Jump to content

ny leica geovide


308nm

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nå er den lansert.

Geovid HD-B 8x42 og 10x42.

 

ABC ballistisk system med ballistisk informasjon lagret på micro-SD. Kan byttes ut for å bytte kulebane. Ikke en revulosjon akkurat, men en liten utvikling er det jo.

Regner med det kommer en europeisk versjon hvor klikk justering er i mrad, for usa-spec står det kun 1/4" moa.

Forøvrig specs måler til 2000 yards, 0.2sek måletid, ca 970gram. 7.3 og 6.5 graders synsvinkel

 

Jeg likte designet da. Likheter med swaro sin, men også med en liten "vri" :lol:

 

Geovid_8x42_HD_B_links_450.jpg

Geovid_8x42_HD_B_frontal_600.jpg

Geovid_8x42_HD_B_3D_600.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott design! Denne tror jeg kan være veldig behagelig å holde i, snerten å smette innenfor jakka uten de klumpene, samt en meget bedre ballistisk kalkulator som visstnok skal ta hensyn til barometrisk trykk og temperatur, eget minnekort for egne data som kan lastes inn. Dette begynner å ligne noe! v2 skyter vel for en også? :mrgreen:

 

http://www.24hourcampfire.com/ubbthread ... d_HD_B_Ran

 

Siden de vrir rørenet så mye, så tyder det på at de bruker sammelinseteknologi som Zeiss..? Hvordan dette blir i forhold til swaro sin blir spennende å se - hvem har beste synsopplevelsen og ytelsen?

 

Brukere av EL-Range sider den er en revolusjon på skarphet og behagelig bilde, men den mangler en fornuftig bal.kalkulator for oss som skyter litt lenger enn de fleste. Selv har jeg ikke vært fornøyd med lysstyrken på RF 10x45, den var dprligere enn min gamle Classic 10x40BT.....

Kanskje dette er løsningen?

 

Hva kan Leica tilby oss mon tro? :D

Link to comment
Share on other sites

En liten videosnutt:

http://vimeo.com/57152909" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Regner med det kommer en europeisk versjon hvor klikk justering er i mrad, for usa-spec står det kun 1/4" moa.

Her er det bare å velge og vrake:

Display formats: 1 MOA, 1/3 MOA, 1/4 MOA, 10 mm/100 m, 5 mm/100 m.

 

Hadde tenkt til å bytte ut den gamle Geoviden min med EL range men spørs om det blir en geovid alikevel hvis den er på høyde med Swaroen optisk :D

Link to comment
Share on other sites

Samtidig oppgir Leica en rekkevidde på ca 1850m, mens Swaro har ca 1375m.

 

Det er både fordeler og ulemper med stor laserstråle.

Skal du måle ett punkt i terrenget hvor du har hindringer i nærheten er det best med en smal stråle.

Da er det lettere å treffe kun det punktet du ønsker å måle.

 

En bred stråle gir større sannsynlighet for treff på objekter som er vanskelig å måle.

Eks en sel i vannet osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ja jeg har å bestillt for leeeeenge siden, men er jo morro å høre med noen som har testet. er litt usikker om det blir 8xeller 10x. har en 8x32 swarovision å er meget godt fornøyd med den i 8x. blir jo mest elg rådyr her i sørlands skogene å litt hjorte jakt på vest landet, mulig 8x er litt bedre i mørket,

Link to comment
Share on other sites

Bestillte 10x på tirsdag og kikka på den på messa i dag(8x). Så veldig bra ut og veeeeldig god og holde. Eneste jeg ikke likte var at knappene var litt harde så det var litt vanskelig og holde den helt stille under måling men det vil vise seg i felt om det er noe problem. De trodde de kom ca. i månedskifte april/mai.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det nokon som veit om Leica har forlatt lasermålingsteknologien dei brukte i forrige generasjon geovid og utvikla ein heilt ny, eller om dei berre har modifisert den gamle? Viss ikkje får dei vel juling av Zeiss sine RF-modellar igjen når det gjeld sjølve avstandsmålinga...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva ligger en slik Leica Vector på?

