitt beste med patroner som 222,223,22-250, 6mmBR, 6,5x47 og opp til 308Win."

 

I dag har jeg en Hausken mini på børsa (merket er borte nå, men det stod .223 på den da jeg kjøpte den), men den demper ikke veldig. Spesielt ikke på skytebanen hvor veggene reflekterer lyden endel. I skogen går det greit, men jeg hadde ikke blitt sur om den hadde dempet litt mer. Tenkte den kunne fått fast plass på salongrifla til jentungen.

 

Har også tittet litt på Sonic 45, men det blir nok en 35. Vil gjerne ha en demper som ikke blir for dominerende og tung på ei nett og lita småviltrifle. Vil anta den demper vesentlig bedre enn Hausken mini likevel.

Link to comment
Share on other sites

Og det er rimelig glassklart at effekten av større volum blir borte etter et visst punkt, avhengig av patronstørrelse.

Joda, men med unntak av de små randpatronene vil du aldri få så store dempere. Dessuten er volum bare ett av parameterne ved en demper, måten gassen strømmer gjennom de er vel så viktig og der er trykket en viktig faktor. Det hevdes feks at A-Tecs 22-demper har bedre ytelse med 22 Hornet enn 22LR nettopp av denne grunn.

Link to comment
Share on other sites

Har sett tester i de store jaktbladene som viser samme effekten for .223 som for randtenningspatronene. Man tjener rett og slett ikke noe på å øke etter et visst punkt.

 

Merk at vi da snakker om rene desibelmålinger, som er det som er relevant for hørselskade. "Opplevd" lydsignatur kan definitivt endre seg, og framstå som mer dempet.

 

Og jada, volum er ikke det eneste, men forskjellen (i demping) mellom dempere på markedet med samme volum, samme byggelengde osv, er omtrent kun av akademisk interesse. Det er andre egenskaper som vekt, levetid osv som utgjør forskjellene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gå litt O.T i.f.t trådstarter,da jeg synest det er rellevant.

Han spør rett og slett etter en demper til sin 223. Å alle som svarer favoriserer sin egen demer som dem har(ja jeg stigmatiserer alle svar nå for å jøre det enkelt)

Jeg har faktisk testet 3 forskjellige dempere på min 223 med samme laddning,dog uten avansert måleutstyr,men sammens med en kompis å bruk av øret.

Jeg testet,åver 15 skudd,følgende demper. Nå er ikke dette en vitenskapelig test,men mer en sammenligningstest av 3 dempere rett og slett.

 

*Ase Ultra kal.6.5.

*Ase Nort Star kal.6.5.

*BR-Reflex T8 kal.6.5.

 

Å det er ikke tvil om at dess større volum,dess medre demping er det på mitt våpen iaffal. Å jeg vil tro det ikke er store forskjell på andre sine våpen heller.

Klassifiseringen på hvilke demper som er best til dårligst er som følger.

 

1. BR-Reflex.

2. Ase Nort Star.

3. Ase Ultra.

 

Nå er ikke Ase Ultra en dårlig demper,selv om den havnet sist m.t.p demping. Den er jo minnst så det er helt naturlig. Men det er mitt førstevalg av demper! Av den enkle grunn dette er den demperen såm man kan skyte kokvarm på et jaktfeltstevne,før så å dyppe i kaldt vann å la avkjøles,for så å fortsette å skyte..enkelt og greit.

 

Har kompiser med både Hard Core 45,Sonic 45 og Sonic 35 på sine 223,å alle er fornøyde til sitt bruk. Men ingen av dem kan skyte mer enn max 10 skudd før dem trenger en forholdsvis lang pause pga mirage..det problemet har ikke jeg.

 

Så skal du skyte mye,gå for en demper som tåler å skytes varm..for det er morro å skyte mye :D(ja kanske jeg favorisere egen demper også)

Link to comment
Share on other sites

Har kompiser med både Hard Core 45,Sonic 45 og Sonic 35 på sine 223,å alle er fornøyde til sitt bruk. Men ingen av dem kan skyte mer enn max 10 skudd før dem trenger en forholdsvis lang pause pga mirage..det problemet har ikke jeg.

