Jump to content

Noen som har Heym dobbeltrifle, helst i .375 eller større?


Kiwi

Recommended Posts

Gratulerer med .500!

 

Det er vel ofte slik at de blir lettere i grovere kaliber pga samme baskylen og mindre gods i pipene?

Flott kaliber til elefant, og bøffelen får seg en merkbart kraftigere trøkk med denne fremfor. .416!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, ikke lett å holde seg på tråden..

 

Nå hadde det vært fint om det var noen som har en 88B i noe grøvre enn .375 jeg kunne fått sett på.

Ønsker å gå litt grundigere til verks enn jeg gjorde sist jeg handlet grov dobbel.

 

Nødt til å ha ei som passer godt og som er behagelig. Det skal være gøy!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kvifor akkurat Heym, @Kiwi ? Er det noko spesielt med dei sidan du har avgjort deg for produsent ?

Lurar berre fordi marknaden i Noreg er veldig avgrensa på dobbelrifler i safari kaliber, og der spesielt Heym !

 

Edit: Ein ny 88B er frykteleg dyr, (kontra andre) og då snakkar eg om PH modellen som er fullt blotta av gravyre. Kvifor ikkje bruke kontaktane her inne (Purdey) som kan skaffe deg ein engelsk dobbel (brukt) til nestan same pris ?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.Man kan faktisk få tak i en engelsk "working gun" for 7-9 tusen pund.I disse dager er kursen gunstig,man får et våpen med tradisjon,kanskje i en fin gammel koffert.Denne kan selges for det samme,eller mer,etter 5-10,eller 20 år,så sant ikke verden går under,da! Kjøper man en moderne børse ny,er man ruinert i det øyeblikket man forlater butikken.Se bare på hva som ligger ute på FINN av og til.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snust opp ei slik brukt i Tyskland, som muligens kan vise seg å være en virkelig god handel.

 

Ønsker også å se på Alle typer dobbeltrifler for å se de opp mot hverandre og gjøre et bevisst valg.

 

Det ante meg at det neppe finnes noen slik i B5 kaliber i Norge.

 

Mulig jeg tar meg en tur til IWA i mars - der går det sikkert an å få sett på flere typer?

 

Jeg ønsker ei tradisjonell dobbeltrifle med litt bedre balanse enn det jeg opplevde i den .470 Merkelen jeg hadde. Stokken var også litt litt for lav så fikk rett og slett juling av den.

 

Ei britisk er selvfølgelig et alternativ, men man får ikke ei slik inn til landet på denne siden av 100.000, kanskje ikke 120.000 en gang.

Nå er det ca nyprisen på ei Heym så kliss ny Heym er heller ikke noe alternativ.

 

Jeg ønsker å kunne jakte på godværsdager med den, men har ikke samvittighet til å dra ei så gammel og dyr børse ut i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, blingsa litt, så ikke at det ble spurt etter Heym spesifikt. Kunne godt tenkt meg en heym i 470+ men det blir alt for dyrt (120.000+) og jeg tviler på at det er lett å finne brukt i nærområdet. Men du får nesten like bra til halve prisen... Jeg ville heller ikke hatt samvittighet til å dra med en gammel fin brite til fjells...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kiwi: mener å huske at du hadde en Merkel 470 som du ikke var spesielt fornøyd med? Var det passform / kolbefasong som du ikke var fornøyd med? En lokal dobbelrifleentusiast her på Jæren har hatt noen Merkel dobbelrifler, før han gikk over til Krieghoff på grunn av mye bedre kolbe.

 

Nok en off topic post... Når det er sagt, det står en Heym 88B i 9,3x74R hos XXL på Forus (Stavanger), den er utrolig lekker! Kjennes den bedre ut en min Krieghoff? Vanskelig å si, har ikke skutt med den. Nå er den også mye dyrere, ca togangern. Syns XXL burde ta inn et godt utvalg av Heym i Nitro Express kalibre og ha utstilt i sine butikker, og arrangere testskyting for interesserte. Så kunne GMAX tatt inn et bredt utvalg av Verney-Carron rifler i Nitro Express kalibre. Helt seriøst.

Link to comment
Share on other sites

@ SteinarBM

 

Jeg synes Merkel har for mye fall i kolben. Ble litt problematisk for meg..

 

Den har også en relativt lett baskyle, og mye vekt foran i pipesettet, samt vektet ned i kolben, for at det hele skal balansere noenlunde på hengslebolten.

 

Som nybegynner dobbeltrifle er den helt grei, den er ikke dyrere enn at de fleste kan få seg ei sli kei om de virkelig vil.

 

Selv solgte jeg den, og la til litt, og fikk meg ei gammel britisk ei. Det er mye mer til rifle, mest pga at vekten er konsentrert mellom hendene, og at den da svinger mer naturlig opp i stilling og føles mer balansert.

 

Heym går for å være litt lette, men har også rykte på seg for å være godt balansert og med god kvalitetskontroll. Mange av de Merkelene jeg har hatt i hendene har vært litt "så som så". Det har vært slark i alle unntatt den jeg hadde....

 

Skulle jeg kjøpt meg noe nytt i dag, så hadde jeg sett på Verney-Carron. De er veldig bra, og relativt rimelige.

 

Krieghoff har jeg virkelig ikke sansen for. Synes pistolgrepet er abnormt, og at oppspenner ødelegger hele konseptet med to kjappe skudd. Oppsepenner er fint på kipplauf o.l. hvor tiden ikke er så viktig. Det hele blir mye mer klumpete enn det trenger å være.

Dette kan man kanskje kalle snobberi, i en tid da de fleste har PH og ikek trenger to kjappe skudd av den grunn, men jeg synes nå våpen skal beholde en hensiktsmessig form og funksjon. Hvorfor endre på noe som fungerer kjempefint? Ingeniørvåpen er ikke det mest sjarmerende jeg kan tenke meg..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er så prisen på en ny Heym 88 Safari ??

Skjønner godt at forhandlere ikke tar inn større parti av et slikt våpen når interessen er relativt begrenset. Det selges jo dobbelrifler til kraftig reduserte priser på Finn.no som er ubetydelig brukt.

Link to comment
Share on other sites

OT: Hva skal du med 9,3 x74R når du har 9,3x62 ?

 

Hva er galt med den .400 Jeff du har Kiwi siden du studerer voldsomt etter en Heym > 375 ? Jeg er forøvrig helt enig med deg at kvaliteten på en Heym overskrider Merkel/Krieghoff, men det gjør jaggu prisen også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Kiwi, du burde henvende deg direkte til Heym i Gleichamberg og spørre angående en brukt DB 88 B. Heym begynte nylig å selge direkte fra fabrikken, både ny våpen og overhalte (praktisk nye) brukte med garanti. Da blir det noen tusenlapper besparelse ... pluss at du vet hva du får! :D

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er gammel - sjekk dato....

 

Jeg vurderte V-C og Heym etter at jeg solgte min Merkel .470.

 

I den prosessen dukket denne Jeffery .400 opp, og da ble beslutningen enkel!;)

 

Jeg kunne ikke tenke meg å kvitte meg med den rifla, den må bli arvegods.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...