 

Tipper Leica går utenpå swaro.. slik vil det jo være med det nyeste nye. Når Zeiss for kommet med ny modell igjen kan det være de er "best"..;)

 

Uansett, gleder meg til min Leica kommer.

En liten bombe - det er visst litt leveringstid...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaja,jojo fikk beskjed når eg bestillte igår den skulle komme i juni.Bestillte 10*42,etter mykje att å fram med meg sjøl.Visst det ikkje er brukande,so får eg bruke 8*56 victory fl å leica 1200 comboen som eg bruker pr.idag.Har prøvd Swarovski og Zeiss nå nyligt på bever jakt,men syntes det var for dårligt å lese av målingene i skarpt motlys.Optikken i swaroen var upåklagelig til mine auger,Zeissen ikkje fullt so klar..Lånte ein geovid hd 8*56 med måler i Namibia nyligt,å synst den var så bra at eg gambler på at dette blir ett bra kjøp so eg kan ha nytte av i mangen år :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men når kommer den egentlig. Jeg har bestillt for 2 mnd siden. Bresson sier ubekreftet slutten av juni. De har ogsåp sagt ubekr, slutten av mai, April, mars osv.

 

Virker vel ikke helt seriøst å ikke engang ha et lite hint om når den egentlig kommer.

Link to comment
Share on other sites

Tafsa på denne kikkerten på IWA messa nå i vår.

Førsteinntrykket var veldig bra og med ergonomi helt på topp, til tross for den noe uvanlige bananformen. Kanskje nettopp derfor var den god å holde i.

Reagerte ikke (negativt) på vekta heller, så da er vel den sånn passe.

 

Tok opp rekkevidde på lasermåler - enheten med de. Kom fram noen forsiktige smil da og fikk tilbakemelding om at det var "no problem" så det stemmer sikkert med ca 1900 meters rekkevidde.

 

Tror denne kikkerten blir en vinner

 

Gutta og jentene på Leica stand'en var også veldig profesjonelle og hadde helt klart vært på diverse messer før.

 

Gikk derfra med et smil rundt munnen og fikk med en DVD omhandlende jakt på diverse villgeiter, reklame og en Leica pin i lomma.

 

Tok også noen bilder av kikkerten, så dette ble som nevnt et positiv opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik 10x42 i bestilling. Fikk e-post her i går om at de forventer levering i løpet av juni. Spent på hvordan den er i praktisk bruk når jeg får den i hus!

Titta gjennom en 8x42 på messa, men er glad i 10x til fjelljakt, så det ble en slik i stedet. Pleier som regel å sette/legge meg ned når jeg bruker kikkert. Med albuer i anlegg på knærne, eller albuer på magen, så pleier det å bli støtt nok i massevis..

 

At Leica her har laget en meget god kikkert er det liten tvil om! Håper de har beholdt samme fargegjengivelse som i Ultravid. De er veldig behagelige å se gjennom "i timesvis". sikkert ikke like topp i skumringen som Zeiss, men lettere å oppdage dyr basert på fargeforskjeller..

 

Bestilte meg også en slik veske til jakta, så "investeringen" beskyttes mot slag og riper under kravling og aktiv jakt...:

 

http://www.fhfgear.com/Bino_Harness.html

 

Disse veskene får mye skryt på http://www.rokslide.com som er en side for de som virkelig lever og ånder for backpackhunting og fjelljakt! VEldig kjapt å få kikkerten opp og ned i veska igjen. Dessuten har man ei lomme å putte reinskortet, jegerskattekortet og annet oppi.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg bestillt kikkerten i 8x:) kjempe spent! Håper den dukkeropp snart, de har vel tøyd mnd etter mnd nå så vidt jeg har skjønt så får håpe det nærmer seg!

 

Bruken blir all type jakt igrunn! Men hadde det ikke vært for fast bukketur til skotlant der holdene strekkes litt og planer om reisnjakt hadde det nok blitt en kikkert uten avstandsmåler.. Den er også tengt å brukes på rev åta så er ganske spent på hvordan skummringsegenskapene er!!

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...