 

Så skal du skyte mye,gå for en demper som tåler å skytes varm..for det er morro å skyte mye :D(ja kanske jeg favorisere egen demper også)

 

Ja, mirage er noe dritt, men hvordan unngår du det med din demper? Greit nok at stål tåler varme bedre, men det blir jo fortsatt varmt, og dermed masse mirage.

Link to comment
Share on other sites

Mirage kan man dessverre aldri unngå,kun begrense/utsette.

Men på noen dempere kommer mirragen etter 3-4 skudd,på andre etter 10..det kommer helt annt på skuddtakten,laddningen,kaliber,materialete demperen er laget av etc.

Når mirrage oppstår så må man enten ha en pause eller bytte demper/kjøle den ned.

Jeg laget meg et hjemmelaget mirragetrekk,men det finnes også å få kjøpt til stort sett alle dempere på markedet.

Her er hva jeg gjorde: http://pulversjaktblogg.blogspot.no/201 ... eplsa.html

Link to comment
Share on other sites

Aluminium leder varme tre ganger så bra som stål, så det tar litt lenger tid før miragen kommer med stål. Jeg er mer for å lede varmen bort fra siktelinjen enn å stenge den inne. Jeg har festet miragebåndet i tuppen på dempern og bruker derfor ikke miragetrekk. Skal du skyte mye med demper bør du ha stål. Selv om en hausken varer lengst av aluminiumsdemperne vil en hver ståldemper slå den på slitestyrke. Selv har jeg en CMM6 stål.

Link to comment
Share on other sites

selv om denne måten å kjøle av dempern uten tvil er veldig effektiv, så setter du ganske store spenninger i sving ved så rask avkjøling. Man kan for eksempel lett bøye / bulke en aluminiumspanne ved å helle vann i den rett etter den har vært i bruk.

Demperen er ikke beregnet for det, men det kan godt hende den ikke skades. Det blir uansett en stor påkjenning som jeg ikke utsetter mine dempere for hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

selv om denne måten å kjøle av dempern uten tvil er veldig effektiv, så setter du ganske store spenninger i sving ved så rask avkjøling. Man kan for eksempel lett bøye / bulke en aluminiumspanne ved å helle vann i den rett etter den har vært i bruk.

Demperen er ikke beregnet for det, men det kan godt hende den ikke skades. Det blir uansett en stor påkjenning som jeg ikke utsetter mine dempere for hvertfall.

 

Problemet med mirage oppstår lenge før det er fare for noe deformasjon av en demper ved å kjøle den med vann. Ei heller noen endring av metallets struktur ;) Kan du spytte på demperen uten at det freser så er det også null fare med å hive demperen ned i en pøs med kaldt vann..

Link to comment
Share on other sites

Problemet med mirage oppstår lenge før det er fare for noe deformasjon av en demper ved å kjøle den med vann.

Det kan jeg være enig i, men det er ikke vanskelig å få den så varm at et vått omslag kan gjøre skade... Så lenge man er bevist på at det kan skje ved høye temperaturer er det ikke noe problem å kjøle ned en småvarm demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har noen formening om XXL's A-tec TMM-45 dempere? Jeg får de til personalpris, og trenger derfor ei ganske god grunn for å ikke gå for den. Og så et lite nybegynnerspørsmål: når jeg har .223 selv, da er det 6.5-demperen jeg skal ha?...

 

EDIT: Jeg har faktisk brukt søkefunksjonen, og fått svar på det jeg lurer på. Nå prøver jeg bare å finne ut hvordan jeg sletter innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen formening om XXL's A-tec TMM-45 dempere? : når jeg har .223 selv, da er det 6.5-demperen jeg skal ha?...

.

 

En kompis prøvd en sånn XXL demper på sin 6,5x55. Når vi lå ved siden av hverandre på skytebanen, var det hørbar bedre demping i min standard Hausken. Vi brukte identiske våpen og amunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...